Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 29-a de peste an - Anul A - 2017

Dați Domnului glorie și cinste (cf. Ps 96,7)!

La încheierea capitolului 21 din Matei am putut vedea hotărârea liderilor religioși de "a scăpa" de mântuitorul Isus și că numai dragostea mulțimii pentru învățătorul Isus i-a împiedicat pe acești lideri să nu-l aresteze chiar de atunci. Și din ce motiv aceasta? Pentru că Domnul Isus le-a arătat ca într-o oglindă, spre convertirea și mântuirea lor, exact așa cum erau ei în ochii lui Dumnezeu, iar lor nu le plăcea să se vadă așa cum sunt sau nu le plăcea ceea ce au văzut. Dar ei, în loc să caute iertarea și mântuirea pe care le-o adusese lor Isus, au hotărât că este mai bine "să scape" de el. Această atitudine este asemenea celui ce privește în oglindă și pentru că nu-i place ce vede sparge, oglinda.

Isus le-a spus oamenilor că el poate reface tot ceea ce a fost stricat prin păcat și că pentru asta a fost trimis prin puterea Duhului Sfânt de Tatăl ceresc pe pământ. Mai întâi le-a spus-o celor din Nazaret: "Duhul Domnului este peste mine, pentru că m-a uns să vestesc săracilor Evanghelia; m-a trimis să tămăduiesc pe cei cu inima zdrobită, să propovăduiesc robilor de război slobozirea, și orbilor căpătarea vederii; să dau drumul celor apăsați și să vestesc anul (timpul) de îndurare al Domnului" (Lc 4,18-19). Apoi le-a spus-o ucenicilor lui Ioan care l-au întrebat: "Mergeți și spuneți lui Ioan ce ați văzut și auzit: orbii văd, șchiopii umblă, leproșii sunt curățați, surzii aud, morții învie, și săracilor li se propovăduiește Evanghelia. Ferice de acela pentru care nu voi fi un prilej de poticnire" (Lc 7,22-23). Toate aceste rele remediate de Isus erau urmări ale păcatului. Și într-adevăr, Isus, prin învățătura și minunile sale, ne-a arătat nouă tuturor că el poate face pentru cei care cred în el totul ca la început: bolnavii să devină sănătoși, sclavii la diavol și păcat să devină liberi, întristații să devină bucuroși, morții să învie și mai ales omul să ajungă mai fericit decât în starea de la început lângă Dumnezeu, în împărăția cerurilor, al cărei împărat a fost constituit el: Atunci împăratul va zice celor de la dreapta lui: "Veniți binecuvântații Tatălui meu de moșteniți împărăția care v-a fost pregătită de la întemeierea lumii" (Mt 25,34).

Evreii de pe timpul lui Isus în frunte cu liderii religioși și civili, ca de altfel orice om din orice neam ar fi fost el, trebuiau doar să vină la Isus cu toate problemele lor de trup, de suflet, de conștiință, de păcat, de trecut, de prezent, de viitor, de veșnicie și totul s-ar fi rezolvat ca și când nu ar fi fost. Ei înșiși erau martori la rezolvarea tuturor acestor probleme în oamenii pe care îi cunoșteau dintre evrei și păgâni și care au venit cu încredere la Isus (cf. Mt 8,13; Mc 7,25-26).

Dar, cu toate că știau și au văzut toate acestea, au ales să nu creadă în Isus. De ce? Pentru că Isus "oglindirea Tatălui" (Evr 1,3) le-a pus "oglinda sa" în față și le-a arătat starea jalnică sufletului lor, stare pe care numai el putea s-o repare, stare din care numai el îi putea salva, căci: "În nimeni altul nu este mântuire" (cf. Fap 4,12)."Numai el îi putea face liberi cu adevărat" (cf. In 8,36). "Nimeni prin el puteau ajunge la Tatăl" (In 14,6), iar "Fără el nimic nu puteau face" (In 15,5). De aceea, Isus i-a chemat pe ei și ne cheamă și pe noi: "Veniți la mine, toți cei trudiți și împovărați, și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28). Nicodim și Iosif din Arimateaa, unii dintre ei au înțeles, au venit la el și au fost luminați (cf. In 3,1-3; 19,38).

Cum, faptele lor bune nu mai contează? Cum, ei nu se mai pot mântui singuri? Cum, ei nu mai sunt învățători? Cum, lumea să se ducă după el și nu după ei (cf. In 12,19)? Și nu numai că l-au refuzat și condamnat pe nedrept în tribunalele lor (cf. In 11,50), deși toți dintre ei știau că este un om drept (cf. In 3,2), și cum aveau să mărturisească singuri chiar în evanghelia de astăzi (cf. Mt 22,16); și cum recunoșteau și păgânii (cf. Mt 27,19; Lc 23,47); zic, nu numai că l-au refuzat și condamnat pe nedrept în tribunalele lor, dar au mai căutat să-i întindă și "capcane" ca să-l poată da cât mai curând la moarte. L-au refuzat și l-au ucis fără motiv. Și ce s-a întâmplat? În primul rând au rămas fără mântuire. Și în al doilea rând, ca și Cain ucigașul fratelui său, au rămas fără țară, fără liniște și rătăcitori până azi (cf. Gen 4,8-14). Dar Isus a înviat și a rupt legăturile morții cu ușurința cu care Samson a rupt legăturile filistenilor (cf. Jud 16,9), căci: "Putere am să-mi dau viața și putere am să o iau înapoi" (In 10,18).

Bruno Ferrero (n. 1946), un preot și scriitor italian salezian, căutând să explice unor copii răutatea respingerii și uciderii lui Isus la propriu și la figurat, le-a spus următoarea anecdotă: Un trib de maimuțe trăia în junglă. Într-o seară nespus de rece (starea de păcat) maimuțele au zărit o luminiță care pâlpâia printre frunzele unui tufiș, era un licurici. Au crezut îndată că este o fărâmă din acel foc minunat care îi încălzea pe oameni și de aceea au luat cu grijă luminița, au acoperit-o cu iarbă uscată și crenguțe și, și întinzând mâinile deasupra ei, scoteau sunete de satisfacție crezând că se încălzesc. Una dintre ele chiar a început să sufle în luminiță, așa cum văzuse că făceau oamenii. O pasăre observându-le, plină de compasiune față de sărmanele maimuțe, a coborât la ele și le-a spus: "Prietene, vă înșelați, acela nu este foc, ci este un licurici". Însă ele, fiind sigure că spunea asta din invidie, au alungat-o și s-au pus pe suflat și mai tare ca se întețească "focul". Pasărea grijulie a insistat: "Vă înșelați! Nu mai stați aici în frig, mergeți mai degrabă și adăpostiți-vă". Maimuțele, crezând că pasărea spunea asta doar ca să le fure "focul", au prins pasărea și au ucis-o. Apoi s-au pus toate pe suflat ca să mărească focul, însă până dimineața toate au murit de frig.

Moartea veșnică este prima și cea mai grozavă urmare a refuzului și al uciderii lui Isus prin păcat. Ce s-a întâmplat cu evreii care l-au refuzat, l-au ispitit, l-au condamnat pe nedrept și l-au ucis pe Isus, rămânerea fără Isus, rămânerea fără țară, rămânerea fără pace, se întâmplă cu orice om de sub soare care face la fel. Diavolul care a voit să fie ca Dumnezeu și chiar voia să-i ia locul lui Dumnezeu (cf. Is 14,12-15), îi orbește pe oamenii din stăpânirea lui, cum caldeii l-au orbit pe împăratul Zedechia (cf. 2Rg 25,7) și cum filistenii l-au orbit pe puternicul Samson (cf. Jud 16,21), ca să nu vadă strălucind lumina Evangheliei slavei lui Cristos, care este chipul lui Dumnezeu (cf. 2Cor 4,4), să-l refuze constant (cf. In 1,11), și să-l dea și la moarte prin păcatele și viața lor (cf. Evr 6,6).

Pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 22,15-21) ne spune că fariseii și adepții lui Irod edomitul, măgulindu-l pe Isus cu perfidia șarpelui, îl întreabă cu venin: "Învățătorule, știm că ești sincer și înveți cu adevărat calea lui Dumnezeu: nu ții seamă de nimeni, căci nu te uiți la fața omului. Spune-ne, așadar, ce părere ai: este permis sau nu a da tribut Cezarului" (Mt 22,17)? Dacă Isus răspundea cu "nu" îl punea rău cu romanii. Dacă răspundea cu "da", îl punea rău cu poporul. Dar Isus nu se lasă măgulit de ei, cum s-a lăsat o pasăre dintr-o poveste care a cântat pe placul unei vulpi viclene și a scăpat hrana din cioc, dar Isus a făcut ca vulpea vicleană să ajungă în desaga vânătorului; căci, Isus i-a dovedit pe farisei și irodieni de trădători de neam, atunci când le-a cerut să-i arate moneda de tribut, iar ei i-au dat un dinar roman (cf. Mt 22,19). Tot înțelept le-a răspuns Isus și adepților lui Irod care voiau să-l învețe pe el, "învierea și viața" (In 11,25), că nu este înviere și viață după moarte (cf. Mt 22,23), deși Moise și Ilie s-au arătat vii și strălucitori la schimbarea sa la față (cf. Mt 17,3) și cărora le-a reproșat că rătăcesc și că nu cunosc nici măcar Scripturile mutilate pe care le admiteau, adică numai primele cinci cărți ale Bibliei (cf. Mt 22,29-32).

Isus le spune în evanghelie discipolilor fariseilor și ai adepților lui Irod care au venit să-l ispitească și să-l prindă în vorbă ca să-l poată da la moarte: "Dați-i, așadar, Cezarului ceea ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu" (Mt 22,21)!

Într-adevăr, mulți Cezari au fost și sunt răi și omenește vorbind nu meritau și nu merită tributul, dar istoria a cunoscut și Cezari buni, Cezari care au colaborat și colaborează cu planul lui Dumnezeu și au meritat și merită tributul; iar unul dintre ei este și regele păgân Cirus (557-529 î.C.), împăratul persan, despre care vorbește prima lectură de astăzi, pe care însuși Dumnezeu îl numește "unsul meu" (cf. Is 45,1-6). Scriptura și Istoria Bisericii mai vorbesc și de alți "cezari buni", cum ar fi: faraonul care l-a înălțat pe Iosif și a hrănit și crescut poporul ales (cf. Gen 45,8); împăratul persan Ahașveroș (Xerxes 486-465 î.Cr.) care s-a căsătorit cu Estera și a salvat poporul evreu de la exterminare (cf. Est 1,1ss); regele Iosia (640-609 î.C) care a curățit țara de idoli și a readus-o la cultul lui Dumnezeu (cf. 2Cr 34,3b-5); Iuda Macabeul și frații lui (cf. 1Mac 3,1-9), etc Apoi mulți alți "sfinți cezari", regi sfinți din Istoria Bisericii.

Referitor la Cirus, despre care vorbește prima lectură, mulți evrei pioși și mulți sfinți părinți au văzut în el o imagine a lui Mesia, care va elibera poporul dintr-o altă robie, cea a diavolului, a păcatului și a morții și care îi va duce pe oamenii care cred în el în adevărata lor țară, "țara în care curge lapte și miere", "țara paradisului"; în adevăratul Ierusalim, "Ierusalimul ceresc"; în adevărata fericire, "împărăția cerurilor", pentru care Ierusalimul și Canaanul au fost numai niște imagini pale și niște repere spirituale în drumul lor spre paradis.

Potrivnicii lui Isus erau interesați de tributul dat Cezarilor și nu erau interesați deloc de tributul datorat lui Dumnezeu, tribut care consta în primul rând din: a-l crede, a-l primi, a-l iubi și a-l cinsti pe Fiul său preaiubit în care își află toată desfătarea (cf. Mt 17,5) și pe care l-a trimis să le aducă mântuirea și să ridice dintre iudei și păgâni un nou popor al său (cf. Fap 15,14). Așa cum am amintit mai sus: "în nimeni altul nu este mântuire decât în Isus" (Fap 4,12); "nimeni nu poate veni la Tatăl decât prin Isus" (cf. In 14,6); "nu este altă iertare decât prin sângele lui Isus" (1In 1,7.9); "chiar faptele noastre bune ca să fie acceptate în cer trebuie și ele să fie purificate de Isus, căci în urma păcatului strămoșesc am ajuns ca necurații (cf. Is 64,6), ca niște vase întinate (cf. 2Tim 2,20-21) care pângăresc tot ce conțin; "nu este libertate fără Isus" (cf. In 8,36); nimeni nu poate face ceva bun fără Isus" (cf. In 15,5). Și tocmai toate acestea le refuzau ei lui Isus, deși profeții, cum a fost de exemplu David, care în psalmul responsorial de astăzi, tocmai la acestea i-a chemat și ne-a chemat cu o mie de ani înainte de Cristos.

Dacă în psalmul 95, credincioșii poporului ales se îndemnau între ei: "Veniți să cântăm, veniți să ne închinăm, veniți să ne plecăm genunchiul în fața Domnului", în psalmul 96 cântat astăzi, aceiași credincioși invită acum toate națiunile pământului și chiar natura întreagă ca să-i imite: "Cântați un cântec nou, cântați Domnului, vestiți între neamuri, binecuvântați pe Domnul, închinați-vă înaintea Domnului". Credincioșii lui David vedeau deja ziua când popoarele păgâne își vor lepăda idolii și vor veni la credință; ei vedeau deja familiile popoarelor dând Domnului gloria și cinstea cuvenită. Ei vedeau deja faptele mărețe ale lui Dumnezeu, în Cristos și Duhul Sfânt, când Dumnezeu îi va chema pe toți din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9) și Cristos prin jertfa sa de la cruce va face din toți oamenii credincioși ai pământului, o împărăție și preoți pentru Dumnezeu Tatăl său (cf. 1Cor 2,9; Ap 1,6). Acea zi văzută și vestită de profeți a venit când Isus s-a arătat între noi și a împlinit toate cele vestite. Sfântul Ioan spune: "Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, plin de har și de adevăr. Și noi am privit slava lui, o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl" (In 1,14). De aceea, deși slava, maiestatea, măreția, puterea și frumusețea împăratului Cristos sunt încă nevăzute de noi, sunt încă ascunse în sanctuarul ceresc, căci Isus s-a înălțat la cer, dar va veni din nou (cf. Fap 1,11), dragostea lui față de toate neamurile ne îndeamnă să-l adorăm și să spunem: "A lui, care ne iubește și care ne-a spălat de păcatele noastre în sângele său, să-i fie slava și puterea în vecii vecilor! Amin" (cf. Ap 1,5-6).

Ca salutare și dorință, sfântul Paul și Biserica ne spun astăzi: "Har vouă și pace" (1Tes 1,1). Har și pace: pentru a nu uita sau părăsi lucrarea credinței noastre, strădania iubirii noastre și perseverența speranței noastre; pentru ca cele trei persoane divine și cele trei virtuți teologale să umple inima noastră; pentru a primi harul care cuprinde multe daruri trebuincioase de la Dumnezeu: trecere și ajutor, dragoste și bunătate, milă, si îndurare, tot ce-i bun și sfânt; pentru a primi și pacea (cf. 1Tes 1,1-6), pace pe care nu o au cei răi, cei cu păcate pe inimă și cei în război cu Dumnezeu (cf. Is 48,22), ci numai cei spălați în sângele lui de la Golgota (cf. Col 1,20); pentru a nu-l refuza și ispiti pe Isus care vine zilnic la noi, ca fariseii și adepții lui Irod (cf. Mt 22,15-21); pentru a ne deschide lui Dumnezeu cel întreit și unic ca: Cirus, David, Paul, apostolii și sfinții (cf. Ps 96; Is 45,1-6); pentru a putea "străluci în lume ca niște luminători și ținem cu tărie cuvântul vieții" (cf. Fil 2,15-16), cum spune versetul de la evanghelie; și nu în ultimul rând ca să putem ajunge cu toții la mântuirea lui Dumnezeu Tatăl, prin Cristos și Duhul Sfânt. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 29-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat