Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A-i pune pe tineri în mișcare

Conversația la Cartagena de Indias dintre papa și iezuiții columbieni

La 10 septembrie 2017, în timpul călătoriei apostolice în Columbia, papa a mers în orașul Cartagena de Indias, capitală a departamentului Bolívar, în nordul țării. După întâlnirile publice, în curtea interioară a sanctuarului "San Pedro Claver", pontiful a întâlnit în formă privată o reprezentanță a comunităților Societății lui Isus compusă din 65 de călugări. Pe situl revistei "La Civilt? Cattolica" se poate citi textul italian al dialogului care a fost transcris de directorul Antonio Spadaro și pe care-l publicăm prezentând în sinteză întrebările și în întregime răspunsurile papei.

La începutul întâlnirii din Cartagena de Indias, parohul de "Sfânta Rita", Jorge Iván Moreno, l-a întrebat pe papa ce anume l-a impresionat mai mult din vizită.

Să ne oprim asupra întrebării, deoarece cred că-mi dă ocazia pentru a spune ceva ce mă interesează mult. Ceea ce am observat și ce m-a atins mai mult este spontaneitatea. Poporul lui Dumnezeu n-a pus limite exprimării sale călduroase. Dacă am face studii de interpretare, am putea găsi mii de moduri pentru a interpreta acest fapt. Dar era pur și simplu poporul lui Dumnezeu în ieșire pentru a primi. Pentru mine este un semn clar că nu era un lucru pregătit cu sloganuri deja făcute: faptul că cultura proprie din acele diferite părți ale poporului lui Dumnezeu, din acele zone prin care am trecut, se exprima, în toată libertatea, lăudându-l pe Dumnezeu. Este singular: din păcate, uneori noi avem ispita de a face evanghelizare pentru popor, spre popor, dar fără poporul lui Dumnezeu. Totul pentru popor, dar nimic cu poporul. Această atitudine, în ultimă instanță, vine dintr-o concepție liberală și iluministă despre evanghelizare. Și desigur, prima palmă pe care o dă acestei viziuni este Lumen gentium: Biserica este poporul sfânt al lui Dumnezeu. Pentru aceasta, dacă vrem să simțim Biserica, trebuie să simțim poporul lui Dumnezeu. Popor... Astăzi trebuie să fim atenți când vorbim despre popor! Pentru că vreunul va spune: "Veți ajunge să deveniți populiști", și vor începe să se facă elucubrații. Însă trebuie înțeles că această categorie de "popor" nu este o categorie logică. Dacă vrem să vorbim despre popor cu scheme logice ajungem să cădem într-o ideologie cu caracter iluminist și liberal sau "populist", întocmai..., oricum ajungem să închidem poporul într-o schemă ideologică. În schimb poporul este o categorie mitică. Și pentru a înțelege poporul trebuie să fim cufundați în el, trebuie să-l însoțim din interior.

A fi Biserică, sfânt popor credincios al lui Dumnezeu pe drum, cere păstori care să se lase purtați de acea realitate a poporului care nu este ideologică: este vitală, este vie. Harul lui Dumnezeu care se manifestă în viața poporului nu este o ideologie. Desigur, există atâția teologi care ar putea să explice multe lucruri importante de cunoscut despre această temă. Dar eu vreau să spun că harul nu este deloc o ideologie: este o îmbrățișare, este ceva mai mare. Când trec prin locuri ca acesta din Cartagena în care oamenii se exprimă liber, îmi dau seama că se exprimă ca popor al lui Dumnezeu. Desigur, este adevărat că unii afirmă că poporul este superstițios. Atunci sfătuiesc să se citească Paul al VI-lea, care în nr. 48 din Evangelii nuntiandi scotea în evidență riscurile, dar și multele virtuți ale poporului. El spunea că religiozitatea populară este, într-adevăr, deschisă la pătrunderea de superstiții. Dar spunea și că, dacă este bine orientată, este bogată în valori și manifestă o sete de Dumnezeu pe care numai cei simpli și cei săraci pot să o cunoască. Poporul lui Dumnezeu are simț olfactiv. Eventual uneori nu reușește să se exprime bine, uneori chiar greșește... Dar există vreunul dintre noi care poate să spună: "Îți mulțumesc, Doamne, pentru că n-am greșit niciodată"? Nu. Poporul lui Dumnezeu are simț olfactiv. Și uneori misiunea noastră de păstori constă în a sta în spatele poporului. Păstorul trebuie să asume toate cele trei atitudini: în fața, pentru a arăta drumul; în mijloc, pentru a-l cunoaște; și în spate, pentru ca nimeni să nu rămână în urmă și pentru a lăsa ca turma să caute drumul... și oile îl miros pe păstorul cel bun. Păstorul trebuie să se miște încontinuu cu aceste trei atitudini. Iată, asta îmi vine să răspund cu privire la această întrebare.

Responsabilul cu pastorația tineretului din provincie, Rodolfo Abello, l-a întrebat după aceea pe pontif spre ce orizont ar vrea ca să fie motivați tinerii columbieni cu spiritualitate ignațiană.

Îmi vine să răspund, ca să o spun în manieră un pic intelectuală: a-i pune în spiritualitate de Exerciții. Ce vreau să spun? De a-i pune în mișcare, în acțiune. Astăzi pastorația tineretului grupurilor mici și a reflecției pure nu mai funcționează. Pastorația de tineri liniștiți nu angrenează. Trebuie să-l pui pe tânăr în mișcare: fie că este sau nu este practicant, trebuie pus în mișcare. Dacă este credincios, a-l conduce îți va fi mai ușor. Dacă nu este credincios, trebuie lăsat ca viața însăși să-l interpeleze, dar fiind în mișcare și însoțindu-l; fără a-i impune nimic, dar a-l însoți... în activități de voluntariat, în activități cu bătrânii, în activități de alfabetizare... toate modurile potrivite unui tânăr. Dacă îl punem pe tânăr în mișcare, îl punem într-o dinamică în care Domnul începe să-i vorbească și începe să-i miște inima. Nu noi îi vom mișca inima cu argumentațiile noastre; cel mult îl vom ajuta, cu mintea, când inima se mișcă.

Ieri, la Medellín, am relatat un episod care pentru mine are multă semnificație, pentru că mi-a venit din inimă. La Cracovia, în timpul prânzului cu cincisprezece tineri din diferite părți ale lumii, împreună cu arhiepiscopul - la fiecare Zi a Tineretului este un prânz de acest fel - au început să pună întrebări și s-a deschis un dialog. Un tânăr universitar m-a întrebat: "Unii colegi de-ai mei sunt atei, ce trebuie să spun pentru a-i convinge?". Acesta m-a făcut să observ simțul de militare eclezială pe care-l avea tânărul acela. Răspunsul care mi-a venit a fost clar: "Ultimul lucru pe care trebuie să-l faci este să spui ceva, cu adevărat ultimul. Începe să acționezi, invită-l să te însoțească și, când va vedea ceea ce faci și modul în care o faci, te va întreba, și în acel moment poți să începi să spui ceva".

Ceea ce vă spun este să-i puneți pe tineri în mișcare, să inventați lucruri care să-i facă să se simtă protagoniști și, după aceea, să-i inducă să se întrebe: "Ce se întâmplă, ce anume mi-a schimbat inima, pentru ce am ieșit bucuros din asta?". Ca în Exerciții, până la urmă, când ne întrebăm despre mișcările interioare. Însă, desigur, nu-i întrebați pe tineri ce mișcări au avut, pentru că n-ar înțelege nimic din limbajul vostru. Dar lăsați să vă povestească ei ce anume au simțit și pornind de acolo implicați-i puțin câte puțin. Dar pentru a reuși - așa cum îmi spunea preacucernicul părinte Furlong, când m-au făcut provincial - trebuie avută răbdare de a sta așezați pentru a-l asculta pe cel care vine atunci când pune probleme, și trebuie să știm însă să ne descotorosim când acela care vine vrea să te introducă în discuții infinite. Tinerii obosesc, tinerii discută; așadar trebuie avută această mortificație continuă de a sta pentru a-i asculta mereu și oricum. Dar pentru mine punctul cheie este mișcarea.

În loc de a-i adresa o întrebare, profesorul Jefferson Chaverra a prezentat după aceea papei, în numele întregului popor afro-columbian, cererea unei mai mari însoțiri și angajări din partea Bisericii. De ce, a explicat el, "durerea noastră și suferința noastră ca popor negru continuă să fie enorme".

Ceea ce spui este adevărat. În discursul pe care l-am adresat episcopilor am vorbit despre realitatea pe care ai atins-o. Există o carismă de bază a iezuitului columbian: este o persoană și se numește Pedro Claver. Cred că Dumnezeu ne-a vorbit prin acest om. Asta mă impresionează: în fond era un tinerel plăpând, un tânăr iezuit în formare, care vorbea însă mult cu bătrânul portar. Și bătrânul alimenta aspirațiile sale. Cât de frumos ar fi ca bătrânii noștri în Societate să vină în față și tinerii să meargă în urma lor! Astfel s-ar împlini cuvintele lui Ioel: "Bătrânii vor visa și tinerii vor profeți". Deci trebuie profețit, dar vorbind cu bătrânii.

În sfârșit, profesorul de teologie Vicente Durán Casas i-a cerut papei Francisc indicații pentru reflecția filozofică și teologică în Columbia și în Biserică în general.

Aș spune, pentru a începe, ea să nu fie o reflecție de laborator. De fapt, am văzut ce daună a ajuns să facă marea și strălucitoarea scolastică a lui Toma când a decăzut, a decăzut, a decăzut...: a devenit o scolastică de manual, fără viață, simplă idee, și s-a tradus într-o propunere pastorală cazuistică. Cel puțin, în timpurile noastre am fost formați în această linie... Aș spune că era mai degrabă ridicol ca, pentru a explica o continuitate metafizică, filozoful Losada să vorbească despre puncta inflata... Pentru a demonstra acest tip de lucruri se cădea în ridicol. Era un mare filozof al epocii, dar decadent, zbura razant cu pământul... Așadar: filozofia nu în laborator, ci în viață, în dialog cu realul. În dialog cu realul vei găsi, ca filozof, cele trei transcendentale care fac unitatea, dar cu un nume concret. Ne amintim de cuvintele marelui nostru scriitor Dostoievski. Ca el, și noi trebuie să reflectăm asupra frumuseții care ne va mântui, asupra bunătății și asupra adevărului. Benedict al XVI-lea vorbea despre adevăr ca întâlnire, adică nu o clasificare, ci un drum. Mereu în dialog cu realitatea, pentru că nu se poate face filozofie cu tabla logaritmică, ce este de acum demodată. Și același lucru este valabil și pentru teologie, dar asta nu înseamnă «a altera» teologia, dimpotrivă. Teologia lui Isus era cel mai real lucru dintre toate, pornea de la realitate și se înălța până la Tatăl. Pornea de la o semincioară, de la o parabolă, de la un fapt și le explica. Isus voia să facă o teologie profundă și realitatea mare este Domnul. Mie îmi place să repet că pentru a fi un bun teolog, în afară de a studia, trebuie avută dăruire, trebuie să fie treji și să perceapă realitatea; cu privire la toate acestea trebuie să se reflecteze în genunchi. Un bărbat care nu se roagă, o femeie care nu se roagă, nu poate să fie teolog sau teologă. Poate să fie volumul Denzinger devenit persoană, poate să știe toate învățăturile existente și posibile, dar nu va face teologie. Poate să fie un compendiu, un manual în care este totul. Dar astăzi problema este cum îl exprimi tu pe Dumnezeu, cum exprimi cine este Dumnezeu, cum se manifestă Duhul, rănile lui Cristos, misterul lui Cristos, pornind de la Scrisoarea către Filipeni 2,7 și următoarele... Cum explici aceste mister și cum le explici și cum înveți acea întâlnire care este harul. Ca atunci când îl citești pe Paul în Scrisoarea către Romani, unde este tot misterul harului și vrei să-l explici.

Profit de această întrebare pentru a spune un lucru care cred că trebuie spus pentru dreptate, precum și pentru caritate. Aud multe comentarii - respectabile, pentru că sunt spuse de fii ai lui Dumnezeu, dar greșite - despre exortația apostolică post-sinodală. Pentru a înțelege Amoris laetitia trebuie citită de la un capăt la altul. Începând de la primul capitol, pentru a continua cu al doilea și așa mai departe, și trebuie reflectată. Și trebuie citit ce anume s-a spus în Sinod.

Un al doilea lucru: unii susțin că sub Amoris laetitia nu există o morală catolică sau, măcar, nu este o morală sigură. Despre asta vreau să afirm cu claritate că morala din Amoris laetitia este tomistă, aceea a marelui Toma. Puteți să vorbiți despre asta cu un mare teolog, printre cei mai buni de astăzi și printre cei mai maturi, cardinalul Schönborn. Asta vreau s-o spun pentru ca să ajutați persoanele care cred că morala este pur cazuistică. Ajutați-le să-și dea seama că marele Toma are o bogăție foarte mare, capabilă și astăzi să ne inspire. Dar în genunchi, mereu în genunchi...

(După L'Osservatore Romano, 29 septembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat