|
CONGREGATIO DE CULTO DIVINO ET DISCIPLINA SACRAMENTORUM Prot. nr. 10/18 DECRET
Venerarea bucuroasă rezervată Mamei lui Dumnezeu de Biserica contemporană, în lumina reflecției asupra misterului lui Cristos și asupra propriei sale naturi, nu putea să uite acea figură de Femeie (cf. Gal 4,4), Fecioara Maria, care este Mama lui Cristos și în același timp Mamă a Bisericii. Acest lucru era deja prezent într-un fel în simțirea eclezială pornind de la cuvintele premonitoare ale sfântului Augustin și ale sfântului Leon cel Mare. De fapt, primul spune că Maria este mamă a mădularelor lui Cristos, pentru că a cooperat cu iubirea sa la renașterea credincioșilor în Biserică; după aceea celălalt, când spune că nașterea Capului este și nașterea Trupului, arată că Maria este în același timp mamă a lui Cristos, Fiu al lui Dumnezeu, și mamă a mădularelor trupului său mistic, adică a Bisericii. Aceste considerații derivă din maternitatea divină a Mariei și din unirea sa intimă cu opera Răscumpărătorului, culminată în ora crucii. De fapt, Mama care stătea lângă cruce (cf. In 19,25), a acceptat testamentul de iubire al Fiului său și i-a primit pe toți oamenii, întruchipați de discipolul iubit, ca fii de regenerat la viața divină, devenind doică iubitoare a Bisericii pe care Cristos pe cruce, dându-l pe Duhul, a generat-o. La rândul său, în discipolul iubit, Cristos i-a ales pe toți discipolii ca vicari ai iubirii sale față de Mamă, încredințând-o lor pentru ca ei, cu afect filial, s-o primească. Călăuză atentă a Bisericii care se năștea, Maria a început de aceea propria sa misiune maternă deja în cenacol, rugându-se cu apostolii în așteptarea venirii Duhului Sfânt (cf. Fap 1,14). În această simțire, în decursul secolelor, evlavia creștină a cinstit-o pe Maria cu titlurile, într-un fel echivalente, de Mamă a discipolilor, a credincioșilor, a celor care cred, a tuturor celor care se renasc în Cristos precum și "Mamă a Bisericii", așa cum apare în texte de autori spirituali și chiar din magisteriul lui Benedict al XIV-lea și Leon al XIII-lea. Din asta rezultă clar pe ce fundament fericitul papă Paul al VI-lea, la 21 noiembrie 1964, la încheierea celei de-a treia Sesiuni a Conciliului al II-lea din Vatican, a declarat-o pe sfânta Fecioară Maria "Mama Bisericii, adică a întregului popor creștin, atât a credincioșilor cât și a păstorilor, care o numesc Mamă preavrednică de iubire", și a stabilit ca "întregul popor creștin să aducă tot mai multă cinste Mamei lui Dumnezeu cu acest nume foarte suav". De aceea, Scaunul Apostolic, cu ocazia Anului Sfânt al Reconcilierii (1975), a propus o liturghie votivă în cinstea sfintei Maria Maica Bisericii, inserată după aceea în Liturghierul Roman; a dat și facultatea de a adăuga invocația acestui titlu în Litaniile Lauretane (1980) și a publicat alte formulare în culegerea de liturghii ale sfintei Fecioare Maria (1986); unor națiuni, dieceze și familii călugărești care cereau asta, le-a acordat să adauge această celebrare în calendarul lor particular. Suveranul Pontif Francisc, analizând cu atenție cât de mult promovarea acestei devoțiuni poate să favorizeze creșterea sentimentului matern al Bisericii în păstori, în călugări și în credincioși, precum și a evlaviei mariane genuine, a stabilit ca această comemorare a sfintei Fecioare Maria, Maica Bisericii, să fie înscrisă în calendarul roman în lunea de după Rusalii și să fie celebrată în fiecare an. Această celebrare ne va ajuta să ne amintim că viața creștină, pentru a crește, trebuie să fie ancorată în misterul Crucii, în oferirea lui Cristos la ospățul euharistic, în Fecioara care oferă, Mamă a Răscumpărătorului și a celor răscumpărați. Această comemorare va trebui să apară deci în toate calendarele și cărțile liturgice pentru celebrarea Liturghiei și a Liturgiei Orelor; respectivele texte liturgice sunt atașate la acest decret și traducerile lor, aprobate de Conferințele Episcopale, vor fi publicate după confirmarea acestui dicaster. Acolo unde celebrarea sfintei Fecioare Maria, Maica Bisericii, conform dreptului particular aprobat, se celebrează deja într-o zi diferită cu un grad liturgic mai înalt, și în viitor poate să fie celebrată în același mod. În pofida oricărui lucru contrar. Din sediul Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, 11 februarie 2018, comemorarea sfintei Fecioare Maria de la Lourdes. Cardinal Robert Sarah
Arthur Roche
__________________ Comentariu la decret
Comemorarea Mariei "Maica Bisericii" Ca aplicare a deciziei papei Francisc, cu decretul din ziua de 11 februarie 2018, a o sută șaizecea aniversare a primei apariții a Fecioarei la Lourdes, Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor a dispus înscrierea comemorării "Sfintei Fecioare Maria Maica Bisericii" în Calendarul Roman General. În anexă la decret au fost publicate respectivele texte liturgice, în latină, pentru Liturghie, Oficiul Divin și Martirologiul Roman. Conferințele Episcopale se vor ocupa să aprobe traducerea textelor care sunt de folos, și după confirmare, să le publice în cărțile liturgice din jurisdicția lor. Motivul celebrării este descris pe scurt chiar în decret, care amintește de formarea venerației liturgice rezervate Mariei ca urmare a unei înțelegeri mai bune a prezenței sale "în misterul lui Cristos și al Bisericii", așa cum a explicat capitolul al VIII-lea din Lumen gentium a Conciliului al II-lea din Vatican. De fapt, pe bună dreptate, promulgând această constituție conciliară, la 21 noiembrie 1964, fericitul Paul al VI-lea a voit să recunoască solemn Mariei titlul de "Maica Bisericii". Simțirea poporului creștin, în două mii de ani de istorie, percepuse în diferite moduri legătura filială care-i unește strâns pe discipolii lui Cristos cu preasfânta sa Mamă. Despre această legătură dă mărturie explicită evanghelistul Ioan, prezentând testamentul lui Isus muribund pe cruce (cf. In 19,26-27). După ce a încredințat-o pe Mama sa discipolilor și pe aceștia Mamei, "știind că toate s-au împlinit", murind Isus "își dă duhul" în vederea vieții Bisericii, trupul său mistic: de fapt, "din coasta lui Cristos dormind pe Cruce s-a născut sacramentul admirabil al întregii Biserici" (Sacrosanctum Concilium, nr. 5). Apa și sângele care au curs din inima lui Cristos pe cruce, semn al totalității oferirii sale răscumpărătoare, continuă în mod sacramental să dea viață Bisericii prin Botez și Euharistie. În această minunată comuniune, de alimentat mereu între Răscumpărător și răscumpărați, Maria Preasfântă are misiunea maternă de desfășurat. Amintește asta textul evanghelic din In 19,25-34 indicat în liturghia de la noua comemorare, indicat deja - împreună cu lecturile din Gen 3 și din Fap 1 - la liturghia votivă "de sancta Maria Ecclesiae Mater" aprobată de Congregație pentru Cultul Divin în 1973, în vederea Anului Sfânt al Reconcilierii din 1975 (cf. Notitiae 1973, pag. 382-383). Comemorarea liturgică a maternității ecleziale a Mariei găsise deci loc, printre liturghiile votive, în editio altera a Missale Romanum din 1975. După aceea, în timpul pontificatului sfântului Ioan Paul al II-lea a existat posibilitatea, acordată Conferințelor Episcopale, de a adăuga titlul de "Maica Bisericii" în Litaniile Lauretane (cf. Notitiae 1980, pag. 159); și cu ocazia anului marian, Congregația pentru Cultul Divin a publicat alte formulare de liturghii votive sub titlul de Maria Mamă și imagine a Bisericii în Collectio missarum de Beata Maria Virgine. A fost aprobată, în decursul anilor, și inserarea celebrării "Maicii Bisericii" în calendarul propriu al unor țări, ca Polonia și Argentina, lunea după Rusalii; în alte date a fost înscrisă în locuri speciale precum bazilica "Sfântul Petru", unde a avut loc proclamarea titlului din partea lui Paul al VI-lea, precum și în propriile ordinelor și congregațiilor călugărești. Luând în considerare importanța misterului maternității spirituale a Mariei, care de la așteptarea Duhului la Rusalii (cf. Fap 1,14), n-a încetat niciodată să se îngrijească matern de Biserica peregrină în timp, papa Francisc a stabilit că, lunea după Rusalii, comemorarea Mariei Maica Bisericii este obligatorie pentru toată Biserica de rit roman. Este evidentă legătura dintre vitalitatea Bisericii de la Rusalii și grija maternă a Mariei față de ea. În textele de la Liturghie și de la Oficiu textul din Fap 1,12-14 luminează celebrarea liturgică, precum și Gen 3,9-15.20, citit în lumina tipologiei noii Eve, constituită "Mater omnium viventium" sub crucea Fiului Răscumpărătorului lumii. Auspiciul este ca această celebrare, extinsă la toată Biserica, să amintească tuturor discipolilor lui Cristos că, dacă vrem să creștem și să ne umplem de iubirea lui Dumnezeu, trebuie să înrădăcinăm viața noastră pe trei realități: Crucea, Ostia și Fecioara - Crux, Hostia et Virgo. Acestea sunt cele trei mistere pe care Dumnezeu le-a dăruit lumii pentru a structura, a fecunda, a sfinți viața noastră interioară și pentru a ne conduce spre Isus Cristos. Sunt trei mister de contemplat în tăcere (R. Sarah, Forța tăcerii, nr. 57). Cardinal Robert Sarah
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 23.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |