În fiecare zi un început
Invitația exortației apostolice "Gaudete et exsultate"
De Rodrigo Guerra López
Credeam că este o temă ușoară când directorul de la L'Osservatore Romano m-a invitat să scriu o scurtă reflecție despre exortația apostolică Gaudete et exsultate despre chemarea la sfințenie în lumea contemporană. Textul este scurt, limbajul simplu și stilul beneficiază de prospețimea proprie a papei Francisc. Ce dificultăți putea întâlni un credincios laic dedicat vieții academice în a scrie o primă reacție la acel document?
În timp ce citeam și reciteam Gaudete et exsultate, am simțit aceleași senzații care mi le-au dat numai câteva cărți de spiritualitate care au marcat viața mea (Giussani, Biela, Carreto, Peguy, Stein, Romero, Augustin, Ignațiu): m-am simțit zguduit și interpelat în adâncul meu. Nu este un text scris în abstract, ci adresat în mod personal fiecăruia dintre noi. A fost ca și cum aș fi citit scrisoarea unui prieten drag care știe să facă "lectură stării sufletului", care știe ce se întâmplă înlăuntrul meu, în ascunzișurile cele mai private și intime. Am citit-o o dată și încă o dată. În birou, în capelă, seara înainte de a adormi. Și am rămas uluit timp de mai mult zile.
Noua exortație a lui Francisc nu are ca punct de plecare un manual de teologie a vieții spirituale, o doctrină care "trebuie aplicată" sau un pachet conceptual mai mult sau mai puțin rafinat. În centru nu sunt categoriile mai mult sau mai puțin tipice utilizate în aceste materii - ascetică, mistică, vârsta vieții interioare, virtuțile supranaturale și așa mai departe - ci însăși realitatea care hrănește aceste categorii. Francisc ne arată viața creștină concretă, așa cum este. Nu cere cititorului să se fixeze obsesiv asupra cuvintelor sale, ci să privească unde conduc: la Isus Cristos prezent și activ în istoria fiecărei persoane. Prezent în comunitate, în sacramente, în Cuvântul lui Dumnezeu, în cei mai săraci. Prezent prin întâlnirile neașteptate care informează conștiința noastră că este un eveniment creștinismul. Prezent înlăuntrul nostru: "mai intim mie însumi decât sunt eu", spunea sfântul Augustin. Acest soi de primat al vieții reale, evocat și provocat de viața la fel de reală a lui Isus Cristos, face în așa fel încât acest act de magisteriu ordinar al papei nu este o simplă clarificare doctrinală, ci mai degrabă un semnal de alarmă personală pentru propria convertire. Nu folosește la nimic a citi textul lui Francisc dacă nu se pune în prim plan realitatea sa, adevărul său, adică fragila condiție umană, cu rănile sale și păcatele sale, dacă nu ne deschidem la acțiunea misterioasă a harului (cf. nr. 29). Cu alte cuvinte, pentru a scoate beneficiu din meditația lui Francisc, nimic mai bun decât a decide să redevenim vulnerabili în fața cuvintelor sale: să coborâm garda și să-i cerem lui Dumnezeu ca să acționeze și să purifice viața noastră de orice minciună și de orice trădare.
Francisc, asemenea Conciliului al II-lea din Vatican, este convins de chemarea universală la sfințenie. Noi toți, îndeosebi cei mai păcătoși, "suntem chemați să fim sfinți trăind cu iubire și oferind fiecare propria mărturie în ocupațiile de fiecare zi" (nr. 14). Însă "fiecare clipă este o misiune" (nr. 19), adică fiecare persoană este chemată să găsească propriul drum de sfințire și de slujire. Există martori care ne pot stimula și motiva, dar nu trebuie să pretindem să-i copiem în mod mai mult sau mai puțin mecanic. În afară de asta, amintindu-l pe sfântul Ioan al Crucii, papa Francisc observă că trebuie evitate reguli fixe pentru toți deoarece viața divină se comunică unora într-un mod și altora în altul. Cu aceste indicații papa pare să încerce să dezactiveze omogenizarea ascetică și normativă care încă prevalează în unele spații și ambiente. Omogenizare care aduce mare daună și care adesea evoluează în forme deschise sau ascunse de moralism. Cred că acest lucru este legat cu o altă indicație precisă: "Nu tot ceea ce spune un sfânt este pe deplin fidel față de Evanghelie, nu tot ceea ce face este autentic și perfect" (nr. 22). Trebuie evitată idolatria de forme și stiluri particulare și contingente ale sfântului fondator al grupului, mișcării sau comunității mele, care uneori se suprapun învățăturii Bisericii universale. Nu este sfântul meu fondator sau carisma mea specială criteriul hermeneutic pentru a interpreta Biserica, ci Biserica e cea care dă lumină pentru a interpreta și a ilustra în mod adecvat învățătura și carisma sfinților.
Papa Francisc diagnostichează cu atenție trăsăturile persoanelor și grupurilor care, într-un mod sau altul, se adapă din gnosticism sau din pelagianism. Citind această parte a exortației, cititorul poate avea imediat tentația de a-și imagina unul sau mai multe grupuri care urmează vreo modalitate a acestor comportamente eretice: caută siguranță doctrinală sau disciplinară cu orice preț, asudă superioritate asupra celorlalți credincioși, afirmă un anumit "elitarism narcisist și autoritar", absolutizează propriile teorii, sunt obsedați de îndeplinirea normelor sau a unui anumit stil catolic, le place să arate propriile cuceriri sociale și politice, sunt experți în lauda deșartă legată de gestionarea eficientă a treburilor practice și uneori își etalează perfecțiunea liturgică a ceremoniilor lor (cf. nr. 35-62).
Dar dacă suntem atenți, putem descoperi altceva. Fără a nega că există comunități mai lovite de aceste dispoziții spirituale bolnave, noi creștinii suntem într-o oarecare măsură scufundați de asemenea pretenții pline de orgoliu, ori în mod parțial ori în mod total. M-a uimit faptul că în diferite domenii aceste și alte semnale de alarmă lansate de papa sunt neglijate, ca și cum s-ar spune "cine știe cui vorbește papa? Nu mie". Și mă uimește și mai mult faptul că eu însumi sunt victimă a acestei atitudini deplorabile. Forțele cu adevărat capabile să schimbe lumea sunt cele capabile să schimbe inima umană. Numai dacă inima mea se deschide la primatul harului și la anularea sinceră (cf. Fil 2,6-11), este posibil ca eu să nu fiu complice al celor care astăzi aduc daună Bisericii.
Ar fi multe alte observații de făcut despre Gaudete exsultate. Însă trei mi s-au părut deosebit de semnificative. Prima se găsește în capitolul dedicat blândeții. În această lume, "unde în toate părțile există ură, unde încontinuu îi clasificăm pe ceilalți după ideile lor, obiceiurile lor și chiar după modul lor de a vorbi și de a se îmbrăca. Așadar, este împărăția orgoliului și a vanității, unde fiecare crede că are dreptul de a se înălța deasupra altora. (...) Isus propune un alt stil: blândețea" (nr. 71). "Și atunci când se apără propria credință și propriile convingeri, trebuie făcută asta cu blândețe (cf. 1Pt 3,16) și chiar și adversarii trebuie să fie tratați cu blândețe (cf. 2Tim 2,25). În Biserică de atâtea ori am greșit pentru că n-am primit acest apel al Cuvântului divin" (nr. 73). Acesta este mesajul adresat nouă tuturor care în vreun mod tindem să reacționăm în manieră apologetico-defensivă în fața dușmanilor reali sau presupuși și credem că a fi blânzi ne face să apărem stupizi sau slabi. Pentru Francisc, caritatea evanghelică este metodă de acțiune (apostolică, politică, socială). Nu numai pentru că celălalt merită respect, ci și pentru că Dumnezeu își îndreaptă privirea sa prevalent spre "«cel umil și cu sufletul zdrobit și spre cel care tremură la cuvântul meu» (Is 66,2). A reacționa cu blândețe umilă, asta este sfințenie" (nr. 74).
Un alt aspect care m-a uimit mult este meditația pe care Francisc o face despre cei persecutați din cauza dreptății, "pentru că de multe ori ambițiile puterii și interesele lumești joacă împotriva noastră" (nr. 91). În afară de martiriul sângeros la care sunt supuși atâția, papa amintește o persecuție mai subtilă, făcută din calomnii și falsități, din batjocuri și derâderi, pentru că sunt fideli față de darul primit. Asta se întâmplă și în locuri creștine: când se vorbește pe la spate, se acționează cu ipocrizie și în același timp se trecute sub tăcere exigențele moralei creștine, ca și cum aceste păcate grave împotriva dreptății n-ar cere reparație. Calomniile cele mai grave se camuflează artificial și astfel se trece la distrugerea vieții aproapelui. Francisc spune: "Dacă nu vrem să ne prăbușim într-o mediocritate întunecată, să nu pretindem o viață comodă" (nr. 90). Persecuția este o dimensiune constitutivă a experienței creștine. "Umilința se poate înrădăcina în inimă numai prin umiliri" (nr. 118). Asta nu exclude eventualitatea de "a reclama dreptate" sau de "a apăra pe cei slabi", cu toate că asta procură consecințe negative pentru propria imagine (nr. 119).
În drumul de transformare pe care noi creștinii trebuie să-l întreprindem și să-l reîntreprindem în fiecare zi, este nevoie de: stimulentul Duhului Sfânt pentru a nu fi paralizați de frică și de calcul, pentru a ieși din granițele noastre sigure (cf. nr. 133) și pentru a recupera "curajul apostolic de a comunica altora Evanghelia și de a renunța să facem din viața noastră un muzeu de amintiri" (nr. 139); a face tăcere interior și a face incursiuni în rugăciune cu amintire profundă și recunoscătoare. De fapt, "privește istoria ta când te rogi și în ea vei găsi atâta milostivire" (nr. 153). Toate acestea încrezându-ne complet în Maria: "Ea nu acceptă ca atunci când cădem să rămânem la pământ și uneori ne poartă în brațe fără a ne judeca" (nr. 176). Cât de mult îmi amintește Nican mopohua. Când sfântul Juan Diego încearcă să scape de Fecioară pentru a merge să-l asiste pe unchiul său bolnav, sfânta Maria de Guadalupe îi iese în întâmpinare, îl purifică și îl corectează cu duioșie, niciodată cu reproșuri. Maria adună viața noastră - de multe ori redusă în bucăți - și o reconstruiește făcând adesea ceea ce ne-ar reveni nouă să facem. "A conversa cu ea ne mângâie, ne eliberează și ne sfințește" (nr. 176). Și astfel, viața creștină, cu acest ajutor matern, poate să fie în fiecare zi un nou început.
(După L'Osservatore Romano, 14-15 mai 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 24.