Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 25-a de peste an - Anul A - 2017

"Mergeți și voi în vie și ceea ce este drept vă voi da" (Mt 20,4).

Lecturile biblice din această duminică ne spun că împărăția lui Dumnezeu este ca o "lucrare în via Domnului", iar lucrarea aceasta constă în aceea de a-i face pe semeni desăvârșiți în Cristos (cf. Col 1,28-29), adică a-i conduce la "mântuirea lui Cristos". Primii care au fost angajați în această lucrare au fost apostolii. Apoi lucrarea a fost continuată cu primii creștini, continuată cu credincioșii din primul mileniu, continuată cu cei din mileniul doi, continuată și în mileniul trei și va continua până la cea de-a doua venire a lui Isus. Ca la "ceasurile" din evanghelia de astăzi, Dumnezeu, în toate timpurile, iese și cheamă oameni la lucru și la răsplată în împărăția cerurilor.

În împărăția lui Dumnezeu există loc de muncă și de odihnă pentru toți oamenii, și pentru cei care au crezut în Cristos încă de la început, dar și pentru cei care s-au convertit mai târziu, căci în Casa Tatălui veșnic sunt multe lăcașuri (cf. In 14,2) și însăși persoanele divine lucrează la desăvârșirea oamenilor și a lăcașurilor (cf. In 5,17). Practic suntem împreună lucrători cu Dumnezeu (cf. 1Cor 3,9). Suntem chemați să părăsim piața lumii și să intrăm în via Domnului, unde mereu este ceva de lucru, adică cineva de mântuit. Cel mai mare regret de la sfârșitul vieții va fi acela pentru timpul cât n-am lucrat la mântuirea noastră și a altora.

Pentru a nu ne neliniști ca lucrătorii din prima oră de lucru, mai exact ca fariseii și cărturarii care se credeau primii lucrători și care sunt vizați în această parabolă, trebuie să privim împărăția a lui Dumnezeu ca familie, unde apariția unui nou membru este o bucurie și nu o tristețe. De aceea nimeni nu trebuie să vadă cu ochi răi faptul că Dumnezeu este bun, că aduce, că angajează și că plătește celor dintâi lucrători și celor din urmă, tot un dinar, adică tot odihna și fericirea veșnică în împărăția cerurilor (cf. Mt 20,15).

Apoi trebuie să știm că împărăția lui Dumnezeu este o sămânță ce conține o forță dinamică, care este mereu în creștere și dezvoltare, cu orice oră și cu orice zi (cf. Mc 4,26-27).

Apoi, celor care ar voi să locuiască singuri în împărăția lui Dumnezeu: ca Iona, care nu-i voia pe păgâni chiar dacă veneau la credință (cf. Iona 4,2); ca fariseii și cărturarii, care nu-i voiau pe păcătoșii publici, chiar dacă se converteau, trebuie să citească Scripturile și să vadă că planul veșnic a lui Dumnezeu este de a ședea la masă în împărăția cerurilor împreună cu toată omenirea: "Domnul oștirilor pregătește tuturor popoarelor, pe muntele acesta, un ospăț de bucate gustoase, un ospăț de vinuri vechi, de bucate miezoase, pline de măduvă, de vinuri vechi și limpezite" (Is 25,6). "Dar vă spun că vor veni mulți de la răsărit și de la apus și vor sta la masă cu Abraham, Isaac și Iacov în împărăția cerurilor" (Mt 8,11; Is 2,2).

De aceea, celor care gândesc altfel, Dumnezeu prin profetul Isaia, din prima lectură de astăzi, cu șapte sute de ani înainte întruparea lui Isus spunea: "Gândurile mele nu sunt gândurile voastre și căile voastre nu sunt căile mele. Cât de înălțate sunt cerurile față de pământ, la fel de înălțate sunt căile mele față de căile voastre și gândurile mele față de gândurile voastre" (Is 55,8-9).

În pericopa evanghelică de astăzi, Isus se află în Pereea, o regiune în Transiordania, ținutul "de dincolo de Iordan" (cf. Mt 19,1), care corespunde Galaadului din Vechiul Testament, ținutul profetului Ilie și tocmai le spusese ascultătorilor săi, referitor la noii veniți, că "mulți care sunt cei dintâi vor fi cei din urmă și cei din urmă vor fi cei dintâi" (Mt 19,30). Prin parabola lucrătorilor în vie veniți la diferite ore, Isus lămurește și alte probleme care-i frământa pe ucenici: cine este cel mai mare împărăția cerurilor și ce răsplată vor primi pentru că au lăsat toate și l-au urmat.

Pentru că astăzi avem de a face cu o parabolă, pentru o înțelegere bună trebuie să facem niște clarificări: Scripturile îl prezintă pe Dumnezeu drept proprietarul unei vii, reprezentând națiunea Israel (cf. Ps 80,8, 9; Is 5,3-4). Conducătorii religioși, precum fariseii care de multe ori l-au pus la încercare pe Isus, sunt lucrătorii contestatari de dimineață. Bărbații și femeile care îl urmează pe Isus sunt considerați "blestemați" (cf. In 7,49), care au fost aproape toată viața pescari ori au îndeplinit alte munci, dar acum convertindu-se și venind cu iubire în slujba lui Isus, sunt considerați lucrătorii veniți mai târziu. Dinarul, simbolul împărăției cerurilor, este plata oferită de Isus tuturor lucrătorilor în via sa, în poporul său. Iată un cuvânt al sfântului Paul: "Unii, este adevărat, propovăduiesc pe Cristos din pizmă și din duh de ceartă; dar alții, din bunăvoință. Aceștia din urmă lucrează din dragoste, ca unii care știu că eu sunt însărcinat cu apărarea Evangheliei; cei dintâi, din duh de ceartă vestesc de Cristos nu cu gând curat, ci ca să mai adauge un necaz la lanțurile mele. Ce ne pasă? Oricum, fie de ochii lumii, fie din toată inima, Cristos este propovăduit. Eu mă bucur de lucrul acesta și mă voi bucura" (Fil 1,15-18).

Apoi, dacă există vreun primat în onoare sau vreo întâietate în a intra în împărăție, acestea le dă numai lucrul din iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele. Latinii aveau o vorbă: "Non multa, sed multum", adică "nu cantitate, ci calitate", nu mulțimea unor lucruri, ci acuratețea lor. Cam în acest sens pare să fi apreciat Isus, stăpânul viei, munca lucrătorilor săi.

Unii lucrători din vie, deși au venit de dimineață la lucru, ei au venit interesați de "un dinar", prețul unei zile de muncă. Ei n-au văzut durerea și preocuparea stăpânului pentru strugurii care se pierd și nici suferințele viei sub povoara ciorchinilor și a soarelui dogoritor, căci pe ei ca și pe păstorii plătiți care fug când văd lupul venind, nu-i interesa decât plata și "plată au avut" (cf. In 10,12-13). Ceilalți lucrători din vie, veniți la ore mai târzii, când au văzut durerea stăpânului pentru ciorchinii care stăteau gata ca să se piardă și când au auzit de suferința viei, au mers imediat la lucru fără a se mai gândi la plată. Pe aceștia din urmă stăpânul i-a prețuit și i-a iubit mai mult, fapt care nu a rămas neobservat de lucrătorii dintâi care au murmurat la plată egală pentru muncă mai puțină și mai ușoară. Paradisul este răsplata tuturor lucrătorilor din "via stăpânului", care se dă întreg și nu pe felii celor care muncesc din iubire. Bucuria, fericirea, pacea sufletească, libertatea lăuntrică se dă celui care îi slujește Domnului ca o anticipare a paradisului.

Profetul Isaia, în prima lectură (cf. Is 55,6-9), notează două trăsături ce caracterizează marea mântuire a lui Dumnezeu, trăsături pe care trebuie să le vestim și noi: în primul rând este mântuirea "fără plată". Oamenii se căznesc și cheltuiesc mult pentru "ceea ce nu satură" (cf. Is 55,2), în timp ce bunul cel mai de preț pe care îl putem avea, mântuirea, se obține "fără bani și fără plată" (cf. Is 55,1), nu pentru că nu ar avea preț, ci pentru că Dumnezeu a plătit totul pentru noi (cf. Is 52,3). În al doilea rând, mântuirea trebuie apucată "acum": "Căutați pe Domnul cât timp se poate găsi" (cf. Is 55,6). Dumnezeu este aproape, el iartă din plin, dar grăbiți-vă! Vine clipa când nu va mai putea fi găsit (cf. In 7,34; 8,21).

Inima omului a fost în așa fel întocmită, încât ea nu suportă să fie goală. Și dacă nu este umplută cu Dumnezeu este veșnic goală. Sfântul Paul și-a umplut inima cu Isus, de aceea spunea: "Pentru mine a trăi este Cristos, și a muri este un câștig" (cf. Fil 1,22). Cristos îi era îndeajuns lui Paul pentru a trăi și pentru a muri. În fața unei asemenea alternative, el nu știa ce să aleagă. Murind, îl câștiga pe Cristos; trăind, îl slujea pe Cristos. Dragostea pentru predicarea evangheliei aducea oameni de mântuit la Cristos, ceea ce îl făcea să încline mai degrabă să mai rămână în viață.

Sfatul sfântului Augustin este acesta: Iubește și fă ceea ce-ți place! Dacă taci, taci din dragoste; dacă vorbești, vorbește din dragoste; dacă îl corijezi pe cineva, corijează-l din dragoste; dacă ierți, iartă din dragoste! Să ai în inimă rădăcina dragostei, fiindcă din această rădăcină nu poate odrăsli decât binele!

Versetul de la evanghelie: "Deschide, Doamne, inimile noastre, ca să pătrundă în ele cuvântul Fiului tău" (Fap 16,14), face trimitere Lidia din Filipi căreia Domnul îi deschisese inima ca să ia aminte la vestirea lui Paul (cf. Fap 16,14-15, 40). Să cerem Domnului să deschidă și inima noastră și inima fraților noștri, să ne păzească de tot ce ne-ar abate atenția de la cuvântul divin și să ne dea curajul mărturisirii credinței, ca mulți lucrători ca sfânta Lidia să se adauge.

Unii vestesc adevărul Bibliei, cu multe rezerve, ca nu cumva să supere pe cineva, în unele biserici, nu se mai afirmă învățătura despre iad, căci ar deranja pe unii ascultători. Aceștia sunt "învățători după poftele lor". Dar, vestitorul Evangheliei trebuie să caute să placă Domnului, nu oamenilor.

Un misionar în insulele din Marea Sudului a luat cu sine pe un credincios și a plecat să viziteze niște sate din Insulele Solomon. În timp ce urcau un deal mare, i-a ajuns o ploaie torențială, cum se revarsă numai la tropice. Noroiul era până la genunchi, iar ei erau murdari până sus la brâu. La un moment dat, misionarul s-a oprit și a zis zâmbind însoțitorului său să se uite cât este de murdar. Apoi a adăugat: "Despre aceste picioare murdare Domnul zice că sunt frumoase, căci vestesc pacea" (Is 52,7). Tot ce punem în slujba evangheliei și mântuirii devine frumos. Avem noi gură frumoasă, picioare frumoase, mâini frumoase, inimă frumoasă, viață frumoasă? Dacă nu avem, să ni le facem măcar de acum înainte, măcar în ultimul ceas.

Din lucrarea crucii se revarsă harul, precum din stânca lovită în pustiu (cf. Is 48,21). "Dacă însetează cineva, să vină la mine și să bea" (In 7,37). Lucrarea crucii trebuie să o vestim și noi, ca Paul, ca Matei, ca ceilalți apostoli. Asta înseamnă să lucrăm cu dragoste în via Domnului. Asta înseamnă a oferi ceea ce satură. Asta înseamnă a apuca repede mântuirea. Asta înseamnă a ne pune întreaga ființă și întreaga viață în slujba evangheliei.

Iată cum cânta plin de bucurie un negustor de sclavi convertit și dedicat vestirii evangheliei, Brady-Handy John Newton (1725-1807): "Mărețul har m-a mântuit pe mine din păcat. Pierdut eram, dar m-a găsit, de moarte m-a scăpat. Mărețul har m-a învățat s-o rup cu orice rău. Ce scump mi-e azi tot harul dat; trăiesc prin el mereu".

Una dintre gloriile lui Isus este îndurarea. Ea aduce mântuirea, căci: "Domnul susține" (Ps 37.24, Domnul deschide ochii (Ps 146.,8), Domnul dă hrană, Domnul satură (Ps 107.9), Domnul este alături de cei care-l cheamă (Ps 145,18). În Psalmul responsorial de astăzi, psalmul 145, David intonează lauda mântuirii care prin Cristos se va extinde la întreaga creație: "Domnul este îndurător și plin de dragoste, el este îndelung răbdător și plin de îndurare; Domnul este bun față de toți, el își arată dragostea față de orice făptură. Drept este Domnul pe toate căile sale și credincios în toate lucrările sale. Domnul este alături de toți cei care-l cheamă, de toți cei care-l cheamă în adevăr" (Ps 145,8-9.17-18). Da, "noi toți am primit din plinătatea lui har după har" (In 1,16).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 25-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat