Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Tereza Meng: Acuzele de "infidelitate" fac rău Bisericii din China

De Gianni Valente

Diviziunile interne și conflictele ecleziale sunt problema cea mai mare trăită în această perioadă de catolicitatea chineză. Și riscă să alimenteze fragilități psihologice și nesiguranțe spirituale în rândul atâtor preoți, călugări și călugărițe, supuși judecății continue "a celui care îi acuză că sunt niște semi-trădători, că nu sunt fideli față de ceea ce învață Biserica". O condiție care, pe parcurs, "uzează și face nesiguri". Este alarma lansată prin Vatican Insider de Tereza Meng Weina, 63 de ani, catolică laică din China, cunoscută și în afara Chinei Populare pentru că a fondat Huiling, una dintre cele mai mari organizații non-guvernamentale angajate în China în asistența adulților cu dezabilități mintale.

Fostă "gardă roșie", atee prin formare familială, Tereza Meng animă una dintre cele mai importante opere de caritate începute în ultimele decenii de catolicii din China Populară pentru a răspunde și la efectele "culturii rebutului" care se răspândește și societatea chineză, penalizându-i pe cei retardați și toate categoriile de persoane - bătrâni, bolnavi cronici, tineri cu probleme mintale - care au nevoie de asistență. Huiling, operă finanțată și de guvern, s-a născut pentru a oferi ajutor și formare tinerilor retardați mintali. Astăzi "rețeaua" Huiling este răspândită în treizeci de orașe din douăzeci de provincii chineze, cu 65 de case-familie și multe alte centre și activități. Lucrează în ele circa 450 de persoane și asistă mii de tineri retardați.

Tereza, este adevărat că dumneavoastră erați o militantă a Partidului Comunist?

Tatăl meu era un exponent important al Partidului. Dar îi mulțumesc lui Dumnezeu că nu m-am născut în toiul Revoluției culturale. În acei ani eram deja o adolescentă. Altminteri aș fi putut s-o sfârșesc rău.

Cum ați devenit creștină?

Când aveam 22 de ani am început să lucrez în fabrică. La 30 de ani am citit un articol din ziar care vorbea despre Maica Tereza de Calcutta și despre Premiul Nobel pentru pace care-i fusese acordat în 1979. Nu știam cine era, dar am fost lovită de faptul că primise un premiu așa de important pentru că a avut grijă de cei săraci și de cei care suferă. Am voit să cunosc istoria ei și am simțit că trebuia să urmez drumul său, trebuia să fac ceea ce făcea ea. Maica Tereza a murit în 1997. Și eu am fost botezată în 1998, în catedrala din Canton. Și am preluat numele său ca nume de botez.

Opera dumneavoastră în favoarea retardaților este cunoscută și în afara Chinei. Dar este și un punct de observație pentru a percepe problemele catolicilor chinezi...

Pornind de la sfârșitul anilor Nouăzeci atâția preoți și atâtea surori au început să vină să mă viziteze. Eu percepeam că dorința lor de a face opere de caritate rămânea nesatisfăcută, pentru că nu găseau căile. Cei de poliție, la început, nu înțelegeau, erau neîncrezători. Amenințau că vor închide totul. Dar după aceea lucrurile au mers înainte și toți au văzut că era vorba de o operă bună.

Ce vă uimește, în aceste generații de tineri preoți și surori catolici chinezi?

Desigur generozitatea lor, dar și nesiguranța lor. Mulți dintre ei mi se pare că trăiesc mereu cu un sentiment de continuă ezitare, ca și cum s-ar simți ca spioni care trebuie să se ascundă în timpul unui război. Eu îi întreb: de ce sunteți așa de nesiguri, așa de ezitanți? Faceți lucruri bune! Unii dintre ei spun că nu trebuie să am încredere în guvern.

După părerea dumneavoastră, care sunt motivele acestor nesiguranțe psihologice și spirituale?

Mulți apar condiționați de situațiile de conflict eclezial, de această condiție în care mereu pot fi acuzați de cineva că nu sunt fideli, că trădează Biserica. Pentru aceasta mulți au nevoie mereu să fie asigurați, să audă spunându-li-se de cineva că merg pe calea cea dreaptă. Există în mulți această frică de a fi mereu expuși contestării cuiva care să le reproșeze faptul că sunt niște semi-trădători, că nu sunt adevărați creștini, ca și cum ar fi nevoie să afirme și să reafirme la fiecare pas propria fidelitate față de papa și față de Biserică. Asta, în timp, uzează și face nesiguri.

Și care sunt atitudinile spirituale pe care dumneavoastră le-ați înregistrat printre catolicii așa-numiți "clandestini"?

Am avut contact cu un preot "clandestin" și comunitatea sa. Sunt persoane care rezistă. Dar uneori par aproape că se îmbată cu această condiție a lor. Identifică în acea alegere a clandestinității consistența și criteriul pentru a măsura credința lor. Ca și cum credința s-ar identifica în faptul de a nu accepta regulile guvernului. În acest mod, mulți ajung să privească numai la ei înșiși și nu privesc realitatea.

Dumneavoastră ați cunoscut personaje mari ale Bisericii din China precum Anton Li Duan, marele episcop de Xi'An mort în 2006. Puteți să ne vorbiți despre el?

Am mers la Anton Li Duan pentru a-i cere ajutor, pentru că voiam să deschid un centru pentru handicapați și la Xi'An. El repeta mereu că "trebuie dat Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu". Și acum, dacă se urmează acest criteriu, această distincție, lucrurile se pot clarifica. Altminteri, totul rămâne confuz și nu se găsesc soluțiile pentru problemele Bisericii din China.

Luând în considerare această situație, cum vedeți posibilitatea unei înțelegeri între guvernul chinez și Sfântul Scaun pentru a începe să se rezolve problemele, începând de la evitarea a noi, sfâșietoare hirotoniri episcopale ilegitime?

Cred că un acord, cu timpul, poate ajuta să se depășească pericolul ca atâția preoți, călugări și călugărițe să devină victime ale diferitelor boli psihologice create de diviziunile și de operațiunile celor care alimentează acuze și certuri. Și pentru aceasta, un acord între China și Sfântul Scaun mi se pare potrivit. Altminteri totul este condiționat de cei care-și petrec timpul ca să-i acuze pe frați și să se ia la întrecere care este mai fidel decât alții. Toate acestea riscă să ducă la pierderea marii comori de credință pe care ne-au dăruit-o atâția martiri.

Puteți da un exemplu despre modul în care diviziunile interne rănesc viața Bisericii?

Cunosc un episcop care are la inimă unitatea Bisericii și repetă mereu că Biserica catolică este una, sfântă și apostolică. La un moment dat, câteva persoane au mers la el spunând că vor să construiască o biserică "fidelă", lângă catedrală. Au spus și că aveau banii pentru a finanța proiectul. Dar el a răspuns cu nu și a adăugat că inițiativa lor trebuia oprită pentru că era împotriva unității.

După părerea dumneavoastră, ce criterii ar trebui să urmeze Sfântul Scaun? Care sunt prioritățile?

Sunt bucuroasă că Sfântul Scaun lucrează pentru a ajunge la o înțelegere cu guvernul chinez. Și după părerea mea, prioritatea oricărei inițiative a Sfântului Scaun ar trebui să fie aceea de a încerca să rezolve problema diviziunilor între așa-numiții "oficiali" și așa-numiții "clandestini" și să favorizeze reconcilierea. Altminteri haosul continuă, cu atâția care se mișcă în afara oricărui control și nu trebuie să dea cont nimănui despre ceea ce fac. Nu este sănătos ca totul să se întâmple în secret. Și, după părerea mea, aceste lucruri sunt mai îngrijorătoare față de faptul că guvernul vrea să aibă totul sub control. Această atitudine de control guvernul o aplică față de realitățile sociale de orice tip, inclusiv comunitățile religioase.

Dar a trata cu puterea chineză nu este pentru optimiști naivi? Nu înseamnă a se supune propagandei chineze și a ascunde problemele?

Sistemul chinez are limitele sale și defectele sale. Este un sistem formal ateist. În spatele cuvintele spuse cu emfază. Este un aparat de putere uman unde se întâlnesc atâtea interese personale, rigidități, prepotențe. Aceasta este o realitate care trebuie recunoscută fără a fi naivi. În acest imens aparat există și tentative care pot îmbunătăți lucrurile, cum este cea a luptei împotriva corupției și cea a proiectelor pentru a învinge sărăcia. Cred că asupra acestor două teme se pot găsi și puncte de contact și colaborare între guvernul chinez și Sfântul Scaun.

Cum este potrivit să se clarifice în privința atâtor voci și informații care sunt puse în circulație cu privire la condiția catolicilor din China?

În anumite regiuni există o situație de stagnare din cauza diviziunii. Există atâția episcopi care sunt atacați ca și cum ar fi trădători sau lași, în timp ce în realitate sunt buni păstori și în conștiință au considerat mai potrivit pentru Biserică să aibă relații bune cu autoritățile politice. Există alții care nu reușesc să meargă în pas cu schimbările unei societăți tot mai complexe, se izolează, și când îmbătrânesc nu au nici măcar resursele pentru a merge înainte. Alții merg să studieze în străinătate, dar după aceia unii dintre ei nu vor să se întoarcă sau când se întorc rămân izolați și străini, nu se cufundă în realitatea Bisericii locale. Așadar, trebuie cunoscute situațiile reale și locale, fără a se opri la bârfe sau la acuzele cunoscute "din auzite". Este potrivit și să se încerce soluționarea problemelor caz cu caz, cu multă răbdare. Fără a prezenta fiecare eveniment local ca și cum ar fi emblema condiției trăite de creștinii din toată China.

(După Vatican Insider, 29 aprilie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat