Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 28-a de peste an - Anul A - 2017

"Tatăl Domnului nostru Isus Cristos să lumineze ochii inimii noastre, ca să cunoaștem care este speranța chemării noastre" (Ef 1,17-18).

Versetul de la Evanghelie ne vorbește despre "speranța chemării noastre". Și care este această speranță? Iat-o: Așa cum Tatăl l-a proslăvit pe Fiul cu slava pe care o avusese la el înainte de întemeierea lumii (cf. In 17,24), tot așa el îi va proslăvi și pe aceia care vin la el prin Isus Cristos (cf. 2Cor 3,18). Aceasta este o speranță de a dobândi mântuirea veșnică prin Isus Cristos (cf. 1Tes 5,9).

Aceasta este o speranță de a intra în slava veșnică (cf. Rom 2,7); aceasta este o speranță de a ședea la nunta veșnică unde Cristos este Mirele, iar noi, oamenii, suntem mireasa (cf. Ef 5,25); aceasta este o speranță de chemare la ospățul veșnic de nuntă, unde însuși mirele Cristos ne va servi la masă (cf. Lc 12,37); aceasta este o speranță de a deveni oameni de casa lui Dumnezeu, și de a ne bucura veșnic cu îngerii și sfinții (cf. Mt 8,11; Ef 2,19-20).

Această minunată speranță n-au înțeles-o mulți din vechiul popor ales, căci, împreună cu păgânii, l-au respins și l-au răstignit pe Isus, Domnul slavei (cf. 1Cor 2,8). Dar această minunată speranță n-o înțeleg încă nici mulți oameni din Noul Testament, unde chiar mulți creștini, alături de necredincioșii acestor timpuri de pe urmă (cf. Evr 9,26), îl resping și îl răstignesc și ei prin păcat pe Isus (cf. Evr 6,6), chiar acum când Isus s-a arătat să șteargă păcatul spre nefericirea lor, rămânând astfel veșnic fără lumină, fără bucurie, fără mântuire, fără speranță și fără Dumnezeu (cf. Mt 22,7.13).

Această taină a ospățului divin și a nunții Fiului lui Dumnezeu cu popoarele lumii le-a fost revelată oamenilor progresiv încă din Vechiul Testament, nu pentru că Dumnezeu ar fi avut secrete, ci pentru că mintea oamenilor apăsată de păcat nu putea să pătrundă totul deodată. De aceea, într-un prim moment, așa cum ne spune prima lectură, Dumnezeu le-a revelat mai întâi că el cheamă popoarele lumii la un veșnic ospăț regesc pe muntele Sionului (cf. Is 25,6-10). Și pentru că în Biblie muntele Sionului este simbolul cerului, atunci acel ospăț este ceresc, bucatele lui sunt cerești și fericirea lui este cerească. De aceea, psalmistul vorbește de desfătări veșnice la dreapta lui (cf. Ps 16,11).

Apoi, Dumnezeu vorbește poporului ales despre plăcerea lui de a locui între oamenii lui (cf. Prov 8,31). Apoi, îi vorbește despre dorința lui de a se logodi cu poporul: "Te voi logodi cu mine pentru totdeauna; te voi logodi cu mine prin neprihănire, judecată, mare bunătate și îndurare; te voi logodi cu mine prin credincioșie și vei cunoaște pe Domnul! În ziua aceea, zice Domnul, îmi vei zice: Bărbatul meu!, și nu-mi vei mai zice: Stăpânul meu" (Os 2,16.19-20). Apoi, îi vorbește deschis despre dorința lui de a se căsători cu poporul ales: "Așa cum se bucura mirele de mireasa lui, așa se va bucura Dumnezeul tău de tine" (Is 62,5). Și pentru că poporul ales mai cocheta cu zeii falși, Dumnezeu, în Noul Testament, va vorbi de o răpire a miresei sale pe nori (cf. 1Tes 4,7).

Fac o mică paranteză și spun că nu numai copiilor, dar și multor oameni maturi le plac basmele unde regi și fii de regi se căsătoresc cu femei simple și virtuoase din popor și le fac regine; și uneori auzim că așa ceva s-a întâmplat și se întâmplă chiar și în realitate. Ei bine, ceea ce este de domeniul basmelor și al întâmplărilor rare, Biblia ne spune că în timpul de acum, o fericire mult mai mare decât cea din basme, fericirea de a deveni mireasa și regina Fiului lui Dumnezeu, este pregătită pentru fiecare om începând cu cel mai simplu, dar om care crede în acel Dumnezeu care este Tatăl Domnului nostru Isus Cristos (cf. Ef 1,17) și al acelui Isus care s-a întrupat din Fecioara Maria, prin puterea Duhului Sfânt (cf. Lc 1,35), și care a venit să mântuiască lumea de păcate (cf. Mt 1,21); al acelui Isus care a venit să-și facă un nou popor care să-i fie mireasă (cf. Ap 22,17); mireasă pe care să o ducă în casa Tatălui său veșnic cea cu multe lăcașuri (cf. In 14,2-3). Această speranță sigură, care depășește orice vis și orice închipuire (cf. Ef 3,20), este oferită lumii întregi în timpul de acum, prin credința în Isus, Fiul lui Dumnezeu cel viu. Numai că și mulți oameni din timpul de acum, ca și mulți din Vechiul Testament, cum am văzut în evanghelia de astăzi (cf. Mt 22,1-14), refuză această speranță, această ofertă generoasă, precum și pe autorul ei.

Chiar în Vechiul Testament, în cartea istorică, Cartea Esterei, Dumnezeu ne vorbește profetic despre un ospăț de nuntă, despre o căsătorie a unui mare împărat cu o fată simplă, ba mai mult, cu o sclavă străină, imagine a căsătoriei escatologice a lui Isus, Fiul marelui împărat Dumnezeu, cu Biserica cea formată în majoritatea ei din străini care nu aparțin poporului lui Israel. Este vorba despre ospățul grandios dat de împăratul persan Ahașveroș, identificat cu Xerxes (486-465 î.Cr.), fiul lui Darius cel Mare (550-486 î.Cr.), cel care a domnit din India până în Etiopia, peste o sută douăzeci și șapte de provincii (cf. Est 1,1ss), cel care a murit asasinat, și cel care a dat un ospăț grandios cu toți demnitarii popoarelor și armarei, în cinstea frumoasei sale soții, împărăteasa Vasti, identificată cu Amestris (+425 î. Cr.). Dar această regină care era crudă și rea, refuzând invitația împăratului la ospăț exact ca mai marii poporului din evanghelia ultimelor duminici, a făcut să fie aleasă de soție și împărăteasă a marelui împărat Xerxes, străina, orfana, sclava, săraca și ascultătoarea Estera, simbolul popoarelor străine care vor forma Biserica, mireasa Fiului lui Dumnezeu. Estera, pentru că a ascultat totdeauna și în toate de împărat; pentru că a îmbrăcat și purtat numai hainele trimise de împărat; pentru că a folosit numai cosmeticele și parfumurile trimise de împărat și plăcute lui și pentru că nu a căutat nimic în afara voinței împăratului, a fost făcută de împărat soția sa, și împărăteasa imperiului persan și a dat un ospăț slăvit în onoarea ei (cf. Est 2,1-18). Iată aici calitățile oricărui suflet care dorește să devină mireasa și regina marelui împărat și să participe la ospățul veșnic, așa cum este planul divin (cf. Is 25,6-10), așa cum este chemarea continuă a lui Dumnezeu: "Toate sunt gata. Veniți la nuntă" (Mt 22,4), și cum este dorința și speranța celor aleși: "Toate le pot în cel care mă întărește" (Fil 4,13). "Voi locui în casa Domnului, până la sfârșitul zilelor mele" (Ps 23,6).

Să fii mireasă a lui Dumnezeu într-o nuntă veșnică, într-o "cetate", fără durere, diavol și moarte (cf. Ap 21,4); într-o cetate cu străzi de aur și locuințe de smaralde (cf. Ap 21,10-27); într-o cetate veșnic luminată, fără dușmani, cu bucate și vinuri de basm (cf. Mt 22,4; Is 25,6; Ps 23,5), care nici prin minte nu a trecut nimănui; și chiar dacă sfântul Paul le-a văzut, nu a găsit cuvinte omenești ca să le exprime (cf. 1Cor 2,9; 2Cor 12,2-4). Unii poeți din vechime, ca Aratus din Cilicia (+ 240 î.Cr.), s-au visat "rude cu Dumnezeu" (cf. Fap 17,28), dar de a fi "mireasa lui Dumnezeu" nu a îndrăznit nici măcar să viseze. Iată până unde a ajuns dragostea lui Dumnezeu pentru noi în Isus Cristos! Este o dragoste care întrece orice cunoștință, și care dă acum celor credincioși mai mult decât au putut să ceară sau să gândească (cf. Ef 3,20). "Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit, așa sunt lucrurile pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-l iubesc" (1Cor 2,9). De aceea, apostolii și sfinții care l-au văzut pe Isus înviat în mai multe rânduri, au preferat să moară decât să piardă această fericire de nedescris.

Se poate refuza o așa fericire și un asemenea Mire? Evanghelia, de câteva duminici încoace, ne spune că da. Niște nefericiți amăgiți de diavol, cei dintâi chemați, au spus nu lui Isus și mântuirii sale. Isus, ca să dea speranță tuturor oamenilor, a spus: "Vor veni de la răsărit și de la apus, de la miazănoapte și de la miazăzi și vor ședea la masă în împărăția lui Dumnezeu. Și iată că sunt unii din cei de pe urmă, care vor fi cei dintâi, și sunt unii din cei dintâi, care vor fi cei de pe urmă" (Lc 13,29-30; Mt 8,11).

Despre cei dintâi chemați, dar care au ajuns cei din urmă pentru că au refuzat cu brutalitate invitația la nunta Fiului lui Dumnezeu, ucigând mesagerii și chiar pe Mire, gândind că-și pot făuri singuri o fericire mai mare și mai sigură, mergând să și-o câștige singuri cu forțele lor. Evanghelia de astăzi spune lucruri dureroase pentru cei violenți față de Isus și de mesagerii săi: "Atunci, regele a fost cuprins de mânie și, trimițând armatele sale, i-a ucis pe criminalii aceia, iar cetatea lor a incendiat-o" (Mt 22,7).

În anul 70, a venit generalul roman Titus și le-a distrus țara, capitala, templul, casele și oamenii. Iar pe cei care au scăpat i-a risipit în lumea întreagă. Dar și acolo unde au ajuns au venit peste ei rând pe rând trupele sarazine, bolșevice și naziste și au continuat distrugerea.

Iată aici soarta tuturor celor care refuză mântuirea lui Dumnezeu prin Cristos, care se poartă rău cu mesagerii lui Dumnezeu și-l răstignesc pe Isus prin viața și acțiunile lor. Dumnezeu caută pe alții în locul lor, căci sala nunții trebuie să se umple.

Dar nici străinii de poporul evreu, "buni și răi", care au fost chemați să umple sala nunții, din numărul cărora suntem și noi, care au auzit chemare la nunta Fiului de împărat, și pe care au acceptat-o prin gura altora la Botez, când li s-a dat o haină albă de nuntă, haină de care nu au avut grijă și au pătat-o fără să o mai curețe în sângele Mielului și fă să ceară iertare (cf. 1In 1,7.9), intră la masa sfântă de nuntă ca cel din evanghelia de azi. Dar vor muți, când îl vor întâlni pe Dumnezeu care nu acceptă haine străine sau haine de botez pângărite. Cei cu hainele străine sau pătate, care au îndrăznit să intre, crezând că ajung vorbele și că nu contează faptele bune, sau crezând că merge și așa (cf. Mt 7,21-27), neținând cont de avertismentul lui Dumnezeu că nimic întinat nu va intra în cer (cf. Ap 21,27), neținând cont nici durerea inimii lui de Tată a lui Dumnezeu care, l-a jertfit pe Fiul său pentru a ne procura la toți haina de nuntă (cf. In 3,16) și sângele care o curăță de orice păcat (cf. 1In 1,7), pe acești îngeri îi va lega de mâini și de picioare și îi va arunca afară în întuneric, unde va fi plânset și scrâșnirea dinților. Căci mulți (toți) sunt chemați, dar puțini (cei cu hainele albe) vor fi aleși (cf. Mt 22,12-14).

Dar ce înseamnă a îmbrăca haina de nuntă, haina de mireasă a Domnului? A îmbrăca haina de nuntă, înseamnă a ne îmbrăca cu Cristos. Iată ce spune Biblia: "Toți câți ați fost botezați în Cristos, v-ați îmbrăcat în Cristos" (Gal 3,27), adică v-ați îmbrăcat cu caracterul lui Cristos. De aceea, "Cel care spune că rămâne în Isus trebuie să trăiască așa cum a trăit el" (1In 2,6), și că trebuie să ajungă la măsura plinătății lui Cristos (cf. Ef 4,13). Isus care singur a fost fără pată, fără rid sau altceva de felul acesta, ne poate face și pe noi pentru el, fără pată, fără rid, sau altceva de felul acesta, adică sfinți și neprihăniți (cf. Ef 5,27), adică neîntinați capabili de a intra în cer (cf. Ap 21,27). De aceea, sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi ne spune: "Toate le pot în Cristos care mă întărește" (Fil 4,13).

De aceea, orice om, care a venit la Isus din starea de "bun sau rău", arată că a dobândit "haina de nuntă", arată că "s-a îmbrăcat cu Isus", că "s-a îmbrăcat cu caracterul lui Isus", arată că "a ajuns la plinătatea staturii lui Cristos", atunci când gândurile lui Isus sunt și gândurile lui; atunci când cuvintele lui Isus sunt și cuvintele lui; atunci când faptele lui Isus sunt și faptele lui; atunci când actele de iubire, de slujire, de iertare, de grijă pentru mântuirea altora ale lui Isus, sunt și actele lui de iubire, de slujire, de iertare, de grijă pentru mântuirea altora. Și iarăși, avem haina de nuntă atunci când oamenii privind la noi, pot spune că l-au văzut pe Isus în noi. De aceea, Isus ne-a cerut să fim asemenea lui: blânzi, smeriți, fără răutate ca pruncii, miloși și iertători fără limite (cf. Mt 18,1-35). Aceasta este haina de nuntă și nu alta. Fără a trăi ca Isus în relațiile noastre cu Tatăl și cu oamenii, inclusiv cu cei răi și păcătoși, orice altceva am face, nu avem haina de nuntă, nu putem fi mireasa lui, nu putem intra în cer.

Vorbeam odată cu "un creștin" care spunea că a-ți ierta dușmanul și a-i face bine este o nebunie. Sigur că a uitat de Isus, porunca lui iubirii dușmanilor (cf. Mt 5,44-48), de iertarea și a rugăciunea lui pentru dușmani de pe cruce (cf. Lc 23,24). Sigur a uitat de cuvintele sfântului Paul către noi creștinii: "Dacă îi este foame vrăjmașului tău, dă-i să mănânce; dacă-i este sete, dă-i să bea; căci dacă vei face astfel, vei îngrămădi cărbuni aprinși pe capul lui. Nu te lăsa biruit de rău, ci biruie răul prin bine" (Rom 12,20-21). Sigur a uitat de cuvântul Scripturii care spune că cine calcă o poruncă le calcă pe toate (cf. Iac 2,10).

Uneori este greu "să-l îmbraci pe Cristos" și să ai haina de nuntă. "Toate le pot în cel care mă întărește" (Fil 4,13), spunea sfântul Paul. Dacă Dumnezeu l-a întărit pe sfântul Paul să se îmbrace cu Cristos și să ajungă chiar de pe pământ până în al treilea cer (cf. 2Cor 12,2), oare nu ne va ajuta și pe noi să ne îmbrăcă cu Cristos, el care vrea ca toți oamenii să ajungă la cunoașterea adevărului și la mântuire (cf. 1Tim 2,4)? Psalmistul ne spune astăzi că Dumnezeu este păstorul tuturor oamenilor, că îi călăuzește pe cărări drepte și că se îngrijește de ei ca să nu ducem lipsă de nici un har trebuincios mântuirii (cf. Ps 23,1-6). Să ne rugăm cu toții lui Dumnezeu, iar atunci, fericirea și îndurarea ne vor însoți în toate zilele vieții noastre și vom locui veșnic în casa Domnului. Amin

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 28-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat