Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Rocco Buttiglione: "Iată devierea în care cad criticii lui Amoris laetitia"

De Andrea Tornielli

"Există unele cazuri în care divorțați recăsătoriți pot să fie considerați în harul lui Dumnezeu. Pare o noutate tulburătoare, dar este o învățătură în mod granitic tradițională. În criticii lui Amoris laetitia reiese o nouă deviere: este obiectivismul în etică". Filozoful Rocco Buttiglione, prieten al lui Ioan Paul al II-lea și autor al cărții în apărarea exortației lui Francisc despre căsătorie și familie care are prefața cardinalului Gerhard Ludwig Müller, continuă din paginile de la Vatican Insider discuția sa "amicală" cu aceia care-l critică pe actualul pontif, scoțând în evidență "devierea" în care riscă să cadă mulți dintre opozanții lui Amoris laetitia.

Prefața cardinalului Müller la cartea dumneavoastră a fost primită cu neplăcere de cei mai aprigi critici ai papei, care după câteva zile - de exemplu prin titluri forțate precum "Niciodată nu s-a vorbit despre excepții cu privirea la împărtășania dată celor recăsătoriți" - au încercat să diminueze ceea ce a scris cardinalul. Care în schimb - așa cum se observă din text - a dat exemple de posibilități de admitere. Cum comentați?

Cred că, grație cărții mele și prefeței cardinalului Müller, pentru prima dată criticii au fost constrânși să răspundă și nu pot să nege un punct: există circumstanțe atenuante în virtutea cărora un păcat de moarte (un păcat care altminteri ar fi de moarte) devine un păcat mai ușor, numai venial. Deci există unele cazuri în care divorțați recăsătoriți pot să fie considerați (de către duhovnic și după un discernământ spiritual adecvat) în harul lui Dumnezeu, deci să poată primi sacramentele. Pare o noutate tulburătoare, dar este o învățătură în întregime, aș îndrăzni să spun în mod granitic tradițională.

Unii obiectează că aceste cazuri sunt puține...

Papa nu spune că sunt multe și probabil că vor fi foarte puține în anumite contexte și mai numeroase în anumite altele. De fapt, circumstanțele atenuante sunt lipsa de știință deplină și consens deliberat. Într-o societate evanghelizată în întregime se poate presupune că aceia care nu au știință deplină despre caracteristicile proprii ale căsătoriei creștine sunt foarte puțini sau chiar nu există. Într-o societate în curs de evanghelizare aceste cazuri vor fi mai numeroase. Și într-o societate pe larg descreștinată? Chiar că n-aș ști. Chiar dacă ar fi foarte puține cazurile, textele incriminate din Amoris laetitia ar fi în mod perfect ortodoxe și ar fi foarte gravă vina acelora care l-au acuzat pe papa de erezie: calomnie, schismă și erezie. Afară de cazul în care, așa cum sper și cred eu, nu trebuie să li se acorde lor atenuantele lipsei de știință deplină și consens deliberat.

Îl cunoașteți bine de mult timp pe Müller: care este semnificația cuvintelor pe care le-a scris în prefața cărții dumneavoastră?

Cardinalul Müller este un mare teolog, cu siguranță printre cei mai mari care n-au participat direct la Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican. A avut neînțelegeri și dificultăți de raport cu Curia și chiar cu Sfântul Părinte și nu i-a fost reînnoită funcția de prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței. Mulți dizidenți sperau să facă din el propria călăuză pe drumul care conduce la schismă. Cu prefața la cartea mea, cardinalul ne oferă o părere pro veritate cu privire la ortodoxia învățăturii din Amoris laetitia. Însă există desigur și ceva mai mult: în momentul în care pontiful este atacat pe terenul credinței și al moralei creștine, Müller, în calitate de catolic și în calitate de cardinal, simte datoria să intervină ca să-l apere (oricare ar fi neînțelegerile și divergențele personale adevărate sau presupuse). De altfel, el a scris o operă monumentală despre papa, care este și o mare mărturie de iubire față de rolul Episcopului de Roma în Biserică. Chiar dacă ar fi adevărat că Müller este de altă părere cu privire la unele aspecte ale liniei pastorale a papei, asta n-ar elimina nimic din valoarea mărturiei sale: putem să fim de altă părere și să fim fideli. Obiecția sinceră este o bogăție; acuzele de erezie, calomniile, apelurile la schismă, fanatismul care erodează atitudinea fundamentală de încredere și stimă, datorată succesorului lui Petru și vicar al lui Cristos, este ceva total diferit.

Dumneavoastră continuați să susțineți că Amoris laetitia reprezintă o dezvoltare a lui Familiaris consortio și nu o ruptură de exortația lui Ioan Paul al II-lea. De ce?

Există o comună bază teologică: acceptarea distincției de păcat de moarte și de păcat venial, recunoașterea că pentru ca să existe un păcat de moarte este necesară știința deplină și consensul deliberat; recunoașterea faptului că situațiile sociale în care trăiește o persoană pot în potență să împiedice recunoașterea deplină a adevărului și să facă în așa fel încât să se facă răul fără a-și da seama de asta pe deplin sau și să fie limitată și comprimată libertatea de a face binele. Toate aceste lucruri se găsesc în Familiaris consortio (și în Reconciliatio et paenitentia) înainte de a fi în Amoris laetitia. Pe această bază comună se altoiesc două alegeri disciplinare diferite. Sfântul Ioan Paul al II-lea, pentru a apăra în conștiința poporului credincios și mai ales a celor mai mici conștiința indisolubilității căsătoriei interzice ca divorțații recăsătoriți să poată primi împărtășania, afară de cazul în care se despart sau se angajează să renunțe la raporturile sexuale. Nu spune că în cazul lor nu pot să existe atenuante subiective, nu neagă că în unele cazuri pot să fie în harul lui Dumnezeu. Spune pur și simplu că scandalul obiectiv pe care ei îl dau este prea mare pentru ca să poată fi admiși la sacramente. În schimb papa Francisc spune că trebuie admiși la pocăință ca toți ceilalți păcătoși. Să meargă la duhovnic, să spovedească păcatele lor, să expună circumstanțele lor atenuante, dacă au, și duhovnicul le va da dezlegarea, dacă există condițiile pentru a o putea da. Probabil că papa Francisc consideră că, măcar în unele societăți, conștiința indisolubilității căsătoriei s-a pierdut deja în conștiința populară și că de acum este inutil să se închidă grajdul pentru că boii au scăpat deja. În schimb acum trebuie mers să fie căutați acolo unde s-au pierdut pentru a-i reconduce în casa Domnului. Aceeași teologie, două alegeri disciplinare diferite dar, în realitate, o unică linie pastorală.

Au avut un rol și contextele diferite în care au fost scrise cele două documente?

Criticii papei Francisc nu-și amintesc care era contextul în care apare Familiaris consortio. Înainte de Familiaris consortio divorțații recăsătoriți erau practic excomunicați. Erau excluși de la participarea la viața Bisericii, obiect numai de invectivă și de condamnare. Familiaris consortio (și noul Cod de Drept Canonic) elimină excomunicarea, îi invită să frecventeze liturghia duminicală, să-i boteze pe copiii lor și să le dea o educație creștină, să participe la viața comunității. Vestitul paragraf 84 din Familiaris consortio (cel care conține interdicția împărtășirii) pune o limită pe acest drum. Amoris laetitia continuă parcursul integrării divorțaților recăsătoriți în viața Bisericii. Pentru aceasta spunem că, în pofida diversității disciplinare, există o profundă unitate a liniei pastorale între sfântul Ioan Paul al II-lea și Francisc. Asta înseamnă că acum divorțații recăsătoriți nu mai sunt păcătoși și că adulterul nu mai este un păcat? Nu, pur și simplu acum divorțații recăsătoriți nu mai sunt păcătoși "extraordinari", excluși de la împărtășanie. Sunt păcătoși "ordinari" care pot merge să se spovedească, să spună circumstanțele lor atenuante (dacă au) și, "în anumite cazuri" (puține sau multe, nu știm), să primească dezlegarea.

După părerea dumneavoastră, de ce problema cea mai dezbătută, aceea a posibilității în anumite cazuri, după un drum penitențial și un discernământ, de a administra sacramentele divorțaților recăsătoriți a fost izolată numai într-o notă din documentul lui Francisc?

Cred că motivul este că papa nu intenționa să dicteze o normă generală. Există astăzi în lume atâtea contexte și atâtea situații diferite încât nu este posibil să se dicteze o normă disciplinară care să fie valabilă pentru toți în mod uniform. După părerea mea, papa voia numai să invite episcopatele și pe fiecare episcop să-și asume propriile responsabilități. În contexte de creștinătate compactă probabil că are sens să se mențină o atitudine rigidă, care poate părea lipsită de milostivire dar se naște din milostivirea față de cei mici, cei săraci, cei lipsiți de apărare care ar putea fi induși în eroare. În contexte "lichide" în care digurile vechilor structuri s-au stricat de acum, o apărare rigidă nu are sens, trebuie mers să fie căutați oamenii acolo unde se află ei, în cadrul condiției lor existențiale. Botezaților neevanghelizați va trebui înainte de toate să se propună iubirea lui Cristos. Va veni după aceea timpul de a clarifica și a descâlci situațiile matrimoniale. Riscul scandalului acolo va fi minim pentru că sensibilitatea față de valoare s-a pierdut și trebuie să fie reconstituită.

De ce este acuzată Amoris laetitia că se apropie de etica situației?

Etica situației spune că niciun comportament nu este bun sau rău în mod absolut. Pentru ea orice comportament este bun sau rău în funcție de circumstanțe; conștiința subiectului și intenția sa determină valoarea morală a actului. Sfântul Ioan Paul al II-lea, preluând o lungă tradiție care merge măcar până la sfântul Toma de Aquino, a spus că există acte care sunt în mod intrinsec rele, oricare ar fi intenția subiectului care acționează. Există o intenție care este în mod necesar imanentă în act și care este distinctă de intenția subiectului care acționează. În concluzie: intenția subiectivă nu face bun un act rău.

Însă nici sfântul Toma nici sfântul Ioan Paul al II-lea n-au intenționat să nege că latura subiectivă a acțiunii - cunoașterea și libertatea care se unesc în intenția subiectului - ajung să determine nivelul de responsabilitate a subiectului pentru actul său. Un mare prieten al lui Ioan Paul al II-lea (și al meu) Tadeusz Styczeń obișnuia să spună "innocens sed nocens": unul poate să fie subiectiv nevinovat dar să facă obiectiv lucrul greșit, deci să-și dăuneze sieși și altora. Pentru aceasta părintele Giussani obișnuia să spună: nu vă fie frică să judecați acțiunile și să spuneți ce este bine și ce este rău; nu vă hazardați niciodată să judecați persoanele pentru că numai Dumnezeu cunoaște inima omului și poate măsura nivelul său de responsabilitate (pe Dumnezeu și, prin urmare, subiectul însuși și duhovnicul căruia el i se încredințează).

Cei mai aprigi critici ai actualului pontif îl acuză că favorizează subiectivismul...

Mie mi se pare că în criticii lui Amoris laetitia în realitate reiese o nouă deviere, paralelă și opusă eticii situației și subiectivismului în etică. Această nouă deviere este obiectivismul în etică. După cum subiectivismul (etica situației) vede numai latura subiectivă a acțiunii, adică intenția subiectului, în același mod obiectivismul vede numai latura obiectivă a acțiunii, adică materia mai mult sau mai puțin gravă. Etica Bisericii catolice este realistă. Realismul vede atât latura subiectivă cât și latura obiectivă a acțiunii și evaluează deci atât materia gravă cât și știința deplină și consensul deliberat. Așa cum învață Dante Alighieri, contrariul unei erori nu este adevărul ci eroarea de semn contrar. Adevărul este cărarea strâmtă între două erori de semn contrar.

De ce ați ales pentru cartea dumneavoastră titlul "Răspunsuri amicale adresate criticilor lui Amoris laetitia? Ce înseamnă, în acest caz, "amicale"?

Mulți dintre critici sunt prieteni. Josef Seifert este un prieten de o viață cu care am împărtășit atâtea bătălii și o mare muncă în domeniul filozofiei, în care a dat contribuții de mare importanță. Pe Roberto de Mattei îl cunosc de patruzeci de ani, când eram împreună în Institutul de Istorie și Politică din Universitatea din Roma, el asistent al lui Saitta și eu al lui Del Noce. L-am apărat atunci când, ca vicepreședinte al CNR, a fost atacat pentru pozițiile sale în materie de evoluție. Am încercat să mențin polemica în limitele respectului, recunoașterii reciproce a bunei credințe, spiritului de căutare a adevărului și le sunt recunoscător pentru că au încercat să urmeze aceeași regulă.

De Mattei susține că ați introdus, cu scrierile dumneavoastră despre Amoris laetitia, o distincție tripartită a păcatelor: veniale, grave și de moarte. Cum răspundeți?

Eu explic în cartea mea că nu toate păcatele grave cât privește materia lor sunt de moarte. De fapt, dacă lipsește știința deplină și consensul deliberat, ele pot să fie "degradate" la păcate veniale. De Mattei îmi opune un text din Reconciliatio et paenitentia care refuză tripartiția, propusă de unii, între păcate veniale, grave și de moarte. Iată cuvintele sfântului Ioan Paul al II-lea: "Tripartiția ar putea scoate în evidență faptul că între păcatele grave există o gradație. Dar rămâne adevărat mereu că distincția esențială și decisivă este între păcat care distruge caritatea și păcat care nu ucide viața supranaturală: între viață și moarte nu există cale de mijloc... De aceea, păcatul grav se identifică practic, în doctrina și în acțiunea pastorală a Bisericii, cu păcatul de moarte" (Reconciliatio et paenitentia, nr. 17). Dificultatea este rezolvată repede. Eu nu propun să se insereze o a treia categorie în afară de cele de păcat de moarte și păcat venial. Toate păcatele sunt veniale sau de moarte, așa cum spune pe bună dreptate Ioan Paul al II-lea. Eu spun pur și simplu că păcatele grave cât privește materia pot să devină veniale atunci când lipsește știința deplină și consensul deliberat. Niciun contrast cu Reconciliatio et paenitentia.

Domnule profesor, de ce dumneavoastră, de mulți ani angajat în alte domenii, vă ocupați din nou de filozofie și de teologie?

Când a început atacul împotriva papei Francisc s-a încercat să-l opună lui pe sfântul Ioan Paul al II-lea. Cei care l-au atacat au încercat să se prezinte ca apărători ai moștenirii spirituale a lui Karol Wojtyła. Atunci m-am întrebat: ce ar spune sfântul Ioan Paul al II-lea dacă ar fi în mijlocul nostru. Și mi-am răspuns: ar spune "urmați-l pe papa". În realitate cea mai mare majoritate dintre cei care astăzi îl atacă pe papa Francisc au fost - și continuă să fie - și împotriva lui Benedict al XVI-lea, Ioan Paul al II-lea, Ioan Paul I, Paul al VI-lea, Ioan al XXIII-lea. Este pus în discuție Conciliul. Încearcă să-l reprezinte pe Ioan Paul al II-lea ca și cum ar fi papa unei reacții conservatoare anti-conciliare. Încearcă să-și aproprieze amintirea sa.

Eu i-am fost aproape, a fost marele prieten al vieții mele, cred că pot și trebuie să dau o mărturie adevărată: Ioan Paul al II-lea a fost marele papă al Conciliului și al realizării sale. Și în ceea ce privește așa-numita cotitură antropologică în teologia morală, el n-a respins-o, mai degrabă a interpretat-o conducând-o din nou în cadrul marii tradiții a Bisericii care este întocmai tradiția realismului. Acel realism care știe să țină cont în mod echilibrat de toți factorii vieții, de latura obiectivă ca și de latura subiectivă a acțiunii. Mă ocup din nou de aceste lucruri pentru a apăra amintirea prietenului meu, pentru a-i restitui un pic din cele atât de multe pe care eu - asemenea tuturor - le-am primit de la el.

(După Vatican Insider, 20 noiembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat