Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 14 martie 2018
Sfânta Liturghie - 13. Liturgia euharistică: III. "Tatăl nostru" și frângerea Pâinii
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Continuăm cu cateheza despre Sfânta Liturghie. La Ultima Cină, după ce Isus a luat pâinea și potirul cu vin și a adus mulțumire lui Dumnezeu, știm că "a frânt pâinea". Acestei acțiuni îi corespunde, în Liturgia euharistică din Liturghie, frângerea Pâinii, precedată de rugăciunea pe care Domnul ne-a învățat-o, adică "Tatăl nostru".
Și astfel încep riturile de Împărtășanie, prelungind lauda și implorarea din Rugăciunea euharistică prin recitarea comunitară a rugăciunii "Tatăl nostru". Aceasta nu este una din multele rugăciuni creștine, ci este rugăciunea fiilor lui Dumnezeu: este marea rugăciune pe care ne-a învățat-o Isus. De fapt, încredințată nouă în ziua Botezului nostru, rugăciunea "Tatăl nostru" face să răsune în noi aceleași sentimente care au fost în Cristos Isus. Când noi ne rugăm cu "Tatăl nostru", ne rugăm așa cum se ruga Isus. Este rugăciunea pe care a făcut-o Isus și ne-a învățat-o și pe noi; când discipolii i-au spus: "Învățătorule, învață-ne să ne rugăm așa cum te rogi tu". Și Isus se ruga așa. Este atât de frumos să ne rugăm ca Isus! Formați la învățătura sa divină, îndrăznim să ne adresăm lui Dumnezeu numindu-l "Tată", pentru că suntem renăscuți ca fii ai săi prin apă și Duh Sfânt (cf. Ef 1,5). Într-adevăr, nimeni n-ar putea să-l numească în mod familiar "Abba" - "Tată" - fără să fi fost născut din Dumnezeu, fără inspirația Duhului, așa cum învață sfântul Paul (cf. Rom 8,15). Trebuie să ne gândim: nimeni nu poate să-l numească "Tată" fără inspirația Duhului. De câte ori sunt oameni care spun "Tatăl nostru", dar nu știu ce spun. Pentru că e adevărat, El este Tatăl, dar tu simți că atunci când spui "Tată" El este Tatăl, Tatăl tău, Tatăl omenirii, Tatăl lui Isus Cristos? Tu ai un raport cu acest Tată? Când noi ne rugăm "Tatăl nostru", ne conectăm cu Tatăl care ne iubește, dar Duhul e cel care ne dă această conectare, acest sentiment că suntem fii ai lui Dumnezeu.
Ce rugăciune mai bună decât cea învățată de Isus ne poate dispune la Împărtășania sacramentală cu El? În afară de Liturghie, rugăciunea "Tatăl nostru" este spusă dimineața și seara, la Laude și la Vespere; în acest mod, atitudinea filială față de Dumnezeu și de fraternitate cu aproapele contribuie să dea formă creștină zilelor noastre.
În Rugăciunea Domnului - în "Tatăl nostru" - cerem "pâinea cea de toate zilele", în care observăm o referință deosebită la Pâinea euharistică, de care avem nevoie ca să trăim ca fii ai lui Dumnezeu. Implorăm și "iertarea greșelilor noastre", și pentru a fi vrednici să primim iertarea lui Dumnezeu ne angajăm să-l iertăm pe cel care ne-a ofensat. Și acest lucru nu este ușor. A ierta persoanele care ne-au ofensat nu este ușor; este un har pe care trebuie să-l cerem: "Doamne, învață-mă să iert așa cum tu m-ai iertat pe mine". Este un har. Cu forțele noastre noi nu putem: este un har al Duhului Sfânt a ierta. Astfel, în timp ce ne deschide inima la Dumnezeu, "Tatăl nostru" ne dispune și la iubirea fraternă. În sfârșit, îi mai cerem lui Dumnezeu "să ne mântuiască de cel rău" care ne desparte de El și ne dezbină de frații noștri. Să înțelegem bine că acestea sunt cereri foarte potrivite pentru a ne pregăti la sfânta Împărtășanie (Principii și norme pentru utilizarea Liturghierului Roman, 81).
De fapt, ceea ce noi cerem în "Tatăl nostru" este prelungit de rugăciunea preotului care, în numele tuturor, imploră: "Mântuiește-ne te rugăm, Doamne, de toate relele și binevoiește a da pacea în zilele noastre". Și apoi primește un soi de sigiliu în ritul păcii: mai întâi se invocă de la Cristos ca darul păcii sale (cf. In 14,27) - așa de diferită de pacea lumii - să facă să crească Biserica în unitate și în pace, după voința sa; apoi, cu gestul concret schimbat între noi, exprimăm "comuniunea eclezială și iubirea reciprocă, înainte de a ne împărtăși cu Sacramentul" (Principii și norme pentru utilizarea Liturghierului Roman, 82). În Ritul Roman, schimbarea păcii, pusă încă din antichitate înainte de Împărtășanie, este îndreptată spre Împărtășania euharistică. Conform avertismentului sfântului Paul, nu este posibil să ne împărtășim cu unica Pâine care ne face un singur Trup în Cristos, fără a ne recunoaște împăcați de iubirea fraternă (cf. 1Cor 10,16-17; 11,29). Pacea lui Cristos nu se poate înrădăcina într-o inimă incapabilă să trăiască fraternitatea și să o refacă după ce a rănit-o. Pacea o dă Domnul: El ne dă harul de a-i ierta pe cei care ne-au ofensat.
Gestul păcii este urmat de frângerea Pâinii, care încă din timpul apostolic a dat numele întregii celebrări a Euharistiei (cf. Principii și norme pentru utilizarea Liturghierului Roman, 83; Catehismul Bisericii Catolice, 1329). Făcută de Isus în timpul Ultimei Cine, frângerea Pâinii este gestul revelator care a permis discipolilor să-l recunoască după învierea sa. Ne amintim că discipolii de la Emaus, care, vorbind despre întâlnirea cu Cel Înviat, povestesc "cum l-au recunoscut la frângerea pâinii" (cf. Lc 24,30-31.35).
Frângerea Pâinii euharistice este însoțită de invocația "Mielul lui Dumnezeu", figură cu care Ioan Botezătorul l-a indicat în Isus pe "cel care ia asupra sa păcatele lumii" (In 1,29). Imaginea biblică a mielului vorbește despre răscumpărare (cf. Ex 12,1-14; Is 53,7; 1Pt 1,19; Ap 7,14). În Pâinea euharistică, frântă pentru viața lumii, adunarea care se roagă îl recunoaște pe adevăratul Miel al lui Dumnezeu, adică pe Cristos Răscumpărătorul, și-l imploră: "Miluiește-ne pe noi... dă-ne nouă pacea".
"Miluiește-ne pe noi", "dă-ne nouă pacea" sunt invocații care, de la rugăciunea "Tatăl nostru" la frângerea Pâinii, ne ajută să ne dispunem sufletul ca să participe la ospățul euharistic, izvor de comuniune cu Dumnezeu și cu frații.
Să nu uităm marea rugăciune: aceea pe care ne-a învățat-o Isus, și care este rugăciunea cu care El îl ruga pe Tatăl. Și această rugăciune ne pregătește pentru Împărtășanie.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 7.