Crăciunul la Betleem, Mons. Pizzaballa: "Calea celor mici"
De Giorgio Bernardelli
În Țara Sfântă unde fiecare piatră, fiecare cuvânt, fiecare gest este revendicat ca mare, Crăciunul revelează din nou un Dumnezeu care alege să se facă mic. Nu putea alege contrast mai puternic administratorul apostolic al patriarhiei latine, monseniorul Pierbattista Pizzaballa, pentru această noapte de Crăciun 2017 la Betleem. Noapte ritmată și anul acesta de ceremonialul din totdeauna în locul unde s-a născut Isus, cu apogeul în Liturghia din biserica "Sfânta Ecaterina", avândul pe președintele Autorității Naționale Palestiniene, Abu Mazen, prezent în prima bancă. Este zdruncinat Betleemul de ploaie și de vânt, se numărătoare oamenilor care sunt prezenți (mai puțin decât altădată, când în schimb până cu câteva săptămâni în urmă Țara Sfântă era plină de pelerini). Dar climatul mai general de tensiune - cu polemicile și violențele care au urmat după declarația lui Donald Trump despre Ierusalim capitală - marchează acest Crăciun la Betleem. Chiar și cuvintele de urare adresate creștinilor cu această ocazie de Abu Mazen și de premierul izraelian Benjamin Netanyahu au fost pentru fiecare ocazia pentru a încerca să aducă apa la moara proprie, în obișnuita ritualitate tristă a conflictului.
Și atunci iată că în noaptea care comemorează un Prunc erupe referința la Evanghelia celor mici. În omilia sa, Pizzaballa avertizează imediat cu privire la riscul "unei sărbători, frumoase și dragi cât vrem noi, dar făcută mută și nesemnificativă, aproape clară de repetarea sa tradițională". În timp ce, în schimb, Crăciunul este "o profeție, propunerea unui drum contrar". Drumul - întocmai - al unui Dumnezeu care alege să se facă mic. "De obicei cel mic devine mare, cel slab vrea să se facă puternic, cel sărac dorește să fie bogat - afirmă administratorul apostolic -. Istoria noastră merge așa. Măreția și puterea sunt visul nostru, dorința ascunsă care ne mișcă pe toți, în raporturile zilnice ca și în relațiile internaționale. Un război pe care în fiecare zi Irodul care e la rând îl duce pentru a deveni mai mare, pentru a ocupa mai mult spațiu, pentru a apăra poziții și granițe". Este "istoria din aceste zile", afirmă el cu o referință clară la avalanșa de cuvinte și dovezi de forță asupra Ierusalimului din aceste ultime săptămâni.
Dar aceasta este o noapte care merge dincolo de analizele politice. Nu lipsește - desigur - recomandarea făcută "celor care au puterea de a decide despre viitorul nostru", "să nu se teamă să îndrăznească și să riște. Să nu se teamă de singurătate. Astăzi mai mult decât ieri - explică prelatul - avem nevoie de voi, de o politică adevărată și serioasă. În pofida multelor dezamăgiri din trecut și din aceste zile, nu renunțați să aveți o viziune, ci dimpotrivă lăsați-vă provocați de strigătul celor săraci și al celor ce plâng pentru că Domnul nu uită strigătul celor ce plâng".
Însă modul în care Dumnezeu nu uită, cheamă în cauză oricum pe fiecare: lumii care caută "o Împărăție puternică și tare, care să ne facă să ne simțim ocrotiți, în siguranță" la Crăciun îi este oferit "un semn opus, un nou-născut plăpând și lipsit de apărare". Logica e cea care se schimbă: "De la cel mare la cel mic, de la forță la slăbiciune, de la putere la dar, pentru că Dumnezeu așa acționează". "Simt această profeție deosebit de adevărată nu numai pentru fiecare, ci pentru noi toți creștinii din Țara Sfântă - comentează Pizzaballa - preocupați și poate înspăimântați de reducerea numerelor noastre, de insuficiența mijloacelor noastre, de nesiguranța care caracterizează trăirea noastră zilnică. Prinși între puteri care se opun, victime uneori ale unor dinamici și strategii mai mari decât noi, am vrea poate și noi să urmăm căi de forță și de putere. Neliniștea și frica ar putea să ne facă insensibili față de acel semn și să ne inducă să transformăm Crăciunul în simplă sărbătoare a identității și a consolării și să căutăm și noi forță și putere, bogăție și posesie. În schimb Crăciunul, revelându-ne acțiunea lui Dumnezeu, ne dezvăluie cine suntem și cine trebuie să fim ca și creștini, aici și în toată lumea".
Iată - așadar - mesajul pentru Betleemul de astăzi: în fața logicilor musculare care străbat Țara Sfântă și lumea întreagă, trebuie să ne redescoperim "semn discret al puterii iubirii, început umil al unei Împărății a păcii și a adevărului, care va veni nu cu forța armelor ci cu convertirea vieții, prezență de împărtășire și de fraternitate, slabă probabil, răstălmăcită și chiar contestată, dar profeție și vestire a prezenței lui Dumnezeu între oameni".
De aici invitația la curaj, adresată înainte de toate Bisericii din Țara Sfântă: "Putem continua să trăim și să rămânem aici, în slăbiciune și în sărăcie - îndeamnă conducătorul comunității de rit latin din Țara Sfântă - pentru că acestea sunt căile lui Dumnezeu atunci când vrea să vină în lume și să binecuvânteze omenirea". Care este apoi aceeași logică cerută politicii, pentru a ieși din drumul fără ieșire în care se pare că a ajuns cu privire la problema Ierusalimului: "Curaj și vouă, puternici ai lumii - conclude Pizzaballa -. Puteți îndrăzni aventura păcii și a fraternității, renunțând la ținte de măreție și putere și aplecându-vă ca să slujiți binele fraților: poarta umilinței care introduce în Bazilica Nașterii este și intrarea în adevărata măreție".
(După Vatican Insider, 25 decembrie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 24.