Biserici nefolosite, în curând linii călăuzitoare pentru a evita să devină pub-uri și magazine de înghețată
de Francesco Peloso
Nu există statistici complete, și totuși este vorba de un fenomen în creștere în multe țări occidentale: procesul de secularizare are drept consecință și cel al nefolosirii edificiilor de cult, adică a bisericilor. Țări ca Franța, Belgia, Olanda, Elveția, Statele Unite și Canada sunt printre cele mai lovite, dar și în Italia efectele încep să se facă simțite chiar dacă în măsură mai mică. Problema este folosința care se face de patrimoniul nefolosit, de fapt riscul este ca cedarea binelui să ducă la transformări în care să se piardă complet sensul originar al edificiului: foste biserici devin discoteci, night club (așa cum s-a întâmplat pentru o celebră biserică din Praga), garaj, magazine de înghețată, moschei, magazine, baruri, restaurante, săli de antrenament, centre de înfrumusețare și așa mai departe.
Schimbări radicale care uneori rănesc însăși comunitățile de cetățeni sau de credincioși, care desigur riscă să șteargă pentru totdeauna sensul sacrului înnăscut în istoria și în arhitectura acelor edificii. Pentru aceste motive, Consiliul Pontifical pentru Cultură, Universitatea Pontificală Gregoriana și CEI au promovat o întâlnire internațională programată în noiembrie 2018 la Ateneul iezuiților, cu titlul "Dumnezeu nu mai locuiește aici?" dedicată temei. Dar mai ales, cu acea ocazie, vor fi prezentate linii călăuzitoare cu privire la nefolosirea și refolosirea patrimoniului ecleziastic al căror text va fi discutat și aprobat în următoarele săptămâni de delegații Conferințelor Episcopale din Europa, America de Nord și Oceania, care vor lua parte și la întâlnire.
Totuși, obiectivul documentului nu va fi acela de a sugera "dacă sau când să nu se folosească sau să se vândă o biserică - alegerea finală este a episcopilor și uneori este o alegere obligatorie - cât mai mult să demonstreze necesitatea unei programări pe termen lung care să implice comunitățile și căutarea unei înțelegeri cu autoritățile civile", au explicat promotorii inițiativei în timpul prezentării evenimentului care a avut loc în sediul Consiliului Pontifical pentru Cultură.
Fenomenul, în ceea ce privește Italia, trebuie evaluat "în jurul sutelor de biserici nefolosite", a subliniat părintele Valerio Pennasso, director al Oficiului național pentru bunurile culturale ecleziastice și al serviciului național pentru construcțiile de cult din CEI. "În multe cazuri - spune el - biserica, chiar și atunci când este mai puțin frecventată, reprezintă o puternică legătură cu amintirea locurilor, cu istoria acelei comunități, și acele transformări comerciale în care se pierde complet amintirea a toate acestea, adesea provoacă protestul comunităților locale". Sunt 3.000 de biserici afectate de ultimele două cutremure care au lovit îndeosebi centrul Italiei: există o mare angajare - și din partea statului - de a le recupera, "pentru că reprezintă un centru, un punct de întâlnire, pentru oameni, un prezidiu, posibilitatea de a reconstrui o comunitate și de a nu pierde o identitate".
În Italia sunt circa 100.000 de biserici, cele ale parohiilor sunt însă 65.000, celelalte sunt în proprietatea unei pluralități de subiecți diferiți: persoane private înainte de toate, apoi proprietate de stat, primăriile, regiunile, ordinele și congregațiile călugărești (nu se cunoaște numărul exact al acestora, nu au fost numărate), confraternitățile. FEC, Fondul Edificii de Cult din Ministerul de Interne, este proprietar a peste 820 de biserici, între acestea unele dintre cele mai celebre: la Firenze, bazilica "Sfânta Cruce", apoi "S. Maria Novella" și "S. Marco"; la Roma, "S. Maria in Ara Coeli", "S. Maria del Popolo", "S. Maria della Vittoria", "S. Ignazio", "S. Maria Nova" sau "S. Francesca Romana", "S. Maria Sopra Minerva", "S. Andrea della Valle", bazilica "Ss. Giovanni e Paolo al Celio". Edificiile de cult ale FEC derivă din exproprierile făcute de statul italian la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Gestiunea bisericilor nefolosite - îndeosebi dacă sunt de valoare artistică - este reglementată și de acordurile concordatare, totuși uneori ceea ce favorizează cedarea edificiului este valoarea sa comercială, datorită zonei din oraș în care se află, datorită economiilor de gestiune care rezultă pentru parohii aflate în condiții economice nu atât de înfloritoare sau pentru institute de întreținere a clerului care se ocupă de edificii care - în acest caz - nu produc profit. Însă este o realitate de fapt că cedând unui privat o biserică devine dificil după aceea pentru episcopul local să împiedice transformări succesive ale fostului edificiu de cult eventual într-o discotecă sau într-un centru comercial; este diferit cazul comodatului de folosință, eventual realizat în înțelegere cu o instituție publică. Așadar, cadrul normativ, deși diferit de la țară la țară, există: în Canada sunt ocrotite și capelele cele mai simple și izolate; în Franța bisericile sunt în proprietatea statului; în schimb, în Olanda și în Belgia, pentru bisericile vândute problema "destinației de folosință" este deosebit de simțită.
În pregătirea întâlnirii, a spus cardinalul Gianfranco Ravasi, președinte al dicasterului pentru cultură, "am înregistrat un interes extraordinar din partea episcopatelor din diferite țări". Ravasi a explicat că fenomenul are diferite transversalități: "Prima este istorică, pentru că problema rechiziționării proprietăților Bisericii a existat mereu, e suficient să ne gândim la Napoleon, și apoi la Risorgimento. Există apoi o transversalitate geografică pentru că problema interesează țări foarte diferite între ele care merg de la Europa, la America, la Oceania. În sfârșit reiese o transversalitate socio-culturală pentru că fenomenul nefolosirii este una dintre oglinzile declinului practicii religioase și a clerului, a progresului secularizării".
Și de fapt acest ultim aspect este determinant în decizia, din partea diferitelor autorități ecleziastice, de a trece la vânzarea sau la nefolosirea unei biserici (de aici derivă și excesiva povară economică "de gestionare" a bisericii). La rândul său, Monseniorul Nunzio Galantino, de puțin timp numit la conducerea APSA (Administrația Patrimoniului Scaunului Apostolic) dar prezent la întâlnire încă în calitate de secretar general al CEI, a afirmat că nici opțiunea de a impune plătirea unui bilet turiștilor și vizitatorilor anumitor locuri de cult deosebit de semnificative sub profilul cultural și istoric nu s-a revelat o soluție rodnică din punct de vedere economic și al opiniei publice. De fapt, adesea sumele obținute când s-a încercat să se urmeze acest drum, erau până la urmă mici, în timp ce intrarea cu plată, fie ea și reglementată, în biserici a provocat mereu proteste și critici.
(După Vatican Insider, 10 iulie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.