Iași: Concert de orgă în catedrală
Un concert extraordinar de orgă a fost susținut de tânărul și profesionistul Alexandru Catău, în catedrala romano-catolică "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași, duminică seara, 19 noiembrie 2017.
Tânărul organist, Alexandru Catău, s-a aflat pentru a doua oară în acest an lângă clapele orgii din catedrala ieșeană, după concertul din luna mai. Chiar dacă, în epoca modernă, concertele de muzică de orgă și-au pierdut parcă din popularitate, în liniștea tainică a catedralei din Iași, organistul Alexandru Catău i-a convins pe ascultători de frumusețea acestui instrument, numit "regina instrumentelor".
În deschiderea concertului, după introducerea făcută de pr. Cristian Bîrnat, Alexandru Catău a început cu o scurtă prezentare a instrumentului, dar și o descriere a lucrărilor ce urmau a fi interpretate, pentru a facilita înțelegea abordării și interpretării pieselor. Orga nu este un instrument standardizat. Dacă luăm pianul, flautul sau vioara, ele sunt mereu aceleași în orice orchestră. În schimb fiecare orgă este un unicat. Nu există două orgi identice, ba mai mult, fiecare țară și-a format o estetică a ei, conform specificului fiecărei epoci istorice. Acest lucru și pentru că bisericile nu sunt aceleași, iar orga a fost mereu construită pentru o anumită biserică. Concertul de orgă este singurul tip de concert la care publicul nu are în față interpretul (la operă, teatru, filarmonică, artiștii sunt mereu pe scenă). Este și motivul pentru care astăzi se construiesc din ce în ce mai multe orgi cu pupitrul de comandă mobil, pentru a avea un contact direct între public și interpret.
Orga din catedrala din Iași aparține unei estetici neobaroce. În anii 1950, lumea muzicală sărbătorea 200 de ani de la moartea lui J. S. Bach. Organiștii din acel timp descopereau din ce în ce mai mult muzica lui. Doar că instrumentele pe care le aveau atunci la dispoziție erau orgile romantice cu registre moi, calde și rotunde, iar pentru ei, muzica lui Bach nu suna ideal pe aceste instrumente. Este motivul pentru care apare această estetică neobarocă, în căutarea acelei clarități și străluciri a orgii baroce din timpul lui Bach. Așa s-a născut acest stil neobaroc. Mențiunea ar fi faptul că sonoritatea instrumentului rămâne modernă. Nu putem construi astăzi instrumente care să sune ca acum 200 de ani pentru că astăzi avem alte mijloace. În dieceza noastră există două mari instrumente cu această estetică neobarocă: orga de la Iași și cea de la Parohia Bacău "Sfântul Nicolae".
Programul de duminică seara a cuprins piese din mai multe epoci ale istoriei și ale muzicii, culminând cu o improvizație (compoziție în timp real) a organistului. Toți participanții au plecat acasă edificați de modul în care organistul a reușit interpreteze lucrările.
Alin-Corneliu Sabău
* * *
Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto:
19 noiembrie: Iași: Concert de orgă în catedrală
lecturi: 10.