Enciclica Humanae vitae după cincizeci de ani
De Lucetta Scaraffia
La cincizeci de ani după publicare, enciclica Humanae vitae a lui Paul al VI-lea se prezintă în ochii oamenilor de astăzi în mod complet diferit: în 1968 era un document curajos - deci controversat - care mergea împotriva aerului timpului, cel al revoluției sexuale, pentru realizarea căreia erau fundamentale un contraceptiv sigur precum și posibilitatea de avort. Era și timpul în care economiștii vorbeau despre "bombă umană", adică despre pericolul de suprapopulație care amenința țările bogate și putea diminua prosperitatea lor.
Deci două forțe puternice se grupau împotriva enciclicei: utopia fericirii, pe care revoluția sexuală o promitea fiecărei ființe umane, și bogăția, care ar fi fost consecința logică a unei diminuări a populației pe scară vastă.
Astăzi, după cincizeci de ani, vedem lucrurile în cu totul alt mod. Aceste două viziuni utopice s-au realizat, dar nu au adus rezultatele sperate: nici fericirea nici bogăția, ci mai degrabă probleme noi și dramatice. Dacă prăbușirea populației în țările avansate se confruntă cu greu cu venirea de mase de imigrați necesare dar în același timp inacceptabile pentru mulți, de la controlul medical al nașterilor a început invadarea procreației din partea științei, cu rezultate ambigue, adesea îngrijorătoare și periculoasă.
Astăzi, când plătim toate costurile unei denatalități bruște și puternice, când atâtea femei după ani de anticoncepționale chimice nu reușesc să zămislească un copil, ne dăm seama că Biserica avea dreptate, că Paul al VI-lea a fost profetic să propună o reglementare naturală a nașterilor care va salva sănătatea femeilor, raportul de cuplu și naturalitatea procreației. Astăzi când tinerele pasionate de ecologie recurg la metodele naturale de reglementare a fertilității, fără măcar să știe că există Humanae vitae, astăzi când guvernele încearcă să realizeze politici care să favorizeze natalitatea, trebuie să recitim enciclica folosind alți ochi. Și, în loc s-o vedem ca marea înfrângere a Bisericii în fața modernității care se răspândește, putem să-i revendicăm luciditatea profetică în perceperea pericolelor înnăscute în aceste schimbări și să ne felicităm, noi catolicii, că încă o dată Biserica n-a căzut în capcana captivantă a utopiilor din secolul al XX-lea, ci a știut să le perceapă imediat limitele și pericolele.
Însă puțini reușesc: pentru mulți încă este dificil să se dezlipească de vechea contrapoziție dintre progresiști și conservatori, în cadrul căreia enciclica a fost făcută bucăți, fără a-i percepe spiritul critic și forța inovatoare. Și acum, nimeni nu pare să-și amintească faptul că, pentru prima dată, un papă a acceptat reglementarea nașterilor și i-a invitat pe medici să caute metode naturale eficace.
De aceea, este foarte important să reușim să privim Humanae vitae cu ochi noi, ochi de ființe umane care trăiesc în secolul al XXI-lea, de acum conștienți de eșecul atâtor utopii și atâtor teorii economice care au fost propuse ca infailibile. Numai așa putem înfrunta problemele de astăzi ale familiei, noul rol al femeilor și raporturile dificile între etică și știință, ale căror rădăcini se află - chiar dacă în unele aspecte în mod inconștient - în acel text din îndepărtatul an 1968.
(După L'Osservatore Romano, 25 iulie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.