|
Montini, Luciani, Wojtyła Publicăm fragmente din intervenția cardinalului secretar de stat, care sâmbătă, 28 aprilie 2018, a inaugurat în catedrala din Chioggia ciclul de întâlniri ale "Fondaco" dedicate temei "Din tată în fiu. Fie ca Dumnezeu să facă să trăiască îndelung tatăl tău înlăuntrul tău". "Cred că dintre toate demnitățile unui papă, cea mai invidiabilă este paternitatea. Mi s-a întâmplat să-l însoțesc pe Pius al XII-lea în ceremoniile solemne. Se arunca în mulțime ca în piscina din Betsaida. Se adunau strâns în jurul lui, îi smulgeau hainele. Și el era radios. Relua forță. Dar între faptul de a fi martori al unei paternități și a fi personal tată există parcă marea. Paternitatea este un sentiment care invadează spiritul și inima, care ne însoțește la fiecare oră din zi, care nu poate diminua, dar care crește, pentru că se mărește numărul copiilor (...). Și acest sentiment în conștiința papei este mereu nou, mereu proaspăt, în starea de naștere, mereu liber și creativ. Este un sentiment care nu împovărează, care nu obosește, care odihnește de orice oboseală. Niciodată, nici măcar un moment, nu m-am simțit obosit, atunci când am ridicat mâna pentru a binecuvânta. Nu, eu nu voi înceta niciodată să binecuvântez sau să iert. Când am ajuns la Bombay, erau de parcurs douăzeci de kilometri pentru a ajunge la sediul Congresului. Mulțimi imense, interminabile, dense, tăcute, nemișcate, încadrau strada - mulțimi spirituale și sărace, acele mulțimi lacome, presate, dezbrăcate, atente care se văd numai în India. Trebuia să continui să binecuvântez. Un prieten preot, care era lângă mine, cred că la sfârșit mi-a susținut brațul, ca servitorul lui Moise. Și totuși eu nu mă simt superior, ci frate, inferior tuturor pentru că port povara tuturor". Am voit să încep intervenția mea cu acest lung citat din fericitul - de acum aproape sfântul - Paul al VI-lea, care, conversând cu prietenul filozof francez Jean Guitton, îi prezenta impresii și senzații după întoarcerea din călătoria din India din decembrie 1964. În timp ce mă gândeam la ceea ce aș fi putut să vă spun în această seară, de fapt m-am întrebat despre motivul pentru care un ciclu de întâlniri dedicat figurii tatălui prevedea în cadrul său un spațiu dedicat anului 1978, anul celor trei papi. Cred că am găsit un posibil răspuns în aceste cuvinte splendide ale lui Paul al VI-lea pe care tocmai vi le-am propus. Anul celor trei papi a fost anul celor trei părinți. (...) Italia trăise în prima parte a anului apogeul ofensivei teroriste cu răpirea și uciderea senatorului Aldo Moro și masacrarea agenților săi de pază. La 22 mai din acel an a fost aprobată legea despre avort, care a provocat atâta durere în papa Montini, deja greu încercat de asasinarea lui Moro. În sfârșit, nu pot să nu citez, tot cu privire la contextul internațional, speranțele de pace în fața acordurilor de la Camp David, semnate de președintele egiptean Anwar al-Sadat și de primul ministru izraelian Menachem Begin la 17 septembrie 1978, după douăsprezece zile de negocieri secrete. (...) La 29 iunie 1978, în "Sfântul Petru", Paul al VI-lea sărbătorește a cincisprezecea aniversare a încoronării sale. În inima sa deja de mult timp se maturizase certitudinea că acela va fi ultimul și tocmai pentru aceasta pregătește o omilie care reprezintă bilanțul pontificatului său, și aproape un rămas-bun, amintind că "desfășurarea naturală" a vieții sale de acum "se îndreaptă spre asfințit". (...) Din Paul al VI-lea aș vrea să vă citez și o intervenție făcută cu zece ani înainte, în mijlocul crizei și turbulențelor post-conciliare și în anul care marchează începutul marii contestări a tineretului, anul 1968. Sunt cuvinte care mărturisesc abandonarea sa totală în voința lui Dumnezeu. Probabil că măreția lui Giovanni Battista Montini se evidențiază tocmai în acești ani zbuciumați: în munca și suferința sa pentru a menține unită Biserica, în reafirmarea adevărurilor de credință pe care unii voiau să le pună în discuție, în faptul de a nu ceda în fața cererii celor care doreau condamnări definitive și măsuri inchizitorii după care probabil ar fi urmat schisme. Adresându-se membrilor Seminarului Pontifical Lombard, primiți în audiență la 7 decembrie 1968, Paul al VI-lea a spus: "Mulți se așteaptă de la papa gesturi răsunătoare, intervenții energice și decisive. Papa nu consideră că trebuie să urmeze altă linie care să nu fie aceea a încrederii în Isus Cristos, pe care-l interesează Biserica sa mai mult decât orice altceva. El va fi Cel care va potoli furtuna. De câte ori a repetat Învățătorul: Confidite in Deum. Creditis in Deum, et in me credite! Papa va fi primul care va respecta această poruncă a Domnului și se va abandona, fără angoasă sau neliniști inoportune, jocului misterios al asistenței invizibile dar foarte sigure a lui Isus față de Biserica sa. Nu este vorba de o așteptare sterilă sau inertă: ci de așteptare vigilentă în rugăciune". După moartea papei Montini, care a avut loc în singurătatea de la Castel Gandolfo, așa cum înaintea lui i se întâmplase numai lui Pius al XII-lea, papa al cărui fidel slujitor și colaborator în Secretariatul de Stat a fost îndelung, conclavul în câteva ore alege un succesor destinat să treacă precum un meteorit. Dar un meteorit de neuitat. (...) M-au uimit mereu cuvintele cu care Luciani ca episcop de Vittorio Veneto, în decembrie 1958, se prezenta credincioșilor. Pentru că spun totul despre el și ne revelează și care este marele secret al creștinului: faptul de a fi umil, de a simți că are nevoie de ajutorul Domnului. Iată ce afirma: "Imediat ce am fost desemnat episcop, m-am gândit că Domnul realiza și cu mine un vechi sistem al său: anumite lucruri, a le scrie nu pe bronz sau pe marmură, ci chiar pe praf, pentru ca dacă scrierea rămâne, nestricată sau risipită de vânt, să fie clar că meritul este în întregime numai al lui Dumnezeu. Eu sunt praful; înalta demnitate episcopală și dieceza de Vittorio Veneto sunt lucruri frumoase pe care Dumnezeu a binevoit să le scrie pe mine; dacă un pic de bine va rezulta din această scriere, este clar încă de acum că totul va fi merit al harului și al milostivirii Domnului". Aici este, cred, o învățătură prețioasă și pentru noi toți. Chiar în săptămânile precedente morții lui Paul al VI-lea, în iulie 1978, s-a născut prima fetiță "în eprubetă". Cercetări și tehnologii în fața cărora astăzi nu putem să nu exprimăm fricile noastre, pentru că se riscă să se depășească linia de neîntoarcere și omul manipulând viața își atribuie caracteristici divine. Cu privire la cazul lui Louise Brown, prima "fiică în eprubetă" născută în spitalul din Oldham, în nordul Angliei, într-un interviu acordat revistei "Perspective în lume", patriarhul de atunci de Veneția, Albino Luciani, spunea că împărtășește "numai în parte entuziasmul celor care aplaudă progresul științei și tehnicii". Și se întreba ce s-ar fi întâmplat când acea tehnică se va afla în fața - citez - "copiilor malformați" Omul de știință nu va face figura ucenicului vrăjitor care dezlănțuie forțe puternice fără a le mai putea îndigui și domina după aceea?". Și în afară de asta, în fața riscului unei "piețe de copii", familia și societatea "nu vor fi mai mult într-un mare regres decât în progres?". Acel interviu n-a fost publicat niciodată pentru că între timp cardinalul devenise papă. Va fi făcut cunoscut numai după mulți ani. Luciani nu ezita, în acel text, să facă "urările cele mai cordiale fetiței", refuzând să condamne intențiile părinților săi. (...) Umanitatea, simplitatea cu care noul papă s-a arătat, caracterul său afabil, predica sa pe înțelesul tuturor, au cucerit milioane de credincioși și chiar necredincioși în toată lumea. Așteptările speranțele, pe care le-a aprins acea alegere petrecută în zăduful verii din 1978 - era 26 august, și un cardinal va povesti că încălcat sigiliile conclavului pentru a face să intre un pic de aer pe fereastră - se stingeau dintr-o dată. Curia Romană și mai în general toată Biserica tocmai metabolizase trauma morții unui papă și a alegerii succesorului său, când iată vestea neașteptată a găsirii pontifului fără viață în patul său, în dimineața zilei de 29 septembrie. Și iată-ne reparcurgând cu amintirea acele zile triste și sumbre: șirul lung de credincioși înduioșați care aduc omagiu acelui papă magis ostensus quam datus "mai mult arătat decât dăruit". Acelui papă zâmbitor care tocmai se arătase la fereastra lumii în noul său rol de păstor al Bisericii universale și prea repede o părăsea. Surpriza pe care Duhul Sfânt, folosindu-se de oameni, ne-o pregătea era dintre cele destinate să marcheze istoria: primul papă slav în două mii de ani. Un papă care venea "dintr-o țară îndepărtată" (așa cum a spus cu niște imperfecțiuni de italiană luând cuvântul - fapt neobișnuit - în momentul primei binecuvântări). Un papă de doar 58 de ani, încă în vigoarea forței fizice, obișnuit să practice sportul, care cu credința sa fermă și neclintită avea să aducă un vânt de prospețime în Biserică jucând un rol important nu numai pentru a da glas acelor mulți frați creștini obligați în acel moment la tăcere în țările de dincolo de cortină, dar și amintindu-ne că Europa pentru a respira și a fi cu adevărat ea însăși avea nevoie de doi plămâni, nu numai de unul cel al Occidentului. Vorbim despre o istorie care puțin câte puțin se apropie de noi. (...) În timpul pontificatului său, Biserica catolică a trecut printr-o perioadă de schimbări istorice epocale. La unsprezece ani după alegerea primului papă care provine din est, de după Cortina de Fier, a căzut Zidul Berlinului. Lumea bipolară s-a despicat, lumea blocurilor contrapuse și a războiului rece, și-a schimbat complet înfățișarea. Colosul comunist era în implozie, era prăbușit complet fără vărsare de sânge, fără revoluții, fără războaie sângeroase. Karol Wojtyła dăduse contribuția sa personală pentru toate acestea: o contribuție de suferință, înainte de toate. El, care la 13 mai 1981, aniversarea aparițiilor Sfintei Fecioare Maria de la Fátima, a fost lovit în piața "Sfântul Petru" și aproape ucis. (...) Desigur, el, Wojtyła, nu a murit. Dar nu a murit grație rugăciunilor, grație intervenției Maicii lui Dumnezeu, sub a cărei ocrotire el, orfan de mamă încă din fragedă vârstă, își pusese toată viața sa de preot, de episcop și de papă, alegând ca moto al său o frază din Grignion de Montfort, totus tuus, "sunt cu totul al tău" [al tău sunt, Marie]. Acel atentat, pe care papa îl vedea inserat în misterul de la Fátima și în rozariul lung și adesea tăcut de martiri care a străbătut secolul al XX-lea. "Cred că atentatul - a scris Ioan Paul al II-lea în ultima sa carte, Memorie și identitate, publicată cu puține săptămâni înainte de moarte - a fost una dintre ultimele convulsii ale ideologiilor prepotenței dezlănțuite în secolul al XX-lea. Samavolnicia a fost practicată de fascism și de nazism, precum și de comunism". A așteptat sfârșitul vieții, bătrânul pontif, pentru a spune pentru prima dată așa de explicit de unde credea că a venit atentatul la adresa vieții sale. Însă papa mistic, după ce a încheiat epoca opoziției blocurilor, a trăit altă opoziție, nouă, la început entuziasmantă. Însă care avea să se reveleze nu mai puțin dificilă și tragică. Comunismul căzuse, dar adesea în țările eliberate de acel jug asupritor și cenușiu nu s-a renăscut credința, în schimb a triumfat consumismul și întregi clase sociale au devenit mai sărace. Sfârșitul imperiului sovietic nu a dus la o eră de stabilitate. În schimb ne aflam în fața unui nou război - un război etnic fratricid - chiar în inima Europei. Acum lumea devenise unipolară și glasul lui Ioan Paul al II-lea, așa de osanat când predica lupta împotriva comunismului, se ridica pentru a cere să nu se dezlănțuie imediat un conflict împotriva Irakului dictatorului Saddam Hussein, care în vara anului 1990 invadase Kuwaitul. Războiul tot s-a făcut. Apoi a început în fosta Iugoslavie, teribil, lung, însoțit de episoade de violență brutală în care erau opuse popoare între ele, după sfârșitul regimului lui Tito. În timp ce în Africa, în Africa uitată de toți, avea să se consume unul dintre cele mai terifiante genociduri din istorie, cel din Ruanda. De atâtea ori glasul lui Ioan Paul al II-lea va rămâne neascultat. Apoi, cu apropierea anului 2000 și a jubileului, lumea părea să se îndrepte spre o eră de pace. Dar la 11 septembrie 2001, cu atentatele împotriva Statelor Unite din partea teroriștilor lui Bin Laden, a făcut ca omenirea să se prăbușească din nou în prăpastia fricii. Și papa căruia i-a fost atribuită înfrângerea comunismului, papa care a încercat să reconstruiască legalitatea internațională întărind rolul Națiunilor Unite, s-a aflat din nou pe front, pentru a lupta împotriva unui dușman perfid, viclean, nu bine identificat: fanatismul religios, ura și violența teribilă practicate în numele unui crez religios. Karol Wojtyła a încercat cu toate forțele sale, de acum fragil și consumat de boală, să elimine fundamentul teologic al acestei idei absurde, al acestei justificări absurde. A convocat la Assisi în 2002 o nouă reuniune interreligioasă, a strigat cu toată suflarea care-i rămânea în plămâni că nu se poate și nu trebuie să se justifice niciodată ura și violența folosind, ba chiar blestemând, numele lui Dumnezeu. Însă acest papă, în prima linie în lupta neînarmată împotriva terorismului, a știut să strige cu mare curaj și nu-ul împotriva războiului, când în primele luni din 2003 o alianță anglo-americană a decis să pornească război împotriva Irakului lui Saddam Hussein. Lumea devenise și mai instabilă și amenințarea teroristă părea să justifice orice război, chiar și pe cel "preventiv". Astăzi putem constata cât de profetic a fost acel strigăt al pontifului bătrân și bolnav. (...) Dragi prieteni, am încercat să fac câteva trăsături de penel, desigur incomplete, despre acești trei mari părinți care ne-au fost dăruiți. Toți trei ne-au educat să-l iubim pe Dumnezeu și să-i iubim pe frați, pentru că nu există iubire sinceră față de Dumnezeu care să nu ajungă în iubirea față de frați, în special cei mai mici și cei mai slabi, pe fața cărora recunoaștem fața Domnului nostru. Ne-au educat să privim la El, la Dumnezeu, și să nu ne încredem în forțele noastre. Ne-au educat să credem în eficacitatea dialogului, în construirea de punți și nu de ziduri, chiar și atunci când costă suferință, chiar și atunci când ni se pare că semănăm în zadar, chiar și atunci când ni se pare că mergem împotriva curentului. Ne-au educat să nu vedem niciodată în celălalt un dușman, deoarece creștinul nu are dușmani. Sau mai bine zis, are unul singur și este diavolul. Bărbații și femeile, celelalte ființe umane, sunt înainte de toate frați, cufundați ca și noi în contradicțiile și în dificultățile vieții de fiecare zi, ca și noi în căutarea unui sens, a unei semnificații, a unui răspuns. Creștinul trăiește - prin har - având certitudinea credinței, dar nu poți spune niciodată că o posezi, pentru că făcând astfel s-ar risca să fie redusă la ideologie. Și această privire, acest sentiment, această conștiință de a fi mereu pe drum, de a avea nevoie să-l întâlnim mereu din nou Domnul pe drumul nostru, ne-a fost mărturisită de acești trei mari părinți. (...) (După L'Osservatore Romano, 30 aprilie - 1 mai 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 51.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |