Patriarhul Tawadros: Pentru a salvgarda viața călugărească, trebuie opriți călugării-blogger
De Gianni Valente
Călugări și călugărițe din Biserica Coptă Ortodoxă, fără excepție, au o lună de timp pentru a închide account-urile personale și eventualele bloguri gestionate de ei pe social media, cum ar fi Facebook și Twitter. În acest termen de timp vor trebui să-și ia rămas bun de la formele de comunicare considerate nepotrivite pentru viața monastică, dacă nu vor să cadă în pedepse canonice. Aceasta este dispoziția destinată să facă mai mult zgomot printre cele 12 reguli ratificate de patriarhul Tawadros al II-lea pentru toți cei care trăiesc condiția monastică în Biserica Coptă Ortodoxă, după recenta asasinare a episcopului Epifan, masacrat - probabil înjunghiat - în mănăstirea "Sfântul Macarie", unde era abate.
Moartea violentă a lui Anba Epifan a imprimat o accelerare bruscă regândirii profunde cu privire la viața monastică demarată deja în Biserica Coptă de papa Tawadros. Martiriul episcopului abate nu este datorată vreunui călău jihadist. Criminalul său, de data aceasta, aparține cu toată probabilitatea cercului de persoane care trăiesc în mănăstire sau care o frecventează în mod obișnuit.
În ultimele decenii, renașterea vieții monastice copte a fost pentru milioane de egipteni instrumentul pentru a redescoperi comoara credinței creștine, păstrat de-a lungul secolelor de dominație musulmană. Însă diferiți factori, dar și lupte și contrapoziții în interiorul Bisericii, riscă să risipească atâta bogăție și rodnicie spirituală, așa cum se întâmplă adesea în aparatele ecleziale și clericale, duse prin inerție să ascundă propria dependență de har și să cadă în forme de autoreferențialitate îngâmfată.
Cele 12 noi dispoziții pentru călugării copți au fost formulate de Comitetul pentru mănăstiri și viață monastică din Sfântul Sinod copt, convocat de Tawadros și la care au luat parte 19 de episcopi și conducători de mănăstiri. Măsurile vor să păstreze viața monastică în caracteristica sa tradițională de condiție izolată de freneziile mondene, ritmată de momente de rugăciune, muncă și tăcere. Pentru aceasta li se cere călugărilor să se retragă și din social media, care în Biserica Coptă deveniseră adesea instrument pentru a răspândi "idei confuze" și a alimenta polemici personale și dispute pseudo-doctrinale.
Printre celelalte dispoziții figurează și ordinul de a suspenda un an acceptarea de noi candidați la viața monastică și cel de a bloca pentru trei ani hirotonirile sacerdotale ale călugărilor. Se dispune oprirea creării de noi comunități monastice neautorizate; se reglementează în manieră mai strictă timpii de acces al vizitatorilor și pelerinilor la mănăstiri, ținând cont de zilele de post, rugăciune și tăcere care ritmează viața monastică; se interzice fiecărui călugăr și călugăriță să primească donații de la credincioși - care pot să fie adunate numai de abatele sau abatesa mănăstirii - și să se implice în proiecte economice și activități care nu le-au fost încredințate de comunitatea de apartenență și de proprii superiori; se stabilește că și ieșirile și perioadele petrecute în afara mănăstirii trebuie să fie mereu autorizate de cel care conduce comunitatea monastică. Sunt anunțate și dispoziții menite să determine numărul maxim de călugări sau călugărițe admiși în fiecare mănăstire, pentru a garanta o conviețuire ordonată și liniștită în sânul fiecărei comunități.
După dispozițiile ratificate de patriarh, și alți reprezentanți ai ierarhiei copte - ca episcopul Raphael - au anunțat închiderea propriilor account-uri și bloguri personale online, confirmând că de acum înainte cu ei se va putea comunica prin instrumente de comunicare tradiționale, cum este telefonul.
Oprirea prezențialismului on-line al călugărilor și călugărițelor copți este legat desigur de perioada de urgență deschisă pentru viața monastică a Bisericii Copte după asasinarea lui Anba Epifan. Dar revelează și o anumită afinitate cu alarmele crescânde cu privire la efectele lui social media asupra vieții obișnuite a vieții ecleziale, simțite în sânul diferitelor comunități creștine. În timp ce în Occident continuă să aibă vânzare bună retoricele evanghelizării via internet, Biserica Maronită a difuzat deja în februarie un document magisterial pentru a încerca să zăgăzuiască răspândirea polemicilor și încăierărilor intra-ecleziale online despre probleme doctrinale, care intrigă mai ales preoți, călugări, așa-numiți experți și "angajați", bigoți și mici inchizitori de tastatură.
Fenomenul cuvintelor creștine deformate în micile războaie para-doctrinale on-line a fost amintit recent și de grija pastorală a papei Francisc: "Și creștinii - scrie episcopul de Roma în Gaudete et exsultate, exortația apostolică semnată de el la 19 martie 2018 - pot să participe la rețele de violență verbală prin internet și diferitele domenii sau spații de interschimb digital. Chiar și în media catolice se pot depăși limitele, se tolerează defăimarea și calomnia și par excluse orice etică și orice respect față de bunul nume al celuilalt. Astfel are loc un dualism periculos, pentru că în aceste rețele se spun lucruri care n-ar fi tolerabile în viața publică și se încearcă să se compenseze propriile insatisfacții descărcând cu furie dorințele de răzbunare. Este semnificativ că uneori, pretinzând să se apere alte porunci, se trece complet peste porunca a opta: «Să nu mărturisești strâmb» și se distruge imaginea celuilalt fără milă".
(După Vatican Insider, 3 august 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.