A se lăsa puși în discuție
A-i însoți pe tineri pe parcursul vieții este "o experiență fascinantă", dar pentru a face asta trebuie să ne lăsăm puși în discuție de ei și de diferitele provocări zilnice pe care ei le înfruntă. Asta a subliniat cardinalul Lorenzo Baldisseri intervenind la ziua de întâlnire și ascultare pentru educatori și tineri despre tema "Vântul favorabil. De la o întâlnire simpatică cu Cristos spre Sinodul tinerilor 2018", promovată sâmbătă, 10 martie 2018, la Piacenza, de asociația comunitate "Papa Ioan al XXIII-lea".
Tinerii, a explicat secretarul general al Sinodului Episcopilor, nu "cer numai să aibă pe cineva aproape care să-i ajute să depășească momentele lor dificile sau sentimentul lor de gol". Pe baza experienței comune, "mulți dintre ei exprimă nevoia sau dorința de a fi însoțiți într-un proces de discernământ care să-i ajute să găsească «drumul lor în viață»". După aceea, cardinalul a repropus cele trei verbe care în Evangelii gaudium "caracterizează parcursul de discernământ: a recunoaște, a interpreta și a alege". Ele furnizează indicații valabile pentru a schița un itinerar potrivit de însoțire a tinerilor.
Un itinerar care poate să fie sintetizat în trei îndatoriri fundamentale. În primul rând, "a lumina parcursul personal de recunoaștere a ceea ce se întâmplă în lumea lor interioară". A lumina înseamnă "a aprinde lumina pentru ca tânărul să vadă cum Domnul lucrează în adâncul inimii sale". Deci nu înseamnă "a pretinde să se vadă în locul său nici să se aibă soluția pregătită pentru orice împrejurare". Dimpotrivă, este chiar contraproductiv a crede "că s-a înțeles totul și că trebuie doar explicat în mod clar". De fapt, este iluzoriu a crede "că se are răspunsul pregătit pentru orice lucru", ca și cum ar fi vorba "de a aplica la viața concretă a unei alte persoane o lecție învățată pe de rost sau o partitură care se repetă mereu la fel cu toate că sonata este diferită".
A doua îndatorire este să se furnizeze elementele fundamentale pentru ca tinerii "să știe să interpreteze în manieră exactă ceea ce învață să recunoască înlăuntrul lor". Cardinalul a afirmat că în interiorul omului sunt prezente "dorințe diversificate și perspective fascinante, dar adesea incompatibile între ele". Așadar trebuie "interpretat bine ceea ce se arată conștiinței, în manieră de a-i găsi originea și de a-i înțelege consecințele". Acest pas, a adăugat el, îl pregătește pe următorul, care este și cel decisiv: a alege.
Apoi, a treia îndatorire este aceea de "a-i susține pe tineri în alegerea pe care ei o descoperă că este voința lui Dumnezeu cu privire la viața lor", aceea care "întrupează realizarea lor autentică". Având conștiința că a susține nu înseamnă "a decide în locul lor". Ținând cont de această perspectivă, devine clară pentru toți importanța pe care o asumă persoana însoțitorului. "Rolul său - a subliniat cardinalul - este unul strategic, delicat și angajant", care cere "o atenție și o pregătire deosebite" bazate "pe necesitatea de parcursuri serioase de formare". Asta pentru că este în joc "creșterea copiilor, a adolescenților și a tinerilor care ne sunt încredințați și cu care suntem în contact". De aceea însoțitorul trebuie să fie foarte conștient că "unul dintre obiectivele sale principale este acela de a favoriza o autonomie decizională sănătoasă în tânărul pe care-l însoțește".
(După L'Osservatore Romano, 14 martie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.