Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditațiile pentru Via Crucis prezidată de Sfântul Părinte în seara de Vinerea Sfântă

A vedea, a întâlni, a se ruga

Meditațiile celor paisprezece stațiuni ale Via crucis - care va fi prezidată de papa Francisc la Colosseum în seara de Vinerea Sfântă, 30 martie 2018 - au fost scrise de un grup de tineri, așa cum s-a întâmplat deja în 2013, când au fost încredințate câtorva tineri libanezi sub conducerea cardinalului Béchara Boutros Ra?, patriarh de Antiohia al maroniților. Este vorba despre cincisprezece tineri și tinere, de vârste cuprinse între 16 și 27 de ani, dintre care nouă sunt elevi ai liceului din Roma Pilo Albertelli. Grupul a fost coordonat de scriitorul Andrea Monda, care predă religia în acel institut. Textul pe care-l anticipăm, ca de obicei, va fi publicat și de Libreria Editrice Vaticana. Imaginile - luate din ciclul care ilustrează broșura pregătită de Oficiul Celebrărilor Liturgice ale Suveranului Pontif - reproduc stațiunile de la Via Crucis realizată în 2013 de ucraineanul Ivan Klimochko pentru capela nunțiaturii apostolice din Cuba.

Stațiunea I

Isus este condamnat la moarte

Din Evanghelia după Luca (23,22-25): Pentru a treia oară le-a spus: "Dar ce rău a făcut acesta? Nu am găsit în el nici o vină care să merite moartea. De aceea îl voi pedepsi și-l voi elibera". Dar ei insistau, cerând cu strigăte puternice ca el să fie răstignit. Și strigătele lor predominau. Atunci Pilat a decis să li se îndeplinească cererea. El l-a eliberat pe cel care fusese aruncat în închisoare pentru revoltă și crimă, iar pe Isus l-a lăsat în voia lor.

Te văd, Isuse, în fața guvernatorului, care de trei ori încearcă să contrasteze voința poporului și în sfârșit alege să nu aleagă, în fața mulțumii, care de trei ori este întrebată și mereu decide împotriva Ta. Mulțimea, adică toți, adică nimeni. Ascuns în masă, omul pierde propria personalitate, este glas al altor mii de glasuri. Înainte de a te renega pe Tine, se renegă pe sine însuși, împrăștiind propria responsabilitate în cea fluctuantă a mulțimii fără față. Și totuși este responsabil. Deviat de incitatori, de Răul care se propagă cu glas viclean și asurzitor, omul e cel care Te condamnă.

Astăzi noi ne îngrozim în fața unei astfel de nedreptăți și am vrea să ne distanțăm de ea. Dar făcând astfel uităm toate momentele în care noi cei dintâi am ales să-l salvăm pe Baraba și nu pe Tine. Când urechea noastră a fost surdă la chemarea Binelui, când am preferat să nu vedem nedreptatea în fața noastră.

În acea piață aglomerată, ar fi fost suficient ca o singură inimă să se îndoiască, un singur glas să se ridice împotriva miilor de glasuri ale Răului. De fiecare dată când viața ne va pune în fața unei alegeri, să ne amintim de acea piață și de acea eroare. Să permitem inimilor noastre să se îndoiască și să impunem glasului nostru să se ridice.

Te rog, Doamne, veghează

asupra alegerilor noastre,

luminează-le cu Lumina ta,

cultivă în noi capacitatea

de a ne întreba:

numai Răul nu se îndoiește niciodată.

Pomii care își înfig

rădăcini în teren,

dacă sunt irigați de Rău,

se ofilesc,

dar tu ai pus

rădăcinile noastre în cer

și ramurile pe pământ

pentru a te recunoaște și a te urma.

Stațiunea a II-a

Isus ia crucea pe umeri

Din Evanghelia după Marcu (8,34-35): Chemând la sine mulțimea și pe discipolii săi, le-a spus: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze. Căci cine vrea să-și salveze viața o va pierde; cine, însă, își pierde viața pentru mine și pentru evanghelie o va salva".

Te văd, Isuse, încoronat cu spini, în timp ce primești crucea ta. O primești, așa cum ai primit mereu totul și pe toți. Îți pun umeri lemnul, greu, cioturos, dar tu nu te răzvrătești, nu arunci acel instrument de tortură nedrept și rușinos. Îl iei asupra ta și începi să mergi purtându-l pe umeri. De câte ori m-am răzvrătit și m-am înfuriat împotriva sarcinilor pe care le-am primit, pe care le-am simțit ca grele sau nedrepte. Tu nu faci așa. Ești cu doar câțiva ani mai mare decât mine, astăzi s-ar spune că încă ești tânăr, dar ești docil și iei în serios ceea ce îți oferă viața, fiecare ocazie care ți se prezintă, ca și cum ai vrea să mergi până la capătul lucrurilor și să descoperi că există mereu ceva mai mult decât ceea ce apare, o semnificație ascunsă și surprinzătoare. Grație ție înțeleg că aceasta este cruce de mântuire și de eliberare, cruce de sprijin în piedică, jug ușor, povară care nu apasă.

Din scandalul morții Fiului lui Dumnezeu, moarte de păcătos, moarte de răufăcător, se naște harul de a redescoperi în durere învierea, în suferință gloria ta, în angoasă mântuirea ta. Aceeași cruce, simbol pentru om de umilire și durere, se revelează acum, prin harul jertfei tale, ca o promisiune: din orice moarte va învia viața și în orice întuneric va străluci lumina. Și putem exclama: "Bucură-te, cruce, unică speranță!".

Te rog, Doamne, fă

ca la lumina Crucii,

simbol al credinței noastre,

să putem accepta suferințele

noastre și, luminați

de iubirea ta,

să îmbrățișăm crucile noastre,

făcute glorioase de moartea

și învierea ta.

Dăruiește-ne harul de a privi

la istoriile noastre

și de a redescoperi în ele

iubirea ta față de noi.

Stațiunea a III-a

Isus cade pentru prima oară

Din cartea profetului Isaia (53,4): Iar el a purtat suferințele noastre și durerile noastre le-a luat asupra lui. Noi l-am considerat lovit, bătut de Dumnezeu și umilit.

Te văd, Isuse, suferind în timp ce parcurgi calea spre Calvar, încărcat cu păcatul nostru. Și te văd căzând, cu mâinile și genunchii la pământ, suferind. Cu câtă umilință ai căzut! Câtă umilire simți acum! Natura ta de om adevărat se vede clar în acest fragment al vieții tale. Crucea pe care o porți este grea; ai avea nevoie de ajutor, dar când cazi la pământ nimeni nu te ajută, dimpotrivă, oamenii își bat joc de tine, râd în fața imaginii unui Dumnezeu care cade. Poate că sunt dezamăgiți, poate că și-au făcut o idee greșită despre Tine. Uneori credem că a avea credință în Tine înseamnă a nu cădea niciodată în viață. Împreună cu Tine cad și eu, și cu mine ideile mele, acelea pe care le aveam despre Tine: cât de fragile erau!

Te văd, Isuse, că strângi din dinți și, complet abandonat iubirii Tatălui, te ridici și reiei drumul tău. Cu acești primi pași spre cruce, așa de șovăitori, Isuse, îmi amintești de un copil care face primii pași spre viață și pierde echilibrul și cade și plânge, dar apoi continuă. Se încredințează mâinilor părinților și nu se oprește; îi este frică, dar merge înainte, pentru că după frică vine încrederea.

Cu curajul tău ne înveți că eșecurile și căderile nu trebuie să oprească niciodată drumul nostru și că avem mereu o alegere: să capitulăm sau să ne ridicăm cu Tine.

Te rog, Doamne,

trezește în noi tinerii

curajul de a ne ridica după

fiecare cădere

exact cum ai făcut tu

pe calea Calvarului.

Te rog, fă ca să știm

mereu să apreciem

darul foarte mare și prețios

al vieții

și ca eșecurile și căderile

să nu fie niciodată un motiv

pentru a o arunca,

fiind conștienți că

dacă ne încredem în Tine,

putem să ne ridicăm

și să găsim forța de a merge

înainte,

mereu.

Stațiunea a IV-a

Isus o întâlnește pe mama sa

Din Evanghelia după Luca (2,34-35): Simeon i-a binecuvântat și i-a spus Mariei, mama lui: "Iată, acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca semn care va stârni împotrivire - ca să se dezvăluie gândurile din multe inimi - iar ție, o sabie îți va străpunge sufletul".

Te văd, Isuse, când o întâlnești pe mama ta. Maria este acolo, merge pe drumul aglomerat, sunt multe persoane alături de ea. Singurul lucru care o deosebește de ceilalți este faptul că ea este acolo pentru a-l însoți pe fiul său. O situație care se petrece zilnic: mamele îi însoțesc pe copii la școală, sau la medic, sau îi duc cu ele la muncă. Însă Maria se deosebește de celelalte mame: ea îl însoțește pe fiul său la moarte. A vedea pe propriul fiu murind este cea mai rea soartă care se poate ura unei persoane, cea mai nenaturală; încă și mai atroce dacă fiul, nevinovat, moare prin mâna dreptății. Ce scenă nenaturală și nedreaptă în fața ochilor mei! Mama mea m-a educat la simțul dreptății și să am încredere în viață, dar ceea ce văd astăzi ochii mei nu are nimic din aceasta, este lipsit de sens și este plin de durere.

Te văd, Marie, în timp ce-l privește pe sărmanul tău băiat: are semnele biciuirii pe spate și este constrâns să suporte povara crucii, probabil în curând va cădea sub ea din cauza oboselii. Și totuși știai că, mai devreme sau mai târziu, se va întâmpla, ți se profețise, dar acum când s-a întâmplat este total diferit; și așa este mereu, suntem mereu nepregătiți în fața vieții, a cruzimii sale. Marie, acum ești tristă, așa cum ar fi orice femeie în locul tău, dar nu ești disperată. Ochii tăi nu sunt stinși, nu privesc în gol, tu nu mergi cu capul plecat. Ești strălucitoare și în tristețea ta, pentru că ai speranță, știi că aceea a fiului tău nu va fi o călătorie numai dus și știi, simți asta, așa cum numai mamele o simt, că îl vei revedea curând.

Te rog, Doamne: ajută-ne

să ținem cont mereu

de exemplul Mariei,

care a acceptat moartea

fiului său

ca mister mare

de mântuire.

Ajută-ne să acționăm cu privirea

orientată spre binele celorlalți

și să murim în speranța

învierii

și cu conștiința

că nu suntem singuri niciodată,

nici abandonați de Dumnezeu,

nici de Maria,

mamă bună care mereu

îi are la inimă pe fiii săi.

Stațiunea a V-a

Simon din Cirene îl ajută pe Isus să poarte crucea

Din Evanghelia după Luca (23,26): Pe când îl duceau, l-au prins pe un oarecare Simon din Cirene, care venea de la câmp, și i-au pus lui crucea ca s-o poarte după Isus.

Te văd, Isuse, strivit sub povara crucii. Văd că nu te descurci singur; chiar în momentul efortului cel mai mare, ai rămas singur, nu sunt cei care se declarau prieteni ai tăi: Iuda te-a trădat, Petru te-a renegat, ceilalți te-au abandonat. Dar iată o întâlnire neașteptată, un cineva, un om oarecare, care probabil a auzit vorbindu-se despre tine sau nu te-a urmat și în schimb acum este aici, alături de tine, umăr la umăr, să împărtășească jugul tău. Se numește Simon și este un străin care vine de departe, din Cirene. Pentru el astăzi un neprevăzut, care se revelează o întâlnire.

Sunt infinite întâlnirile și ciocnirile pe care le trăim în fiecare zi, mai ales noi tinerii care intrăm încontinuu în contact cu realități noi, cu persoane noi. Și în întâlnirea neașteptată, în incident, în surpriza nemaiauzită este ascunsă oportunitatea de a iubi, de a recunoaște ceea ce este mai bun în aproapele, chiar și atunci când ni se pare diferit.

Uneori ne simți ca tine, Isuse, abandonați de cei pe care-i credeam prietenii noștri, sub o povară care ne strivește. Dar nu trebuie să uităm că există un Simon din Cirene gata să ia crucea noastră. Nu trebuie să uităm că nu suntem singuri și din această conștiință putem scoate forța pentru a lua asupra noastră crucea celui pe care-l avem lângă noi.

Te văd, Isuse: acum se pare că simți un pic de alinare, reușești o clipă să respiri, acum când nu mai ești singur. Și îl văd pe Simon: cine știe dacă a experimentat că jugul tău este ușor, cine știe dacă își dă seama ce înseamnă acel neprevăzut în viața sa.

Doamne, te rog

pentru ca fiecare dintre noi

să poată găsi curajul

de a fi ca Simon din Cirene,

care ia crucea

și urmează pașii tăi.

Fiecare dintre noi să fie așa de umil

și puternic

încât să luăm asupra noastră crucea

celui pe care-l întâlnim.

Fă ca, atunci când ne simțim singuri,

să putem recunoaște

pe drumul nostru

un Simon din Cirene

care se oprește și ia asupra sa

povara noastră.

Dăruiește-ne să știm să căutăm

ceea ce este mai bun în fiecare persoană,

să fim deschiși la orice

întâlnire și în diversitate.

Te rog pentru ca fiecare dintre noi

să se poată descoperi

pe neașteptate alături de tine.

Stațiunea a VI-a

Veronica șterge fața lui Isus

Din cartea profetului Isaia (53,2-3): Nu avea formă și nici frumusețe ca să o privim, nici înfățișare ca să o dorim. Disprețuit și refuzat de oameni, om al durerii, cunoscător al suferinței, de care îți ascunzi fața. Era disprețuit și noi nu l-am luat în seamă.

Te văd, Isuse, lipsit, aproape de nerecunoscut, tratat ca ultimul dintre oameni. Mergi cu greu spre moartea ta cu fața însângerată și desfigurată, chiar dacă blândă și smerită ca întotdeauna, îndreptată în sus. O femeie își face loc printre mulțime pentru a observa de aproape acea față a ta care, probabil, de atâtea ori a vorbit sufletului său și pe care ea o iubise. Nu o lasă să treacă, sunt mulți, prea mulți, și înarmați. Dar pe ea toate aceste nu o interesează, este determinată să ajungă la tine și reușește pentru o clipă să te atingă, să te mângâie cu marama ei. Forța sa este forța duioșiei. Ochii voștri s-au intersectat o clipă, fața în fața celuilalt.

Acea femeie, Veronica, despre care nu știm nimic, nu-i cunoaștem istoria, își câștigă paradisul cu un simplu gest de caritate. Se apropie de tine, observă fața ta sfâșiată și o iubește și mai mult decât înainte. Veronica nu se oprește la aparență, astăzi atât de importantă în societatea noastră a imaginilor, ci iubește necondiționat o față urâtă, neîngrijită, nemachiată și imperfectă. Acea față, fața ta, Isuse, chiar în imperfecțiunea sa arată perfecțiunea iubirii tale față de noi.

Te rog, Isuse, dă-mi forța

de a mă apropia de celelalte persoane,

de orice persoană,

tânără sau bătrână, săracă sau bogată,

îndrăgită de mine sau necunoscută,

și să văd pe fețele acelea

fața ta.

Ajută-mă să nu întârzii

să-l ajut pe aproapele,

în care tu locuiești,

așa cum Veronica a alergat la tine

pe calea Calvarului.

Stațiunea a VII-a

Isus cade a doua oară

Din cartea profetului Isaia (53,8.10): A fost luat cu violență și judecată; cât despre generația lui, cine se gândește? A fost șters de pe pământul celor vii, pentru nelegiuirea poporului meu a fost lovit. [...] Domnului i-a plăcut să-l zdrobească prin suferință.

Te văd, Isuse, căzând iarăși în fața ochilor mei. Căzând iarăși îmi demonstrezi că ești om, un adevărat om. Și văd că te ridici din nou, mai hotărât decât înainte. Nu te ridici cu mândrie; nu există orgoliu în privirea ta, există iubire. Și în continuarea drumului tău, ridicându-te după fiecare cădere, vestești Învierea ta, demonstrezi că ești gata să iei încă o dată și pentru totdeauna, pe umerii tăi însângerați, povara păcatului omului.

Căzând iarăși ne-ai trimis un mesaj clar de umilință, ai căzut la pământ, pe acel humus din care suntem născuți noi "umani". Suntem pământ, suntem noroi, suntem nimic în comparație cu tine. Dar tu ai voit să devii ca noi și acum te arăți aproape de noi, cu înseși trudele noastre, înseși slăbiciunile noastre, cu însăși sudoarea frunții noastre. Acum și tu, în această vineri, cum ni se întâmplă și nouă, ești doborât de durere. Dar tu ai forța de a merge înainte, nu-ți este frică de dificultățile pe care le poți întâlni și știi că la sfârșitul trudei este paradisul; te ridici pentru a te îndrepta chiar acolo, pentru a ne deschide porțile împărăției tale. Un rege straniu ești, un rege în praf.

Simt o amețeală: noi nu suntem vrednici să comparăm trudele noastre și căderile noastre cu ale tale. Ale tale sunt o jertfă, jertfa mai mare decât vor putea vreodată să vadă ochii mei și întreaga istorie.

Te rog, Doamne, fă

ca să fim gata să ne ridicăm

după ce am căzut,

ca să putem învăța

ceva din eșecurile noastre.

Amintește-ne că atunci când ne revine

nouă să greșim și să cădem,

dacă suntem cu tine și strângem

mâna ta,

putem învăța și să ne ridicăm.

Fă ca noi tinerii să putem

duce la toți mesajul tău

de umilință

și ca generațiile viitoare

să deschidă ochii spre tine

și să știe să înțeleagă

iubirea ta.

Învață-ne să-l ajutăm pe cel care suferă

și cade lângă noi:

să ștergem sudoarea sa

și să întindem mâna

pentru a-l ridica.

Stațiunea a VIII-a

Isus întâlnește femeile din Ierusalim

Din Evanghelia după Luca (23,27-31): Îl urma și o mare mulțime de popor și de femei care-și băteau pieptul și-l plângeau. Întorcându-se către ele, Isus le-a spus: "Fiice ale Ierusalimului, nu mă plângeți pe mine, ci mai degrabă plângeți-vă pe voi și pe copiii voștri. Căci, iată, vor veni zile în care veți spune: «Fericite cele sterile, cele care niciodată n-au născut și pieptul care n-a alăptat!» Atunci veți începe să spuneți munților: Cădeți peste noi! și colinelor: Acoperiți-ne! Căci dacă așa fac ei cu lemnul cel verde, ce se va întâmpla cu cel uscat?".

Te văd și te ascult, Isuse, în timp ce le vorbești femeilor pe care le întâlnești de-a lungul drumului tău spre moarte. În toate zilele tale ai trecut întâlnind atâtea persoane, ai mers în întâmpinare și ai vorbit cu toți. Acum vorbești cu femeile din Ierusalim care te văd și plâng. Și eu sunt una dintre acele femei. Dar tu, Isuse, în avertismentul tău folosești cuvinte care mă lovesc, sunt cuvinte concrete și directe; la un prim impact pot să apară dure și severe pentru că sunt autentice. De fapt, astăzi suntem obișnuiți cu o lume formată din eufemisme, o ipocrizie rece învăluie și filtrează ceea ce vrem să spunem realmente; avertismentele se evită tot mai mult, se preferă să fie lăsat celălalt în voia propriului destin, neavând grijă să fie solicitat pentru binele său.

În timp ce tu, Isuse, vorbești femeilor ca un tată, chiar reproșându-le; cuvintele tale sunt cuvinte de adevăr și ajung imediat cu singurul scop al corectării, nu al judecării. Este un limbaj diferit de al nostru, tu vorbești mereu cu umilință și ajungi direct la inimă.

În această întâlnire, ultima înainte de cruce, reiese încă o dată iubirea ta fără măsură față de cei din urmă și cei marginalizați; de fapt, în acel timp, femeile nu erau considerate demne de a fi interpelate, în timp ce tu, în gentilețea ta, ești cu adevărat revoluționar.

Te rog, Doamne, fă ca eu,

împreună cu femeile și cu

bărbații din această lume,

să putem deveni tot

mai caritabili

față de cei nevoiași,

exact cum făceai tu.

Dă-ne forța de a merge

împotriva curentului

și de a intra în contact autentic

cu alții,

făcând punți și evitând

să ne închidem în egoismul

care ne conduce la singurătatea

păcatului.

Stațiunea a IX-a

Isus cade a treia oară

Din cartea profetului Isaia (53,5-6): Dar el era străpuns pentru nelegiuirile noastre, lovit pentru păcatele noastre. Pedeapsa care ne aducea pacea era asupra lui. Prin rănile lui noi suntem vindecați. Noi toți rătăceam ca oile, fiecare avea propriul drum în față. Domnul a făcut să cadă asupra lui păcatele noastre, ale tuturor.

Te văd, Isuse, în timp ce cazi pentru a treia oară. De două ori deja ai căzut și de două ori te-ai ridicat. Nu mai sunt limite la trudă și la durere, de acum pari înfrânt definitiv, în această a treia și ultimă cădere. De câte ori, în viața de toate zilele, ni se întâmplă să cădem! Cădem așa de multe ori încât pierdem numărul, dar sperăm mereu că fiecare cădere este ultima, pentru că este nevoie de curajul speranței pentru a înfrunta suferința. Când unul cade de atâtea ori, la sfârșit forțele se prăbușesc și speranțele dispar definitiv.

Mă imaginez alături de tine, Isuse, în parcursul care te conduce la moarte. Este dificil să cred că ești chiar tu Fiul lui Dumnezeu. Cineva a încercat deja să te ajute, dar de acum ești epuizat, ești oprit, paralizat și pare că nu vei mai reuși să mergi înainte. Dar iată că dintr-o dată văd că te ridici, îți îndrepți picioarele și spinarea, atât cât este posibil cu o cruce pe umeri, și începi să mergi, din nou. Da, mergi să mori, dar vrei să faci asta până la capăt. Probabil aceasta este iubirea. Ceea ce înțeleg este că nu contează de câte ori vom cădea, va exista mereu ultima, probabil cea mai rea, încercarea cea mai teribilă în care suntem chemați să găsim forța pentru a ajunge la capătul parcursului. Pentru Isus capătul este răstignirea, absurdul morții, dar care revelează o semnificație mai profundă, un scop mai înalt, acela de a ne mântui pe toți.

Te rog, Doamne, dăruiește-ne

în fiecare zi

curajul pentru a merge înainte

pe drumul nostru.

Fă ca să primim până

la capăt

speranța și iubirea

pe care ni le-ai dăruit.

Toți să poată înfrunta provocările

vieții

cu forța și credința cu care

tu ai trăit

ultimele momente

în drumul tău

spre moartea pe cruce.

Stațiunea a X-a

Isus este despuiat de haine

Din Evanghelia după Ioan (19,23): După ce soldații l-au răstignit pe Isus, au luat hainele lui și au făcut patru părți, fiecărui soldat o parte, și tunica. Însă tunica era fără cusătură, țesută dintr-o bucată, de sus până jos.

Te văd, Isuse, gol, așa cum nu te-am văzut niciodată. Te-au privat de haine, Isuse, și le joacă la zaruri. În ochii acestor oameni ai pierdut unica fărâmă de demnitate care îți rămăsese, unicul obiect pe care-l posedai pe acest drum al tău de suferință. La începutul timpurilor, Tatăl tău a cusut haine pentru oameni, pentru a-i îmbrăca în demnitate; acum, niște oameni le smulg de pe tine. Te văd, Isuse, și văd un tânăr migrant, trup distrus care vine într-o țară prea adesea crudă, gata să-i ia haina, unicul său bun, și s-o vândă; să-l lase așa numai cu crucea sa, ca a ta, numai cu pielea sa martirizată, ca a ta, numai cu ochii săi mari de durere, ca ai tăi.

Dar este ceva ce oamenii uită des cu privire la demnitate: ea se află sub pielea ta, este parte din tine și va fi mereu cu tine, și mai mult încă în acest moment, în această goliciune.

Aceeași goliciune cu care venim pe lume este aceea cu care pământul ne primește în seara vieții. De la o mamă la alta. Și acum aici, pe această colină, este și mama ta, care te vede din nou gol.

Te văd și înțeleg măreția și splendoarea demnității tale, a demnității fiecărui om, pe care nimeni n-o va putea șterge vreodată.

Te rog, Doamne, fă ca noi toți

să putem recunoaște

demnitatea proprie a naturii

noastre,

și atunci când ajungem

goi și singuri în fața altora.

Fă ca să putem mereu

vedea demnitatea altora

și s-o stimăm, și s-o păzim.

Te rugăm să ne dai

curajul necesar

pentru a ne înțelege pe noi înșine

dincolo de ceea ce ne îmbracă;

și să acceptăm goliciunea

care ne aparține

și ne amintește sărăcia noastră,

de care tu te-ai îndrăgostit

până acolo încât să-ți dai viața pentru noi.

Stațiunea a XI-a

Isus este răstignit

Din Evanghelia după Luca (23,33-34): Când au ajuns la locul numit Craniul, l-au răstignit pe el și pe răufăcători, unul la dreapta și altul la stânga. Atunci Isus a spus: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac".

Te văd, Isuse, despuiat de toate. Au voit să te pedepsească pe tine, nevinovat, pironindu-te pe lemnul crucii. Ce aș fi făcut eu în locul lor, aș fi avut curajul de a recunoaște adevărul tău, al meu? Tu ai avut forța de a suporta povara unei cruci, de a nu fi crezut, de a fi condamnat pentru cuvintele tale incomode. Astăzi nu reușim să digerăm o critică, ca și cum orice cuvânt ar fi rostit pentru a ne răni.

Tu nu te-ai oprit nici în fața morții, ai crezut profund în misiunea ta și te-ai încrezut în Tatăl tău. Astăzi, în lumea Internetului, suntem așa de condiționați de tot ceea ce circulă în rețea încât uneori mă îndoiesc și de cuvintele mele. Dar cuvintele tale sunt diferite, sunt puternice în slăbiciunea ta. Tu ne-ai iertat, nu ai ținut supărare, ai învățat să întorci obrazul celălalt și ai mers mai departe, până la jertfirea totală a persoanei tale.

Privesc în jurul meu și văd ochi țintuiți de ecranul telefonului, angajați pe social network pentru a pironi orice eroare a altora fără posibilitatea de iertare. Oameni care, deveniți pradă urii, urlă de a urî pentru motivele cele mai banale.

Privesc rănile tale și sunt conștient, acum, că eu n-aș fi avut forța ta. Dar sunt așezat aici la picioarele tale și mă despoi și eu de orice ezitare, mă ridic de la pământ pentru a putea fi mai aproape de tine, chiar și numai cu câțiva centimetri.

Te rog, Doamne, fă ca,

în fața binelui,

eu să pot avea promptitudinea

de a-l recunoaște;

fă ca, în fața

unei nedreptăți, eu să pot avea

curajul de a lua

în mână viața mea și să acționez

diferit;

fă ca să mă pot elibera de toate

fricile

care ca niște cuie mă

paralizează și mă țin

departe

de viața pe care tu ai sperat-o

și ai pregătit-o pentru noi.

Stațiunea a XII-a

Isus moare pe cruce

Din Evanghelia după Luca (23,44-47): Era cam pe la ora a șasea și s-a făcut întuneric pe tot pământul până la ora a noua. Soarele s-a întunecat. Catapeteasma templului s-a sfâșiat la mijloc. Isus a strigat cu glas puternic: "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu". Și spunând aceasta, și-a dat duhul. Când centurionul a văzut ceea ce s-a întâmplat, l-a preamărit pe Dumnezeu, zicând: "Cu adevărat, omul acesta era drept".

Te văd, Isuse, și de data aceasta n-aș vrea să te văd. Mori. Erai frumos de privit când vorbeai mulțimilor, dar acum totul s-a terminat. Și eu nu vreau să văd sfârșitul; de prea multe ori mi-am întors privirea în altă parte, aproape că m-am obișnuit să alung durerea și moartea, m-am anesteziat.

Strigătul tău pe cruce este puternic, sfâșietor: nu eram pregătiți pentru atâta chin, nu suntem pregătiți, nu vom fi pregătiți niciodată. Fugim din instinct, cuprinși de panică, în fața morții și a suferinței, le refuzăm, preferăm să privim în altă parte sau să închidem ochii. În schimb tu rămâi acolo pe cruce, ne aștepți cu brațele deschise, deschizându-ne ochii.

Este un mister mare, Isuse: ne iubești murind, fiind abandonat, dăruindu-l pe duhul tău, împlinind voința Tatălui, retrăgându-te. Tu rămâi pe cruce, și gata. Nu încerci să explici misterul morții, al consumării tuturor lucrurilor, faci mai mult: îl traversezi cu tot trupul tău și duhul tău. Un mister mare, care continuă să ne interogheze și să ne neliniștească; ne provoacă, ne invită să deschidem ochii, să știm să vedem iubirea ta și în moarte, ba chiar pornind chiar de la moarte. Acolo ne-ai iubit: în condiția noastră cea mai adevărată, neeliminabilă și inevitabilă. Acolo percepem, deși încă în mod imperfect, prezența ta vie, autentică. De asta, mereu, ne va fi sete: de apropierea ta, de faptul de a fi Dumnezeu cu noi.

Te rog, Doamne,

deschide ochii mei,

ca eu să te văd și

în suferințe,

în moarte, în sfârșitul care nu

este adevăratul sfârșit.

Tulbură indiferența mea

cu crucea ta, zdruncină

ațipirea mea.

Interoghează-mă mereu

cu misterul tău tulburător,

care depășește moartea

și dăruiește viața.

Stațiunea a XIII-a

Isus este coborât de pe cruce

Din Evanghelia după Ioan (19,38-40): După acestea, Iosif din Arimateea, care era discipol al lui Isus, dar în ascuns, de frica iudeilor, l-a rugat pe Pilat să-l lase să ia trupul lui Isus. Pilat i-a permis. Atunci, a venit și a luat trupul lui Isus. A venit și Nicodim, cel care fusese mai înainte la el noaptea, și a adus un amestec de mir și aloe, cam de o sută de litre. Ei au luat trupul lui Isus, l-au înfășurat în giulgiuri, cu uleiurile aromatice, după cum este obiceiul de înmormântare la evrei.

Te văd, Isuse, tot acolo, pe cruce. Un om în carne și oase, cu fragilitățile sale, cu fricile sale. Cât ai suferit! Este o scenă insuportabilă, poate tocmai pentru că este pătrunsă de umanitate: acesta este cuvântul cheie, cifra drumului tău, presărat de suferință și de trudă. Chiar acea umanitate pe care adesea uităm s-o recunoaștem în tine și s-o căutăm în noi înșine și în alții, prea cuprinși de o viață care apasă pe accelerație, orbi și surzi în fața dificultăților și a durerii celuilalt.

Te văd, Isuse: acum nu mai ești acolo, pe cruce; te-ai întors de unde ai venit, așezat pe pântecele pământului, pe pântecele mamei tale. Acum suferința a trecut, a dispărut. Aceasta este ora milei. În trupul tău fără viață răsună forța cu care ai înfruntat suferința; sensul pe care ai reușit să i-l dai se reflectă în ochii celui care este încă acolo și ți-a rămas alături și va rămâne mereu alături de tine în iubire, dăruită și primită. Se deschide pentru tine, pentru noi, o nouă viață, cea cerească, fiind caracterizată de ceea ce rezistă și nu este frântă de moarte: iubirea. Tu ești aici, cu noi, în fiecare clipă, în fiecare pas, în fiecare incertitudine, în fiecare umbră. În timp ce umbra mormântului se lungește peste trupul tău întins în brațele mamei tale, eu te văd și mi-e frică să nu disper, am încredere că lumina, lumina ta, va străluci din nou.

Te rog, Doamne,

fă ca în noi să fie mereu

vie speranța,

credința în iubirea ta

necondiționată.

Fă ca să putem menține

mereu vie și aprinsă

privirea spre mântuirea

veșnică,

și să reușim să găsim

răcorire și pace

pe drumul nostru.

Stațiunea a XIV-a

Isus este așezat în mormânt

Din Evanghelia după Ioan (19,41-42): În locul unde fusese răstignit Isus era o grădină, iar în grădină era un mormânt nou în care nu fusese pus nimeni, niciodată. Așadar, pentru că era ziua Pregătirii iudeilor, iar mormântul era aproape, l-au pus pe Isus acolo.

Nu te mai văd, Isuse, acum e întuneric. Cad umbre lungi de pe coline și luminile Shabbat-ului strălucesc în Ierusalim, în afara caselor și în camere. Bat împotriva porților cerului, închis și invincibil: pentru cine este atâta singurătate? Cine poate dormi într-o astfel de noapte? Răsună orașul de plânsetele copiilor, de cântările mamelor, de inspecțiile soldaților: moare această zi și numai tu ai adormit. Dormi? Și pe cel fel de pat? Ce pătură te ascunde de lume?

De departe Iosif din Arimateea a urmat pașii tăi și acum în vârful picioarelor te însoțește în somn, te sustrage privirilor celor indignați și ale celor răi. Un giulgiu învăluie frigul tău, șterge sângele și sudoarea și plânsul. De pe cruce te prăbușești, dar cu ușurință. Iosif te ține pe umeri, dar tu ești ușor: nu porți povara morții, nu a urii, nici a supărării. Dormi ca atunci când pe paiele umede erai înfășat și un alt Iosif te ținea în brațe. Așa cum atunci nu era loc pentru tine, acum nu ai unde să-ți rezemi capul: dar pe Calvar, pe încăpățânarea lumii, acolo crește o grădină unde încă nimeni n-a fost înmormântat vreodată.

Unde ai plecat, Isus? Unde ai coborât, dacă nu în adânc? Unde, dacă nu în locul încă neumblat, în chilia cea mai îngustă? Ești prins chiar în lațurile noastre, ești închis chiar în tristețea noastră: ca și noi ai mers pe pământ și acum sub pământ ca și noi îți faci spațiu.

Aș vrea să alerg departe, dar înlăuntrul meu ești tu; nu trebuie să ies ca să te caut, pentru că tu bați la ușa mea.

Te rog, Doamne, care nu

te-ai manifestat în gloria

ci în tăcerea unei nopți

întunecate.

Tu care nu privești

suprafața, ci vezi în ascuns

și în adânc intri,

din adânc ascultă

glasul nostru:

fă ca să putem, obosiți,

să ne odihnim în tine,

să recunoaștem în tine

natura noastră,

se vedem în iubirea feței tale

care doarme

frumusețea noastră pierdută.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat