|
Jean-Pierre Denis citește exortația apostolică "Gaudete et exsultate" Geografie spirituală Un profesor universitar profund francez, cu puțin timp în urmă, a avut un succes bun publicând o lucrare erudită dar plăcută cu titlul Comment parler des livres qu'on n'a pas lu. O carte despre care imediat au vorbit toți, adesea fără nici măcar s-o citească. Este de altfel un act de indolență banală în conversația mediatică a comenta opere sau texte oficiale lungi pornind de la un simplu comunicat de presă. Această hrană de joasă calitate este suficientă să alimenteze vocile care circulă. Este mai desuet, dar cu siguranță mai interesant, a citi cărțile și a vorbi despre ele numai după ce s-a făcut efortul greu al lecturii. Ca jurnalist practic încă fericit această artă pe care unii o consideră ridicolă. Îmi place, înainte și după lectură, și să reiau cărțile recitind citatele, referințele, notele de la subsolul paginii. Adesea se descoperă acolo un imaginar, un peisaj intelectual, însuși locul unei inspirații. Asta am făcut cu exortația apostolică Gaudete et exsultate. După ce am citit întregul text, l-am reluat având în mână o cariocă. Ce anume căutam? Nume și locuri. Nume legate de locuri, de culturi. "Nu există identitate deplină fără apartenență la un popor", amintește papa însuși în text. "Se pare că frații mei cardinali au mers să-l ia [pe papa] aproape de la capătul lumii", a spus în glumă de la balconul de la "Sfântul Petru" la Roma, în seara alegerii sale. Dar atunci, care poate să fie geografia personală a autorului exortației apostolice? Ce cale întreprinde pentru a ajunge la idei, pentru a ajunge până la noi? Care sunt bărbații și femeile la care face referință? Și mai ales, care sunt sfinții și sfintele? Eu nu am pretenția de a inventa o știință. Dar dacă ar fi necesar, probabil că am numi-o "hagiogeografie" și am încerca s-o experimentăm cu acest text. Nu ne va surprinde să găsim de mai multe ori în această geografie spirituală pe Sărăcuț (și cu el pe Anton de Padova). Și de patru ori pe Ignațiu de Loyola, dintre care o dată pentru a aminti celebra invitație iezuitică la "sfânta indiferență". Și alți doi iezuiți, cardinalul Martini și, mai "ratzingerian", Hans Urs von Balthasar. Și după aceea părinți și învățători ai Bisericii: Augustin, Toma de Aquino, Bonaventura, Vasile cel Mare, Ioan Gură de Aur... Și desigur papi: Ioan Paul al II-lea și Paul al VI-lea. asemenea referințe sunt inerente acestui tip de document. A încerca să se traseze, pe baza lor, o cartografie interioară originală n-ar duce foarte departe. Mai semnificativ, ordinele dedicate sărăciei și carității sunt amintite prin tradiții și perioade diferite: franciscanii, întemeietorii Slujitorilor Mariei, sau iarăși prietena lui Ioan Paul al II-lea, Tereza de Calcutta. În sfârșit prezența inevitabilă a florentinului Filip Neri, întemeietorul congregației Oratoriului. Nu pentru că a fost o figură importantă a Contrareformei, ci pentru că era supranumit "sfântul bucuriei". Textul este destinat să pună sfințenia la îndemâna tuturor, aproape în mod practic, uneori în tonul conversației. Se naște așadar un paradox: marea mistică domină aceste pagini. O mistică ce a dat creștinismului câteva dintre principalele sale capodopere spirituale, dar și literare sau poetice. Trebuie subliniată importanța pe care o ocupă aici spiritualitatea carmelitană, în fiecare formă a sa. Înainte de toate Ioan al Crucii, menționat de patru ori; cu el Tereza de Avila, Tereza Benedicta a Crucii, adică Edith Stein; și apoi Tereza de Lisieux, citată și amintită de patru ori. Papa Francisc se inspiră din toate izvoarele creștine, cum ar fi Relatările unui pelerin rus. Dar pare să arate un interes deosebit față de mistica feminină. În cursul textului se intersectează Hildegard de Bingen, Brigitta de Suedia, Ecaterina de Siena sau Faustina Kowalska, pentru a nu vorbi "despre" Terezele pe care tocmai le-am amintit. Niciuna dintre ele nu avea o personalitate insignifiantă. Multe au ajutat papalitatea să depășească slăbiciunile sale și crizele sale. În afară de asta papa Francisc amintește "stiluri feminine de sfințenie", subliniind importanța lor "și în epoci în care femeile au fost mai mult excluse". În text figurează personalități feminine atât de diferite ca sfânta Monica și sora Maria Gabriela Sagheddu, o trapistă italiană beatificată de Ioan Paul al II-lea. Să ne întoarcem la cartografie pentru a face o altă observație: hagiogeografia papei Francisc rămâne aproape exclusiv europeană. Am amintit-o mai înainte pe Faustina Kowalska, beatificată și apoi canonizată de Ioan Paul al II-lea, devenită sfânta probabil cea mai emblematică a pontificatului wojtyłian. Prin sărbătoarea milostivirii divine, călugărița, moartă la Cracovia la 5 octombrie 1938, pare așadar să țină firul invizibil dintre argentinian și polonez. Ne duce din nou spre bătrânul continent. În cursul paginilor exortației Gaudete et exsultate nu se va îndepărta de acolo cine știe cât. Nu se va naviga pe apele lui Rio de la Plata, ci se va peregrina aproape de râurile Vistula, Rin, Arno și Tibru, sau Tamisa cu Toma Morus. Se va urca adesea pe înălțimile austere din Castilia. Se va călători prin Spania poetică și mistică, aceea pe care au parcurs-o Tereza de Avila și Ioan al Crucii. Deci nu se va descoperi mult Lumea Nouă. Singura concesie dată unei "biogeografii" va fi amintirea "sfântul părinte Brochero", preotul argentinian mort de lepră pe care Francisc l-a canonizat în 2016. Dincolo de acest caz particular și de amintirea cardinalului vietnamez François-Xavier Nguyên Van Thuân, trebuie așteptat paragraful 141 (din 177) pentru a părăsi Europa pentru un catolicism globalizat, ajungând la Paul Miki în Japonia, Andrei Kim Taegon în Coreea sau Roque González și Alfonso Rodríguez în America de Sud. Să-mi fie permis să subliniez în sfârșit că hagiogeografia papei Francisc este foarte franceză. Pe primul loc este Tereza de Lisieux, fără îndoială sfânta franceză cea mai universală, patroană a misiunilor. Însă exortația apostolică abundă în referințe intelectuale și spirituale la fiica întâi-născută a Bisericii. Până acolo încât practic se poate citi schița unei istorii și a unei geografii religioase a Franței. Se întâlnește tradiția monastică prin Bernard de Clairvaux, caritatea misionară cu Vincențiu de' Paoli, dulceața apostolică prin savoiardul Francisc de Sales. Fapt important, se traversează Mediterana pentru a-l regăsi pe Charles de Foucauld și pe călugării din Tibhirine, pe care papa Francisc i-a beatificat împreună cu alți martiri din Algeria. La această listă de sfinți francezi trebuie adăugat un romancier căzut în uitare, Joseph Malègue, și un scriitor pe care toți îl cunosc dar pe care nimeni sau aproape nimeni nu l-a citit din păcate, nepotolitul Léon Bloy. Cu un asemenea peisaj interior, o vizită a papei Francisc în Franța apare indispensabilă. Coincidență sau semn al timpurilor? Coincidență sau semn al timpurilor? Chiar în ziua în care a fost prezentată exortația apostolică, președintele Republicii franceze a rostit un discurs istoric în fața Conferinței Episcopilor. Sub arcadele medievale de la Collège des Bernardins, devenit un centru cultural inaugurat de Benedict al XVI-lea, Emmanuel Macron n-a ezitat să resitueze moștenirea catolică în ceea ce este numită uneori, cu riscul de a genera polemici, relatarea națională. A amintit scriitori și intelectuali așa de diferiți precum Pascal și Paul Claudel, dar nu pe Léon Bloy. Și nici sfinți și fericiți, în afară de Ioana d'Arc, figură de reconciliere între Franța religioasă și Franța laică. Totuși, cele două texte, cel al papei și cel al președintelui, se inserează în același context și într-un anumit sens, văzute din Franța, "fac epocă". Emmanuel Macron a amintit de istoria tulburătoare a părintelui Hamel. Se poate crede că, peste câtva timp, va fi recunoscut martiriul acestui bătrân preot asasinat de doi tineri teroriști în timp ce săvârșea liturghia sa de dimineață în biserica din Saint-Etienne-du-Rouvray, aproape de Rouen în Normandia. Între altele se știe cât de mult a fost lovit papa de moartea părintelui Hamel. Șeful de stat a amintit și jertfa locotenentului colonel Arnaud Beltrame, un jandarm ucis după ce a luat locul unei femei tinere ținute ostatic într-un supermagazin din Trèbes, aproape de Carcassonne, în sudul Franței. "Nu se poate înțelege jertfa sa dacă este separată de credința sa personală. Este gestul unui jandarm și gestul unui creștin. Pentru el cele două lucruri sunt legate, nu se pot separa unul de celălalt", mi-a destăinuit Marielle, soția lui Beltrame, la două zile după moartea sa. În timp ce Republica dădea omagiu național jandarmului, în Franța s-a deschis o amplă dezbatere despre eroism și dăruirea de sine și despre componenta creștină a unui asemenea act, în timp ce o ascultare masonică revendica apartenența locotenentului colonel la una dintre lojele sale. Personal, încă de la începutul a ceea ce avea să devină după aceea o tragedie, am văzut în gestul lui Arnaud Beltrame gestul unui creștin care-și oferă liber propria viață. Ba chiar se poate insera în tradiția trinitarilor și mercedarilor medievali care răscumpărau prizonieri, uneori cu riscul propriei vieți. Însă în ultimă analiză misterul unui asemenea act rămâne cunoscut numai de Dumnezeu și măreția sa depinde și de faptul că nimeni nu-l poate recupera, în timp ce toți și-l pot apropria. Oricare ar fi lecturile care se pot sau se vor să se facă, dacă sfințenia și eroismul aparțin la două ordini diferite, nevoia de identificare cu figuri exemplare renaște aproape din întâmplare într-o epocă definită aplatizată, imanentă și indiferentă. Papa Francisc amintește asta în primele rânduri din Gaudete et exsultate, Isus nu vrea ca "să ne mulțumim cu o existență mediocră, diluată, inconsistentă". Secularizată sau religioasă, hagiografia are așadar zile frumoase în fața sa. În timp ce cresc ispitele autoritare și revin logicile de putere în relațiile internaționale, să nu permitem celor "răi" să devină singurele figuri identificabile! Să ne bucurăm pentru că Franța deja a uitat numele asasinului său dar își amintește de cel al lui Arnaud Beltram, căruia multe localități i-au dedicat o stradă. Ar părea că, până și în culturi secularizate, comuniunea sfinților încă are un sens. Ca în poezia comunistului Aragon (Trandafirul și rechia), mistica dăruirii de sine reunește "pe cel care credea în cer și pe cel care nu credea". Cu atât mai mult în epoci agitate, demoralizate și dezbinate. (După L'Osservatore Romano, 20 aprilie 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 6.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |