|
Așa l-a povestit arta pe sfântul Iosif De Cristina Uguccioni La 19 martie, ca în fiecare an, Biserica îl sărbătorește pe sfântul Iosif, omul de stâncă și liniștit care cu viața a păzit viața Mariei și a lui Iosif, comorile prețioase pe care Dumnezeu i le-a încredințat. Bărbatul drept care - amintea Francisc în omilia de la Liturghia pentru începerea pontificatului său, în urmă cu cinci ani - "trăiește în atenție constantă față de Dumnezeu, deschis la semnele sale, disponibil la proiectul său, nu atât la cel propriu". Și este păzitor "pentru că știe să-l asculte pe Dumnezeu, se lasă condus de voința lui, și tocmai pentru aceasta este și mai sensibil față de persoanele care-i sunt încredințate, știe să citească evenimentele cu realism, este atent la ceea ce-l înconjoară și știe să ia deciziile cele mai înțelepte". În acest dialog cu Vatican Insider, monseniorul Timothy Verdon - profesor de istorie a artei la Stanford University și director al Muzeului Operei de la Domul din Firenze - propune și comentează câteva reprezentări care au marcat istoria iconografiei lui Iosif. În ce epocă figura lui Iosif începe să trezească un interes semnificativ în artiști? În primele secole de viață a Bisericii arta nu rezervă o atenție deosebită acestei figuri. În Evul Mediu se naște un adevărat interes. Știrile despre Iosif - fie cele prezente în Evangheliile canonice fie cele conținute în textele apocrife - ajung să formeze un hinterland de curiozitate și informații care explică diferite reprezentări din această perioadă ca, de exemplu, miniatura foarte frumoasă care provine din prima jumătate a secolului al XI-lea făcută de un călugăr german și păstrată astăzi în Spania, la Escorial: îl arată pe Isus în iesle, care este pusă foarte sus, în timp ce dedesubt, întinsă, este o Marie foarte tânără: în centru, pentru a o proteja, ca și cum ar fi ea însăși o copilă care are nevoie să fie păzită, este reprezentat Iosif care, cum se întâmplă adesea, este un bărbat bătrân. Pentru ce motiv deja în Evul Mediu, Iosif este adesea reprezentat ca un bărbat bătrân și adesea chiar adormit? Artiștii îl reprezintă în momentul când doarme pentru că este omul care primește în vis poruncile lui Dumnezeu și bătrân pentru a evita ca poporul să poată ajunge la concluzii nepotrivite, adică el este adevăratul tată al Mântuitorului. Preocupați să nu provoace această credință greșită, aproape întotdeauna îl reprezintă și fizic distant de Maria: între cei doi nu există niciun contact fizic. Iosif este prezentat în margine la evenimentul ilustrat din când în când pentru a insista asupra caracterului vicarial al rolurilor sale de "soț" și "tată". Trebuie ținut cont că istoria iconografiei lui Iosif depinde de gândirea pe care Biserica în decursul istoriei a elaborat-o cu privire la el. Epoca medievală este fascinată de bărbatul pe care Dumnezeu l-a voit alături de Maria. Sfântul Bernard de Clairvaux, de exemplu, deși își concentrează propria reflecție asupra Sfintei Fecioare Maria, este atent față de Iosif și, cercetându-i umanitatea, îl descrie ca "slujitorul prudent și credincios al Sfintei Fecioare Maria", și ca "nutritor Domini", un titlu care va rămâne timp de secole. Un alt teolog, în secolul al XIII-lea, franciscanul Pietro Olivi, ajunge să susțină că Iosif, în cadrul Sfintei Familii, îl reprezintă pe Dumnezeu Tatăl: asta va avea mare importanță mai târziu, așa cum vom vedea. În secolul al XIV-lea, frații Slujitori ai Mariei și franciscanii decid să instituie sărbătoarea sfântului Iosif, semn evident al importanței pe care i-o conferă. Această progresivă creștere a interesului este datorată fie privirii noi pe care Biserica o rezervă familiei, deci figurii paterne, fie dezvoltării societății burgheze. Este prețios un triptic pictat prin anii 1425-1430, păstrat astăzi la Metropolitan Museum of Art din New York, al pictorului Robert Campin: în centru este Buna Vestire în timp cel în cele două părți laterale apar, la stânga cei care au comandat tripticul, aparținând burgheziei afacerilor, în timp ce la dreapta este reprezentat Iosif, îmbrăcat ca ei și așezat la masa de lucru, în tâmplăria sa. Desigur, Maria nu putea să lipsească, dar cei care au comandat tripticul au voit ca să fie prezent și Iosif - omul care muncește, care are o meserie ca și ei - pentru că ei cu el se identifică. Care eveniment determină o cotitură în istoria reprezentării lui Iosif? Acest personaj dobândește o importanță crescândă în primii ani ai secolului al XV-lea când, în contextul Conciliului din Constance, teologul Jean Gerson le cere părinților conciliari să instituie o sărbătoare universală pentru sfântul Iosif. Însă adevărata cotitură pentru teologie, și prin urmare pentru iconografie, este din anul 1479 când papa Xist al IV-lea, franciscanul Francesco della Rovere, instituie pentru calendarul roman sărbătoarea sfântului Iosif. Din acel moment este o întreagă înflorire de opere: pentru unii artiști Iosif devine chiar personajul proeminent al Nașterii Domnului: mă gândesc de exemplu la marea pală de altar a lui Francesco di Giorgio păstrată la Pinacoteca din Siena: se văd câțiva sfinți, îngerii, Maria, care este un pic în dreapta celui care privește, în timp ce în poziție centrală, chiar deasupra Pruncului, este Iosif în rolul de protector și păzitor. O operă de mare putere expresivă este Nașterea Domnului de Sandro Botticelli, o pictură ovală expusă la Isabella Stewart Garden Museum din Boston. Artistul o reprezintă pe Maria în genunchi, încă o dată un pic în dreapta, care-l adoră pe Prunc. În prim plan este reprezentat Iosif, și el în genunchi, care pare că vrea să-l ia pe Isus, înfășat în vălul transparent al Mamei, un văl, aproape o placentă, care face aluzie la evenimentul nașterii. Iosif, ca și cum ar fi un medic bătrân, pare deci să ajute la venirea lui pe lume, devenind protectorul și păzitorul lui. Și apoi este pictura ovală Daruri de Michelangelo. Probabil că aceasta poate să fie considerată opera cea mai sugestivă care-l reprezintă pe Iosif din acea epocă (suntem la începutul secolului al XVI-lea) și o noutate absolută și aproape scandaloasă. Pentru subiectul cel mai răspândit din întregul repertoriu religios, Maria, artistul inventează o figură unică, o atletă feminină cu brațe musculoase și goale. Și figura lui Iosif reprezintă o ruptură de tradiția precedentă. Michelangelo îl prezintă ca bătrân respectabil foarte viril care cu familiaritate nemaiauzită lărgește gambele în jurul trupului Fecioarei: o interpretare fără precedent. Michelangelo pare să dea credit teologului Pietro Olivi: de fapt Iosif îl reprezintă aici pe Dumnezeu Tatăl. Așadar opera ilustrează întruparea, momentul nu temporal, ci moral și spiritual, în care Cuvântul veșnic iese de la Tatăl pentru a asuma trup omenesc în trupul unei femei. În această pictură se manifestă confuzia voluntară între părintele pământesc al lui Isus și Tatăl. Ce alte opere din această epocă le considerați mai semnificative? Mă gândesc la Logodna Fecioarei, pictură celebră a lui Raffaello păstrată la Pinacoteca Brera din Milano. Poate că este mai puțin cunoscută este cea dedicată aceleiași teme și acum expusă la Musée des Beaux-Artes di Caen Franța, al cărui autor este Perugino, maestru al lui Raffaello. În ambele opere Iosif este în prim plan, în momentul în care pune inelul în degetul Mariei: pe fundal este o piață și o mare biserică octogonală a cărei poartă centrală, epicentru al compoziției, este deschisă. Semnificația este precisă: dacă Iosif este slujitorul credincios pe care Dumnezeu l-a pus drept protector al Mariei și dacă Maria este figură a Bisericii, atunci Iosif este protectorul Bisericii: un titlu care nu va dispare niciodată. Aș vrea să menționez o altă operă foarte interesantă, chiar dacă e mai puțin cunoscută: situată în interiorul domului din Udine, este o pală de altar cu dimensiuni însemnate, operă a unui artist din școala venețiană, Pellegrino da San Daniele: reprezintă o mare figură a lui Iosif care, complet singur, fără Maria, îl ține în brațe pe Isus: prezentându-l ca unic părinte, pictorul îi conferă o relevanță extraordinară. O temă îndrăgită de artiștii epocii este și fuga în Egipt. Desigur. Mă gândesc la o operă a lui Battista Dossi, astăzi la Lowe Art Museum de la Universitatea din Miami: Maria este pe un măgar, Iosif pe un altul și chiar el e cel care-l poartă pe Isus. Fecioara se ține de animal cu o mână în timp ce cu cealaltă pare să dea instrucțiuni soțului, ca și cum i-ar spune să fie atent la Prunc: este o pictură delicioasă. Fuga în Egipt devine și tema multor imprimări care sunt produse ca urmare a evlaviei populare crescânde față de sfântul Iosif, datorată și nașterii a numeroase confraternități și companii, mai ales de meșteșugari, dedicate lui. Citez o operă a francezului Cristoforo Blanco: arată Sfânta Familie la întoarcerea din Egipt: Maria este pe măgar în timp ce Iosif merge pe jos purtându-l pe umeri pe Isus, care ține mâinile încrucișate pe fruntea tatălui său, exact cum ar face orice copil. Suntem în pragul barocului și această operă de mare realism ne ajută să percepem o tendință care se afirmă: atenția față de dimensiunea umană a Sfintei Familii, o dimensiune pe care umanitatea lui Iosif contribuie să o evidențieze. Și Caravaggio s-a măsurat cu Iosif. În această incursiune a noastră nu putem uita de Odihna în timpul fugii din Egipt păstrată la Galleria Doria Pamphilj din Roma: Caravaggio reprezintă o Marie frumoasă și fină care a adormit după ce l-a alăptat pe Prunc, ațipit în brațele sale. Iosif, care pare în schimb un rustic, ține în mână o partitură care este citită de un înger care cântă la violă. Pe fața lui Iosif se percepe uimirea datorită muzicii auzite. Caravaggio explorează sufletul acestui om simplu și bun care, ascultând de cuvintele Domnului, decide să-i păzească pe Maria și pe Prunc și care rămâne încântat de sunetele cerești; așadar un om care știe să asculte cerul. În secolele următoare, al XVIII-lea și al XIX-lea, artiștii propun teme și dezvoltă reflecții începute în secolele precedente. Voi cita, printre mulți, pe Murillo și Sfânta Familie a sa păstrată astăzi la National Gallery din Londra: sus sunt reprezentați Tatăl și Duhul Sfânt, iar jos Isus cu părinții: este clară intenția artistului de a povesti Sfânta Familie ca expresie pământească, familială a Preasfintei Treimi și Cristos ca fundament al amândurora. Se poate afirma că reprezentările lui Iosif au contribuit la înțelegerea Mariei și a vieții de la Nazaret? Desigur. Maria este o imagine aproape de neatins, o figură încărcată cu semnificații codificate de tradiție care i-au obligat pe artiști care, așadar, cu greu au comunicat dimensiunea propriu-zis familială a existenței acestei femei și a timpului trăit de Isus în familie. Arta s-a folosit de Iosif și pentru a ne permite să o vedem pe Maria și viața de la Nazaret într-o lumină diferită. Papa Francisc în mai mult ocazii a denunțat "sentimentul de orfan și de aceea de mare gol și singurătate" care caracterizează cultura noastră "fragmentată și dezbinată". Acest sentiment de orfan, cauzat și de o pierdere a virtuții păzirii, de o renunțare la responsabilitatea față de celălalt, poate explica atenția scăzută pe care artiștii contemporani o rezervă lui Iosif, care este maestru al păzirii? Da, fără îndoială. În comunitățile noastre se pierde dimensiunea păzirii, așa de minunat trăită de Iosif. Trebuie spus că în arta contemporană este rezervată atenție scăzută și față de Maria și față de Prunc. În Europa denatalității și a individualismului autoreferențial, imaginea unei femei cu un prunc pare aproape incorect politic, din păcate. (După Vatican Insider, 18 martie 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 24.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |