|
Biserica și pedeapsa cu moartea De Marco Roncalli "Inadmisibilă pentru că atentează la inviolabilitatea și demnitatea persoanei", așa a dispus papa Francisc modificarea numărului 2267 din Catehismul Bisericii Catolice referitor la pedeapsa cu moartea, aprobând o reformulare a textului care trebuie tradus în diferitele limbi și inserat în toate edițiile. Vorbim despre asta cu profesorul Luciano Eusebi, profesor de drept penal la Universitatea Catolică "Sacro Cuore" din Milano (disciplină pe care o predă și la Universitatea Pontificală Lateran din Roma), autor al multor publicații despre această temă, între care "Biserica și problema pedepsei" (Editrice La Scuola, 2014), membru al unor importante comisii paritare: de la cea dintre Sfântul Scaun și Italia pentru realizarea acordurilor concordatare, la cea instituită de Conferința Episcopală și guvernul italian pentru reglementarea asistenței religioase date deținuților și agenților de poliție penitenciară. Și vorbim despre cu el pentru că, deși eschivat și discret, a fost unul dintre protagoniștii istorici ai acestei bătălii care timp de ani lungi a dorit o afirmație clară în Catehism a inadmisibilității de principiu a condamnării capitale. Profesor Eusebi, dumneavoastră deja în 1993 într-un articol publicat de revista Humanitas (titlul era "Noul catehism și problema pedepsei"), cu privire la expresiile referitoare la pedeapsa cu moartea și scopul pedepsei statului, scriați că indicația urgentă vă apărea "carentă pe planul forței profetice și inadecvată pe planul moral, față de rezultatele înseși ale celei mai avansate științe penaliste"... Acel mod de a pune lucrurile rămânea carent în forța profetică pentru că desfășura o argumentare de natura esențial utilitaristă, fără nicio referință - într-un Catehism - cu caracter teologico-moral (cum de altfel continuă să se întâmple cu privire la nr. 2266, care se referă la sancțiunile penale în general), și fără nicio considerație referită la persoana condamnatului. Asta, în rădăcină, resimțea mereu clasica viziune retributivă în materie de justiție, conform căreia răzbunarea răului produce prevenirea, adică binele: viziune antitetică față de mesajul creștin, în virtutea căruia răspunsul la rău se află într-o proiectare, chiar dacă angajantă, conform binelui. Însă acel mod de a pune lucrurile se punea în antiteză de asemenea cu conștiința, care provine de la Cesare Beccaria, conform căreia un răspuns la delict care neagă aceleași valori, cum ar fi valoarea vieții, pe care declară că vrea s-o apere creștea disponibilitatea socială la violență. De fapt, prevenirea stabilă în timp nu depinde de factori (contraproductivi) de intimidare, ci - rămânând neatinsă intervenția severă asupra intereselor materiale cultivate în mod delictuos - de capacitatea orânduirii juridice de a menține ridicat în societate consensul social la respectarea (prin alegere personală) a preceptelor normative. Și nimic nu reconfirmă mai mult autoritatea unei norme încălcate, destabilizând înseși organizațiile criminale, decât ca un agent al delictului să recunoască nedreptatea comisă și să asume un parcurs de responsabilizare față de acesta. Formal la fostul punct 2267 se stabilea că învățătura tradițională a Bisericii nu excludea, fiind presupusă constatarea deplină a identității și a responsabilității vinovatului, recurgerea la pedeapsa cu moartea, când aceasta era singura cale practicabilă pentru a apăra în mod eficace de agresorul nedrept viața ființelor umane... Dar cum putea să se intre în acel cadru pedeapsa cu moartea? Vorbim despre execuții, despre subiecți încarcerați, făcuți lipsiți de apărare, inofensivi... De fapt, textul precedent de la nr. 2267 din Catehism baza renunțarea la pedeapsa cu moartea pe constatarea contingentă că astăzi sunt "practic inexistente" condițiile care în linie teoretică, după acel text, ar fi putut s-o legitimeze: condiții care în substanță erau conduse la cele proprii ale apărării legitime. Însă apărarea legitimă se referă exclusiv la contrastul disproporționat și nu altfel practicabil al unei conduite agresive aflate în desfășurare: situație total diferită de aceea care caracterizează aplicarea și executarea unei condamnări capitale. Motiv pentru care, pe de o parte, se putea deduce că aceasta din urmă nu era niciodată aplicabilă în concret, dat fiind că desigur condamnările judiciare nu pot fi conduse la apărarea legitimă, în timp ce pe de altă parte, cu toate acestea, rămânea deschis spațiul pentru ca vreunul să poată argumenta despre o presupusă inevitabilitate, în anumite cazuri, a recurgerii la pedeapsa cu moartea pentru a apăra societatea de delict: cu o suprapunere nepotrivită între conceptul de prevenire (la care, așa cum s-a spus, pedeapsa cu moartea nu folosește) și conceptul de apărare legitimă. De atunci aproape douăzeci și cinci de ani înainte de a ajunge la rescriptul papei Francisc abia publicat: care sunt etapele acestei perioade în care ați fost angajat cu puțini alții pe acest front? Deja față de prima redactare a Catehismului, ediția definitivă a aceluiași a primit, în 1997, cuvintele din enciclica Evangelium vitae (nr. 56) a sfântului Ioan Paul al II-lea menite să precizeze inconsistența substanțială, astăzi, a condițiilor care se considera că puteau legitima, pe planul teoretic, recurgerea la pedeapsa cu moartea. Apoi, multe voci s-au ridicat pentru o redefinire a întregii materii: să ne gândim numai la angajarea constantă a Comunității "Sfântul Egidiu" pentru abolirea pedepsei cu moartea în țările care încă o mai prevăd, chiar prin întâlnirile anuale între miniștri de justiție din cele mai variate proveniențe, la care am putut contribui, cu tema "A World without death penalty". Personal am încercat să ofer sprijin prin căutarea unui racord continuu între motivațiile laice și teologice care deschid la o viziune nouă despre pedeapsă, pe urma justiției reparatoare ("restorative justice"). Însă îmi rezultă, de exemplu, că însuși Benedict al XVI-lea dorea un astfel de parcurs, pentru scopurile căruia a lucrat o comisie teologică ce a produs, cu privire la temă, o importantă broșură a revistei Gregorianum (nr. 1/2007) și s-a elaborat un text amplu despre problematicile pedepsei și a pedepsei cu moartea la Consiliul Pontifical "Dreptate și Pace"; text pe care eu însumi l-am predispus, dar care n-a putut să aibă, în acea epocă, alte dezvoltări. Așadar, ar putea să fi venit timpul pentru a relua o reflecție mai globală, și potențial profetică, despre justiția penală din partea Bisericii catolice, și cu privire la reluarea interesului pe care l-a cunoscut această materie fie în cadrul dreptului canonic, fie în cadrul dreptului statului Cetatea Vaticanului. Așadar, vă simțiți satisfăcut, dar... Desigur, sunt mulțumit, dar aș considera necesar, așa cum spuneam, să se întreprindă drumul unei reflecții ecleziale globale asupra temei răspunsului după dreptate la realitățile negative: este tema în jurul căreia se joacă viitorul păcii în lume și, dacă ne uităm bine, însăși posibilitatea unui viitor pentru omenire. Dar este și tema în jurul căreia se joacă înțelegerea vestirii creștine în societatea secularizată de astăzi. Cât există în această modificare despre pedeapsa capitală conform cu înseși reflecția teologică din ultimele decenii despre semnificația mântuitoare a justiției în orizontul biblic? Faptul este că lectura retributivă a întunecat percepția fundamentului însuși al credinței creștine, fiind complice o folosire grăbită a conceptului de satisfacere vicară în sfântul Anselm. Isus nu este mântuitor pentru că suferința sa pe cruce a compensat, așa cum n-ar fi putut nimeni altcineva, păcatul omenirii. Dacă ar fi așa, s-ar rămâne în optica juridicistă lumească: după rău trebuie să urmeze răul și răul este cel care răscumpără răul. Însă asta este exact contrariul mesajului creștin. Explicați... Mântuitoare nu este crucea, ci iubirea dusă până la cruce. Isus este mântuitor pentru că revelează în fața răului însăși ființa lui Dumnezeu ca iubire dăruită necondiționat: acea iubire care se manifestă în înviere plinătate de viață chiar și în fața înfrângerii umane a crucii. Motiv pentru care dreptatea lui Dumnezeu se exprimă în Isus ca oferire a iubirii în fața răului (dacă vreți, în mod laic, în mărturia curajoasă a binelui în fața răului). Însă caracterul mântuitor al dreptății divine (tzedaka) era deja clară în reflecția veterotestamentară, încă de la narațiunile despre Adam și despre Cain: și faptul de a-l fi neglijat a slăbit un important element de dialog cu celelalte religii monoteiste. Atenția dedicată de teologia din ultimele decenii acestor teme are nevoie, așadar, să devină utilizabilă în cadrul obișnuit al evanghelizării. Prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței, cardinalul Luis Francisco Ladaria, a comentat că noul text "se situează în continuitate cu magisteriul precedent, ducând înainte o dezvoltare coerentă a doctrinei catolice". Așa este? În sinteză care sunt contribuțiile mai relevante ale fiecărui papă sau ale episcopatelor spre ținta la care am ajuns acum? Cu siguranță a existat un drum: de la textul memorabil al Comisiei sociale a episcopatului francez împotriva pedepsei cu moartea din 1978 la intervențiile tuturor pontifilor recenți (a se vedea de exemplu nr. 83 din exortația Africae munus a lui Benedict al XVI-lea): sfântul Ioan Paul al II-lea se pare că scria pentru a susține renunțarea la executarea condamnării capitale în toate cazurile care îi erau cunoscute; pot da mărturie că atunci când după o audiență, la 14 februarie 1997, i-am cerut pe scurt ca profesor de drept penal ca să poată fi depășită pe deplin poziția Catehismului cu privire la pedeapsa cu moartea mi-a strâns tare mâinile în ale sale și, ca și cum cuvintele mele ar fi reactivat în el o rană, a rostit în sinea sa cuvintele "pedeapsa cu moartea, pedeapsa cu moartea..." și m-a binecuvântat. Să citim noul paragraf. Ca noutate mai relevantă depășirea față de editio typica (1997) a conceptului de răspuns adecvat la gravitatea unor delicte, de mijloc acceptabil, chiar dacă extrem, pentru ocrotirea binelui comun? Sau faptul că demnitatea persoanei nu este pierdută nici măcar după ce s-au comis delicte foarte grave? Faptul nou cel mai important, după părerea mea, este dat de afirmarea caracterului de inadmisibilitate, fără nicio rezervă, a pedepsei cu moartea ca atare, cu derivația angajării pentru abolirea sa în toată lumea. Afirmație, a se observa, întemeiată nu numai pe condiții istorice specifice, nici numai pe o evaluare, fie ea și fundamentală, de ordin etic (demnitatea nesuprimabilă a oricărei vieți umane), ci mai ales în economia Catehismului "în lumina Evangheliei": ceea ce atribuie noului nr. 2267 cea mai mare autoritate și obligativitate pentru viitor. Dar este important și că în scrisoarea adresată episcopilor semnată de cardinalul Ladaria se afirmă clar că toate pedepsele aplicate de stat "trebuie să se orienteze înainte de toate spre reabilitarea și spre reintegrarea socială a condamnatului"... Acest nou pas va putea influența realmente asupra politicilor din cei cincizeci și șase de state care mențin pedeapsa capitală ca instituție juridică în vigoare și aplicată? Acest pas voit de papa Francisc va putea avea o influență culturală extraordinară, cum mult dincolo de cadrul juridic: dar va fi desigur încurajator pentru abolirea pedepsei cu moartea în toată lumea, și în contexte diferite de cele de tradiție creștină. Mai ales, afirmând centralitatea inalienabilă a vieții fiecărei ființe umane, va reprezenta un avertisment pentru respectarea nu numai formală a realității existențiale a fiecărui individ, chiar dacă este suferind, sărac, migrant, lipsit de apărare sau vinovat. Să nu uităm că papa Francisc a cuprins în refuzarea pedepsei cu moartea și pedepsele cu moartea realizate de fapt, adică în mod extrajudiciar: fără proces și fără condamnare (Scrisoarea din 20 martie 2015 adresată președintelui Comisiei internaționale împotriva pedepsei cu moartea). În sinteză, papa Francisc deschide cu acest pas un nou capitol în afirmarea drepturilor legate de demnitatea fiecărei ființe umane. De fapt, dreptul penal este cam ca un barometru al modelelor relaționale dintr-o societate. Vorbim și despre închisoarea pe viață, o altă specie de pedeapsă cu moartea... Papa Francisc e cel care a definit, pe bună dreptate, închisoarea pe viață o "pedeapsă cu moartea ascunsă" (Discurs din 23 octombrie 2014 adresat Asociației internaționale de drept penal). Fără speranță, fără un "obraz" încă disponibil față de condamnat, niciun parcurs de eliberare de experiențe negative de viață nu este practicabil. Desigur că nu vor putea decât să rămână, în cazurile mai grave, evaluări cu privire la eventuala persistență în timp a afilierilor delictuoase periculoase: însă dezinteresul a priori față de recuperarea condamnatului este o investiție foarte rea în optica prevenirii și privează victimele înseși de răspunsul la nevoia lor profundă de a vedea recunoscută nedreptatea care le-a lovit. (După Vatican Insider, 4 august 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 19.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |