|
Predica părintelui Raniero Cantalamessa din Vinerea Sfântă 2018 în bazilica "Sfântul Petru" Cel care a văzut a dat mărturie "Dar când au venit la Isus și au văzut că deja murise, nu i-au zdrobit fluierele picioarelor, ci unul dintre soldați i-a străpuns coasta cu o suliță și îndată a ieșit sânge și apă. Cel care a văzut a dat mărturie și mărturia lui este adevărată; el știe că spune adevărul ca să credeți și voi" (In 19,33-35). Nimeni nu ne va putea convinge vreodată că această atestare solemnă nu corespunde adevărului istoric, că acela care spune că a fost acolo și a văzut, în realitate nu era prezent și nu a văzut. Intră la mijloc, în acest caz, onestitatea autorului. Pe Calvar, la picioarele crucii, era mama lui Isus și, lângă ea, "discipolul pe care-l iubea Isus". Avem un martor ocular! El "a văzut" nu numai ceea ce se întâmpla sub privirea tuturor. În lumina Duhului Sfânt, după Paște, a văzut și sensul a ceea ce s-a întâmplat: adică, în acel moment era jertfit adevăratul Miel al lui Dumnezeu și se împlinea sensul Paștelui vechi; că Cristos pe cruce era noul templu al lui Dumnezeu, din coasta căruia, așa cum prezisese profetul Ezechiel (47,1 șu), curge apa vieții; că duhul pe care El îl dă în momentul morții dă început noii creații, așa cum "Duhul lui Dumnezeu", plutind peste ape, a transformat la început haosul în cosmos. Ioan a înțeles sensul ultimelor cuvinte ale lui Isus: "S-a împlinit!" (In 19,30). Dar, ne întrebăm, de ce această nelimitată concentrare de semnificație pe crucea lui Cristos? De ce această omniprezență a Răstignitului în bisericile noastre, pe altare și în orice loc frecventat de creștini? Cineva a sugerat o cheie de lectură a misterului creștin, spunând că Dumnezeu se revelează "sub contraria specie", sub contrariul a ceea ce El este în realitate: revelează puterea sa în slăbiciune, înțelepciunea sa în nebunie, bogăția sa în sărăcie... Această cheie de lectură nu se aplică crucii. Pe cruce Dumnezeu se revelează "sub propria specie", prin ceea ce este El, în realitatea sa cea mai intimă și mai adevărată. "Dumnezeu este iubire", scrie Ioan (1In 4,10), iubire jertfelnică, agape, și numai pe cruce devine clar până unde merge această infinită capacitate de auto-dăruire a lui Dumnezeu. "Iubindu-i pe ai săi care erau în lume, până la sfârșit i-a iubit" (In 13,1); "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât la dat (la moarte!) pe Fiul unul născut" (In 3,16); "M-a iubit și s-a dat (la moarte!) pe sine însuși pentru mine" (Gal 2,20). * * * În anul în care Biserica celebrează un sinod despre tineri și vrea să-i pună în centrul propriei preocupări pastorale, prezența pe Calvar a discipolului pe care Isus îl iubea cuprinde un mesaj special. Avem toate motivele pentru a crede că Ioan a aderat la Isus când era încă destul de tânăr. A fost o adevărată îndrăgostire. Tot restul a trecut, dintr-o dată, în a doua linie. A fost o întâlnire "personală", existențială. Dacă în centrul gândirii lui Paul este lucrarea lui Isus, misterul său pascal de moarte și înviere, în centrul gândirii lui Ioan este ființa, persoana lui Isus. De aici toți acei "Eu sunt" cu rezonanțe veșnice cu care presărată a patra Evanghelie: "Eu sunt calea, adevărul și viața", "Eu sunt lumina", "Eu sunt poarta", simplu "Eu sunt". Ioan era aproape cu siguranță unul dintre cei doi discipoli ai Botezătorului care, la apariția lui Isus pe scenă, au mers în urma lui. La întrebarea lor: "Rabbi, unde locuiești?", Isus a răspuns: "Veniți și vedeți". "Așadar, au venit și au văzut unde locuiește și au rămas la el în ziua aceea. Era cam pe la ceasul al zecelea" (In 1,35-39). Ora aceea a decis viața sa și n-a mai uitat-o. Pe bună dreptate ne vom strădui, în acest an, să descoperim ce anume așteaptă Cristos de la tineri, ce anume pot ei să dea Bisericii și societății. Însă lucrul cel mai important este un altul: a le face cunoscut tinerilor ceea ce Isus poate să le dea lor, adică "bucurie deplină" și "viață din belșug". Este ceea ce a descoperit Ioan stând cu El. Să facem în așa fel încât în toate discursurile despre tineri și către tineri să răsune în fundal invitația din inimă a Sfântului Părinte în Evangelii gaudium: "Îl invit pe fiecare creștin, în orice loc și situație s-ar afla, chiar astăzi să reînnoiască întâlnirea personală cu Isus Cristos sau, măcar, să ia decizia de a se lăsa întâlnit de El, de a-l căuta în fiecare zi fără încetare. Nu există motiv pentru care cineva să poată crede că această invitație nu este pentru el" (EG, nr. 3). A-l întâlni personal pe Cristos este posibil și astăzi pentru că El a înviat; este o persoană vie, nu un personaj. Totul este posibil după această întâlnire personală; nimic fără ea nu se va schimba cu adevărat în viață. * * * În afară de exemplul vieții sale, evanghelistul Ioan a lăsat și un mesaj scris tinerilor. În Prima Scrisoare citim aceste cuvinte emoționante ale unui bătrân adresate tinerilor din Bisericile întemeiate de el: "V-am scris vouă, tinerilor, pentru că sunteți puternici și cuvântul lui Dumnezeu rămâne în voi și l-ați învins pe Cel Rău. Să nu iubiți lumea și nici cele ce sunt în lume" (1In 2,14-15). Lumea pe care nu trebuie s-o iubim și la care nu trebuie să ne conformăm nu este lumea creată și iubită de Dumnezeu, nu sunt oamenii din lume cărora, dimpotrivă, trebuie să le mergem în întâmpinare mereu, în special săracilor, celor din urmă. "Amestecarea" cu această lume a suferinței și a marginalizării este, în mod paradoxal, cel mai bun mod de "separare" de lume, pentru că înseamnă a merge acolo de unde lumea fuge cu toate forțele sale. Înseamnă a ne separa de principiul însuși care susține lumea, care este egoismul. Nu, lumea care nu trebuie iubită este alta; este lumea așa cum ea a devenit sub dominația satanei și a păcatului, "stăpânitorul puterii văzduhului" îl numește sfântul Paul (Ef 2,1-2). Un rol decisiv îl desfășoară în ea opinia publică, astăzi și literalmente duhul "văzduhului" pentru că se răspândește pe calea eterului prin posibilitățile infinite ale tehnicii. "Se determină un spirit de mare intensitate istorică, de la care individul cu greu se poate sustrage. Se respectă spiritul general, este considerat clar. A acționa sau a gândi sau a spune ceva împotriva lui este considerat un lucru nesăbuit sau chiar o nedreptate sau un delict. Atunci nu se mai îndrăznește să se pună în fața lucrurilor și a situațiilor în mod diferit de cum el le prezintă". Este ceea ce numim adaptare la spiritul timpurilor, conformism. Un mare poet credincios din secolul trecut, T. S. Eliot, a scris trei versuri care spun mai mult decât cărți întregi: "Într-o lume de fugari, persoana care ia direcția opusă va părea un dezertor". Dragi tineri creștini, dacă este permis unui bătrân ca Ioan să vi se adreseze direct vouă, vă îndemn: fiți din aceia care iau direcția opusă! Să aveți curajul de a merge împotriva curentului! Direcția opusă, pentru noi cei care credem, nu este un loc, este o persoană, este Isus Dumnezeul nostru și Mântuitorul nostru. O misiune vă este încredințată în mod deosebit vouă tinerilor: să salvați iubirea umană de deriva tragică în care a ajuns: iubirea care nu mai este dăruire de sine, ci numai posesie - adesea violentă și tiranică - a celuilalt. Pe cruce Dumnezeu s-a revelat ca agape, iubirea care se dăruiește. Însă agape nu este niciodată dezlipită de eros, de iubirea de căutare, de dorință și de bucuria de a fi reiubit. Dumnezeu nu ne face numai "caritatea" de a ne iubi; ne dorește, în toată Biblia se revelează ca mire îndrăgostit și gelos. Și iubirea sa este o iubire "erotică", în sensul nobil al acestui termen. Este ceea ce a explicat Benedict al XVI-lea în enciclica Deus caritas est. "În realitate, eros și agape - iubirea ascendentă și iubirea descendentă - niciodată nu pot fi separate complet una de alta [...]. Credința biblică nu construiește o lume paralelă sau o lume opusă fenomenului uman originar care este iubirea, ci acceptă omul întreg, intervenind în dorința lui de iubire pentru a o purifica, deschizându-i totodată dimensiuni noi" (nr. 7-8). Așadar nu e vorba de a renunța la bucuriile iubirii, la atracție și la eros, ci de a ști să se unească la eros agape, la dorința de celălalt capacitatea de a se dărui celuilalt, amintindu-ne ceea ce sfântul Paul prezintă ca o zicere a lui Isus: "Este mai multă bucurie în a da decât în a primi" (Fap 20,35). Însă este o capacitate care nu se inventează într-o zi. Este necesară pregătirea de a face dăruire totală de sine unei alte creaturi în căsătorie, sau lui Dumnezeu în viața consacrată, începând de a face dăruire a propriului timp, a propriului zâmbet și a propriei tinereți în familie, în parohie, în voluntariat. Ceea ce atâția dintre voi faceți în tăcere. Isus pe cruce nu ne-a dat numai exemplul unei iubiri de dăruire duse până la extrem; ne-a meritat harul de a-l putea realiza, în mică parte, în viața noastră. Apa și sângele care au curs din coasta sa ajung la noi astăzi în sacramentele Bisericii, în Cuvânt, și chiar numai privind cu credință Răstignitul. Un ultim lucru a văzut Ioan în mod profetic sub cruce: bărbați și femei din orice timp și din orice loc care își îndreptau privirea spre "cel care a fost străpuns" și plângeau de căință și de consolare (cf. In 19,37; Zah 12,10). Să ne unim și noi la acest imens cortegiu care străbate secolele și să spunem din adâncul inimii: "Adoramus te Christe et benedicimus tibi, quia per sanctam crucem tuam redemisti mundum. Ne închinăm ție, Cristoase, și te binecuvântăm, căci prin sfânta ta cruce ai răscumpărat lumea" Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 9.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |