A venit momentul de a citi Biblia
Dacă vrem să ne numim creștini
De Bruno Maggioni
Pare să răsune lucrarea lui Benedetto Croce De ce nu putem să ne numim "creștini" cartea părintelui Federico Tartaglia, A venit momentul de a citi Biblia (Și îți explic cum se face) (Milano, ?ncora, 2018, 476 de pagini) în care se subliniază că nu putem să ne numim creștini dacă nu citim Biblia, "toată Biblia". Și în timp ce filozoful din Pescasseroli recunoștea creștinismului meritul că a făcut "o revoluție a sufletului", Tartaglia conferă Bibliei o valoare de care nu se poate face abstracție, piatră de hotar a identității creștinului. Autorul prezintă rând pe rând cele șaptezeci și trei de cărți ale Bibliei, arătând cu un limbaj, în același timp simplu și strălucitor, de ce nu ne putem lipsi de această carte. Care - așa cum se citește într-un text din prefața pe care o publicăm în această pagină - dă glas nu numai Cuvântului lui Dumnezeu adresat omului, ci și întrebărilor omului oricare despre viață, despre relațiile interpersonale, despre nonsensul pe care par să-l aibă multe lucruri. Și chiar ateul se poate oglindi în asta: răspunsul său poate să fie diferit, dar să aibă aceleași întrebări este "deja o mare fraternitate".
Am petrecut toată viața studiind și explicând Biblia, adresându-mă oricui era interesat să mă asculte sau să citească articolele mele și scrierile mele.
Odată Biblia nu era la modă, ba chiar pentru mulți creștini buni era posibil să trăiască propria credință fără a simți nevoia s-o citească: era suficient ceea ce se auzea la liturghie. După aceea, din fericire, lucrurile s-au schimbat și s-au născut atâtea inițiative - cărți accesibile de exegeză, cursuri biblice, "școli ale Cuvântului" etc. - care aveau ca obiectiv acela de a face "populară" citirea Bibliei, singuri sau în grup.
Însă mi se pare să observ că, în pofida tuturor eforturilor, însă sunt prea puține persoanele care decid să iasă din găoacea textelor pe care le cunosc toți (care sunt de altfel un procent foarte mic din textul biblic) și să înfrunte cu curaj o citire integrală a Bibliei. Care este și unicul mod pentru a învăța s-o înțelegem cu adevărat, pentru că - așa cum spuneau deja vechii învățători din Israel - "Scriptura cu Scriptura se interpretează și se explică".
Probabil că n-am fost capabili să dăm de înțeles că a citi Biblia nu este un exercițiu de evlavie rezervat câtorva (preoți, frați și surori plus vreun "laic angajat"), ci este înainte de toate o școală de viață, pentru toți. Mai mult, îndrăznesc să spun că este cea mai extraordinară școală de viață la dispoziția noastră, mai înainte de a fi un "depozit de adevăr", de folosit pentru a-l ataca pe cel care nu gândește ca noi.
Probabil că Biblia este citită de obicei în mod prea spiritualist: este în schimb o carte umană, pentru adevăratele noastre probleme, nu numai religioase. Nu există o religie abstractă. Biblia trebuie să fie luată în serios, în corporalitatea sa, fără alegorii, fără spiritualizări, pentru că sensul literar este inteligent. Mă răzvrătesc față de anumite lecturi mereu edificatoare, în realitate există relatări biblice care se termină cu îndoieli și întrebări. Sunt perplex în fața interpretărilor care spiritualizează ca și cum sugestiile Cuvântului lui Dumnezeu n-ar fi pentru viața pământească. Lecturi care par o fugă de lume sau o consolare a sa. Aș vrea o lectură atentă la întrebări și la narațiuni, adesea problematice, la paradoxuri care schimbă mentalitatea și modul de a trăi. Creștinul este din lume și în lume trebuie să trăiască, în cotidianul său, fără abstracții și fără prea multe pretenții de eroism.
Și după aceea: Biblia este o carte care dă glas nu numai Cuvântului lui Dumnezeu adresat omului, ci și la întrebările omului oarecare, ale omului care gândește, despre viață, despre relațiile dintre noi, despre nonsensul pe care par să-l aibă multe lucruri. Chiar și ateul se poate oglindi în asta. Poate să fie diferit răspunsul său, dar să aibă aceleași întrebări este deja o mare fraternitate.
Ce sfaturi trebuie date așadar celui care vrea să se apropie de Biblie pentru o primă lectură? Primul meu sfat, rod al multor ani de muncă, este că trebuie să se încredințeze unei călăuze sigure, și această carte a părintelui Federico Tartaglia este deosebit de potrivită, datorită capacității sale de a arăta "miza" fiecărei cărți biblice și a Bibliei în întregime. Apoi se poate porni de la vreo carte care ni se pare mai familială, aș spune o Evanghelie (și deja o citi dintr-o suflare este foarte diferit de a o auzi citindu-se pe bucăți, ca la liturghie), a trece la o Scrisoare a lui Paul și după acea la vreo carte din Vechiul Testament care să ne facă să înțelegem și frumusețea literară a Scripturii, cum ar fi Iob sau Cântarea Cântărilor.
După ce s-a făcut asta, se poate lua orice text. Important este a înțelege că suntem în fața unei cărți complexe care nu se înțelege în întregime. Există părți pe care nu le-am înțeles eu însumi. Biblia vorbește despre Dumnezeu și despre om, teme care nu sunt simple. Trebuie avută statornicie și răbdare, dar - pot garanta asta - este o carte care valorează mai mult decât altele, și cultural. Relatările biblice sunt la egalitate cu acelea din literatura greacă. În timpul unui curs de post-doctorat pentru studenți care veneau de la lecturi clasice am auzit spunându-se: "Am citit Qohelet, este mai extraordinar decât Dialogurile lui Platon".
În teorie s-a înțeles că fără a frecventa cu asiduitate Biblia nu putem să ne numim cu adevărat creștini. Mai mult, umani. Dar trebuie s-o face pâine de toate zilele pentru oameni. Și îmi doresc ca această carte - cu invitația din inimă de a citi Biblia, de a o citi în întregime, de a se îndrăgosti de Cuvântul lui Dumnezeu - să devină un instrument răspândit în parohii, în grupurile de cateheză, în școlile biblice, dar să fie luată în serios și de toate persoanele care pur și simplu și-au spus: "Acea carte groasă este de mulți ani în raft, acum vreau să încerc s-o citesc...".
Amintindu-ne de un lucru important: Isus a spus că "fericiți" (și a fi fericiți nu este adevărata dorință a inimii umane?) sunt cei care ascultă Cuvântul lui Dumnezeu... și care îl pun în practică! A traduce în practică nu înseamnă însă a respecta Evanghelia în toate și prin toate, nu suntem capabili de asta. Defectul multor persoane este de a coborî Evanghelia la nivelul nostru de respectare, pentru gustul de a spune: eu sunt un om al Evangheliei. Mai bine să spună: sunt un păcătos și Evanghelia este acel lucru frumos la care încerc să ajung.
Cu acest spirit, nu pot decât să repet ceea ce părintele Federico Tartaglia urează la sfârșitul fiecărui capitol din această carte: lectură frumoasă!
(După L'Osservatore Romano, 29 martie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 17.