|
"Fake news" și logica șarpelui De Alver Metalli Tradiționalul Meeting de la jumătatea lui august care se reînnoiește de 39 de ani pe coasta adriatică în orașul Rimini a pus ca temă, printre multele situații critice distribuite pe planetă - nu foarte egal ca să spunem adevărul -, una care în schimb are măcar o calitate, aceea de a acoperi fața pământului ca o pânză de păianjen deasă: comunicarea și știrile false care o populează ca un virus malefic. Ce se înțelege cu ceea ce jargonul mediatic la desemnat cu sunetul aspru de "fake news"? Cum să le recunoaștem? Și, mai ales, cum să ne apărăm de asalturile lor, dacă există cumva o manieră de a face asta? Va trebui să vorbească despre asta, printre alții, Lucio Brunelli, director jurnalist al Tv2000 și InBlu Radio, care la puține zile de la întâlnirea din Rimini, și în apropierea întâlnirii papei cu tinerii la Circo Massimo și la piața "Sfântul Petru", reflectă cu glas tare despre temă. Cum ai descrie "fake news"? Arată, ca să spunem așa, un soi de profil comun? Există diferite tipologii de fake news. Unele sunt așa de grosolane, așa de clar nefondate încât unul gândește: numai un credul le poate lua în serios. Chit că se descoperă apoi că, în schimb, au primit mii de împărtășiri în rețea. Și asta induce să reflectăm, mai mult decât pe mecanismele informației, pe ce anume rămâne din capacitatea noastră critică. Într-adevăr când nu se mai crede în nimic se riscă să se creadă în orice! Există după aceea fake news mai organizate, acelea care amestecă elemente adevărate și elemente false, o manipulare a realității pentru scopuri de propagandă, pentru a influența în mod ascuns opinia publică. Profilul comun al acestor fake este natura lor mimetică, și anume capacitatea de a apărea plauzibile. Așa cum a scris papa într-un mesaj al său dedicat tocmai acestei teme este vorba deci de a demasca "logica șarpelui, capabil oriunde să se camufleze și să muște". Acel șarpe "viclean" care s-a făcut artizan al primei fake news din istorie. Când îndreptându-se spre Eva și prefăcându-se că-i este prieten, începe discursul său cu o afirmație adevărată dar numai în parte: "Este adevărat că Dumnezeu a spus: «Să nu mâncați din niciun pom din grădină»?". Ceea ce Dumnezeu i-a spus lui Adam nu era în realitate să nu mănânce din niciun pom, ci numai dintr-un pom, pomul cunoașterii binelui și răului. În acel caz șarpele a jucat pe un plural transformând o interdicție minimă într-o interdicție absolută care i-a înspăimântat interlocutorii. În aparență un lucru nesemnificativ... Dar tocmai amănuntele sunt cele decisive în fake news. Mă gândesc la afirmația falsă despre Josepha, migranta din Camerun salvată luna trecută în largul coastelor libiene după ce a rămas prinsă timp de 48 de ore de resturile unei bărci scufundate. Privirea sa i-a impresionat pe atâția, inspirând sentimente de milă. Atunci s-a încercat să fie discreditați ea și cei care au salvat-o. S-a evidențiat oja de pe unghiile sale, lăsând să se creadă că femeia n-a putut să fie în apă atâta timp și că era vorba așadar de un montaj "cumsecade". Fotografia adusă ca dovadă era autentică, numai că a fost făcută la mai multe zile după salvarea sa (unele femei din echipajul de voluntari care a salvat-o pe Josepha i-au propus să pună oja pe unghii pentru a-i face sărbătoare și pentru a o face să simtă prietenia sa). Iată, când se spunea natura "mimetică" a unei fake news. Uneori e suficient a omite un mic detaliu, cum ar fi data în care a fost făcută fotografia, pentru a schimba semnificația unei imagini. Sunt după aceea "fake Pope", pentru a cita titlul unei cărți apărute recent, adică știrile false despre papa Francisc... Da, este o carte scrisă de doi colegi de la Avvenire, Nello Scavo și Roberto Beretta. Au selecționat circa optzeci de știri false care au circulat în social despre papa Francisc. Și aici, unele sunt așa de grosolane încât unul se întreabă cum este posibil ca să creadă cineva și să le ia în serios. Mă gândesc la istoria umbrei în formă de diavol proiectate de figura lui Bergoglio în seara primei sale apariții publice de la loja binecuvântărilor din bazilica "Sfântul Petru" (un fotomontaj ridicol). Altele sunt mai elaborate, amestecă adevăratul și falsul în așa fel încât să apară verosimile, mai ales unui public care se consideră mai orientabil în sens critic față de papa. În munca ta, ca director al Tv2000, îmi imaginez că te-ai întâlnit cu un anumit număr de fake news... M-a uimit mult lectura forțată și deformată care a fost dată la Crăciunul trecut unei omilii a lui Francisc în care-l prezenta pe Isus și Sfânta Familie ca migranți și refugiați. Imediat a pornit pe social o campanie - preluată și de unele ziare - pentru a-l discredita pe papa acuzat că a "răstălmăcit" Evanghelia și a "violentat" tradiția numai pentru a duce înainte "politica" sa de primire. Și în acest caz fake news se ascundea într-un detaliu care era omis și anume că toți predecesorii lui Bergoglio în realitate au folosit expresii asemănătoare în magisteriul lor. Mai mult, copyrightul frazei care a scandalizat așa de mult putea să fie revendicat pe bună dreptate de papa Ratzinger: "Mesia, Fiul lui Dumnezeu, a fost un refugiat", a spus Benedict al XVI-lea la Angelus din 17 ianuarie 2011. Dar și mai înainte, în 1952 Pius al XII-lea scria într-un mesaj: "Familia din Nazaret în exil, Isus, Maria și Iosif emigranți în Egipt și acolo refugiați pentru a scăpa de mânia unui rege nelegiuit, sunt modelul și sprijinul tuturor emigranților". Cea mai mare fake news, minciuna cea mai vicleană despre papa Francisc este tocmai a prezenta predica sa ca dezlipită de inima marii tradiții a Bisericii. Bergoglio s-a rupt, desigur, de atâtea obișnuințe și formalisme curiale dar în conținuturile sale profunde n-a pretins să inventeze nimic. De la primatul milostivirii lui Dumnezeu la atenția față de cei săraci, toate conținuturile mereu vii în toată tradiția Bisericii, în Evanghelii ca și în viața sfinților, în două mii de ani de istorie. Există un mod de a ne apăra de știrile false? Vreo tehnică, vreo șmecherie... Tu cum faci? Eu încerc mereu să merg la sursa știrii și îi invit și pe jurnaliștii mei să facă asta. Reconstruind filiera care a dus la răspândirea acelei știri. Este nevoie de curiozitate și pasiune pentru adevăr. Este nevoie de timp. Și mai ales obișnuință la discernământ, pentru a înțelege de exemplu care surse sunt mai serioase și credibile. Așadar, contrariul jurnalismului copie și inserează care din păcate se impune în atâtea redacții. Nu întotdeauna reușim să ajungem la adevăr în mod direct, constatând personal desfășurarea unui fapt. Însă cred că un antidot bun pentru informația rea este a indica mereu prima sursă a știrii, așa încât publicul să poată avea un element în plus pentru a-i evalua gradul de certitudine și credibilitate. Forța rețelei social este caracterul său democratic, însă aceasta este și slăbiciunea pentru că oricine - cel care este rău-intenționat - poate pune în circulație falsuri fără a trebui să dea cont cuiva. Se poate face ceva la nivel normativ pentru a restrânge suprapopularea de fake news fără a pune în pericol natura populară și democratică a acestui tip de zonă comunicativă? Desigur va trebui să se facă ceva la nivel normativ. Nu este posibil ca social să devină pășuni în care animalele aleargă nederanjate și fără nicio limită. Însă adevărata apărare împotriva lui fake news este un spirit critic care trebuie mărit printre oameni. Paradoxul este că nu se mai crede în orice formă de informație care provine de la marele media system, fie televizat fie tipărit, și adesea cu bune motive. Dar ajungem să fim creduli față de orice lucru care circulă în rețea cu aparența unei contra-informații. "A evangheliza în rețea"... Este o expresie care se folosește mult în domeniul catolic, un soi se nouă misiune într-o epocă de hiperdifuzare comunicativă. Se poate evangheliza în rețea cu adevărat? O astfel de misiune merită atenția, energiile, pe care Biserica le dă? "A evangheliza în rețea" nu este o expresie care mă entuziasmează. Cred că nu se poate neglija, în mărturia creștină, ca în orice raport uman autentic, întâlnirea de la persoană la persoană; nu există metru de credibilitate mai mare decât a privi în ochi o persoană, chiar și în timp ce vorbește, stând aproape de ea fizic. Sfântul Paul nu dispunea nici de internet nici de televiziuni sau ziare, și totuși predica sa a inflamat lumea, de la Damasc la Ierusalim, de la Atena la Roma. Pentru acest motiv nu reușesc să împărtășesc entuziasmul facil al anumitor "profesioniști" ai evanghelizări via internet. Dar este clar că și această lume - virtuală dar de acum intrată în viața reală - trebuie să fie locuită, cu inteligență, de creștini. Există un spațiu pentru a împărtăși conținuturi pozitive, evaluări diferite, o abordar mai liberă și mai umană a lucrurilor. O formă de mărturie indirectă, care poate duce și persoane îndepărtate de lumea catolică să aprecieze - dacă și când va fi - umanitatea persoanelor care au în Cristos referința lor existențială. Și eventual să fie curioși despre izvorul modului lor de a fi. Poate să existe un "jurnalism de pace"? Trebuie să existe. Informația, manipulată, este tot mai des o armă de propagandă utilizată pentru a justifica un război. Vorbim despre fake news, și cum să nu amintim dovezile false de presupuse arme de distrugere în masă prezentate de Colin Powell la ONU în 2003 pentru a legitima războiul din Irak. Mulți le-au considerat reale. Mă gândesc și la filmările presupusurilor gropi comune pe plaja din Tripoli difuzate în februarie 2011 pentru a excita opinia publică și a o convinge despre necesitatea morală a unui război împotriva regimului lui Gheddafi. Toate telejurnalele și home page ale principalelor ziare au preluat asta. Era vorba în realitate despre un cimitir comun, așa cum au putut relata trimișii buni ajunși acolo, dar numai după ce războiul începuse de acum. Se poate face un jurnalism care slujește cauza păcii. Și pentru a face asta nu trebuie ascuns sau îndulci nimic. Ca Tv2000 am relatat o pagină de istorie violentă din țara noastră. Un măcel de călugări și de credincioși ortodocși făcut de armata noastră în Etiopia în 1937. În mănăstirea Debre Libanos. Circa două mii de persoane nevinovate împușcate, ca represalii la un atentat împotriva vice-regelui Graziani. O pagină de istorie înlăturată. Mulți ne descurajau. Pentru ce să redeschidem răni vechi?, se spunea. Răni care au lăsat semnul și în raporturile dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă. Pentru că fascismul se folosea de simboluri catolice, iar Biserica catolică, în acel timp, a rămas tăcută în fața măcelului de la Debre Libanos. În schimb am mers înainte și am reconstruit toată istoria la aniversarea celor 80 de ani de la nenorocire. Unul dintre roadele neprevăzute ale cercetării noastre istorice a fost tocmai dezghețarea raporturilor dintre catolici și ortodocși în Etiopia. Adevărul, relatat cu o privire nu răzbunătoare sau justițiară, nu poate face rău niciodată cauzei păcii. (După Vatican Insider, 13 august 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 13.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |