Comunicațiile sociale: responsabilitatea individuală și colectivă în contrastarea lui fake news
De Paolo Peverini
Mesajul papei pentru a 52-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale interoghează opinia publică despre un fenomen care se răspândește și obiect al unei dezbateri intense și diversificate: alterarea adevărului și repercusiunile sale dramatice asupra legăturilor sociale. Premisa mesajului este că, în fidelitate față de logica creștină, comunicația constituie o dimensiune esențială atât pe planul individual cât și pe cel colectiv în căutarea adevărului și a binelui împărtășit.
Totuși trebuie recunoscut cum aceasta poate să fie utilizată în întregime ca o armă pentru a-l deligitima pe celălalt în scopuri egoiste, mai degrabă pentru a separa decât pentru a uni. Perspectiva propusă de papa în prima parte a mesajului este prețioasă în măsura în care ajută să nu se recadă într-o viziune deterministă a raportului dintre instrumentele de comunicație și manipularea adevărului; de fapt, riscurile unei folosiri deformate a responsabilității mărturiei sunt în primul rând înrădăcinate într-o viziune despre raportul cu celălalt care nu recunoaște valoarea dialogului și a fraternității.
În mod semnificativ, în mesaj, problema fake news este încadrată astfel într-o perspectivă care înainte de a fi tehnologică ar putea să fie definită antropologică. De fapt, una dintre caracteristicile care fac deosebit de periculoase conținuturile false este natura lor "mimetică", faptul de a părea autentice pentru unii deși sunt complet nefondate, întărind atitudini de intoleranță, alimentând pasiuni negative precum ura, disprețul, în ultimă instanță bazându-se pe lăcomie.
În același timp trebuie evidențiat cum fenomenul folosirii manipulatoare a comunicației a asumat dimensiuni și caracteristici deosebite în contextul mass-media contemporane și al social network alimentându-se dintr-o logică a conflictului care tinde să-l discrediteze pe celălalt pentru a obține un avantaj pe planul politic dar și pentru a distorsiona faptele din interese de natură economică. În acest sens, este amintit pe bună dreptate fenomenul de acum cunoscut și obiect pentru numeroase studii ale așa-numitelor "echo chambers" care fac deosebit de complexă munca de dezmințire a falsității și de dezvăluire a prejudecății.
Partea centrală a mesajului papei este centrată pe rolul esențial pe care-l joacă responsabilitatea individuală și colectivă în contrastarea dinamicii acestor fake news. Așadar apare plin de semnificații referința la strategia manipulării folosite de "șarpele viclean", despre care vorbește cartea Genezei care permite să se afirme cum eficacitatea dramatică a distorsionării realizate prin comunicație cheamă mereu în cauză și destinatarul mesajului fals, îi interoghează inteligența și compasiunea, îi solicită discernământul. În acest sens se amintește, așadar, că "nimeni dintre noi nu se poate scuti de responsabilitatea de a contrasta aceste falsități".
Al treilea pasaj al mesajului este centrat pe relația dintre adevăr și libertate înțeleasă în viziunea creștină nu numai ca "a dezvălui realitatea" - aletheia (de la a-lethes, "ne-ascuns"), ci ca o dimensiune existențială care marchează întreaga viață. Iată așadar că în această perspectivă adevărul "nu se câștigă cu adevărat când este impus ca ceva extrinsec și impersonal; izvorăște în schimb din relații libere între persoane, în ascultarea reciprocă". Acest lucru ajută să se perceapă sensul referinței la "Adevărul vă va elibera" (In 8,32): a recunoaște că în comunicație locuiește adevărul în măsura în care adevărul celor enunțate este însoțit de o reflecție îngrijită, nu șterge niciodată complet posibilitatea dialogului, a recunoașterii celuilalt.
Concluzia textului conține astfel o deschidere la jurnalismul de pace, înțeles nu ca o abordare cumsecade și ipocrită a faptelor dramatice cât mai degrabă ca o mărturisire a unei angajări prețioase în căutarea și în relatarea cauzelor care realmente sunt la baza conflictelor, precum asumarea unei mari responsabilități în înțelegerea dinamicilor care instigă și alimentează ostilitatea fără de care ar fi imposibil de a imagina și de a prefigura depășirea ei.
(După agenția SIR, 12 mai 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.