Este Cristos în fiecare migrant
De fratele Alois
Una dintre chestiunile cu privire la care papa Francisc încearcă să-i sensibilizeze pe toți creștinii este aceea a ospitalității date migranților. Punând milostivirea în centrul slujirii, știe că este vorba despre una dintre chestiunile cele mai importante în situația actuală a Europei și a lumii. Noi frații, la Taizé, vibrăm la acest apel al papei pentru că primirea migranților este înscrisă în istoria noastră. La începutul celui de-al doilea război mondial, când încă nu erau frați cu el, fratele Roger, fondatorul nostru, îi primea deja pe refugiați, mai ales evrei. Acea primire ne-a însoțit până astăzi.
Compasiunea lui Dumnezeu față de noi ne determină, creștini fiind, să facem gesturi de solidaritate față de cei mai vulnerabili, să deschidem inima noastră la mizeria celuilalt, la sărăcia materială precum și la suferințele ascunse. Pretutindeni în lume, femei, bărbați și copii sunt constrânși să părăsească țara lor, pentru motive fie politice fie economice. Disperarea este cea care-i motivează să plece. Este mai puternică decât toate barierele ridicate pentru a împiedica această călătorie a lor. Aceste mari fluxuri migratoare sunt inevitabile. A nu ne da seama de asta ar însemna să fim miopi. A căuta un mod pentru a reglementa aceste fluxuri este legitim și chiar necesar, dar a voi să se împiedice ridicând ziduri cu sârmă ghimpată este absolut inutil. A-i abandona pe refugiați în mâinile traficanților, cu riscul ca să moară în Mediterana, contrazice toate valorile umane.
În fața venirii masive de migranți, frica este de înțeles. A rezista în fața fricii nu înseamnă că ea trebuie să dispară, ci că nu trebuie să paralizeze. Să nu permitem ca refuzarea străinului să se strecoare în mentalitățile noastre pentru că refuzarea celuilalt este germenul barbariei.
Țările bogate n-ar trebui oare să conștientizeze mai mult partea lor de responsabilitate în rănile istoriei - și astăzi în dezechilibrele ambientale - care au provocat și continuă să provoace migrații imense? Un al doilea pas ar trebui să le facă să depășească frica și să înceapă să modeleze cu curaj fața nouă pe care migrațiile deja le dau societăților occidentale. În această privință, Italia este în prima linie. Țin să spun că mulți în toată Europa admiră capacitatea de primire a atâtor italieni și ar vrea ca și celelalte țări să fie mai solidare. Mulți tineri europeni înțeleg cu greu guvernele lor când acestea manifestă voința de a închide granițele. Acei tineri cer contrariul, ca globalizarea economiei să fie asociată la o globalizare a solidarității.
De ce atâtea discursuri subliniază problemele, fără a scoate în evidență latura lor pozitivă? În loc de a vedea în străin o amenințare pentru standardul nostru de viață sau pentru cultura noastră, să-l primim ca un membru al familiei umane. Desigur, diferențele culturale sunt uneori profunde și este nevoie de un efort, din ambele părți, pentru a găsi o armonie. Însă istoria arată cum o întâlnire a culturilor poate să fie rodnică, chiar pentru cultură, pentru demografie, pentru economie. Este adevărat că sunt dificultăți legate de venirea migranților, dar venirea lor este și o oportunitate. Cei care bat la ușă determină țările de primire să devină deschise și solidare, să reia elan.
Acest impact pozitiv este valabil și pentru Biserică. Primirea migranților nu ne stimulează oare să trăim mai concret Evanghelia? Multe parohii și comunități deja experimentează asta. Nimeni nu are soluții ușoare în fața atâtor refugiați. Dar, sunt convins de asta, nu vom găsi o soluție fără contacte personale. Și atunci vom face această descoperire: săracii au ceva de spus, nu este vorba numai de a-i ajuta, ci de a-i asculta și de a primi de la ei.
Să mergem să-i vizităm pe refugiați. Cu simplul scop de a-i cunoaște, de a asculta istoria lor. Când mergem în întâmpinarea celor care sunt mai săraci decât noi, chiar dacă avem mâinile goale, o bucurie este dăruită. Adesea cei mai dezmoșteniți, cu nevoia lor de ceilalți, ne duc la o generozitate care ne face să ieșim din noi înșine. Ne ajută să acceptăm înseși slăbiciunile noastre și vulnerabilitatea noastră. Fricile lasă locul fraternității.
La Taizé, primind refugiați, am primit mai mult decât am dăruit. Ochii noștri s-au deschis la situațiile lor, a căror gravitate este inimaginabilă. S-au născut prietenii frumoase. Nu încetez niciodată să le spun lor, creștinilor și musulmanilor: Dumnezeu este cel care v-a trimis la noi. Mergând mai în profunzime, să ne amintim că Isus Cristos a venit pentru a uni toată familia umană în iubirea lui Dumnezeu. Și-a dat viața pentru aceea pe cruce. De atunci este unit cu fiecare ființă umană și pe El îl putem vedea în fiecare persoană, mai ales în aceea mai uitată. El este acolo, îndeosebi în fiecare refugiat.
Când mergem în întâmpinarea persoanelor rănite de viață, ne apropiem de Isus care era sărac între săraci. Ei ne pot face să intrăm în cea mai mare intimitate cu Isus.
(După L'Osservatore Romano, 10 octombrie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.