Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Vizita pastorală la Nomadelfia, în Dieceza de Grosseto, și la Loppiano (Firenze), în Dieceza de Fiesole

Întâlnire cu membrii comunității părintelui Zeno Saltini

Nomadelfia (Grosseto)

Joi, 10 mai 2018

Iubiți frați și surori din Nomadelfia!

Am venit aici între voi în amintirea părintelui Zeno Saltini și pentru a exprima încurajarea mea pentru comunitatea voastră fondată de el. Vă salut pe toți cu afect: pe președintele vostru Francesco Matterazzo, pe părintele paroh Ferdinando Neri, pe numeroșii prieteni și pe episcopul de Grosseto, în a cărui dieceză sunteți inserați și care urmărește cu grijă drumul operei părintelui Zeno. Nomadelfia este o realitate profetică ce își propune să realizeze o nouă civilizație, realizând Evanghelia ca formă de viață bună și frumoasă.

Fondatorul vostru s-a dedicat cu ardoare apostolică să pregătească terenul pentru sămânța Evangheliei, pentru ca să poată aduce roade de viață nouă. Crescut în mijlocul ogoarelor din câmpiile fertile din Emilia, el știa că, atunci când vine anotimpul potrivit, este timpul de a pune mâna pe plug și a pregăti terenul pentru semănat. I-a rămas imprimată fraza lui Isus: "Nimeni care pune mâna pe plug și privește înapoi nu este vrednic de împărăția lui Dumnezeu" (Lc 9,62). O repeta des, probabil presimțind dificultățile pe care avea să le întâlnească pentru a întrupa, în concretețea cotidianului, forța reînnoitoare a Evangheliei.

Legea fraternității, care caracterizează viața voastră, a fost visul și obiectivul întregii existențe a părintelui Zeno, care dorea o comunitate de viață inspirată din modelul schițat în Faptele Apostolilor: "Mulțimea celor care au crezut era o singură inimă și un singur suflet. Nici unul dintre ei nu spunea că ceea ce are este al său, ci toate le aveau în comun" (Fap 4,32). Vă îndemn să continuați acest stil de viață, încrezându-vă în forța Evangheliei și a Duhului Sfânt, prin mărturia voastră creștină limpede.

În fața suferințelor copiilor orfani și marcați de suferință, părintele Zeno a înțeles că unicul limbaj pe care ei îl înțelegeau era cel al iubirii. De aceea, a știut să găsească o formă specială de societate unde nu există spațiu pentru izolare sau singurătate, ci este în vigoare principiul colaborării între diferite familii, unde membrii se recunosc frați în credință. Astfel la Nomadelfia, ca răspuns la o vocație specială a Domnului, se stabilesc legături mult mai solide decât cele de rudenie. Este realizată o consangvinitate cu Isus, proprie a celui care este renăscut din apă și din Duhul Sfânt și conform cuvintelor Învățătorului divin: "Cine face voința lui Dumnezeu, acela este pentru mine frate, soră și mamă" (Mc 3,35). Această legătură specială de consangvinitate și de familiaritate este manifestată și de raporturile reciproce dintre persoane: toți se cheamă pe nume, niciodată cu prenumele, și în raporturile zilnice se folosește confidențialul "tu".

Vreau să subliniez și un alt semn profetic, un semn de mare umanitate din Nomadelfia: este vorba despre atenția iubitoare față de bătrânii care, și atunci când nu se bucură de sănătate bună, rămân în familie și sunt susținuți de frații și de surorile din toată comunitatea. Continuați pe acest drum, întrupând modelul iubirii fraterne, și prin opere și semne vizibile, în multiplele contexte în care caritatea evanghelică vă cheamă, dar păstrând mereu spiritul părintelui Zeno care voia o Nomadelfia "ușoară" și esențială în structurile sale. În fața unei lumi care uneori este ostilă față de idealurile predicate de Cristos, nu ezitați să răspundeți cu mărturia bucuroasă și senină a vieții voastre, inspirată din Evanghelie.

Vă mulțumesc mult pentru căldura și climatul de familie cu care m-ați primit. A fost o întâlnire scurtă dar încărcată de semnificație și de emoție; o voi purta cu mine, în special în rugăciune. Voi purta chipurile voastre: chipurile unei mari familii cu gustul curat al Evangheliei.

Și acum, gustând bucuria că suntem toți frați pentru că suntem fii ai Tatălui ceresc, să recităm împreună Tatăl nostru.

Recitarea rugăciunii Tatăl nostru

Și acum vă împart vouă tuturor, familiilor voastre, persoanelor dragi Binecuvântarea apostolică, invocând asupra fiecăruia lumina și forța Duhului Sfânt.

Binecuvântarea

Și rugați-vă pentru mine, nu uitați.

***

Cuvinte conclusive

Multe mulțumiri pentru primire. Și pentru daruri, care sunt "daruri de familie", acest lucru este foarte important: sunt daruri care vin din inimă, din familie, de aici; simple, dar bogate în semnificație.

Multe mulțumiri! Mulțumiri pentru primire, pentru bucuria voastră.

Și mergeți înainte! Mulțumesc.

Franciscus

_____________________

Întâlnire cu comunitatea Mișcării Focolarelor

Platoul Sanctuarului "Maria Theotokos" la Loppiano (Firenze)

Joi, 10 mai 2018

Iubiți frați episcopi, autorități și voi toți,

Mulțumesc pentru primirea voastră! Vă salut pe toți și pe fiecare și îi mulțumesc Mariei Voce pentru introducerea sa... clară, totul foarte clar! Se vede că are ideile clare!

Sunt foarte bucuros să mă aflu astăzi în mijlocul vostru aici la Loppiano, acest mic "oraș", cunoscut în lume pentru că s-a născut din Evanghelie și vrea să se hrănească din Evanghelie. Și pentru aceasta este recunoscut ca oraș propriu de alegere și de inspirație de atâția care sunt discipoli ai lui Isus, și de frați și surori de alte religii și convingeri. La Loppiano toți se simt acasă!

Am voit să vin să-l vizitez și pentru că, așa cum sublinia cea care i-a fost inspiratoare, slujitoarea lui Dumnezeu Chiara Lubich, vrea să fie o ilustrare a misiunii Bisericii astăzi, așa cum a trasat-o Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican. Și mă bucur să dialoghez cu voi pentru a evidenția tot mai mult, ascultând planul lui Dumnezeu, proiectul de la Loppiano în slujba noii etape de mărturie și vestire a Evangheliei lui Isus la care Duhul Sfânt ne cheamă astăzi.

Eu cunoșteam întrebările, se înțelege! Și acum răspund la întrebări. Le-am inserat aici pe toate.

Prima întrebare

Sfinte Părinte, bună ziua, tocmai am auzit-o pe Maria Voce vorbind despre o lege de la Loppiano: iubirea reciprocă, porunca nouă a Evangheliei. Și în acești ani am luat-o în serios mult și am încercat să facem în așa fel încât să nu fie numai un angajament privat, ci un angajament colectiv, al tuturor. Ca pe acest angajament de a trăi iubirea reciprocă să se întemeieze Loppiano; e adevărat că, încă în 1980, în urmă cu ceva ani, când eram un pic mai tineri și atâtea persoane erau atunci - și sunt aici astăzi -, Chiara ne-a propus să facem un adevărat pact: adică să scriem acest angajament și să-l semnăm. Și pe acesta îl reînnoim în fiecare zi și îl propunem persoanelor care vin, chiar și numai pentru o zi, pentru că numai așa se devine cetățean al Loppiano.

Sfinte Părite, a trăi porunca nouă este punctul de plecare al vieții noastre creștine și este și punctul de sosire: ținta la care vrem să tindem.

După perioada întemeierii trăită cu Chiara, am ajuns să trăim acum o fază nouă. Poate că a trecut pentru vreunul timpul entuziasmului; desigur este mai dificil a găsi căile de parcurs pentru a da întrupare profeției de la începuturi. Cum să trăim, Sfinte Părinte, acest moment?

Papa Francisc:

Prima întrebare mi-o adresați voi, "pionieri" din Loppiano, care cei dintâi, în urmă cu peste 50 de ani și apoi treptat în deceniile care au urmat, v-ați lansat în această aventură, părăsind ținuturile voastre, casele voastre și locurile voastre de muncă pentru a veni aici ca să vă oferiți viața și să realizați acest vis. Înainte de toate mulțumesc, mulțumesc pentru ceea ce ați făcut, mulțumesc pentru credința voastră în Isus! El e cel care a făcut această minune și voi [ați pus] credința. Și credința lasă ca Isus să acționeze. Pentru aceasta credința face minuni, pentru că îi lasă lui Isus locul și El face minuni una după cealaltă. Viața este așa!

Vouă "pionierilor" și tuturor locuitorilor din Loppiano îmi vine spontan să vă repet cuvintele pe care Scrisoarea către Evrei le adresează unei comunități creștine care trăia o etapă a drumului său asemănătoare cu a voastră. Spune Scrisoarea către Evrei: "Dar amintiți-vă de zilele de la început, în care, după ce ați fost luminați, ați susținut o luptă grea, plină de suferințe [...]. Într-adevăr [...] ați primit cu bucurie răpirea bunurilor voastre, știind că aveți o bogăție mai bună care rămâne. Așadar, nu vă pierdeți încrederea! - parresia spune ea -. Ea are o mare răsplată. Căci aveți nevoie de răbdare - de hypomoné - pentru ca, împlinind voința lui Dumnezeu, să puteți obține promisiunea" (10,32-36).

Sunt două cuvinte-cheie, dar în cadrul amintirii. Acea dimensiune "deuteronomică" a vieții: amintirea. Când, nu spun un creștin, ci un bărbat sau o femeie, închide cheia amintirii, începe să moară. Vă rog, amintire. Așa cum spune autorul Scrisorii către Evrei: "Amintiți-vă de zilele de la început...". Cu acest cadru de amintire se poate trăi, se poate respira, se poate merge înainte și să se aducă rod. Dar dacă tu nu ai amintire... Roadele pomului sunt posibile pentru că pomul are rădăcini: nu este un dezrădăcinat. Dar dacă tu nu ai amintire, ești un dezrădăcinat, o dezrădăcinată, nu vor exista roade. Amintire: acesta este cadrul vieții.

Iată două cuvinte-cheie ale drumului comunității creștine în acest text: parresia și hypomoné. Curaj, franchețe și a suporta, a persevera, a purta povara de fiecare zi pe umeri.

Parresia, în Noul Testament, exprimă stilul de viață al discipolilor lui Isus: curajul și sinceritatea în a da mărturie despre adevăr și în același timp încrederea în Dumnezeu și în milostivirea sa. Și rugăciunea trebuie să fie cu parresia. A spune lui Dumnezeu lucrurile "în față", cu curaj. Gândiți-vă cum se ruga părintele nostru Abraham, când a avut curajul de a-i cere lui Dumnezeu să "negocieze" cu privire la numărul drepților din Sodoma: "Și dacă vor fi treizeci?... Și dacă vor fi douăzeci și cinci?... Și dacă vor fi cincisprezece?...". Acel curaj de a lupta cu Dumnezeu! Și curajul lui Moise, marele prieten al lui Dumnezeu, care îi spune în față: "Dacă tu distrugi acest popor, distruge-mă și pe mine!". Curaj. A lupta cu Dumnezeu în rugăciune. Este nevoie de parresia, parresia în viață, în acțiune precum și în rugăciune.

Parresia exprimă calitatea fundamentală în viața creștină: a avea inima îndreptată spre Dumnezeu, a crede în iubirea sa (cf. 1In 4,16), pentru că iubirea sa alungă orice teamă falsă, orice ispită de ascundere în trăire liniștită, în cumsecădenie sau chiar într-o fățărnicie subtilă. Toate sunt molii care ruinează sufletul. Trebuie să cerem Duhului Sfânt franchețea, curajul, parresia - mereu unită cu respectul și cu duioșia - în mărturisirea lucrărilor mari și frumoase ale lui Dumnezeu, pe care El le împlinește în noi și în mijlocul nostru. Și în relațiile din comunitate trebuie să fim sinceri, deschiși, direcți, nu fricoși nici leneși nici fățarnici. Nu, deschiși. A nu sta deoparte, pentru a semăna neghină, a murmura, ci a ne strădui să trăim ca discipoli sinceri și curajoși în caritate și adevăr. Această semănare a neghinei, voi știți, distruge Biserica, distruge comunitatea, distruge propria viață, pentru că te otrăvește și pe tine. Și cei care trăiesc din bârfă, care murmură mereu unul despre altul, mie îmi place să spun - o văd așa - că sunt niște "teroriști", pentru că vorbesc rău despre alții; dar a vorbi rău despre cineva pentru a-l distruge înseamnă a face precum teroristul: merge cu bomba, o aruncă, distruge și apoi pleacă liniștit. Nu. Deschiși, constructivi, curajoși în caritate.

Și apoi celălalt cuvânt: hypomoné, pe care-l putem traduce cu "a sta sub", a suporta. A rămâne și a învăța să locuim în situațiile angajante pe care viața ni le prezintă. Apostolul Paul exprimă cu acest termen statornicia și fermitatea în a duce înainte alegerea lui Dumnezeu și a vieții noi în Cristos. Este vorba de a ține fermă această alegere și cu prețul dificultăților și contrarietăților, știind că această statornicie, această fermitate și această răbdare produc speranța. Așa spune Paul. Și speranța nu dezamăgește (cf. Rom 5,3-5). Asta să vă intre în cap: speranța nu dezamăgește niciodată! Pentru apostol, fundamentul perseverenței este iubirea lui Dumnezeu vărsată în inimile noastre cu darul Duhului, o iubire care ne precede și ne face capabili să trăim cu tenacitate, seninătate, pozitivitate, fantezie... precum și cu un pic de umorism, chiar și în momentele mai dificile. Cereți harul umorismului. Este atitudinea umană care se apropie mai mult de harul lui Dumnezeu. Umorismul. Am cunoscut un preot sfânt, angajat până peste cap în lucruri de făcut - mergea, mergea... - dar nu înceta niciodată să zâmbească. Și pentru că avea acest simț al umorismului, cei care-l cunoșteau, spuneau despre el: "Dar acesta este capabil să râdă de alții, să râdă de el însuși și să râdă și de propria umbră!". Așa este umorismul!

În afară de asta, Scrisoarea către Evrei invită să ne "amintim de zilele de la început", adică să reaprindem în inimă și în minte focul experienței din care s-a născut totul.

Chiara Lubich a simțit de la Dumnezeu stimulentul de a face să se nască Loppiano - și apoi celelalte citadele care au apărut în diferite părți ale lumii - contemplând, într-o zi, abația benedictină de la Einsiedeln, cu biserica sa și curtea interioară a mănăstirii, dar și cu biblioteca, tâmplăria, ogoarele... Acolo, în abație, Dumnezeu este în centrul vieții, în rugăciune și în celebrarea Euharistiei, din care provine și se alimentează fraternitatea, lucrul, cultura, iradierea luminii și a energiei sociale a Evangheliei în mijlocul oamenilor. Și astfel Chiara, contemplând abația, a fost determinată să dea viață la ceva asemănător, în formă nouă și modernă, în sintonie cu Conciliul al II-lea din Vatican, pornind de la carisma unității: o schiță de oraș nou în spiritul Evangheliei.

Un oraș în care să se evidențieze înainte de toate frumusețea poporului lui Dumnezeu, în bogăția și varietatea membrilor săi, a diferitelor vocații, a exprimărilor sociale și culturale, fiecare în dialog și în slujba tuturor. Un oraș care are inima sa în Euharistie, izvor de unitate și de viață mereu nouă și care se prezintă în ochii celui care-l vizitează și în haina sa laică și zilnică, inclusivă și deschisă: cu munca pământului, activitățile antreprenoriatului și industriei, școlile de formare, casele pentru ospitalitate și pentru bătrâni, atelierele artistice, ansamblurile muzicale, mijloacele moderne de comunicare...

O familie în care toți se recunosc fii și fiice ai unicului Tată, angajați să trăiască între ei și față de toți porunca iubirii reciproce. Nu pentru a sta liniștiți în afara lumii, ci pentru a ieși, pentru a întâlni, pentru a se îngriji, pentru a arunca plămada Evangheliei în aluatul societății cu mâini pline, mai ales acolo unde este mai mare nevoie, unde bucuria Evangheliei este așteptată și invocată: în sărăcie, în suferință, în încercare, în căutare, în îndoială.

Carisma unității este un stimulent providențial și un ajutor puternic de a trăi această mistică evanghelică a lui noi, adică de a merge împreună în istoria bărbaților și femeilor din timpul nostru ca "o singură inimă și un singur suflet" (cf. Fap 4,32), descoperindu-se și iubindu-se în concret ca "membre unii pentru alții" (cf. Rom 12,5). Pentru aceasta Isus l-a rugat pe Tatăl: "ca toți să fie una așa cum eu și tu suntem una" (In 17,21) și ne-a arătat în El însuși calea până la dăruirea completă a toate în golirea abisală a crucii (cf. Mc 15,34; Fil 2,6-8). Este acea spiritualitate a lui "noi". Voi puteți face vouă înșivă, precum și altora, ca să glumesc, un test. Un preot care este aici - mai mult sau mai puțin ascuns - mi-a făcut mie acest test. Mi-a spus: "Spuneți-mi, părinte, care este contrariul «eu»-lui, opusul «eu»-lui?". Și eu am căzut în capcană și imediat am spus: "Tu". Și el mi-a zis: "Nu,, contrariul oricărui individualism, fie al lui eu fie al lui tu, este «noi». Opusul este noi". Aceasta este spiritualitatea lui noi, aceea pe care voi trebuie s-o duceți înainte, care ne salvează de orice egoism și orice interes egoist. Spiritualitatea lui noi.

Nu este un fapt numai spiritual, ci o realitate concretă cu formidabile consecințe - dacă trăim asta și dacă îi declinăm cu autenticitate și curaj diferitele dimensiuni - la nivel social, cultural, politic, economic... Isus a răscumpărat nu numai pe fiecare individ, ci și relația social (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 178). A lua în serios acest fapt înseamnă a plăsmui o față nouă a cetății oamenilor după planul de iubire al lui Dumnezeu.

Loppiano este chemat să fie asta. Și poate încerca să realizeze asta tot mai mult, cu încredere și realism. Acest lucru este esențial. Și de aici trebuie pornit mereu din nou.

Acesta este răspunsul la prima întrebare: a porni mereu din nou, dar de la această, care este vie. Nu de la teorii, nu, de la realitate, de la cum se trăiește. Și când realitatea se trăiește autentic, este chiar un inel din acest lanț care ne ajută să mergem înainte.

Întrebarea nr. 2:

Bună ziua, papa Francisc! Sunt Xavier și vin din Columbia. Înainte de toate vă mulțumesc pentru iubirea concretă pe care o aveți față de poporul nostru care suferă și pentru speranța pe care ne-o dați. Studiez pentru a obține o diplomă de master în științe economice și politice la Institutul Universitar Sophia care își are sediul aici la Loppiano.

Dragă papa Francisc, în salutul trimis la Adunarea Generală a Focolarelor (2014) ne-ați invitat să "facem școală" pentru "a forma bărbați și femei noi după măsura omenității lui Isus". Loppiano vrea să fie un "oraș-școală" unde nu rolurile, nici diferențele de vârstă sau de cultură, ci numai iubirea dintre noi reușește să-l edifice pe fiecare. Vrem ca Isus, Dumnezeu-cu-poporul-său, să fie cel care ne educă și ne trimite în lume. Ce contribuție proaspătă și creativă credeți că pot dezvolta școlile de formare prezente aici la Loppiano și o realitate precum "Sophia" pentru a construi leadership care să reușească să deschidă noi drumuri?

Papa Francisc:

La Loppiano se trăiește experiența de a merge împreună, cu stil sinodal, ca popor al lui Dumnezeu. Și aceasta este baza solidă și indispensabilă pentru orice: școala poporului lui Dumnezeu unde cel care predă și conduce este unicul Învățător (cf. Mt 23,10) și unde dinamica este aceea a ascultării reciproce și a schimbului de daruri între toți.

De aici pot să ia nou impuls, îmbogățindu-se cu fantezia iubirii și deschizându-se la solicitările Duhului și ale istoriei, parcursurile de formare care au înflorit la Loppiano din carisma unității: formarea spirituală dată diferitelor vocații; formarea la muncă, la acțiunea economică și politică; formarea la dialog, în diferitele sale exprimări ecumenice și interreligioase și cu persoane de diferite convingeri; formarea eclezială și culturală. Și asta în slujba tuturor, cu privirea care îmbrățișează toată omenirea, începând de la cel care în orice mod este izolat în periferiile existenței. Loppiano oraș deschis, Loppiano oraș în ieșire. La Loppiano nu există periferii.

Este o mare bogăție a putea dispune la Loppiano de toate aceste centre de formare. Este o mare bogăție! Vă sugerez să le dați elan nou, deschizându-le la orizonturi mai vaste și proiectându-le pe frontiere. Este esențial, îndeosebi, să se pună la punct proiectul formativ care conectează fiecare parcurs care atinge mai în concret copiii, tinerii, familiile, persoanele din diferitele vocații. Baza și cheia pentru toate să fie "pactul formativ", care este la baza fiecăruia dintre aceste parcursuri și care are metoda sa privilegiată în proximitate și în dialog. Și aici este un cuvânt care și pentru mine este cheie: "proximitate". Nu putem fi creștini fără a fi aproapele, fără a avea o atitudine de proximitate, pentru că proximitatea este ceea ce a făcut Dumnezeu când l-a trimis pe Fiul. Dumnezeu făcuse asta înainte când conducea poporul lui Israel și întreba poporul: "Spune-mi, tu ai văzut un alt popor care să aibă dumnezei așa de aproape așa cum eu sunt aproape de tine?". Așa întreabă Dumnezeu. Apropierea, proximitatea. Și apoi, când îl trimite pe Fiul să devină mai aproape - unul dintre noi - să devină mai apropiat. Acest cuvânt este cheie în creștinism și în carisma voastră. Proximitate.

Apoi trebuie să ne educăm să exercităm împreună cele trei limbaje: al capului, al inimii și al mâinilor. Adică trebuie să învățăm să gândim bine, să simțim bine și să muncim bine. Da, și munca, pentru că ea - așa cum scria părintele Pasquale Foresi, care a desfășurat un rol central în realizarea planului de la Loppiano - "nu este numai un mijloc pentru a trăi, ci este ceva inerent faptului de a fi persoană umană, deci și un mijloc pentru a cunoaște realitatea, pentru a înțelege viața: este instrument de formare umană reală și efectivă". Este important acest lucru - cele trei limbaje - pentru că noi am moștenit de la iluminism această idee - nesănătoasă - că educația înseamnă a umple capul cu concepte. Și cu cât știi mai mult, vei fi mai bun. Nu. Educația trebuie să atingă capul, inima și mâinile. A educa să se gândească bine, nu numai să se învețe concepte, ci să se gândească bine; a educa să se simtă bine; a educa să se facă bine. În așa fel ca aceste trei limbaje să fie interconectate: că tu gândești ceea ce simți și faci, tu simți ceea ce gândești și faci, tu faci ceea ce simți și gândești, în unitate. Asta înseamnă a educa.

Atestă pe scară vastă incisivitatea și proiecția a acestei angajări promițătoare a celor două realități apărute la Loppiano în ultimii ani: polul antreprenorial "Lionello Bonfanti", centru de formare și răspândire a economiei civile și de comuniune; și experiența academică de frontieră a Institutului Universitar Sophia, înființat de Sfântul Scaun, iar un sediu local al său - mă bucur mult pentru asta - va fi în curând activat în America Latină.

Este important că la Loppiano există un centru universitar destinat celui care - așa cum spune numele său - caută Înțelepciunea și își pune ca obiectiv construirea unei culturi a unității. Cultura unității. N-am spus a uniformității. Nu. Uniformitatea este contrariul unității! El oglindește, pornind de la inspirația sa fondatoare, liniile pe care le-am trasat în recenta constituție apostolică Veritatis gaudium, invitând la o reînnoire înțeleaptă și curajoasă a studiilor academice. Și asta pentru a oferi o contribuție competentă și profetică la transformarea misionară a Bisericii și la viziunea planetei noastre ca o unică patrie și a umanității ca un unic popor, făcut din atâtea popoare, locuiește într-o casă comună.

Înainte, înainte așa!

Întrebarea nr. 3

Loppiano nu vrea să rămână închis în el însuși, vrea să contribuie la construirea unei lumi mai unite. Așadar, astăzi, Sfinte Părinte, sunt aici cu noi câțiva prieteni migranți, care au trebuit să lase casele, casele lor, țările originilor lor dar au găsit la Loppiano casa lor.

Bună ziua, Sfinte Părinte, venim din Coasta de Fildeș, din Mali, din Camerun, din Nigeria, și după o călătorie lungă din țările noastre am ajuns în Italia și apoi ne-am transferat la Loppiano. Timp de peste un an am trăit unii lângă alții, suntem din țări, limbi și tradiții diferite, religii musulmană și creștină din diferite Biserici. Se poate imagina că n-a fost ușoară viața în casa noastră. Viața de la Loppiano ne-a ajutat să depășim dificultățile și să ne vedem frați. "A reîncepe" a fost un cuvânt care ne-a ajutat mult. Profit de ocazie pentru a mulțumi tuturor autorităților italiene care ne-au primit. Pentru noi a fi aici și a vă putea citi acest salut și a vă mulțumi este o mare onoare. Dumneavoastră sunteți în rugăciunile noastre.

Sfinte Părinte, în cei peste 50 de ani de viață a lui Loppiano, Chiara Lubich i-a dat diferite definiții: Oraș Evanghelie și Oraș școală, Oraș pe munte și Oraș al bucuriei, Oraș al dialogului și Mariapoli, Oraș al Mariei: toate sunt expresii care au însoțit și continuă să însoțească pașii noștri. Așadar, astăzi am vrea să vă cerem și dumneavoastră, Sfinte Părinte, un cuvânt. Să ne spuneți care este "misiunea" noastră în etapa noii evanghelizări dar și ce răspuns putem da la provocările din timpul nostru ca ocazie de creștere pentru toți?

Papa Francisc:

Vreau să ridic privirea spre orizont și să vă invit să vă ridicați privirea împreună cu mine, pentru a privi cu fidelitate încrezătoare și cu creativitate generoasă la viitorul care începe deja astăzi.

Istoria lui Loppiano nu este decât la începuturi. Voi sunteți la începuturi. Este o sămânță mică aruncată în brazdele istoriei și a răsărit deja îmbelșugat, dar care trebuie să aibă rădăcini robuste și să aducă roade substanțiale, în slujba misiunii de vestire și întrupare a Evangheliei lui Isus pe care Biserica este chemată astăzi s-o trăiască. Și asta cere umilință, deschidere, sinergie, capacitate de risc. Trebuie să folosim toate acestea: umilință și capacitate de risc, împreună, deschidere și sinergie.

Urgențele, adesea dramatice, care ne interpelează di orice parte nu pot să ne lase liniștiți, ci ne cer maximul, încrezându-ne mereu în harul lui Dumnezeu.

În schimbarea de epocă pe care o trăim - nu este o epocă de schimbare, ci o schimbare de epocă - trebuie să ne angajăm nu numai pentru întâlnirea dintre persoane, culturi și popoare și pentru o alianță între civilizații, ci pentru a învinge toți împreună provocarea epocală de a construi o cultură împărtășită a întâlnirii și o civilizație globală a alianței. Ca un curcubeu de culori în care se desfășoară în evantai lumina albă a iubirii lui Dumnezeu! Și pentru a face asta este nevoie de bărbați și femei - tineri, familii, persoane de toate vocațiile și profesiile - capabili să traseze drumuri noi de parcurs împreună. Evanghelia este mereu nouă, mereu. Și în acest timp pascal Biserica de atâtea ori ne-a spus că Învierea lui Isus ne aduce tinerețe și ne face să cerem această tinerețe reînnoită. A merge mereu înainte cu creativitate.

Provocarea este aceea a fidelității creative: a fi fideli față de inspirația originară și în același timp a fi deschiși la suflul Duhului Sfânt și a întreprinde cu curaj noile căi pe care El le sugerează. Pentru mine - și vă sfătuiesc și pe voi să faceți asta - exemplul cel mai mare este acela pe care-l putem citi în cartea Faptele Apostolilor: a privi cum ei au fost capabili să rămână fideli față de învățătura lui Isus și să aibă curajul să facă atâtea "nebunii", pentru că au făcut multe, mergând peste tot. De ce? Știau să conjuge această fidelitate creativă. Citiți acest text din Scriptură, nu o dată, de două, de trei, de patru, de cinci sau de șase ori, pentru că acolo veți găsi drumul acestei fidelități creative. Duhul Sfânt, nu bunul nostru simț, nu capacitățile noastre pragmatice, nu modurile noastre de a vedea mereu limitate. Nu, a merge înainte cu suflul Duhului.

Dar cum putem să-l cunoaștem și să-l urmăm pe Duhul Sfânt? Practicând discernământul comunitar. Adică reunindu-ne în adunare în jurul lui Isus înviat, Domnul și Învățătorul, pentru a asculta ceea ce ne spune Duhul astăzi ca și comunitate creștină (cf. Ap 2,7) și pentru a descoperi împreună, în această atmosferă, chemarea pe care Dumnezeu ne face s-o auzim în situația istorică în care trăim Evanghelia.

Este nevoie de ascultarea lui Dumnezeu până la a auzi împreună cu El strigătul poporului și este nevoie de ascultarea poporului până la a respira voința la care Dumnezeu ne cheamă. Discipolii lui Isus trebuie să fie contemplativi ai Cuvântului și contemplativi ai poporului lui Dumnezeu.

Suntem chemați toți să devenim artizani ai discernământului comunitar. Nu este ușor de făcut asta, dar trebuie s-o facem dacă vrem să avem această fidelitate creativă, dacă vrem să fim docili față de Duhul. Acesta este drumul pentru ca și Loppiano să descopere și să urmeze pas cu pas calea lui Dumnezeu în slujba Bisericii și a societății.

***

Înainte de a încheia, încă un mulțumesc vouă tuturor pentru primire și sărbătoare!

Și în același timp un ultim lucru care îmi este la inimă să vă spun. Suntem adunați aici în fața sanctuarului Mariei Theotokos. Suntem sub privirea Mariei. Și în asta este o sintonie între Conciliul al II-lea din Vatican și carisma focolarinilor, al căror nume oficial pentru Biserică este Opera Mariei.

La 21 noiembrie 1964, la încheierea celei de-a treia sesiuni a Conciliului, fericitul Paul al VI-lea a proclamat-o pe Maria "Maica Bisericii". Eu însumi am voit să institui anul acesta comemorarea liturgică, ce va fi celebrată pentru prima dată la 21 mai, luni după Rusalii.

Maria este Mama lui Isus și este, în El, Mama noastră a tuturor: Maica unității. Sanctuarul dedicat ei aici la Loppiano este o invitație de a ne pune la școala Mariei pentru a învăța să-l cunoaștem pe Isus, să trăim cu Isus și din Isus prezent în fiecare dintre noi și în mijlocul nostru.

Și nu uitați că Maria era laică, era o laică. Prima discipolă a lui Isus, mama sa, era laică. Este o inspirație mare aici. Și un exercițiu frumos pe care-l putem face, eu vă provoc să-l faceți, este de a lua [în Evanghelie] episoadele din viața lui Isus mai conflictuale și de a vedea - ca la Cana, de exemplu - cum reacționează Maria. Maria ia cuvântul și intervine. "Dar, părinte, [aceste episoade] nu sunt toate în Evanghelie...". Și tu imaginează-ți, imaginează-ți că Mama era acolo, că a văzut asta... Cum ar fi reacționat Maria la asta? Aceasta este o adevărată școală pentru a merge înainte. Pentru că ea este femeia fidelității, femeia creativității, femeia curajului, a parresia, femeia răbdării, femeia suportării lucrurilor. Priviți mereu asta, pe această laică, primă discipolă a lui Isus, cum a reacționat în toate episoadele conflictuale din viața fiului său. Vă va ajuta mult.

Și nu uitați să vă rugați pentru mine deoarece am nevoie. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat