|
"Humanae vitae", acel ultim sondaj secret al lui Paul al VI-lea de Andrea Tornielli Paul al VI-lea, în luna octombrie 1967, în timpul primului Sinod al Episcopilor desfășurat în Vatican, l-a pus pe cardinalul secretar de stat să ceară o părere despre contracepție în vederea publicării enciclicei. Numai 26 din cei 200 de episcopi prezenți au răspuns în scris. Dintre aceștia, cea mai mare parte s-au declarat favorabil la o oarecare deschidere la pilulă, cei contrari au fost 7. Însă papa Montini, care deja a sustras tema de la discuția conciliară și a ascultat părerile unei comisii de experți (exprimată în majoritate în favoarea deschiderii), nu considera că existau elemente pentru a schimba poziția avută până în acel moment de predecesori și a promulgat după câteva luni Humanae vitae, ieșită în iulie în urmă cu cincizeci de ani, chiar fără a-i da crisma infailibilității, așa cum ar fi voit unii. Este unul din elementele noi care reies din cercetarea Monseniorului Gilfredo Marengo, autor al cărții "Nașterea unei enciclice. Humanae vitae în lumina Arhivelor Vaticane" ("La nascita di un'enciclica. Humanae vitae alla luce degli Archivi Vaticani", Libreria Editrice Vaticana, 286 de pagini, în librării de astăzi): o cercetare în lumina unor documente care n-au fost niciodată consultate până astăzi, care a permis să se reconstruiască geneza enciclicei, diferitele sale redactări, corectările aduse de papa Paul al VI-lea. O lucrare distilată, care eliberează terenul de reconstruiri fanteziste sau bazate pe mărturii care nu întotdeauna sunt echilibrate. O lucrare care eliberează terenul și de elucubrații interesate ale unei anumite publicistici antipapale pe bază de invective și de anonime, care recent i-a atribuit lui Marengo (ca executor al directivelor papale) intenția de a "revizui" și apoi de a schimba enciclica montiniană. O carte care ajută să se înțeleagă și travaliul personal al pontifului, care în mai 1968 aprobase mai întâi o schiță de enciclică pregătită de Congregația pentru Doctrina Credinței, pentru a se răzgândi apoi după ce a citit considerațiile Secretariatului de Stat care sugerau o abordare diferită deși afirmau aceeași poziție contrară contracepției. Acel sondaj "sinodal" În timpul primului Sinod al Episcopilor din toamna anului 1967, și mai exact la 4 octombrie, Paul al VI-lea lansa prin cardinalul Jean Villot invitația pentru toți părinții sinodali să-i trimită reflecții și sugestii despre tema reglementării nașterilor. "Știrea despre această voință a papei de a-i consulta pe toți membrii adunării sinodale este foarte importantă - subliniază Marengo - pentru că una dintre acuzele cele mai repetate, în privința publicării lui Humanae vitae, a fost că papa a hotărât în singurătate, în manieră necolegială". Însă au răspuns puțin peste 12% dintre episcopi (membrii Sinodului erau în totalitate aproape 200), într-un arc de timp cuprins între 9 octombrie 1967 și 31 mai 1968. Majoritatea dintre ei s-au exprimat pentru legitimitatea folosirii de metode contraceptive: numai șapte au cerut papei să se pronunțe reafirmându-i ilegitimitatea. În cartea lui Marengo se prezintă lista comunicărilor scrise, în totalitate 25: însă unii au scris de mai multe ori, în timp ce alții au trimis documente cu mai multe semnături. Numele celor care s-au exprimat Favorabili pentru deschidere au fost cardinalii Suenens (Bruxelles) și Döpfner (München), cardinalii și episcopii americani Shehan (Baltimore), Krol (Philadelphia), Dearden (Detroit), Wright (Pittsburgh); cardinalul Renard (Lyon), episcopul Martinj (Nouméa din Noua Caledonia), în numele episcopilor din insulele din Oceania meridională; cardinalul Legér (Montreal), administratorul apostolic de Toronto Phocock, episcopul Hurley (Durban); episcopul Lorscheider (Brasilia); cardinalul Darmojuwono, (Semerang), în numele Conferinței Episcopale Indoneziene; episcopul Martensen (Copenhaga); consilierul patriarhului de Antiochia al melchiților Edelby; episcopul Flahiff (Winnipeg), episcopul Beck (Liverpool); episcopul Dupuy (Albi a Philippe). În timp ce potrivnicii au fost în total șapte: americanul Fulton Sheen, episcop de Rochester; cardinalul Santos (Manila); cardinalul Tappouni, patriarh de Antiochia al sirilor; cardinalul Siri (Genova); episcopul Attipetty (Verapoly, din India); vicarul apostolic Hartl (Araucanía, din Cile); episcopul de Cracovia, Karol Wojtyla. Motivațiile celor favorabili... Printre numeroasele intervenții care în diferite moduri cereau să se schimbe termenii învățăturii Bisericii despre reglementarea nașterilor se evidențiau, afirmă autorul cărții, cele ale cardinalilor Suenens și Döpfner. Cardinalul belgian, mare alegător al lui Paul al VI-lea (noul papă l-a voit să se arate cu el la fereastră, la sfârșitul primului său Angelus, duminică 23 iunie 1963) a trimis trei texte. "Cunoscând bine preocuparea lui Paul al VI-lea de a se menține în linie cu magisteriul predecesorilor săi, în prima el încerca să arate că decizia lui Pius al XII-lea de a considera permisă folosirea metodei Ogino-Knaus, deși introducea un element de noutate față de Casti connubii, nu putea să fie înțeles ca discordant de magisteriul lui Pius al XI-lea. În mod asemănător așa ar fi fost dacă s-ar fi primit teza celor care susțineau că, în condiții determinate, soții puteau folosi pilula contraceptivă". În schimb, într-o a treia scrisoare Suenens examina decizia papei de a scoate de la Conciliu discuția despre metodele de reglementare a nașterilor; reafirmând dezacordul său, propunea să se pună ca temă a unui următor Sinod argumentul considerând "dramatic de periculos pentru binele Bisericii" ca "Sfântul Părinte să-și asume, singur, rolul de apărător și gardian al credinței și al moralei și să se prezinte lumii în mod evident scos în afara colegiului episcopilor, al clerului, al credincioșilor". Döpfner prezentase părerea majorității episcopilor germani, în favoarea deschiderii. Apoi, în apropierea publicării enciclicei, l-a invitat pe papa să amâne decizia, declarându-se preocupat și prevăzând consecințe dezastruoase. ... și cele ale potrivnicilor În schimb, printre cei care s-au pronunțat în sintonie cu intenția lui Paul al VI-lea, numai Wojtyla a mers dincolo de "simpla cerere ca un viitor document al magisteriului să reafirme ceea ce deja afirmaseră Pius al XI-lea și Pius al XII-lea". De fapt, viitorul Ioan Paul al II-lea a trimis, prezentat ca un Votum în numele episcopilor din Polonia, așa-numitul "Memorial din Cracovia". "Aversiunea față de pozițiile conservatoare - scrie Marengo - reiese în prima parte a memorialului, unde se arăta insatisfacția față de modalitatea cu care ele au argumentat cu privire la valoarea magisteriului eclezial referitor la legea naturală, cu o emfază specială asupra continuității infailibile a învățăturii sale". Sunt exprimate două elemente critice. Primul era cu caracter metodologic: "nu se putea considera sigur că refuzarea contracepției ar aparține definitiv magisteriului ordinar infailibil al Bisericii, tocmai pentru că papa a considerat necesară reexaminarea problemei (prin aceeași Comisie pontificală). Observația percepea limita pozițiilor minorității care, considerând sigur profilul autoritar al învățăturilor ecleziale produse deja, în bună substanță considerau inutilă orice abordare a problemei care să meargă dincolo de simpla repetare a datelor deja prezente tradițional în patrimoniul doctrinal al Bisericii. Pentru acest motiv, teologii din Cracovia scoteau în evidență limita acestei poziții care, invocând a priori autoritatea magisteriului, nu se îngrijea să dezvolte o argumentare a tezelor susținute, cu referință deosebită la profilul filozofic și teologic al categoriei de lege naturală". Din cercetările publicate în carte reiese că Wojtyla avea câteva contribuții importante (cea mai celebră este "Memorialul din Cracovia" din februarie 1968), dar fără ca acestea să influențeze asupra redactării enciclicei. "Izvoarele nu permit să se afirme - scrie Marengo - că aceste texte au fost folosite în mod semnificativ în redactarea lui Humanae vitae". Schița aprobată și casată Din documentele de arhivă niciodată publicate reiese că Paul al VI-lea a aprobat deja la 9 mai textul unei enciclice, fixându-i data de promulgare pentru Înălțare Domnului (23 mai): avea titlul De nascendae prolis și era rezultatul unei rescrieri făcute de părintele Mario Luigi Ciappi (în acea vreme teolog al Casei Pontificale, viitor cardinal), a unui proiect pregătit de Congregația pentru Doctrina Credinței în toamna-iarna anului 1967. Papa Montini îi ceruse lui Ciappi să evite emfaza asupra caracterului "definitoriu" al pronunțării sale și să aibă grijă ca expunerea doctrinală să fie lipsită de posibile echivocuri sau incertitudini. "Ciappi a intervenit asupra textului - scrie Marengo - având ca țintă trei finalități: să reafirme primatul scopului procreator al căsătoriei; să nege legitimitatea utilizării principiului de totalitate; să dea enciclicei valoarea unui document care să încheie dezbaterea o dată pentru totdeauna". Era vorba despre un text cu o parte doctrinală considerabilă, dens în citate din Pius al XII-lea. "Cu aceste alegeri - afirmă autorul cărții - viitoarea enciclică era în întregime condusă, în finalitățile sale, la o pronunțare riguroasă de doctrină morală. Nu este întâmplător că tocmai în primele paragrafe se elimina referința la specificul creștin al înțelegerii iubirii conjugale", conținute într-o schiță precedentă. Papa se răzgândește Și din această enciclică deja gata dar casată este publicat integral textul în adaos la cartea lui Marengo. Versiunea oficială latină fusese deja tipărită, se așteptau numai traducerile în limbile moderne pentru a putea trece la publicarea oficială. În acest moment are loc o lovitură de teatru. "Traducătorii francezi de la Secretariatul de Stat, Mons. J. Martin și Mons. P. Poupard, în acord cu Eduardo Martinez Somalo, responsabil cu traducerea spaniolă, au transmis Sfântului Părinte prin intermediul lui G. Benelli, substitut de la Secretariatul de Stat, rezerve însemnate cu privire la text". "O examinare atentă a documentului pregătit - scriu cei trei, deveniți după aceea toți cardinali - confirmă prima impresie. Este relativ ușor a face câteva retușări de formă (a scurta frazele prea lungi, a elimina repetările, a muta vreo temă...) și asta ar evita desigur o cantitate de greutăți: nouă lucrare, noi întârzieri, indiscreții, insuportabilitate... Dar în conștiință trebuie să spunem că după evaluarea noastră remediul ar fi insuficient. Modul însuși de a pune problema, formularea negativă sau restrictivă, în afară de prezentarea stilistică, ce pare mai puțin potrivită pentru scop: a face inteligibilă și - în măsura posibilă - acceptabilă învățătura Bisericii pentru omul de astăzi într-o materie atât de discutată și delicată. Dacă superiorii consideră suficientă prima soluție (retușări de formă), documentul poate să fie gata în câteva zile. Altminteri, va fi nevoie de o reelaborare mai obositoare și mai lungă. +JM și Poupard". Ca urmare a acestei inițiative, publicarea enciclicei este blocată. Se înțelege astfel motivul publicării lui Humanae vitae la 25 iulie: nu exista intenția de a scoate documentul în vară, pentru a-l trece mai neobservat (lucru de altfel imposibil dată fiind tema). Nu, publicarea estivală a fost provocată de a ceastă blocare a textului formulat de Ciappi. Schița Martin-Poupard Din acest moment lucrările pregătitoare a celei care avea să fie Humanae vitae se dezvoltă "în cadrul unei polarizări între mediile Secretariatului de Stat și protagonismul lui Philippe căruia Paul al VI-lea i-a recunoscut, oricum, rolul de ultim coordonator al redactării textului. În acest rol secretarul Congregației pentru Doctrina Credinței s-a sprijinit complet pe sugestiile lui B. Duroux O.P., colaborator al său de mult timp, în acei ani printre cei mai ascultați consultați din aceeași Congregație". Martin și Poupard primesc funcția de a redacta o nouă propunere: deși repropunând toate conținuturile doctrinale fundamentale, noul text este caracterizat "de o profundă schimbare de stil și de mod de a pune lucrurile, apreciabil mai ales în stilul secțiunii de introducere și în cea pastorală". În timp ce în De nascendae prolis emfaza cădea asupra obligației de a adera la doctrină, în acest text pe primul plan se află o ofertă de ajutor și sprijin a Bisericii în însoțirea la o corespundere deplină cu planul de iubire al lui Dumnezeu creatorul. În paragrafele destinate preoților care se îngrijesc de suflete, deși reia invitația la fidelitate față de învățăturile magisteriului, tot atâta importanță este dată necesității "unei primiri pline de răbdare și de bunătate față de păcătoși", centrată în întregime pe importanța fidelității față de sacramente ca sprijin indispensabil pentru un drum de perfecțiune care nu este pus în discuție de "căderi, chiar dacă prea mult repetate". Noi dificultăți Însă papa Paul al VI-lea nu aprobă nici noul text, criticat dur de secretarul fostului Sfânt Oficiu, Philippe. "Deși toate conținuturile doctrinale principale - scrie Marengo - au fost receptate, planul textului - propunându-și să citească «problemele de viață conjugală în fidelitate față de planul de iubire al lui Dumnezeu» - părea să sugereze că legitimitatea sau ilegitimitatea contracepției nu era in recto obiectul viitoarei intervenții magisteriale; pe de altă parte centralitatea dată «iubirii conjugale» permitea fără îndoială o abordare unitară, dar putea să fie înțeleasă și ca o implicită descentralizare a atenției față de scopul procreator al Căsătoriei. În afară de asta tonalitatea cu care era asumată invitația de a urma indicațiile magisteriului cu privire la metodele de reglementare a nașterilor permitea dispariția oricărui ton de rigoare doctrinală și disciplinară, investind mai degrabă pe o perspectivă de însoțire a cuplurilor, invitate să adere progresiv la plinătatea formei creștine a iubirii lor reciproce". Părintele Philippe repune așadar mâinile asupra textului care este predat lui Paul al VI-lea la 22 iunie. Montini repune mâinile pe el, lărgește, corectează (probabil cu ajutorul teologului său de încredere, episcopul Carlo Colombo) și în sfârșit aprobă textul definitiv la 8 iulie 1968. În sfârșit Humanae vitae Din textul final al enciclicei transpare "conștiința că ceea ce este propus și normele exprimate nu erau ușor de primit, așa încât Biserica intenționa să se prezinte capabilă să țină împreună compasiunea față de slăbiciunile și păcatele oamenilor și fermitatea în repropunerea învățăturii sale. Tonul limbajului - scrie autorul cărții - arăta că a ținut cont de multe dintre obiecțiile care au fost făcute cu privire la ipoteza unei posibile respingeri a practicilor contraceptive, obiecții care, în mod prevalent, argumentau pornind de la refuzarea acestei norme din partea multor cupluri precum și de la dificultatea în folosirea metodelor naturale. Fără a urmări dialectic acele poziții, papa le cuprindea în constatarea unei condiții culturale și sociale dificile în care trăiesc cuplurile căsătorite și în recunoașterea realistă a experienței nesurprinzătoare a slăbiciunii și a păcatului". Alegerea acestei paradigme comunicative, cu scopul de a favoriza receptarea enciclicei în afara oricărei polemici ideologice, situează pe primul plan "un element fundamental al vieții morale a creștinului: chiar dacă libertatea umană aderă în mod mereu imperfect la mântuirea oferită în Evanghelie, Biserica trebuie s-o propună mereu cu fidelitate și totalitate". Este semnificativ și profilul pastoral al documentului: sunt scoase în evidență trei elemente fundamentale: "recurgerea indispensabilă la un sprijin al harului divin dat eforturilor apreciabile ale acțiunii umane; chemarea de a nu izola practica reglementării nașterilor de contextul mai amplu al unei vieți matrimoniale cuprinse în toate dimensiunile sale constitutive; noțiunea de «stăpânire de sine» și de «castitate conjugală»". Concluziile lui Marengo "În jurul enciclicei - conclude autorul cărții - s-au catalizat toate tensiunile din acei ani: fără a elimina nimic din valoarea obiectivă a învățăturii sale și din importanța temei tratate, la fel trebuie luat act că acel document a suferit o supraexpunere semnificativă, nu numai în panorama opiniei publice, ci și în cadrul vieții ecleziale și al reflecției teologice". A fi pro sau contra lui Humanae vitae a coincis uneori, conform lui Marengo, "cu alegeri radicale de teren și a fost înțeles ca verificarea necesară, prealabilă a puternicelor profiluri identitare în Biserică. Astfel s-au favorizat în mod inconștient două atitudini extreme: o refuzare preliminară a învățăturii sale sau o apărare - fără dacă și fără dar - care i-a dat rolul disproporționat de fortăreață definitivă în calea oricărei insurgențe de criză în Biserică și în lume". O cunoaștere mai bună a drumului zbuciumat al redactării și a factorilor care i-au marcat evoluția "poate ajuta la redimensionarea unei apropieri de enciclică ce a exasperat rezultatele dezbinătoare ale receptării sale". (După Vatican Insider, 11 iulie 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |