Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Caracterul definitiv al doctrinei "Ordinatio sacerdotalis"

Referitor la unele dubii

De Luis Ladaria, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței

"Rămâneți în mine, și eu în voi! După cum mlădița nu poate aduce rod de la sine dacă nu rămâne în viță, tot la fel nici voi, dacă nu rămâneți în mine" (In 15,4). Dacă Biserica poate să ofere viață și mântuire întregii lumi este grație înrădăcinării sale în Isus Cristos, întemeietorul ei. Această înrădăcinare are loc în primul rând prin sacramente, având în centru Euharistia. Instituite de Cristos, ele sunt coloane fundamentale ale Bisericii care o generează încontinuu ca trup al său și mireasă a sa. Intim legat de Euharistie se află sacramentul Preoției, în care Cristos se face prezent în Biserică drept izvor al vieții sale și al acțiunii sale. Preoții sunt "făcuți asemenea chipului lui Cristos preotul, așa încât să poată acționa în persoana lui Cristos capul" (Presbyterorum ordinis, nr. 2).

Cristos a voit să confere acest sacrament celor doisprezece apostoli, toți bărbați, care, la rândul lor, l-au comunicat altor bărbați. Biserica s-a recunoscut mereu legată de această decizie a Domnului, care exclude ca preoția ministerială să poată fi conferită valid femeilor. Ioan Paul al II-lea, în scrisoarea apostolică Ordinatio sacerdotalis, din 22 mai 1994, a învățat, "cu scopul de a elimina orice dubiu cu privire la o problemă de mare importanță care ține de însăși constituția divină a Bisericii" și "în virtutea slujirii [sale] de a-i întări pe frați" (cf. Lc 22,32), "că Biserica nu are în niciun mod facultatea de a conferi femeilor hirotonirea sacerdotală și că această sentință trebuie să fie ținută în mod definitiv de toți credincioșii Bisericii" (nr. 4). Congregația pentru Doctrina Credinței, ca răspuns la o întrebare despre învățătura din Ordinatio sacerdotalis, a reafirmat că este vorba despre un adevăr care aparține depozitului credinței.

În această lumină provoacă preocupare serioasă văzând cum mai apar în unele țări glasuri care pun la îndoială caracterul definitiv al acestei învățături. Pentru a susține că ea nu este definitivă, se argumentează că n-a fost definită ex cathedra și că, prin urmare, o decizie posterioară a unui viitor papă sau conciliu ar putea s-o răstoarne. Semănând aceste îndoieli se creează gravă confuzie printre credincioși, nu numai cu privire la sacramentul Preoției ca parte a constituției divine a Bisericii, ci și cu privire la magisteriul ordinar care poate să învețe în mod infailibil învățătura catolică.

În primul rând, în ceea ce privește preoția ministerială, Biserica recunoaște că imposibilitatea de a hirotoni femei aparține "substanței sacramentului" Preoției (cf. Denzinger-Hünermann, 1728). Biserica nu are capacitatea de a schimba această substanță, pentru că exact pornind de la sacramente, instituite de Cristos, ea este generată ca Biserică. Nu este vorba numai de un element disciplinar, ci doctrinal, deoarece se referă la structura sacramentelor, care sunt loc originar al întâlnirii cu Cristos și al transmiterii credinței. De aceea, nu suntem în fața unei limite care ar împiedica Biserica să fie mai eficace în activitatea sa în lume. De fapt, dacă Biserica nu poate să intervină, este pentru că în acel punct intervine iubirea originară a lui Dumnezeu. El este în acțiune în hirotonirea preoților, în așa fel încât Biserica să conțină mereu, în orice situație a istoriei sale, prezența vizibilă și eficace a lui Isus Cristos "ca izvor principal al harului" (Francisc, Evangelii gaudium, nr. 104).

Conștientă că nu poate modifica, din ascultare față de Domnul, această tradiție, Biserica se străduiește să aprofundeze și semnificația sa, pentru că voința lui Isus Cristos, care este Logosul, nu este niciodată lipsită de sens. De fapt, preotul acționează în persoana lui Cristos, mirele Bisericii, și faptul de a fi bărbat este un element indispensabil al acestei reprezentări sacramentale (cf. Congregația pentru Doctrina Credinței, Inter insigniores, nr. 5). Desigur, diferența de funcțiuni între bărbat și femeie nu aduce cu sine nicio subordonare, ci o îmbogățire reciprocă. Să ne amintim că figura împlinită a Bisericii este Maria, Mama Domnului, care n-a primit slujirea apostolică. Se vede astfel că masculinul și femininul, limbaj originar pe care Creatorul l-a înscris în corpul uman, sunt asumate în opera răscumpărării noastre. Tocmai fidelitatea față de planul lui Cristos cu privire la preoția ministerială permite, așadar, să se aprofundeze și să se promoveze tot mai mult rolul specific al femeilor în Biserică, dat fiind că, "nici femeia fără bărbat, nici bărbatul fără femeie în Domnul" (1Cor 11,11). În afară de asta, se poate arunca astfel o lumină asupra culturii noastre, care cu greu înțelege semnificația și bunătatea diferenței dintre bărbat și femeie, care atinge și misiunea lor complementară în societate.

În al doilea rând, dubiile ridicate cu privire la caracterul definitiv al scrisorii apostolice Ordinatio sacerdotalis au consecințe grave și asupra modului de a înțelege magisteriul Bisericii. Este important de reafirmat că infailibilitatea nu se referă numai la pronunțările solemne ale unui conciliu sau ale Suveranului Pontif când vorbește ex cathedra, ci și la învățătura ordinară și universală a episcopilor răspândiți în lume, când propun, în comuniune între ei și cu papa, învățătura catolică de ținut în mod definitiv. La această infailibilitate s-a referit Ioan Paul al II-lea în Ordinatio sacerdotalis. Astfel, el n-a declarat o nouă dogmă ci, cu autoritatea care i-a fost conferită ca succesor al lui Petru, a confirmat în mod formal și a făcut explicit, cu scopul de a elimina orice dubiu, ceea ce magisteriul ordinar și universal a considerat de-a lungul întregii istorii a Bisericii ca aparținând depozitului credinței. Tocmai acest mod de a se pronunța reflectă un stil de comuniune eclezială, pentru că papa nu a voit să acționeze singur, ci ca martor care ascultă de o tradiție neîntreruptă și trăită. Pe de altă parte, nimeni nu va nega că magisteriul poate să se exprime în mod infailibil cu privire la adevăruri care sunt în mod necesar legate cu realitatea revelată în mod formal, pentru că numai în acest mod poate exercita funcția sa de a păzi cu sfințenie și de a expune cu fidelitate depozitul credinței.

O altă dovadă a angajării cu care Ioan Paul al II-lea a examinat problema este consultarea prealabilă pe care a voit s-o aibă la Roma cu președinții Conferințelor Episcopale care erau serios interesați de această problematică. Toți, fără excepție, au declarat, cu deplină convingere, din ascultarea Bisericii față de Domnul, că ea nu are facultatea de a conferi femeilor hirotonirea sacerdotală.

Cu privire la această învățătură a insistat și papa Benedict al XVI-lea, amintind, la Liturghia Crismei din 5 aprilie 2012, că Ioan Paul al II-lea "a declarat în manieră irevocabilă" că Biserica în privința hirotonirii femeilor "n-a avut nicio autorizare din partea Domnului". Benedict al XVI-lea s-a întrebat în continuare, cu privire la unii care n-au primit această învățătură: "Dar neascultarea este într-adevăr o cale? Se poate percepe în asta ceva din conformarea cu Cristos, care este fundamentul oricărei reînnoiri adevărate, sau nu mai degrabă numai determinarea disperată de a face ceva, pentru a transforma Biserica după dorințele noastre și ideile noastre?".

Cu privire la această temă a revenit și papa Francisc. El, în exortația apostolică Evangelii gaudium, a reafirmat că nu se pune în discuție "preoția rezervată bărbaților, ca semn al lui Cristos mirele care se dăruiește în Euharistie", și a invitat să nu se interpreteze această învățătură ca exprimare de putere, ci de slujire, în așa fel încât să se perceapă mai bine demnitatea egală a bărbaților și femeilor în unicul trup al lui Cristos (nr. 104). În conferința de presă, în timpul zborului de întoarcere din călătoria apostolică în Suedia, la 1 noiembrie 2016, papa Francisc a reafirmat: "Cu privire la hirotonirea femeilor în Biserica catolică, ultimul cuvânt clar a fost dat de sfântul Ioan Paul al II-lea, și aceasta rămâne".

În acest timp, în care Biserica este chemată să răspundă la atâtea provocări ale culturii noastre, este esențial ca ea să rămână în Isus, ca mlădițele în viță. Iată pentru ce Învățătorul ne invită să facem în așa fel încât cuvintele sale să rămână în noi: "Dacă păziți poruncile mele, rămâneți în iubirea mea" (In 15,10). Numai fidelitatea față de cuvintele sale, care nu vor trece, asigură înrădăcinarea noastră în Cristos și în iubirea sa. Numai primirea planului său înțelept, care ia trup în sacramente, revigorează rădăcinile Bisericii, pentru ca să poată aduce roade de viață veșnică.

(După L'Osservatore Romano, 30 mai 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat