Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Card. Stella: "Amoris laetitia și discernământ, iată misiunea preoților"

De Andrea Tornielli

"Este nevoie de preoți pe deplin umani, adică persoane vindecate interior, care au putut să recunoască propriile umbre și să lucreze asupra propriilor conflicte, care sunt afectiv și psihic stabili și senini", pentru că "atunci când lipsește această echilibrată umanitate de fond, preotul riscă să asume poziții de rigiditate sau de distanță, și de teama de a nu ști să gestioneze provocările zilnice ale slujirii. De fapt, nesiguranța se unește mereu cu o anumită inflexibilitate". Cardinalul Beniamino Stella, prefect al Congregației pentru Cler, explică în acest interviu la Vatican Insider misiunea desigur nu ușoară pe care exortația despre căsătorie și familie o încredințează preoților. Chemați să se apropie "de viața persoanelor neclasificându-le prin scheme ideologice sau norme abstracte, ci ascultându-le, interpretând situația lor concretă și dorința lor de Dumnezeu".

Eminență, în aceste luni de discuții despre exortația Amoris laetitia s-a disecat documentul, mai ales cu privire la problema posibilei readmiteri la sacramente în unele cazuri de divorțați recăsătoriți, dar s-a vorbit puțin despre figura centrală a preotului. De ce?

Cred că tot ceea ce face parte din materia credinței are nevoie mereu, din partea noastră, de ceea ce aș numi o "convertire a privirii". Adică, nu se pot privi și interpreta lucrurile credinței și vieții Bisericii cu ochelari de prejudecăți sau ideologici. Efortul pe care trebuie să-l facem este să scrutăm orizontul mai amplu în care se situează fiecare afirmație sau un întreg document. Sinodul a fost convocat pentru a încuraja reflecția despre frumusețea familiei și despre vocația matrimonială, și în lumina unor realități socio-culturale și a noilor problematici. A reduce această panoramă la fiecare problemă, oricât ar fi de importantă, nu este corect. De fapt, evaluările divergente s-au născut numai despre aspectul privitor la posibila readmitere la sacramente pentru divorțații recăsătoriți, în timp ce Amoris laetitia este un document care invită să se adopte practica discernământului pentru a însoți familiile rănite, care este cu totul altceva. În acest sens, se vorbește încă puțin despre misiunea încredințată preoților și amintită și de noua Ratio Fundamentalis (noile linii călăuzitoare cu privire la preoție, publicate în 2016, nr): a fi oameni ai discernământului, adică oameni care se apropie de viața persoanelor nu clasificându-le prin scheme ideologice sau norme abstracte, ci ascultându-le, interpretând situația lor concretă și dorința lor de Dumnezeu, însoțind procesele reale ale vieții lor și ale credinței lor, făcându-i să simtă nevoia de milostivire și de a trăi Evanghelia.

Puteți să explicați ce înseamnă a face "discernământ" așa cum cere Amoris laetitia?

Pentru a prelua o imagine folosită de papa Francisc, aș spune că înseamnă a nu închide viața și realitatea în "totul alb sau totul negru". Această abordare rigidă, alimentată de ideologie și de legalism, este insuficientă pentru "a citi" cu adevărat existența în complexitatea sa. Desigur, este mai ușor a ne închide într-o cușcă și a fi, astfel, protejați de riscurile și de pericolele pe care le vedem în jurul nostru; dar dacă prevalează numai frica rămânem imobili și, oricât ne-ar putea folosi în unele momente, a rămâne mereu în siguranța cuștii până la urmă înseamnă a nu mai trăi. Se înțelege că unii ar vrea să evite truda de a căuta și de a interpreta lucrurile în profunzime, mulțumindu-se cu soluții ușoare și comode; totuși, atât în viața cotidiană cât și în credință, ne dăm seama că există multe "zone cenușii", situații care nu pot să fie încadrate în mod rigid în "ori alb ori negru". Cu privire la Amoris laetitia și la așa-numitele "dubia", cardinalul Gerhard Ludwig Müller, în prefața la ultima carte a filozofului Rocco Buttiglione, evidențiază tocmai această tensiune între obiectivitatea normei, care rămâne fundamentală și luminează cu privire la adevărul căsătoriei, și "situațiile existențiale care sunt foarte diferite și complexe" și care, în anumite cazuri, pot atenua vina sau oricum pot să evidențieze o sinceră căutare a lui Dumnezeu. Pentru a evita atât o adaptare ușoară la spiritul relativismului cât și o aplicare rece a preceptelor, afirmă cardinalul, "este nevoie de o deosebită capacitate de discernământ spiritual". Îmi vine în minte Conciliul din Ierusalim relatat în Faptele Apostolilor: pentru a rezolva o problemă practică din viața Bisericii, apostolii nu fac imediat referință la lege sau la tradiție, ci deschid larg ochii și inima spre trăirea harului Duhului Sfânt. Cam cum spunea cardinalul Canestri, un păstor care a decedat recent: important este a sta în fluviul Bisericii; dacă unul stă un pic mai la dreapta sau un pic mai la stânga este numai varietate legitimă pe care nu trebuie s-o restrângem în mod forțat. Iată, cred că discernământul este arta de a vedea, cu ochii credinței, cum Duhul Sfânt este adesea în acțiune și în situații de viață complexe sau aparent îndepărtate de Dumnezeu, pentru a percepe toate posibilitățile umane, spirituale și pastorală, rămânând mereu "în fluviu".

Amoris laetitia pune o considerabilă încărcătură de responsabilitate pe umerii preoților. Sunt ei formați și pregătiți pentru asta?

Avem în fața noastră o mare provocare ce cuprinde îndeosebi formarea sacerdotală. M-a uimit mult, în colocviul papei Francisc cu părintele Antonio Spadaro, publicat în cartea "Acum puneți întrebările voastre", referința la planurile de formare sacerdotală care riscă să educe cu idei prea clare și după limite și norme definite făcând abstracție de situațiile concrete ale vieții; avem nevoie, în schimb, ca preotul să fie "om al discernământului". Însă pentru aceasta trebuie insistat în mod special pe formarea umană a preoților. Cu noua Ratio Fundamentalis s-a încercat să se descurajeze o formare bazată și organizată cu un accent, aș spune excesiv și absorbant pe planul studiilor academice sau întemeiat pe o spiritualitate abstractă, aproape externă persoanei. Este nevoie - dacă pot să spun așa - de preoți pe deplin umani, adică persoane vindecate interior, care au putut să recunoască propriile umbre și să lucreze asupra propriilor conflicte, care sunt afectiv și psihic stabili și senini.

Ce se întâmplă dacă lipsește acest echilibru?

Când lipsește acest echilibru de fond, preotul riscă să asume poziții de rigiditate sau de distanță, și de teamă de a nu ști să gestioneze provocările zilnice ale slujirii. De fapt, nesiguranța se unește mereu cu o anumită inflexibilitate. În schimb, un preot pe deplin uman merge în mijlocul oamenilor, se lasă înduioșat de rănile lor, încurajează bucuriile lor și trăiește o cordialitate a trăsăturii care-l face plăcut în relații; însoțindu-i pe frați, el va rămâne mereu mai puțin centrat pe sine însuși și se va preocupa, în schimb, să facă să ajungă la toți mângâierea lui Dumnezeu și parfumul harului său. Un astfel de preot nu-i privește pe ceilalți de la înălțimea unei catedre, ci, pe deplin conștient că el este cel dintâi un păcătos iertat, merge în aceeași barcă a fraților și face cu ei traversarea convertirii la Cristos. Cu compasiune și apropiere paternă, el va ști să primească istoria fiecăruia, ca un om care știe bine că orice istorie și orice persoană este diferită de celelalte și că nu există manuale și breviare deja făcute odată. Este un om care știe să propună o credință și o viață creștină făcută mai mult din relații decât din reguli abstracte.

A uimit faptul că la Firenze, în noiembrie 2015, papa Francisc a indicat Bisericii italiene modelul lui Don Camillo al lui Guareschi. De ce a făcut asta, după părerea dumneavoastră?

Întâlnirea de la Firenze a fost dedicată umanismului creștin, care nu este un concept abstract, ci un model al faptului de a fi oameni pe care-l putem contempla în Isus și-l putem realiza grație Lui. Chiar dacă istoriile lui Guareschi și figura lui don Camillo sunt destul de îndepărtate în timp și fotografiază un context italian care de acum nu mai există, papa a voit să amintească imaginea "umană" a acelui paroh: un om umil, în anumite privințe exuberant, care se definește "sărman preot de la țară", dar care stă în mijlocul oamenilor și se dedică în întregime lor, arătând forță, determinare și curaj profetic atunci când este vorba de a-i apăra pe cei mai slabi, de a educa, de a interveni în situații. Este vorba despre figura de preot aș spune "esențială", care centrează toată viața sa sacerdotală pe Isus. Cum să nu ne amintim de vestita scenă din filmul "Don Camillo, Monsignore... ma non troppo", în care parohul dialoghează cu Răstignitul, chiar imediat după ce a primit numirea ca monsenior; în colocviu, Cristos demască în mod duios câteva minciuni ale lui don Camillo, care, între ironic și încâlcit răspunde: "Doamne, atât de mult voiam să te revăd...". Deci, o figură de preot înzestrată și cu un umorism sănătos, care-l ajută "să nu se ia prea în serios" și, astfel, să rămână profund uman. Așadar, nu un "funcționar din sacristie", ci un păstor care știe să se înduioșeze și să plângă pentru popor.

Așadar, ce înseamnă a fi preot într-o societate ca a noastră, tot mai secularizată?

Și această situație culturală are nevoie de discernământ prudent și atent. Trebuie să fim atenți la generalizările care, eventual, pornind de la o reflecție defetistă cu privire la realitatea actuală, ne fac să ne îndreptăm în urmă și ne fac să devenim, așa cum afirmă Evangelii gaudium, "pesimiști nemulțumiți și cu fața întunecată". Desigur, astăzi trăim într-o lume secularizată, în care au dispărut unele certitudini consolidate și s-au schimbat profund unele contexte ospitaliere și favorabile pentru transmiterea credinței. totuși, și aceasta poate să fie o binecuvântare.

Chiar o binecuvântare?

Istoria ne învață că atunci când creștinismul n-a trebuit nici să lupte nici să trudească pentru a vesti mesajul său, a riscat să devină lânced, să se acomodeze în siguranța socială sau, și mai rău, să încheie legături ambigue cu puterea politică pentru a menține garanția propriilor privilegii. Astăzi, în schimb, avem posibilitatea de a recupera spiritul profetic al Evangheliei și de a vesti mesajul său alternativ și împotriva curentului; într-o lume care se schimbă rapid, adesea marcată de incapacitatea de a ne iubi și de a ne asculta, și care restrânge viața în logica consumismului și a pieței, preotul poate să fie martorul unui Cuvânt nou, capabil să facă persoanele să reflecteze și să inaugureze stiluri și modele de viață diferite. Pentru a face asta, aș spune simplu: trebuie să fim din nou preoți! Adică să ne întoarcem la esențialul slujirii: să oferim timp persoanelor pentru ca să poată găsi măcar un spațiu de ascultare și de dialog, să fim disponibili pentru spovezi, să ne rugăm cu oamenii, să fim martori ai bucuriei, ai slujirii și ai gratuității. Referința noastră nu poate să fie decât Evanghelia: când Isus întâlnește persoanele, obosite, rănite sau căzute, apleacă asupra lor o privire binecuvântătoare și iubitoare, se înduioșează, le ia la inimă și le ridică. Tocmai aceasta trebuie să fie, și astăzi, misiunea fiecărui preot.

(După Vatican Insider, 25 noiembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat