|
Alte patru noi cărți la Editura "Sapientia" DOCAT: ce trebuie făcut? Doctrina socială a Bisericii Catolice, editată de Conferința Episcopală Austriacă; Maria - Steaua speranței, scrisă de Papa Benedict al XVI-lea; Puterea tăcerii: împotriva dictaturii zgomotului, scrisă de cardinalul Robert Sarah în dialog cu Nicolas Diat și cartea Spiritualitate și laicat, scrisă de pr. Rogelio García Mateo S.J. sunt patru noi cărți apărute recent la Editura "Sapientia" și care pot fi procurate de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară. * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea DOCAT: ce trebuie făcut? Doctrina socială a Bisericii Catolice. Această lucrare a fost editată de Conferința Episcopilor din Austria, cu aprobarea Consiliului Pontifical pentru Promovarea noii Evanghelizări, și a fost tradusă în limba română de pr. dr. Lucian Farcaș. Cartea apare în colecția "Cateheza", în format 12,5x20,5 cm, are 320 de pagini, color, coperți cartonate și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 30 lei. DOCAT este o traducere pentru popularizarea învățăturii sociale și comunitare a Bisericii Catolice, așa cum a fost ea dezvoltată în importante documente începând cu Leon al XIII-lea. În mod deosebit cei tineri ar trebui să se simtă chemați să citească marile documente ale Bisericii în textul original și să-și orienteze acțiunea lor după maximele adevărului, dreptății și iubirii. Papa Francisc le cere mereu creștinilor să se angajeze activ pentru o lume mai dreaptă: "Un creștin care în aceste timpuri nu este un revoluționar nu este un adevărat creștin" Prezentăm în continuare Prefața scrisă de papa Francisc la cartea DOCAT. Dragi tineri! Predecesorul meu, papa Benedict al XVI-lea v-a pus în mână un Catehism pentru tineri, YOUCAT. Astăzi vreau să vă încredințez o altă carte, DOCAT, care cuprinde doctrina socială a Bisericii. În titlu se află cuvântul englez "to do", a face. DOCAT răspunde la întrebarea "Ce trebuie făcut?" și este asemenea unui manual de utilizare care ne ajută ca, folosindu-ne de Evanghelie, să ne schimbăm mai întâi noi înșine, apoi mediul nostru înconjurător și, la urmă, întreaga lume. Isus spune: "Tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut". Mulți sfinți au fost atinși de fragmentul acesta biblic până la măduvă. Din acest motiv, sfântul Francisc de Assisi și-a schimbat întreaga sa viață. Maica Tereza s-a convertit în virtutea acestui cuvânt. Iar Charles de Foucauld mărturisește: "În întreaga Evanghelie nu există niciun cuvânt care să fi avut o influență mai mare asupra mea și care să-mi fi schimbat viața într-un sens mai profund decât acesta: «Tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut». Când mă gândesc că aceste cuvinte provin din gura lui Isus, Cuvântul veșnic al Tatălui, și că este aceeași gură care spune: «Acesta este trupul meu ... acesta este sângele meu ...» Cât de mult mă simt chemat, în cazul acesta, să-l caut și să-l iubesc pe Isus înainte de toate în aceștia mici, cei mai neînsemnați". Dragi prieteni tineri! Numai convertirea inimii poate face mai umană lumea noastră plină de teroare și de violență. Și aceasta înseamnă răbdare, dreptate, seninătate, dialog, incoruptibilitate, solidaritate cu victimele, cu cei săraci și cei mai săraci, dăruire fără limite, iubire, care pentru celălalt merge chiar până la moarte. Dacă voi ați înțeles aceasta în profunzime, în calitate de creștini, tineri și tinere, puteți să schimbați lumea. Lucrurile nu pot rămâne așa cum merg în momentul acesta în lume. Dacă în acest moment un creștin trece indiferent față de nevoile celor săraci și mai săraci, în realitate acesta nu este un adevărat creștin! Oare nu putem face mai mult, ca această revoluție a iubirii și a dreptății să devină realitate în multe părți ale acestei planete chinuite? Doctrina socială a Bisericii poate astfel să-i ajute pe mulți oameni! Sub conducerea competentă a cardinalilor Christoph Schönborn și Reinhard Marx, o echipă a trecut la treabă pentru a aduce în fața tineretului din lume mesajul eliberator al doctrinei sociale bisericești. La aceasta au colaborat cunoscuți oameni de știință, dar și mulți tineri. Catolici din întreaga lume, tineri și tinere, au trimis pentru aceasta cele mai bune fotografii ale lor. Alți tineri au fost consultați în privința textului și s-a avut grijă ca textul să fie bine înțeles. Învățătura socială numește aceasta "participare": a lua parte! Echipa a aplicat, totodată, un important principiu al doctrinei sociale. Astfel, DOCAT a devenit o minunată introducere în acțiunea creștină. Ceea ce numim noi astăzi doctrină socială catolică a apărut în secolul al XIX-lea. O dată cu industrializarea și-a făcut apariția și un capitalism brutal: o formă a economiei distrugătoare de oameni. Mari industriași lipsiți de conștiință au adus populația sărăcită a țării în situația de a munci din greu pentru salarii de mizerie în mine sau în hale pline de funingine ale fabricilor. Copiii nu mai ajungeau să vadă lumina zilei. Erau trimiși asemenea sclavilor sub pământ pentru a trage vagoanele cu cărbune. În această situație, creștinii au ajutat cu multă angajare, dar și-au dat seama că aceasta nu este suficient. Astfel, au dezvoltat idei pentru a acționa împotriva nedreptății și la nivel social și politic. Certificatul propriu al întemeierii doctrinei sociale catolice rămâne scrisoarea enciclică a papei Leon al XIII-lea, Rerum Novarum, despre noile probleme sociale, din anul 1891. Papa scria clar și fără echivoc: "A-i reține muncitorului răsplata care i se cuvine este un păcat care strigă la cer". Biserica s-a implicat cu propria-i autoritate în lupta pentru drepturile muncitorilor. Pentru că nevoile timpului o cereau, doctrina socială catolică a fost îmbogățită și perfecționată în mod constant în decursul anilor. Mulți discutau despre comunitate, dreptate, pace și binele comun. Au fost găsite principiile personalității, ale solidarității și subsidiarității, pe care le explică și DOCAT. Dar, în realitate, doctrina socială nu provine de la acest sau acel papă sau de la acest sau acel învățat. Ea vine din inima evangheliei. Vine de la Isus însuși. Isus este doctrina socială a lui Dumnezeu. "Această economie ucide", am scris eu în exortația Evangelii gaudium, căci aceasta mai există și astăzi, "acea economie a excluderii și a inegalității veniturilor". Există țări în care patruzeci sau cincizeci la sută din tineri sunt fără loc de muncă. În multe societăți, oamenii în vârstă sunt sortați, pentru că aparent ei nu mai au nicio "valoare" și pentru că nu mai sunt "productivi". Întregi regiuni ale țărilor ajung să fie depopulate deoarece săracii acestui pământ fug spre zonele mizerabile (slums) ale marilor orașe, cu speranța că acolo vor mai găsi ceva pentru supraviețuire. Logica producției unei economii globalizate a distrus modestele structuri economice și agricole din regiunile lor tradiționale. Aproximativ un procent din populația lumii deține între timp cam 40 la sută din bogăția lumii, iar zece procente din populația Globului dețin 85 la sută. Pe de altă parte, cu greu "aparține" unei jumătăți din populația Globului un procent din sectorul respectiv. Unu virgulă patru miliarde de oameni trăiesc din mai puțin de un euro pe zi. Dacă eu vă invit acum pe toți să cunoașteți cu adevărat doctrina socială a Bisericii, nu visez doar la grupuri care să șadă sub copaci și să discute despre aceasta. Lucrul acesta este bun! Faceți aceasta! Visul meu este mai mare: îmi doresc un milion de tineri creștini, ba, mai bine, o întreagă generație, care să fie pentru contemporanii lor "doctrină socială pe două picioare". Nimic altceva nu poate schimba lumea, decât oamenii care se dăruiesc pentru ea împreună cu Isus, care împreună cu el merg la periferii și în mijlocul mizeriei. Intrați și în politică și luptați pentru dreptate și pentru demnitatea omului, în primul rând pentru cei mai săraci. Voi toți sunteți Biserica. Aveți grijă ca această Biserică să se transforme, să fie plină de viață, pentru că se lasă provocată de strigătele celor nedreptățiți, de plânsetele celor suferinzi și de cei de care nu se mai îngrijește nimeni. Puneți-vă și voi înșivă în mișcare. Dacă ar face mulți aceasta, în această lume ar fi mai bine, iar oamenii ar simți că Duhul lui Dumnezeu lucrează prin voi. Și poate că voi deveniți apoi asemenea făcliilor care le fac oamenilor mai luminoasă calea spre Dumnezeu. Astfel, vă încredințez vouă această minunată cărticică, pentru ca să aprindă în voi un foc. Mă rog zilnic pentru voi. Rugați-vă și voi pentru mine! Al vostru, Papa Francisc * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Maria - Steaua speranței, scrisă de papa Benedict al XVI-lea și tradusă în limba română de pr. dr. Ciprian Bejan-Piser. Cartea apare în colecția "Spiritualitate", în format 14x20 cm, are 77 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 10 lei. Papa emerit Benedict al XVI-lea ne propune o serie de meditații despre Sfânta Fecioară, pe care o numește "Steaua speranței". De ce acest titlu? Deoarece ea a fost mereu disponibilă să împlinească planul lui Dumnezeu, iar prin credință a devenit Arca vie a alianței, în care Dumnezeu s-a făcut om, unde a devenit asemenea fiecăruia dintre noi. Maria a avut un rol fundamental în istoria mântuirii, acela de a-l naște pe Fiul lui Dumnezeu. O misiune dificilă, plină de necunoscut, dar nu imposibilă pentru cea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de Domnul (cf. Lc 1,45). Aceste meditații sunt rodul reflecției papei și au fost culese din discursurile și omiliile ținute de-a lungul pontificatului său cu ocazia diferitelor sărbători în cinstea Sfintei Fecioare Maria, în timpul audiențelor generale sau la diferite întâlniri cu persoanele consacrate sau cu laicii. Prin aceste meditații papa o propune pe Maria ca model de ascultare, de credință și de slujire. În prima parte a cărții, suveranul pontif ne-o prezintă pe Maria ca Mamă a lui Dumnezeu. Maternitatea Mariei începe la buna-vestire și se împlinește la picioarele crucii, pe Calvar. Prin "da-ul" Mariei a început o nouă etapă a istoriei, deoarece a acceptat ca din ea să ia trup omenesc Cuvântul Tatălui Veșnic, Isus Cristos. Prin cântarea Magnificat, Sfânta Fecioară își exprimă recunoștința pentru misiunea care i-a fost încredințată. În cea de-a doua parte, o întâlnim pe Maria ca Mamă a Bisericii, sarcină pe care a primit-o de la Fiul ei răstignit pe cruce, când i-a spus: "Femeie, iată-l pe fiul tău!" (In 19,27) După înviere, Scriptura ne-o înfățișează pe Maria alături de discipoli, mereu în rugăciune. Apoi, de-a lungul istoriei, o întâlnim pe Maria mereu gata să-i ajute pe fiii ei de pe pământ. A treia parte a cărții cuprinde câteva rugăciuni prin care ne putem încredința viața lui Dumnezeu prin mijlocirea Sfintei Fecioare. Papa Benedict al XVI-lea a propus spre meditație aceste rugăciuni la diferite sărbători în timpul pontificatului, ca mulțumire, dar și ca cerere pentru toate necesitățile lumii în care trăim. Această carte se adresează celor care doresc să se apropie mai mult de Sfânta Fecioară și caută să descopere chipul de mamă al Mariei, Mamă a lui Dumnezeu și Mamă a Bisericii. Octavian Sescu * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Puterea tăcerii: împotriva dictaturii zgomotului, scrisă de cardinalul Robert Sarah în dialog cu Nicolas Diat, cu o prefață de papa Benedict al XVI-lea, și a fost tradusă în limba română de Augusta-Maria Flonta. Cartea apare în colecția "Crestinism în contemporaneitate", în format 14x20 cm, are 328 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 25 lei. Când, în anii '50, am citit pentru prima dată Scrisorile sfântului Ignațiu de Antiohia, mi-a rămas imprimat în minte un fragment din Scrisoarea către Efeseni: "Este mai bine să rămâi în tăcere și să fii, decât să vorbești și să nu fii. Este bine să-i înveți pe alții, dacă faci ceea ce înveți. Este un singur învățător, care a spus și s-a făcut (Ps 32,9); dar și faptele pe care le-a făcut în tăcere sunt vrednice de Tatăl. Cine are cuvântul lui Isus poate să audă chiar și tăcerea lui, ca să fie desăvârșit, ca să acționeze prin cuvântul său și să fie recunoscut prin tăcerea sa" (15,1 ș.u). Ce înseamnă să percepi tăcerea lui Isus și să-l recunoști prin rămânerea sa în tăcere? Din Evanghelii știm că Isus a trăit mereu nopțile singur "pe munte", ca să se roage, în dialog cu Tatăl. Știm că vorbirea sa, cuvântul său, provine din rămânerea în tăcere și că doar în ea putea să se maturizeze. De aceea, este iluminant faptul că cuvântul său poate să fie înțeles corect doar dacă se intră și în tăcerea sa; doar dacă se învață să se asculte plecând de la rămânerea sa în tăcere. Desigur, pentru a interpreta cuvintele lui Isus este necesară o competență istorică menită să ne învețe să înțelegem timpul și limbajul de atunci. Însă doar aceasta, în orice caz, nu ajunge pentru a înțelege cu adevărat mesajul Domnului în toată profunzimea sa. Cine citește astăzi comentariile la Evanghelii, devenite tot mai voluminoase, la sfârșit rămâne decepționat. Învață multe lucruri folositoare despre trecut, multe ipoteze, care însă la sfârșit nu favorizează deloc înțelegerea textului. La sfârșit, ai impresia că la acel supraplin de cuvinte lipsește ceva esențial: intrarea în tăcerea lui Isus din care se naște cuvântul său. Dacă nu reușim să intrăm în această tăcere, și cuvântul îl vom asculta tot mai superficial și, astfel, nu-l vom înțelege cu adevărat. Toate aceste gânduri mi-au străbătut din nou inima citind noua carte a cardinalului Robert Sarah. El ne învață tăcerea: rămânerea în tăcere cu Isus, adevărata tăcere interioară, și tocmai astfel ne ajută să înțelegem din nou cuvântul Domnului. Evident, el vorbește puțin sau chiar deloc despre sine, și totuși din când în când ne permite să aruncăm o privire asupra vieții sale interioare. Lui Nicolas Diat, care îl întreabă: "În viața dumneavoastră v-ați gândit vreodată că cuvintele devin prea plictisitoare, prea greoaie, prea gălăgioase?", el răspunde: "În rugăciunea mea și în viața mea interioară, am simțit întotdeauna nevoia unei tăceri mai profunde și mai complete... Zilele de singurătate, de tăcere și de post absolut au constituit un mare suport. Ele au fost un har nemaiauzit, o purificare lentă și o întâlnire personală cu Dumnezeu... Zilele de solitudine, de tăcere și de post, nutrite doar de cuvântul lui Dumnezeu, permit unui om să-și bazeze viața pe esențial" (răspunsul nr. 134, pag. 103). În aceste rânduri apare izvorul vieții cardinalului care conferă cuvântului său profunzime interioară. Aceasta este baza care apoi îi permite să recunoască pericolele ce amenință continuu viața spirituală, chiar și a preoților și a episcopilor, amenințând astfel Biserica însăși, în care, în locul cuvântului, nu rareori pătrunde o vorbărie în care se dizolvă măreția cuvântului. Aș vrea să citez doar o frază care poate să fie ocazia unui examen de conștiință pentru orice episcop: "Se poate întâmpla ca un preot bun și pios, odată ridicat la demnitatea de episcop, să cadă repede în mediocritate și în grija de a reuși în afacerile lumii. Copleșit de greutățile funcțiilor cu care este învestit, agitat de grija de a se remarca, preocupat de propria putere, de autoritatea sa și de nevoile materiale ale funcției sale, el își pierde progresiv suflul". Cardinalul Sarah este un maestru al spiritului care învață plecând de la rămânerea profundă în tăcere împreună cu Domnul, plecând de la unirea profundă cu el, și, astfel, are cu adevărat ceva de spus fiecăruia dintre noi. Trebuie să-i fim recunoscători papei Francisc că a pus un astfel de maestru al spiritului în fruntea congregației care este responsabilă cu celebrarea liturgiei în Biserică. Și pentru liturgie, ca și pentru interpretarea Sfintei Scripturi, este necesară o competență specifică. Și totuși, este valabil și pentru liturgie că cunoașterea specialistică la sfârșit poate să ignore esențialul, dacă nu se fundamentează pe un a fi profund și interior una cu Biserica rugătoare, care învață mereu din nou de la Domnul însuși ce anume este cultul. Cu cardinalul Sarah, un maestru al tăcerii și al rugăciunii interioare, liturgia este pe mâini bune. Cetatea Vaticanului, în săptămâna Paștelui 2017 Benedict al XVI-lea, * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Spiritualitate și laicat, scrisă de pr. Rogelio García Mateo SJ și tradusă în limba română de pr. dr. George Marius Nicoară. Cartea apare în colecția "Spiritualitate", în format 14x20 cm, are 133 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 15 lei. Preotul iezuit Rogelio García Mateo ne propune un material în care abordează o temă cu o mare însemnătate în zilele noastre și anume: laicatul. El ne propune să descoperim identitatea laicului și misiunea sa în cadrul Bisericii. "Laicii, afirmă autorul, prin activitatea lor socială și prin care sunt implicați în mod imediat în realitatea familială, simt nevoia de a găsi o identitate spirituală care să nu fie o imitare a spiritualității sacerdotale, ci să găsească o viață de credință proprie și solidă, care să poată susține existența lor cotidiană". Cartea părintelui Rogelio García Mateo, Spiritualitate și laicat, este structurată în două părți, precedate de o introducere. Prima parte cuprinde opt puncte în care sunt evidențiate aspectele fundamentale din spiritualitatea creștină, și anume: rugăciunea, discernământul spiritual, protagoniștii rugăciunii, pe care îi întâlnim în Sfânta Scriptură și de-a lungul istoriei Bisericii, sfinții, care au fost modele de spiritualitate prin viața desăvârșită, experiența mistică, contemplare și acțiune. În cea de-a doua parte, autorul vorbește despre identitatea spirituală a laicului, pornind de la exortația apostolică Christifideles laici, care tratează despre vocația și misiunea laicilor în Biserică și în lume. Toți oamenii sunt chemați la sfințenie, iar pentru aceasta sunt înzestrați cu diferite carisme sau ministere. Fiecare credincios, în domeniul său de activitate, are o anumită responsabilitate față de misiunea Bisericii. Laicii trebuie să trăiască evanghelia în cadrul vieții de familie prin slujirea persoanei și a societății. Această carte se adresează într-un mod deosebit celor care doresc să-și aprofundeze identitatea și caută să-și trăiască în mod concret credința în fiecare sferă a vieții cotidiene. * * * DOCAT: ce trebuie făcut?: Doctrina socială a Bisericii Catolice
Maria - Steaua speranței
Puterea tăcerii: împotriva dictaturii zgomotului
Spiritualitate și laicat
* * * Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 106.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |