Diferența creștină
Este necesar ca toate comunitățile s-o arate tinerilor
De Enzo Bianchi
În martie, tinerii au trăit o reuniune pre-sinodală în care a fost elaborat un document de oferit instituțiilor de la următorul sinod despre "Tinerii, credința și discernământul vocațional", pentru ca să se simtă inspirate de el în elaborarea lui Instrumentum laboris, urma pentru confruntarea și discuția comună.
Un document conceput de trei sute de tineri care provin din toată lumea, conectați online prin grupuri de Facebook cu alți cincisprezece mii de tineri de vârsta lor, nu poate să fie pe deplin reprezentativ al unei realități așa de plurale și complexe cum este tineretul din multe și foarte diferite zone culturale în care este prezentă Biserica catolică. Totuși rămâne semnificativ că în acest text se pot observa unele convergențe, mai ales cu privire la provocările și la oportunitățile tinerilor din lumea de astăzi. Trebuie recunoscută și o claritate de netăgăduit: numeroasele investigații sociologice și diferitele lecturi din partea unor observatori atenți ai lumii tineretului nu contrazic ceea ce tinerii au exprimat personal în această confruntare.
Acest document are calitatea de a ajuta să fie percepuți tinerii ca parte a Bisericii și nu ca simpli interlocutori ai unei instituții din afara lor. Tinerii se simt Biserică, și atunci când au conștiința de a fi "Biserica ce lipsește", conform expresiei fericite a părintelui Armando Matteo, și au capacitatea de a lua cuvântul pentru a cere trupului din care fac parte o schimbare de direcție și de stil. Este semnificativ că se exprimă judecând "Biserica drept prea severă și adesea asociată cu un moralism excesiv" și cerând ca ea să fie "primitoare și milostivă, [...] capabilă să-i iubească pe toți, și pe cei care nu o urmează" (1.1). Așadar tinerii fac cereri care nu sunt presupuse și nici revoluționare, ci calme și determinate. Totuși ceea ce din document reiese ca urgent pentru tinerii de astăzi este căutarea sensului existenței. Căutare care a devenit obositoare și grea și care de acum are loc departe de parcursurile indicate de religii și mai ales departe de un itinerar de credință, pentru că tocmai credința nu le-a fost transmisă lor de generația precedentă, cea a părinților lor. Millennials, născuți în ultimele două decenii din secolul trecut, pot să fie definiți și "prima generație necredincioasă", dar să fim atenți și să citim cu discernământ ceea ce s-a întâmplat în generația precedentă, devenită străină de Biserică mai ales printr-o incoerență inedită: se declara catolică dar nu mai frecventa în mod obișnuit liturgia duminicală și nu simțea apartenența la catolicism decât la nivel cultural, ca moștenitoare a unei culturi tradițional catolice.
În ultimele decenii ale secolului trecut, Biserica catolică, îndeosebi cea italiană, a părut că a pierdut elanul actualizării conciliare și nu s-a mai angajat în formarea și în îngrijirea credinciosului, pentru ca să fie credința sa gândită, adultă, așadar să reiasă figura creștinului matur, coresponsabil în comunitatea creștină. Am preferat să dedice toate energiile sale într-o logică de prezență în societate, ajungând să încerce să ocupe spații locuite de "religia civilă". Așa s-a întâmplat o ruptură a transmiterii generaționale a credinței și a reieșit o figură de catolic astenic și mai puțin convins care, ca atare, nu putea comunica propriilor copii nici exigențele evanghelice ale urmării nici o apartenență concretă la comunitatea creștină.
Trebuie spus și că această generație adultă de la sfârșit de mileniu a fost incapabilă să comunice o gramatică umană copiilor, care astăzi sunt mai puțin abilitați la trăirea zilnică, la găsirea sensului. Mai ales această "căutare a sensului" este astăzi în dificultate, așa cum mărturisesc investigațiile sociologice și cum experimentează cei care îi ascultă pe tineri (cum sunt mănăstirile sau comunitățile care-i primesc în mod obișnuit). "Cine sunt eu cu adevărat? Cine vreau să fiu? Cum să devin eu însumi? Ce anume pot să sper? Ce sens să dau vieții mele? Mă aflu în fața unui zid: cum să-l dărâm? Sau oare trebuie să-l escaladez?". Acestea sunt întrebările tinerilor, trăite uneori în mod tragic, având senzația că nu există răspunsuri decât nimicul.
Trebuie ascultați tinerii, trebuie ascultați în speranțele lor și în neliniștile lor cu multă răbdare, încercând numai să fim aproape de ei, însoțitori de drum, nimic mai mult, fără a avea pretenția de a sugera sau de a propune cine știe ce. Tocmai pentru că acestea sunt întrebările dramatice pe care le au în ei, astăzi referința la Dumnezeu pare fără niciun interes, chiar dacă această aporie nu provoacă nicio confesiune sau militanță ateistă. Pur și simplu, Dumnezeu nu mai este interesant și tinerii sunt convinși că se poate trăi o viață fericită fără El. Și, prin urmare, să nu se spună că tinerii părăsesc Biserica. Aceasta este străină în sine, ca și o lume care nu mai reușește să spună nimic prin liturgia sa și nici prin predicile sale. Dumnezeu este un cuvânt refuzat și expulzat pentru că a răsunat prea mult, pentru că imaginile sale au fost percepute ca false și dușmane ale omului, în timp ce Biserica este străină pentru că - așa cum mi-au spus de mai multe ori tinerii - "trăiește într-o altă lume". Însă rămâne semnificativ că acei tineri care au primit vreo cunoaștere a lui Isus Cristos și a umanității sale radicale nu sunt indiferenți față de figura sa exemplară și față de mesajul său, chiar dacă nu ajung la o mărturisire de credință în El.
Tocmai pentru aceste considerații, devine urgentă și decisivă o schimbare în trăirea credinței creștine: o schimbare care se referă înainte de toate la generația adultă a taților și a mamelor, generația celor de patruzeci-cincizeci de ani la care trebuie să ajungă Evanghelia, acea Evanghelie care nu le-a fost adresată în timpul formării creștine. Trebuie reaprins un creștinism de mărturie, în care comportamentul și stilul să fie cu adevărat coerente cu Evanghelia practicată. Transmiterea credinței trebuie să înceapă în spațiul familiei, și al familiei rănite: numai dacă există convingere tare, blândă și inteligentă, atunci credința devine elocventă, vorbește altora și se face înțeleasă ca o comoară pentru viață. Dacă în schimb instituțiile Bisericii continuă să-i ignore pe credincioși, să-i lase într-o condiție de destinatari pasivi ai cultului și ai predicii, dacă nu reușesc să-i facă să participe cu responsabilitate la viața comunității, va continua o fugă fără contestații și în țarcul staulului va rămâne un număr mic de oi.
Să abandonăm retorica despre tineri și, îmi permit să spun, și despre femei. Este contraproductiv să încărcăm aceste realități de adjective pline de complimente și de imagini poetice dar goale de substanță: în schimb este nevoie de o schimbare, pentru ca aceste părți ale Bisericii care par să dispară, sau chiar lipsesc, să găsească un spațiu de apartenență și de adevărată fraternitate trăită într-o comunitate care să știe să arate "diferența creștină", în mijlocul bărbaților și femeilor prezenți în istorie și în societate, nu împotriva lor. Astăzi tinerii sunt tot mai departe de credința creștină, dar locuiesc nu într-un ținut ateu ci chiar un ținut de mijlocul căruia domnește indiferența față de Dumnezeu și față de Biserică. Însă acesta este un teren deschis la căutare, la viața interioară, la spiritualitate, un teren însetat de gramatică umană.
Prin întrebările lor, adesea mute, tinerii cer ca să le fie indicat sensul, chemarea/vocația la viață. Da, vocația pe care ar vrea s-o asculte și s-o discearnă este vocația la viață, la trăire care este chemarea unică și irepetabilă pentru fiecare persoană din partea lui Dumnezeu, și în credința creștină. Ca toți oamenii, și tinerii sunt chemați să trăiască în plinătate, să facă din propria viață, pe cât este posibil, o operă de artă conștientă: așadar chemați la fericire, pentru că viața bună și frumoasă știe să dea și fericirea. Nicio viziune în mod banal optimistă despre "meseria dură de a trăi", dar dacă această invitație la viață este adresată unui tânăr de cel care are încredere și comunică încredere, dacă este făcută în gratuitate deplină, nu pentru a-l face să intre în Biserică, nu pentru a face din el un discipol, ci pentru că se vrea ca să devină un subiect capabil de plinătate de viață, atunci apelul este cu adevărat credibil. Numai bătrânii, adulții capabili de încredere, așadar capabili de credință știu să arate și gratuitatea grijii lor față de tineri și sunt capabili să parcurgă drumul împreună cu ei, spre viață.
Primindu-i pe tineri, în avertismentul pre-sinodal papa Francisc a folosit cuvinte emoționante pentru ei, invitându-i la risc, la entuziasmul credinței și la gustul căutării. Le-a cerut să nu se teamă, să nu se înspăimânte niciodată pe noile cărări care trebuie parcurse. În Duminica Floriilor le-a cerut să strige pentru că, dacă nu vor striga tinerii, vor striga pietrele, așa cum a spus Isus după intrarea sa în Ierusalim (cf. Lc 19,40). Așadar, tinerii nu sunt niciodată citiți nici în afara Bisericii nici ca simpli destinatari ai cuvintelor Bisericii, nici fără tați și mame, fără bătrâni, pentru că toți împreună, ca un singur trup, mergem cu încredere și numai în comuniune ne mântuim.
(După L'Osservatore Romano, 25 aprilie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.