Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ziua Mondială a Săracilor este o provocare etică pentru societățile noastre

De Carlo Maccari

Inițiativa papei Francisc de a stabili o Zi Mondială a Săracilor are în sine un caracter de noutate în cadrul eclezial și social, dar reafirmă și istoria unui raport așa de puternic, pe care l-am putea numi "sacramental" între Biserică și săraci început încă de la începuturile vestirii evanghelice.

Mt 25,31-46: un Dumnezeu care s-a făcut sărac cere să-i iubim pe săraci

Există numeroase texte din Evanghelii unde Isus se întreține cu săracii de orice origine și specie, arătând față de ei o preferință de iubire și de compasiune: "Sărăcia este chiar în centrul Evangheliei, așa încât, dacă noi am scoate sărăcia din Evanghelie, nu s-ar înțelege nimic din mesajul lui Isus" (Papa Francisc, Meditația de dimineață în capela din Domus Sanctae Marthae, 16 iunie 2015).

În Biserica de la începuturi textul care a fost cel mai mult meditat și primit în practica vieții creștine a fost învățătura lui Isus conținută în Mt 25. În acest text, Isus cu multă claritate afirmă că pentru a avea acces la viața veșnică nu contează raportul nostru privat cu Dumnezeu, ci cu fratele nostru, cu săracul: "Adevăr vă spun: tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut".

Astăzi există o anumită interpretare a acestui verset, foarte răspândită în Biserică, interpretare care îl consideră pe cel sărac ca "intermediar" pentru a ajunge la Isus, ca vehicul, și asta a generat o spiritualitate mioapă și deformată, pentru că în acest mod se privește la cel sărac mereu de sus în jos, este ajutat pentru că în el se încearcă să se vadă fața lui Isus, dar după aceea eventual se speră de a nu-l mai întâlni.

Isus nu spune "ceea ce ați făcut săracilor este ca și cum mi-ați făcut mie", ci "mie mi-ați făcut"; Isus proclamă pe cel sărac ca prezență reală a însăși Persoanei sale. Așadar, săracul nu trebuie ajutat pentru că în el caut fața lui Isus, ci pentru că în cel sărac îl întâlnesc pe Isus, care-mi vorbește, mă întreabă cu privire la experiența mea concretă de viață prin suferințele sale, necesitățile sale, dar și certitudinile sale esențiale și speranțele sale.

Recitirea "apologetică" a Părinților Bisericii

Pornind de la acest text, dar și de la altele precum întâlnirea cu bogatul (Mt 19,16-30), convertirea lui Zaheu (Lc 19,1-10) sau bogatul nemilos (Lc 16,19-31), Părinții Bisericii s-au întrebat mai ales cu privire la raportul dintre bogăție și sărăcie. Clement din Alexandria a fost primul într-o omilie a sa - Ce bogat se va mântui? - care a tratat despre acest raport nu în termeni ideologici, ci de credință. Pentru părintele apologet sărăcia și bogăția nu sunt entități evaluabile din punct de vedere moral, ci bogații și săracii au valență morală. Și folosește cuvinte foarte puternice împotriva bogaților care, deveniți creștini, își ascund bunurile pentru a nu le da săracilor. Îi definește "ucigaș: sămânță a lui Cain, discipol al diavolului. Nu are inima lui Dumnezeu, nu are speranța lucrurilor mai mari; este steril, este uscat; nu este o mlădiță a viei cerești care trăiește în veci".

Clement are această convingerea evanghelică: nu săracul "a primit porunca de a primi, ci tu [bogatul] ai avut porunca de a da". În omilia sa, Clement de Alexandria schițează raportul dintre bogăție și sărăcie cu echilibru, trasând trei puncte care vor deveni punct de referință pentru reflecția eclezială viitoare: bogăția în sine este un bine, fiind un dar al lui Dumnezeu; toți oamenii sunt egali și toți au dreptul de a se folosi în același mod de darurile lui Dumnezeu; bogatul, dacă vrea să aibă acces la viața veșnică, are obligația inevitabilă de a împărtăși bogăția sa până la ridicarea condiției săracului. Părinții Bisericii care au urmat vor prelua și vor dezvolta aceste linii. De exemplu Vasile cel Mare critică o anumită evlavie deformată făcută din posturi și sacrificii ca scop în sine și nu îndreptate spre cel sărac. O gândire care pare și astăzi foarte actuală: "Știu despre mulți care postesc, care recită rugăciuni, care gem și suspină, care practică orice formă de evlavie care nu presupune cheltuială, dar care nu dau un ban pentru cei nevoiași. La ce le va folosi deci toată această evlavie? Nu pentru asta vor fi admiși în împărăția cerurilor!" (Vasile cel Mare, Homilia VII in divites, [H. VII i.d.] 3).

După aceea, ca în sfântul Ambrozie, Părinții Bisericii au văzut în ajutorul dat săracului o adevărată faptă de milostenie și de dreptate: "Milostivirea este parte a dreptății. Asta înseamnă că dacă tu, însuflețit de milostivire, intenționezi să dai săracilor, ei bine, acționând astfel, nu faci mai mult decât cere dreptatea, după cum spune Scriptura: «A împărțit, a dat celor săraci; dreptatea lui dăinuie pentru totdeauna» (cf. Ps 11,9)" (Ambrozie, Expunere despre Psalmul 118, în: PL 15,1372.1410-1411).

Nu avem spațiu pentru a trata tema atât de discutată a raportului Biserica-sărăcie în Evul Mediu. Prezint numai explicația vieții sărace, pe care Cristos a ales-o pentru El și pentru discipolii săi, dată de sfântul Toma de Aquino: "Cristos a ales pentru El părinți săraci și totuși desăvârșiți în virtute, pentru ca nimeni să nu se laude numai de noblețea sângelui și de bogățiile părinților. A trăit viață săracă pentru a învăța să se disprețuiască bogățiile. A trăit în simplitate, fără ostentație, cu scopul de a-i ține departe pe oameni de dorința dezordonată de onoruri. A îndurat oboseala, foamea, setea și chinurile trupului, pentru ca oamenii înclinați spre voluptăți și desfătări, din cauza asprimilor acestei vieți, să nu se sustragă de la exercitarea virtuții" (Toma de Aquino, Opuscoli teologici, De rationibus fidei, în ediția leonină a Opera omnia, XL, Roma 1969, pag. 56 șu).

Conciliul al II-lea din Vatican: "O Biserică a săracilor"

Părinții conciliari s-au întrebat imediat cu privire la identitatea Bisericii și răspunsul a fost unanim, stimulat și de convingerile sfântului Ioan al XXIII-lea: "Misterul lui Cristos în Biserică este mereu, dar mai ales astăzi, misterul lui Cristos în cei săraci, pentru că Biserica este, într-adevăr, Biserică a tuturor, dar mai ales Biserică a săracilor".

Nu s-a ajuns la un document specific despre Biserica săracilor, dar atenția față de această temă se găsește în diferite texte în constituțiile conciliare mai mari, începând de la Lumen gentium, 8: "După cum Cristos a realizat opera răscumpărării în sărăcie și prigoană, tot astfel și Biserica este chemată să urmeze aceeași cale, pentru a împărtăși oamenilor roadele mântuirii (...). După cum Cristos (...) la fel și Biserica înconjoară cu dragostea sa pe toți cei apăsați de povara slăbiciunii umane; ba mai mult, ea recunoaște în săraci și suferinzi chipul Întemeietorului său sărac și suferind, își dă toată silința să înlăture mizeria lor și vrea să-l slujească pe Cristos în ei". Întreaga constituție pastorală Gaudium et spes are scopul de a stabili un dialog cu realitățile sociale pentru a depăși nedreptățile și discriminările, inclusiv lupta împotriva sărăciei cu o distribuire egală a resurselor: "Dumnezeu a rânduit pământul și toate câte le cuprinde spre folosul tuturor oamenilor și popoarelor, astfel încât bunurile create trebuie să le revină în mod echitabil tuturor, sub călăuzirea dreptății nedespărțite de iubire" (GS 69).

Există și denunțarea bogăției din lumea occidentală împotriva lipsurilor tot mai întinse ale celei mai mari părți a lumii: "Să se curme așadar scandalul ca unele țări, în care prea adesea majoritatea locuitorilor se împodobesc cu numele de creștini, să se bucure de un mare belșug de bunuri, în timp ce altele să fie lipsite de cele necesare traiului și chinuite de foame, de boli și de tot felul de lipsuri" (GS 88). În multe alte documente ale Conciliului găsim această atenție a unei Biserici sărace față de cei săraci; de exemplu în Presbyterorum ordinis 6, unde sărăcia este propusă ca stil de viață preoților, sau în Apostolicam actuositatem 8, unde este propusă laicilor ca motiv de identificare cu Cristos prin solidaritate și dreptate.

De la Paul al VI-lea la papa Francisc un apel coral pentru o "Biserică săracă, a săracilor"

Este memorabil discursul de încheiere a Conciliului al II-lea din Vatican al fericitului Paul al VI-lea adresat săracilor, bolnavilor și tuturor celor care suferă: "O, voi toți care simțiți mai grea povara crucii, voi care sunteți săraci și abandonați, voi care plângeți, voi care sunteți persecutați pentru dreptate, voi despre care nu se vorbește, voi necunoscuți ai durerii, încurajați-vă din nou: voi sunteți preferații din împărăția lui Dumnezeu, împărăția speranței, a fericirii și a vieții; sunteți frații lui Cristos suferind; și cu el, dacă vreți asta, voi mântuiți lumea! Iată știința creștină a suferinței, singura care dăruiește pacea. Să știți că nu sunteți singuri, nici separați, nici abandonați, nici inutili: sunteți cei chemați de Cristos, imaginea sa vie și transparentă. În numele său, Conciliul vă salută cu iubire, vă mulțumește, vă asigură de prietenia și de asistența Bisericii și vă binecuvântează". Paul al VI-lea exprimă toată grija față de viitorul omenirii și iubirea sa față de cei din urmă în Populorum progressio 40: "Există situații în care nedreptatea strigă spre cer. Când populații întregi, lipsite de cele necesare, trăiesc într-o așa stare de dependență încât este împiedicată orice inițiativă și responsabilitate a lor și chiar orice posibilitate de promovare culturală și de participare la viața socială și politică, este mare tentația de a respinge cu violența asemenea injurii aduse demnității umane". Sfântul Ioan Paul al II-lea a preluat și a dezvoltat pentru prima dată într-o enciclică tema opțiunii preferențiale față de cei săraci: "Doresc să amintesc aici una dintre ele: opțiunea sau iubirea de predilecție pentru cei săraci. Aceasta este o opțiune sau formă specială de întâietate în exercitarea carității creștine, pentru care dă mărturie întreaga tradiție a Bisericii. Ea influențează viața fiecărui creștin în măsura în care acesta caută să imite viața lui Cristos, dar se aplică în egală măsură responsabilităților noastre sociale și, de aici, stilului nostru de viață, deciziilor pe care le avem de luat în mod corespunzător cu privire la proprietate și la folosirea bunurilor" (Sollicitudo rei socialis, 42). Sunt numeroase intervențiile în favoarea săracilor și a drepturilor lor în enciclicele sociale ale sfântului Ioan Paul al II-lea.

Benedict al XVI-lea în mesajul pentru Ziua Mondială a Păcii, "A combate sărăcia, a construi pacea", la 1 ianuarie 2009, reia tema despre o Biserică pentru cei săraci: "Din totdeauna doctrina socială a Bisericii s-a interesat de cei săraci. (...) Cât privește Biserica, ea nu va lăsa să lipsească opera sa niciodată și în niciun mod. Această conștiință însoțește și astăzi acțiunea Bisericii față de cei săraci, în care îl vede pe Cristos".

Și tot cu putere le amintește creștinilor de datoria lor de a denunța nedreptățile sociale: "Creștinii au datoria de a denunța relele, de a mărturisi și de a ține vii valorile pe care se întemeiază demnitatea persoanei și de a promova acele forme de solidaritate care favorizează binele comun, pentru ca omenirea să devină tot mai mult familie a lui Dumnezeu" (Discurs adresat Fundației Centesimus Annus, 15 octombrie 2011).

Cu papa Francisc, această istorie de care nu se poate face abstracție, sacramentală, a raportului dintre Biserică și săraci, pe care am încercat s-o amintim în linii mari, își are o primire și maturizare fertilă încă de la prima sa exortație apostolică Evangelii gaudium: "În inima lui Dumnezeu există un loc preferențial pentru cei săraci, atât de mult încât El însuși «s-a făcut sărac» (2Cor 8,9). Tot drumul răscumpărării noastre este însemnat de cei săraci" (EG, 197).

De asemenea, în mod explicit papa Francisc încă din primele zile ale pontificatului său a exprimat în diferite ocazii dorința sa, care este și proiectul său pentru Biserica din viitor: "Pentru aceasta doresc o Biserică săracă pentru cei săraci. Ei au multe să ne învețe. În afară de a fi părtași de sensus fidei, cu propriile suferințe îl cunosc pe Cristos suferind. Este necesar ca toți să ne lăsăm evanghelizați de ei" (EG 198).

Și recent, în vizita la locurile părintelui Primo Mazzolari, a reafirmat: "El a fost definit pe bună dreptate «parohul celor depărtați», pentru că el este anticipatorul unei Biserici în ieșire, de stradă. Nu era nostalgic al unei Biserici din trecut, ci era proiectat spre viitor. Părintele Primo Mazzolari ne îndeamnă să fim o Biserică a săracilor în căutare celor de departe".

Săraci concreți - nu sărăcie "ideologică"

Stabilirea Zilei Mondiale a Săracilor, care se adaugă la celelalte zile mondiale stabilite de pontifi despre diferite tematici sociale, cum ar fi pacea, imigrațiile, etc., are de data aceasta particularitatea de a nu trata o tematică. Nu este Ziua Mondială a Sărăciei, ci Ziua Săracilor, adică a unor persoane concrete; este ziua invitației de a-l întâlni pe cel sărac, de a împărtăși cu el înainte de toate timpul primirii și al ascultării, masa și necesitățile sale. Papa Francisc cel dintâi ne-a orientat s-o trăim în acest sens luând prânzul în acea zi cu 1.500 de săraci în "Aula Paul al VI-lea".

s-a declarat în aceste zile că se poate schița cu papa Francisc o "teologie a sărăciei". Cred că este mai oportun să se vorbească despre o "teologie a săracului" ca "al optulea sacrament" concentrându-ne îndeosebi pe consecințele morale ale acestei expresii folosite pentru prima dată de fericitul Giacomo Cusmano (Palermo, 1834-1888), numit "doctorul săracilor" (C. Bianco. Il povero, ottavo sacramento? Epistolario di Giacomo Cusmano tra morale, spiritualità e pastorale, EDB 2014). În afară de asta, în mesajul papei Francisc se citește că această Zi nu este adresat numai credincioșilor, ci tuturor persoanelor de bunăvoință pentru ca toți să redescopere valorile fundamentale ale conviețuirii civile, cum sunt solidaritatea, primirea, împărtășirea, ascultarea, ajutorul reciproc.

Deci însemnătatea Zilei Mondiale a Săracilor merge dincolo de aspectul numai religios și devine o adevărată provocare etică pentru societățile noastre, pentru familiile noastre, pentru politicienii noștri și pentru conștiințele noastre, obișnuite prea des cu "somnul" produs de siguranțele false ale consumismului și de fricile narcisiste.

(După agenția SIR, 17 noiembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat