Card. Kasper: Credincioșii au înțeles Amoris laetitia, ajunge cu acuzele de erezie
De Alessandro Gisotti
Cardinalul Walter Kasper împlinește astăzi (5 martie 2018), 85 de ani. Președinte emerit al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și teolog de faimă internațională, cardinalul german va prezenta mâine (6 martie 2018) la Roma, împreună cu arhiepiscopul Vincenzo Paglia, ultima sa care "Mesajul lui Amoris laetitia. O discuție fraternă", editată de Queriniana. Cardinalul Walter Kasper se oprește - în acest interviu la Vatican News - tocmai asupra dezbaterii provocate de exortația apostolică a papei Francisc și asupra roadelor lui Amoris laetitia pentru familii.
Cardinal Kasper, în primele pagini ale cărții, dumneavoastră subliniați că Amoris laetitia nu este o învățătură nouă, ci o reînnoire creativă a tradiției. Puteți explica acest punct?
Tradiția nu este un lac stătut, ci este ca un izvor, un fluviu: este un lucru viu. Biserica este un organism viu și așa trebuie să se traducă în situația actuală tradiția catolică mereu valabilă. Acesta este sensul actualizării (aducerii la zi) despre care vorbise papa Ioan al XXIII-lea.
Subtitlul cărții dumneavoastră este: "O discuție fraternă". Scrieți și că nu trebuie să ne fie frică de discuții, însă adăugați că "nu este loc pentru acuza de erezie". Ce vă uimește din această dezbatere așa de aprinsă care a urmat după publicarea lui Amoris laetitia?
Înainte de toate aș vrea să spun că dezbaterile în Biserică sunt necesare; nu trebuie să ne fie frică de ele! Însă există o dezbatere prea acerbă, prea puternică, cu acuza de erezie. O erezie este o atitudine tenace care neagă o dogmă formulată. Doctrina indisolubilității căsătoriei nu este pusă în discuție din partea papei Francisc! Înainte de a spune că este vorba de erezie ar trebui să se pună întrebarea cum înțelege celălalt afirmația sa. Și, înainte de toate, ar trebui presupus că celălalt este catolic și să nu se presupună contrariul!
Tocmai vorbind despre contestata "Notă 351" din Amoris laetitia despre admiterea la sacramente a celor divorțați și recăsătoriți, dumneavoastră afirmați în carte că această notă ar trebui citită în lumina decretului Conciliului din Trento despre Euharistie. Pentru ce motiv?
Conciliul din Trento spune că în cazul în care nu există un păcat grav, ci de natură venială, Euharistia elimină acest păcat. Păcat este un termen complex. Nu este numai preceptul obiectiv, ci este și intenția, conștiința persoanei și trebuie văzut în forul intern - în sacramentul Pocăinței - dacă există cu adevărat un păcat grav sau poate un păcat venial sau poate nimic. Dacă este numai un păcat venial, persoana poate să fie dezlegată și să fie admisă la sacramentul Euharistiei. Asta corespunde deja învățăturii papei Ioan Paul al II-lea și, în acest sens, papa Francisc este în continuitate deplină pe urma deschisă de papa precedent. Așadar, nu văd motiv pentru a spune că aceasta este o erezie.
Care este ajutorul cel mai mare pe care, după părerea dumneavoastră, Amoris laetitia îl dăruiește familiilor de astăzi? Cum se poate face "să meargă" acest document în viața zilnică a familiilor?
Cunosc câteva parohii, și aici la Roma, care fac adunări cu căsătoriți sau logodnici care sunt în pregătire pentru căsătorie și citesc unele părți din această exortație apostolică. Limbajul acestui document este așa de clar încât orice creștin îl poate înțelege. Nu este teologie incomprehensibilă înaltă pentru oameni. Poporul lui Dumnezeu este foarte mulțumit, este bucuros de acest document pentru că dă spațiu libertății, dar interpretează și substanța mesajului creștin într-un limbaj comprehensibil. Deci poporul lui Dumnezeu înțelege! Papa are o alianță optimă cu poporul lui Dumnezeu.
Cum este cunoscut de toți, la primul său Angelus ca papă, Francisc a citat cartea dumneavoastră intitulată "Mizericordia". De ce, după părerea dumneavoastră, milostivirea este așa de importantă în acest pontificat, privind și la lumea familiilor?
Astăzi trăim un timp de violență inedită în lume. Multe persoane sunt rănite. Și în căsătorii sunt multe răni. Oamenii au nevoie de milostivirea, de empatia, de simpatia Bisericii în aceste timpuri dificile în care trăim astăzi. Cred că milostivirea este răspunsul la semnele din timpul nostru.
(După Vatican News, 5 martie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 30.