|
Reflecție la sărbătoarea sfântul Ștefan, diacon martir - 2017 "Ștefan, plin de Duh Sfânt, era cu ochii îndreptați spre cer" (cf. Fap 7,55). Solemnitatea Crăciunului continuă cu sărbătoarea sfântului Ștefan, care ne ajută să aprofundăm misterul lui Isus și misterul Crăciunului. Noi știm din sfintele Scripturi că Isus Cristos, prin puterea Duhului Sfânt s-a coborât din cer și s-a întrupat din sânul neprihănit al Fecioarei Maria (cf. Lc 1,35). Apoi Isus susținut de puterea Duhului Sfânt: a predicat; a vindecat; a făcut fapte mărețe potolind furtuni și mergând pe ape ca pe uscat (cf. Mt 14,25); a luat asupra sa păcatele lumii (cf. In 1,29); a stricat lucrările diavolului (cf. 1In 3,8) și a biruit moartea (cf. 1Cor 15,54); a îndurat ocările, crucea și moartea; a înviat din morți și s-a înălțat iarăși la cer și la dreapta Tatălui (cf. Fap 4,10). Isus Cristos, asistat de Tatăl și călăuzit de Duhul Sfânt, a făcut toate acestea pentru ca cei care cred în el, să-l poată dobândi și ei pe Duhul Sfânt de la Tatăl, Duh Sfânt pe care l-au pierdut după primul păcat. Prin puterea Duhului Sfânt, oamenii care cred în Isus să se nască din nou (cf. In 3,7), să trăiască viața cea nouă împreună cu Isus, să-l biruie pe diavol, să lepede păcatul și poftele trupești (cf. Tit 2,12), să-și poarte crucea împreună cu Isus (cf. Lc 9,23), să moară și să învie cu el, să se înalțe și să ajungă în cer lângă Isus. Sfântul Ștefan este primul răspuns perfect la mesajul lui Isus, căci sfântul Ștefan a fost un om credincios în divinitatea lui Isus și care l-a primit pe Duhul Sfânt. Prima lectură ne spune că: "Ștefan plin de Duh Sfânt, cu ochii îndreptați spre cer, a văzut gloria lui Dumnezeu și pe Isus stând la dreapta lui Dumnezeu" (Fap 7,55). În noaptea Crăciunului cerul a făcut un "dar" pământului, iar acest "dar" este Pruncul Isus. Astăzi pământul la rândul său face un "dar" cerului, iar acest "dar" este sfântul Ștefan, primul martir. În noaptea Crăciunului pe scara iubirii, Fiul lui Dumnezeu s-a coborât din cer pe pământ; astăzi a doua zi de Crăciun, pe aceeași scară a iubirii, sfântul Ștefan a urcat de pe pământ la cer. Când primul Adam părăsea grădina Eden (cf. Gen 3,23-24), se părea că dușmanul triumfase; dar când Isus, al doilea Adam, Isus, luând trupul nostru (cf. Lc 1,31), a pătimit, a murit, înviat și s-a înălțat cu trupul nostru la cer, lângă tronul lui Dumnezeu (cf. Fil 2,6-9). Iar ca urmare a înălțării lui Isus cu trupul nostru la cer, Duhul Sfânt, a fost trimis să locuiască în inimile credincioșilor de pe pământ ca într-un templu (cf. 1Cor 6,19-20). "Cine crede în mine, după cum a spus Scriptura, din inima lui vor curge râuri de apă vie". Isus a spus acestea despre Duhul pe care urmau să-l primească cei care au crezut în el; pentru că încă nu era Duh Sfânt, deoarece Isus nu fusese încă glorificat (cf. In 7,38-39). Mai târziu Isus a spus iar: "Vă spun adevărul, vă este de folos ca eu să mă duc; pentru că, dacă nu mă voi duce, Mângâietorul nu va veni la voi; dar, dacă mă voi duce, vi-l voi trimite" (In 16,7 ). În aceste două texte apar cele două adevăruri revelate astăzi prin sărbătoarea sfântului Ștefan: Isus Cristos cu trupul luat de la noi, trup pe care l-a proslăvit sus în cer prin moartea și învierea sa și Duhul Sfânt trimis de Tatăl și Fiul, să locuiască în cei credincioși de pe pământ. Am văzut ieri că Isus Cristos, deși Prunc, este Dumnezeu, este Cuvântul întrupat prin care Dumnezeu a creat lumea, este Mesia cel mult așteptat, este Regele lui Israel (cf. In 1,1-17). Apoi am mai văzut ieri că Ioan Botezătorul și mulți alți oameni credeau în el și se plecau în fața lui și îi mărturiseau divinitatea și mântuirea adusă, pentru ca oamenii să vină la el și la mântuirea sa. De fapt acesta este un etalon divin pentru fiecare om. Isus i se descoperă omului prin evanghelie, iar omul trebuie să-l primească cu mare credință și să-l vestească lumii spre mântuire, trecând chiar prin suferință și moarte, după chemarea lui Isus (cf. Mt 10,17-22). Îngerii, păstorii, magii, bătrânii Simeon și Ana au făcut această lucrare în copilăria lui Isus. Ioan Botezătorul a făcut această lucrare la începutul vieții publice a lui Isus. Ștefan a făcut această lucrare sfântă după patima, moartea, învierea și înălțarea sa glorioasă la cer. Sfântul Ștefan a fost un om care a crezut în Isus și-a conformat cu jertfa de sine, viața și învățătura lui Isus, adică, a purtat suferințele și moartea lui Isus în trupul și sufletul său și apoi a văzut încă de pe pământ cerul deschis gata să-l primească și pe Isus glorificat la dreapta lui Dumnezeu (cf. Fap 7,56-60). Toți cei botezați îl primesc pe Duhul Sfânt la Botez (cf. Fap 19,5-6), toți cei botezați au urechile și gura deschise prin ritul Effeta (cf. Mc 7,34), pentru a asculta Evanghelia și a-l mărturisi pe Cristos. Dar nu toți rămân pătrunși de Sfânt, căci tentați de cele pământești se pângăresc alungând pe Duhul Sfânt. Sfântul Ștefan ne este un exemplu de om în care a rămas plin de Duhul Sfânt, căci a trăit plin de credință, a mărturisit public Evangheliei mântuirii, a pătimit pentru mărturia lui, a găsit în Duhul Sfânt puterea de a ierta și de a se ruga pentru prigonitori și a contribuit la convertirea sfântului Paul și la alți mulți iudei. Sfântul Ștefan, plin de Duhul Sfânt, și-a dovedit credința și iubirea față de Isus, trăind așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6). Mai întâi, l-a imitat pe Isus în iubirea și slujirea față de semeni, față de cei săraci și lipsiți (cf. Fap 6,1-3) I-a slujit exact ca și Cristos care nu a venit să fie slujit, ci ca el să-i slujească pe alții (cf. Mt 20,28; Mc 10,45). El a făcut parte din numărul celor șapte diaconi, iar cuvântul grec "diacon" înseamnă "slujitor". Ștefan, ca și Ioan Botezătorul, l-a predicat pe Isus. Discursul biblic al lui Ștefan din fața Sinedriului, în care elogia credința celor vechi, începând cu Abraham, Isaac, Iosif, Moise și profeți pentru a-i stimula spre convertire (cf. Fap 7,1-37), este unul dintre cele mai frumoase din discursuri de Biblie și din literatura creștină. Ștefan, ca și Isus și ca înainte mergătorul său, a îndurat prigoana, suferințele și moartea de martir. Moare exact ca și Isus, iertând și rugându-se pentru ucigașii săi în timp ce ploaia de pietre cădea asupra lui: În timp ce era ucis cu pietre, Ștefan se ruga zicând: "Doamne Isuse, primește duhul meu. Apoi a îngenuncheat și a strigat cu glas tare: "Doamne, nu le lua în seamă păcatul acesta". Și după aceste cuvinte a adormit (cf. Fap 59-60). O credință care nu costă nimic nu valorează nimic. Un creștin care își trăiește credința are întotdeauna de suferit din partea oamenilor: ghearele și colții opiniei publice, ale ironiilor celor necredincioși, ale vorbelor și batjocurilor, ale criticilor și amenințărilor, care uneori sunt uneori mai dureroase decât ghearele și colții fiarelor sălbatice. Din anul 1900 până în anul 2000 au fost uciși pentru credință peste 75 de milioane de creștini. Și dacă nu tuturor Dumnezeu ne cere jertfa supremă a vieții, tuturor ne cere să îndurăm cu mult curaj martiriul de fiecare zi, acele suferințe, acele prigoane pe care nu le poate evita creștinul care își trăiește viața după învățăturile lui Cristos (cf. Mt 10,22; Lc 21,12.17). Ca și Isus, ca și Ioan Botezătorul, ca și Ștefan, ca și orice martor, trebuie să suportăm și noi prigoanele, suferințele, nedreptățile ce ne vin din partea altora, nu cu ură, nu blestemând, nu înjurând, ci rugându-ne și iertându-i pe cei care ne fac rău (cf. Fap 7,60). "În mâinile tale, Doamne, îmi încredințez sufletul" (Ps 31,8), spunea psalmistul încercat. "În mâinile tale, Doamne, îmi încredințez sufletul", spunea Ștefan. "În mâinile tale, Doamne, îmi încredințez sufletul", să spunem și noi. Sfântul Fulgențiu (468-532), episcop, spune că Ștefan, "susținut de forța dragostei Duhului Sfânt, l-a învins pe Saul și a meritat să-l aibă însoțitor în cer pe acela care i-a fost persecutor pe pământ". Numele de Ștefan, de origine greacă, înseamnă coroană. În clipa în care și-a dat sufletul, Dumnezeu i-a pus lui Ștefan pe frunte coroana învingătorului. Figura Sfântului Ștefan a impresionat profund toate generațiile de creștini. A-l urma pe cel născut la Betleem, nu este ușor. Urmarea lui Isus, are un cost de plătit. Iar acest adevăr ni-l arată sărbătoarea sfântului Ștefan de astăzi, care a plătit prețul uceniciei cu sânge, așa cum Isus a plătit prețul iubirii sale răscumpărătoare față de noi, tot cu sânge. "Veți fi urâți de toți pentru numele meu, dar cine va rămâne statornic până la sfârșit acela se va mântui" (Mt 10,22). Ioan Botezătorul a fost decapitat pentru că dojenit public purtarea scandaloasă a lui Irod Antipa și a cumnatei sale, Irodiada (cf. Mc 6,17-29). Sfântul Ștefan a fost ucis cu pietre pentru a dovedit pe membrii Sinedriului de necredință și de uciderea lui Isus, iubitului său mântuitor (cf. Fap 7,51-52). De altfel, toți drepții, de la Abel la Zaharia (cf. Lc 11,51) au plătit cu sânge prețul credincioșiei lor față de Dumnezeu. Astfel: Abel a fost ucis de Cain (cf. Gen 4,8). David a fost prigonit de Saul (cf. 1Sam 18,9). Daniel e aruncat în groapa cu lei (cf. Dan 6,16). Cei trei tineri evrei au fost aruncați în cuptorul cu foc din Babilon (cf. Dan 3,20). Toti profetii au fost prigoniți din cauza Cuvantului (cf. Fap 7,51-52). Toți creștinii buni sunt prigoniți (cf. 2Tim 3,12). Sfântul Ignațiu de Antiohia (+ 107) a fost dat la lei pentru dragostea lui față de Cristos și față de evanghelia lui, pe vremea împăratului Traian (98-117). Sfânta Cecilia și frații martiri, Valerian și Tiburțiu, prietenii Ceciliei (+ 230), au fost decapitați pentru că s-au lăsat de idoli. Sfântul Gheorghe (+ 303) a fost ucis pentru că a vestit puterea crucii. După cum Moise a intrat primul în Maria Roșie trăgând după el poporul pe care voia să-l salveze, Ștefan a coborât cel dintâi în marea de sânge, trăgând după el un popor de martiri. În Ștefan vedem și o ilustrație foarte clară a cuvintelor biblice: "Iar noi toți, privind ca într-o oglindă, cu fața descoperită, gloria Domnului, suntem transformați în același chip, din glorie spre glorie, întocmai ca de la Duhul Domnului" (2Cor 3,18). Susținut de puterea Duhului Sfânt, Ștefan l-a învins pe Saul care i se opunea cu cruzime și, după ce aici pe pământ l-a avut ca persecutor, în cer a avut bucuria să-l aibă ca însoțitor. Prin sărbătoarea sfântului Ștefan, Biserica ne spune că dreptul măreț al fiecărui creștin este: de a fi plin de Duhul Sfânt; de a nu privi la sine ci la Cristos oricare ar fi împrejurările; de a ne îndrepta privirile țintă spre cer și de a se preocupa cu Omul Isus Cristos proslăvit. Iar rezultatul va fi și pentru noi ca și pentru sfântul Ștefan: asemănarea cu Isus în căile, duhul și caracterul nostru. Atunci vom putea spune și noi cu sfântul Ștefan și cu sfântul Paul: "Iar noi toți, privind ca într-o oglindă, cu fața descoperită, gloria Domnului, suntem transformați în același chip" (2Cor 3,8). Ce etalon măreț ni s-a prezentat astăzi în sfântul Ștefan! Să nu ne mulțumim cu mai puțin! În Ștefan vedem un om care reflecta într-un mod real slava lui Cristos, care va fi și slava noastră. El nu numai vorbea despre această glorie, ci gloria se și vedea în el. Să nu vorbim doar despre gloria cerească, ci să și arătăm că drumurile noastre sunt cerești! Ștefan a fost o oglindă vie, în care oamenii puteau vedea reflectându-se gloria divină. Așa trebuie să fim și noi. Să fim atât de strâns uniți cu Domnul nostru Isus Cristos înălțat, încât semenii noștri pe care îi întâlnim zilnic, să poată recunoaște în comportamentul nostru caracterul lui Isus, căci numai așa putem ajunge lângă Isus, lângă Ștefan și lângă toți sfinții. "Așa cum suntem părtași ai suferințelor, la fel vom fi părtași ai mângâierii" (2Cor 1,7). Amin. Pr. Ioan Lungu lecturi: 11.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |