Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A-l înțelege pe Francisc

În cartea scrisă de Silvina Pérez și Lucetta Scaraffia

De cardinalul Gualtiero Bassetti

La 26 martie 2018, la Milano, la Universitatea Catolică Sacro Cuore, a fost prezentată cartea scrisă de Silvina Pérez și Lucetta Scaraffia, Francisc, papa american (Francesco, il papa americano, Milano, Vita e Pensiero, 2017, 144 pagini). Introduși de rectorul Franco Anelli, au intervenit episcopul asistent ecleziastic al ateneului, Claudio Giuliodori, istoricul Vittorio Emanuele Parsi și cardinalul președinte al Conferinței Episcopilor din Italia, a cărui intervenție o publicăm.

De fiecare dată când se reflectează asupra unui fapt de actualitate stringentă sau, ca în acest caz, asupra unui papă încă în funcție există două riscuri. Înainte de toate, riscul de a fi superficiali, de a face afirmații banale și clare care nu adaugă nimic nou la ceea ce deja a fost spus și cunoscut. În al doilea rând, riscul de a ajunge într-o respectuoasă hagiografie comodă care se traduce cu ușurință într-o lungă listă de succese personale și virtuți memorabile, fără a lăsa spațiu la vreo întrebare sau la vreo mare chestiune deschisă.

Pot spune cu certitudine că acest volum, scris de două femei, Silvina Pérez și Lucetta Scaraffia, ambele unite profesional de acest pontificat - Pérez conduce ediția spaniolă a L'Osservatore Romano, Scaraffia conduce revista lunară "femei biserică lume" - nu intră în niciunul dintre cele două riscuri. De fapt, este vorba despre un volum bine scris, deloc banal, bogat în idei și care ne furnizează un portret biografic al pontifului cu o densitate istorică neobișnuită și care reușește să reconstruiască istoria vieții lui Jorge Mario Bergoglio pornind de la familia sa și de la patria sa de origine.

Ne aflăm în fața unei cărți care vrea, așadar, să furnizeze o interpretare a acestui pontificat fără a se închide într-o disertație academică doctă sau, dimpotrivă, făcând cu ochiul cititorului avid de anecdote sau culise. Chiar dacă, trebuie să admit, multe pagini scrise despre Bergoglio argentinianul erau pentru mine complet necunoscute. Însă lectura cărții, de la început până la sfârșit, ne ajută să înțelegem multe despre papa Francisc și să depășim multe locuri comune jurnaliste, care nu explică în profunzime acest pontificat.

În această prezentare scurtă și non-exhaustivă, aș vrea să trasez numai trei elemente, acelea mai importante după părerea mea, care schițează biografia lui Francisc și, la sfârșit, să furnizez o concluzie foarte personală: aș spune, aproape, o sugestie finală care provine din lectura volumului și din cunoașterea mea personală cu Sfântul Părinte.

Primul element provine care din titlul volumului: Francisc. Papa american. Papa american este, înainte de toate, așa cum scrie directorul de la L'Osservatore Romano în introducere, "un papă nou". Și este noi prin "multe aspecte". Însă este nou mai ales prin acel element biografic prezentat deja în titlul volumului și este foarte prezent în ambele capitole ale celor două autoare: Francisc este un papă "luat aproape de la capătul lumii", un papă argentinian, adică un papă american.

Scrie Silvina Pérez: "Francisc este primul papă care vine dintr-o megalopolis din emisfera sudică". Acest element sud-american nu este numai o trăsătură geografică ci asumă o caracterizare culturală și, aș îndrăzni să spun, antropologică. Bergoglio cunoscând personal dramele din sudul lumii - excluderile sociale și exploatările - asumă progresiv privirea sa. Cu mult înainte de a deveni pontif, Bergoglio, pornind de la periferia lumii, asumă privirea periferiilor. Percepe un punct de vedere diferit, reușește să vadă noi nuanțe și noi culori; mai ales, reușește să-i vadă pe invizibili. Adică rebuturile umane a ceea ce va numi, ca papă, globalizarea indiferenței.

Această privire inovatoare - care nu poate fi rezumată în niciun mod într-o dimensiune sociologică, ci este total închisă într-o perspectivă pastorală concretă care îl pune în centru pe Cristos și misterul întrupării și nu o doctrină morală - stă la baza unei experiențe fără îndoială fundamentale a slujirii sale episcopale: a cincea Conferință Generală a Episcopatului Latinoamerican și din Caraibe (CELAM) în 2007 la Aparecida în Brazilia. Silvina Pérez va defini acest moment cu titlul paragrafului paradigmatic: "Aparecida probe tehnice ale unui pontificat". În acel document găsim multe din intuițiile pastorale ale magisteriului său ca pontif: "Primatul harului, milostivirea, curajul apostolic, viziunea unei Biserici care nu reglementează credința ci o facilitează și se oferă tuturor".

Această privire periferică ce se naște în America de Sud este foarte prezentă în magisteriul său pontifical. După părerea mea în două alegeri, pe care Scaraffia le definește chiar revoluționare. În primul rând numirile în colegiul cardinalilor care nu numai că au realizat o schimbare generală a cardinalilor, ci mai ales au premiat prelați "de la periferia lumii: Bamako, Bangui, Capul Verde, Tonga" și probabil aș putea adăuga și Perugia. În al doilea rând, desfășurarea unui "Jubileu mai puțin european" inaugurat simbolic în Africa și nu la Roma, deschizând poarta "săracei uși de lemn" a catedralei din Bangui din Republica Centrafricană.

La acest element american, asupra căruia s-ar putea adăuga multe alte fapte și interpretări, aș vrea să adaug un alt element caracterizant al biografiei lui Francisc: săracii. Mare parte dintre criticile actuale, după părerea mea, pot fi conduse la noua centralitate pe care papa a dat-o săracilor. Sărăcia, trebuie subliniat acest lucru, dă scandal, din totdeauna. Dar dă și mai mult scandal în lumea noastră bogată, bătrână și obosită unde săracii sunt minoritatea. În societatea noastră opulentă sărăcia este văzută cu oroare, ca și cum ar fi o plagă socială care trebuie ascunsă sau, mai bine zis, trebuie dosită.

În schimb, Bergoglio a trăit sărăcia pe propria piele, în cadrul propriei familii și a cunoscut-o bine ca episcop. Prea des uităm că papa este un fiu de emigranți, care au cunoscut drama lungilor traversări maritime intercontinentale, a tragediei navei Principe Mafalda, a falimentelor de muncă și a migrației interne în America de Sud. Și uităm și ce a fost criza economică argentiniană dramatică din 2000-2002, care în Italia a ajuns numai prin cumpărarea falimentară de obligațiuni argentiniene, dar care în schimb în patria papei s-a tradus într-o tragedie socială epocală reprezentată simbolic de evenimentele acelor cartoneros.

M-a uimit mult că începutul și sfârșitul capitolului scris de Silvina Pérez despre Bergoglio argentinianul, încep și se termină, de fapt, relatând două mari crize economice: cea din 1929 și cea din 2001. Și în mijloc se situează experiența dureroasă și sângeroasă a dictaturii argentiniene. Iată, dacă vrem cu adevărat să înțelegem de unde s-au inspirat unele texte din Evangelii gaudium și din Laudato si' probabil că trebuie să pornim de aici. După aceste evenimente probabil se poate înțelege profund o definiție celebră a papei Francisc: "Biserica este un spital de campanie după o bătălie".

Ce poate fi Biserica după uriașa tragedie silențioasă a desaparecidos și după zgomotoasa criză economică argentiniană din 2002, când președintele Republicii fuge cu elicopterul și "camioanele blindate ale băncilor" înaintează "ca niște care armate prin străzile din Buenos Aires ducând în afara țării economiile oamenilor?". Biserica, gândește Bergoglio, într-un prim moment nu poate decât să se îngrijească de omenirea rănită. Și îngrijirea este medicamentul milostivirii așa cum o ilustrase Ioan al XXIII-lea, papa care gândise conciliul, și Paul al VI-lea care realizase conciliul.

Săracii lui Bergoglio sunt săraci reali și concreți. Care au pierdut totul, chiar și credința, ba chiar și cea mai fundamentală rămășiță morală și culturală de creștinism. Acestor femei și acestor bărbați loviți la inimă, acestor periferii existențiale, trebuie să li se acorde înainte de toate îngrijiri și nu dizertații teologice culte. Ceea ce apare clar în ochii papei este o urgență pastorală care vine înainte de orice reflecție: este convertirea pastorală, convertirea inimii, revoluția duioșiei și, în definitiv, o Biserică mamă și învățătoare. O "Biserică poliedrică" așa cum prezintă Scaraffia citându-l pe papa: adică o Biserică formată din întregul popor al lui Dumnezeu și nu numai din preoți. Aceasta este după părerea mea cea mai mare provocare a viitorului. O Biserică poliedrică, nu autoreferențială, nu numai romană ci globală, atentă la sensibilitățile tuturor.

Când vorbim de o Biserică globală atentă la sensibilitățile tuturor vorbim desigur și despre o temă îndrăgită de cele două autoare: mă refer la femei. Acesta este al treilea și ultimul element din carte pe care vreau să-l subliniez și care mie mi se pare importantă. În realitate, în volum există un singur paragraf care vorbește despre asta și care scoate în evidență o dezvoltare a magisteriului lui Francisc cu privire la această temă: de la o practică obișnuită la o atenție tot mai mare și cu o așteptare finală încărcată de speranță: "Mulți așteaptă un document despre tema femeilor", scrie Scaraffia.

Mie mi se pare că această carte scoate în evidență o trăsătură feminină, pornind de la autoare. Nu este așa de clar că cele care au scris o biografie gândită despre pontif au fost două femei care au pus în slujba acestui pontificat propriile capacități și profesionalități. Și pornind de la această realitate de fapt, unele femei, care au desfășurat un rol important în viața pontifului, reies în volum în mod dramatic și aș spune eroic. Vreau să dau numai un nume: Esther Ballestrino. O profesoară a lui Bergoglio când studia chimie, cu idei socialiste, deci necatolică. Această figură, care ocupă câteva pagini din această biografie, m-a uimit: înainte de toate datorită raportului său cu viitorul papă. Un raport laic, adevărat, amical, sincer. Un raport care ar putea să fie luat ca model al modului cum se dezvoltă dialogul. Și apoi datorită sfârșitului tragic al femeii în timpul dictaturii: "A fost drogată și îmbarcată pe unul dintre zborurile morții, pentru a fi aruncată după aceea în Rio de la Plata".

Cred că nu trebuie să adaug multe alte cuvinte, decât unul care mi se întâmplă să-l repet des: demnitatea vieții umane trebuie apărată mereu, fără a privi la culoarea pielii, la ideile politice sau dacă este bărbat sau femeie. De fapt, să nu uităm niciodată, așa cum au scris în carte, că "Magdalena este prima persoană căreia i se arată Cristos înviat și cea care primește misiunea de a da lumii această veste revoluționară".

Vreau să închei această scurtă prezentare a mea cu o sugestie personală. În carte, autoarele au subliniat "efectul surpriză" și privirea profetică, iubirea față de săraci și vocația la dialog și la pace. Elemente pe care le-am respirat la Firenze când era primar La Pira, adică ale unui papă care se îngrijește de oamenii săraci, care nu se limitează niciodată la protocol, care se situează în prezent cu ochii celui care privește departe și care face din spes contra spem trăsătura sa distinctivă. Un pontificat profetic, ale cărui roade autentice vom reuși să le percepem peste câțiva ani când această lume în tranziție nu va mai fi și schimbarea de epocă evocată de Francisc va fi de acum o realitate concretă.

(După L'Osservatore Romano, 28 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat