Columbia și războaiele, 8 milioane de victime și prețul plătit de Biserică
De Luis Badilla - Francesco Gagliano
De la 9 aprilie 1948, ziua uciderii candidatului prezidențial și lider liberal catolic Jorge Elicer Gaitán, până astăzi Columbia a trecut prin șapte decenii de violență internă, dezlănțuită de cauze foarte diferite și caracterizată de o intensitate oscilantă. Prima parte din acești șaptezeci de ani de război continuu - între 1948 și 1958 - se poate interpreta ca un soi de "coadă lungă" a chinuitei perioade coloniale și post-coloniale, provenită din luptele pentru independență de coroana spaniolă. În afară de scurte paranteze de liniște relativă Columbia este, de mai mult de două secole, o națiune latinoamericană printre cele mai dezarticulate și uneori devastate de multiple răni, dintre care ultimele sunt traficul de droguri, gherilele de grupuri marxist-leniniste și paramilitarii de dreapta.
Cifrele victimelor sunt impresionante: sursele cele mai autoritare spun că în prima perioadă, numită întocmai "La Violencia", victimele, mai ales civile, au fost 300 de mii. În schimb cât privește perioada războiului intern împotriva FARC morții, în peste 50 de ani, sunt cel puțin 230 de mii, din nou aproape toți civili.
Această realitate trebuie inserată într-una mai amplă, inedită în istoria recentă a lumii: în Columbia în acești ani de ciocniri ale statului cu fostul FARC - grup politic astăzi pacificat devenit partid politic constituțional - și cu ELN (Armata de Eliberare Națională), cu care se negociază pacea în Ecuador, victimele sunt în ansamblu 8.376.463.
Conform "Registro Único de Víctimas" (RUV) citat de președintele Manuel Santos cu ocazia "Zilei victimelor, a amintirii și a iertării", cifra indicată mai sus se compune astfel: 7.134.646 evacuați, 983.033 omucideri (cifra include cele 230 de mii de victime ale ciocnirilor interne cu gherilele), 165.927 dispariții forțate (al căror sfârșit nu se cunoaște pentru cea mai mare parte a cazurilor), 10.237 persoane torturate și 34.814 sechestrați (între care mulți copii sechestrați pentru a scoate răscumpărări și niciodată reîntorși la cei dragi ai lor). Tot conform RUV, dintre cele 8.376.463 de persoane lovite 8.074.272 (96%) corespund categoriei "victime ale conflictului armat" și 302.191 la categoria "víctimas por sentencias", adică persoane pe care o sentință de tribunal le-a inclus în lista celor căzuți.
Așadar este clar că în Columbia victimele nu sunt numai cele 230 de mii de persoane lovite de dinamicile conflictelor interne despre care se vorbește adesea. Pentru societatea columbiană, politic, cultural și juridic, statusul de victimă este un concept mula mai amplu și respectuos față de adevăr și mai ales față de suferințele decenale ale unei întregi națiuni. Acesta este conceptul care trebuie ținut minte atunci când se spune că papa Francisc îl va pune în centrul călătoriei sale în Columbia, "victimele".
Desigur, papa se va gândi la cei doi episcopi în aceși ani (monseniorul Isaías Duarte Cancine, 1939-20012, și monseniorul Jesús Jaramillo, 1916-1989) și la cei peste 100 de preoți, călugări, călugărițe, diaconi și cateheți uciși în ultimii treizeci de ani.
De asemenea va ține cont de zecile de conducători și activiști ai drepturilor umane uciși, dintre care unii asasinați în luni recente, după semnarea "Acordurilor de pace", așa cum în urmă cu ani s-a întâmplat după pacificarea unui alt mic grup armat. Cu siguranță vor fi amintite și miile de țărani masacrați de grupurile paramilitare de dreapta în slujba latifundiarilor și a speculanților. În inima și în gândirea papei va fi însă suferința colectivă, aceea a unui întreg popor martirizat, unde ultimele două generații s-au născut și au crescut în violență, devenită pentru ei de acum "condiție normală" și care nu știu nimic despre pace pentru că n-au văzut-o niciodată.
Cele patru reflecții centrale din etapele lui Francisc în Columbia sunt o "scăriță a reconcilierii" pe care el dorește s-o determine și să mărească precum "o avalanșă de duioșie și de milostivire": Bogotá ("Artizani ai păcii și promotori ai vieții"), Villanvencio ("Reconcilierea cu Dumnezeu, între columbieni, cu natura"), Medellin ("Viața creștină ca ucenicie") și Cartagena ("Demnitatea persoanei și drepturile umane").
În cele douăzeci de pelerinaje internaționale, de puține ori papa Francisc a trăit o experiență asemănătoare cu aceea care-l așteaptă în Columbia: întâlnirea și îmbrățișarea cu o masă imensă de persoane tinere, bătrâne și la jumătatea vârstei, femei, bărbați, copii, bogați și săraci, care poartă în inimă cicatricele unei lungi nopți de suferințe, umiliri și singurătăți. Dacă nu se înțelege, și mai ales dacă nu se percepe, adevărata dimensiune antropologică, socială și spirituală a acestei realități - adică a acestei suferințe a poporului, sfâșietoare și prelungite în timp - nu se va înțelege pentru că papa Francisc a voit să viziteze această țară sudamericană, unde printre altele - și aici suntem în fața unui mister încă neclarificat - credința catolică este foarte răspândită, profundă și simțită. Îți vine să te întrebi, chiar dacă este dificil să poți obține un răspuns, cum de cele două națiuni latinoamericane cele mai catolice, Mexic și Columbia, de atâtea decenii sunt "vene deschise" de durere, fărădelegi, nedreptăți și exploatare.
Și aceasta este o provocare pe drumul lui Francisc în Columbia.
În sfârșit, este sigur că papa Francisc va avea un gând special al său pentru cele peste 200 de mii de persoane dispărute și care nu se știe unde și cum au murit, unde au fost îngropate și pentru ce nu s-au întors acasă. Probabil aceasta este suferința cea mai rea pentru că este uitare totală și definitivă. Conform Crucii Roșii și a ONG-ului "Equitas", o parte relevantă dintre aceste victime - 24.483 - așteaptă astăzi în cele 375 de cimitire, multe ilegale, un nume, o înmormântare și o rugăciune.
(După Vatican Insider, 5 septembrie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.