"Maica Bisericii", acea proclamare neașteptată a papei Paul al VI-lea
De Andrea Tornielli
Cu instituirea obligatorie a sărbătorii Mariei Maica Bisericii în calendarul liturgic roman pentru lunea de după Rusalii, stabilită de papa Francisc cu un decret publicat sâmbătă 3 martie 2018, se împlinește un drum început în urmă cu 54 de ani. Era 21 noiembrie când Paul al VI-lea, în discursul de încheiere a celei de-a treia sesiuni conciliare, în timpul ședinței care promulga constituția Lumen gentium dedicată Bisericii și decretele despre ecumenism și despre Bisericile orientale, o proclama în fața a peste două mii de episcopi reuniți în "Sfântul Petru" pe Maria ca "Maica Bisericii".
De mai multe ori, în anii 1959 și 1960, Ioan al XXIII-lea o definise în acest mod pe Sfânta Fecioară Maria și însuși Paul al VI-lea, la sfârșitul celei de-a doua sesiuni de lucrări conciliare exprimase speranța ca să se ajungă la această proclamare. În precedentele sesiuni ale Conciliului al II-lea din Vatican se discutase dacă să se promulge aparte o schemă dedicat Sfintei Fecioare Maria sau dacă în schimb să se insereze un capitol mariologic în schema "De Ecclesia". A prevalat poziția episcopilor germani și austrieci, care i-au cerut teologului Karl Rahner să pregătească un studiu în această privință.
Conform lui Rahner, textul comisiei pregătitoare, intitulat "Despre Sfânta Fecioară Maria, Maica Bisericii", reprezenta "izvor de neliniște vie" și "ar fi rezultat un rău inimaginabil din punct de vedere ecumenic, fie cât îi privește pe orientali și fie cât îi privește pe protestanți". Astfel schema a fost redusă până la a face din ea un capitol al constituției despre Biserică, însă propunerea a trecut numai cu 17 voturi în plus (1.114 pentru, 1.097 contra): așadar din titlu dispăruseră cuvintele "Maica Bisericii".
La 4 septembrie 1964, cardinalul Stefan Wyszynski, primat polonez, în numele episcopatului din țara sa, a trimis papei o cerere pentru ca să se reînnoiască consacrarea neamului omenesc la Inima Neprihănită a Mariei și să fie proclamată Sfânta Fecioară Maria "Maică a Bisericii" sau "Maică a popoarelor". Paul al VI-lea a cerut comisiei doctrinale să studieze problema, iar părerea contrară pe care aceasta din urmă a dat-o era legată exclusiv de motive de "conveniență ecumenică".
"Cardinalul Ottaviani a comunicat secretarului Felici decizia comisiei", amintea monseniorul Vincenzo Carbone, "explicând că votul negativ a fost motivat de motivații pastorale, psihologice și ecumenice". Însă organismul doctrinal recunoscuse că titlul putea să fie admis din punct de vedere teologic. Aflând decizia comisiei, papa Montini a comentat: "Îmi pare rău un pic, dar răbdare".
Majoritatea părinților conciliari, așa cum este documentat de intervențiile lor și de petițiile prezentate în aulă, nu erau deloc contrari proclamării. Și când papa, pe neașteptate și din inițiativa sa personală, a afirmat în timpul discursului de încheiere a celei de-a treia sesiuni conciliare: "Așadar, spre gloria Fecioarei și spre întărirea noastră noi o proclamăm pe Maria Preasfântă Maică a Bisericii", adunarea părinților a izbucnit în aplauze zgomotoase.
Însă nu au lipsit criticile, chiar grele, la inițiativa papală. Jean Guitton, filozoful prieten al lui Montini, prezent în bazilică, a scris că gestul lui Paul al VI-lea a părut acela "al unei gazde care-i pune în încurcătură pe invitații săi". Invitații erau în acest caz observatorii necatolici. "Decizia papei n-a fost grăbită, nici improvizată. Ea s-a format după atentă analiză a dezbaterii, lungă reflecție și consultare", amintea monseniorul Carbone.
(După Vatican Insider, 4 martie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 37.