|
Politică și societate Apare la 6 septembrie o carte de Dominique Wolton realizată cu papa De Jean-Marie Guénois Despre geneza și despre elaborarea cărții și despre conținuturile sale vorbește Dominique Wolton într-un interviu exclusiv dat revistei "Figaro", publicat aici în integralitatea sa. Cum v-a venit ideea acestei cărți? Sunt un cercetător de comunicare politică. Deci m-a surprins impactul comunicării papei Francisc încă de la prima sa apariție publică. A trezit imediat simpatia generală, cu un vocabular simplu și în același timp angajat, și a inspirat o adeziune imediată. Eu vedeam o persoană necunoscută, ieșită din nimic, care găsea cuvintele juste și demonstra astfel o incredibilă capacitate de comunicare. Sunt rare în lume persoanele care reușesc să facă asta. Dacă Ioan Paul al II-lea a fost un papă mondial, Francisc a devenit în puține secunde papa globalizării. Ceea ce m-au fascinat au fost și bucuria sa și simplitatea sa: nu avea nimic "tradiționalist" al unei Biserici catolice percepute mereu ca oficială, serioasă, tragică sau de neatins. Era aproape de popor. A vedea astfel un lider mondial, capabil de a vorbi cu puține cuvinte întregii lumi și mai ales de a se face înțeles, mi-a provocat ideea de a-i propune o carte interviu pentru a cunoaște mai bine personalitatea sa. Cum l-ați convins pe Francisc? Eu nu sunt un expert al religiei. Trăisem doar experiența cărții interviu cu cardinalul Lustiger. Am decis să fac această alegere trimițându-i un mail cu proiectul cărții în trei pagini, cuprinsul și curriculum-ul meu. Era ca și cum aș fi aruncat o sticlă în ocean... după trei luni am primit un mail la Conseil national de la recherche scientifique care spunea că Sfântul Părinte era dispus să mă primească. Încă nu-mi vine să cred! Prima întâlnire? Când a intrat în acea cameră anonimă din Casa "Sfânta Marta" a fost ca un flash... Mai întâi am rămas uimit de vederea reverendei sale albe, apoi de gentilețea și de bunătatea privirii sale. Eu am menținut distanța mea de cercetător, dar eram zdruncinat de umanitatea sa. Nu cunoșteam codurile din Vatican și nu știam că a mă primi deja însemna că a acceptat ideea cărții. Îmi imaginam că vom vorbi despre posibilitatea de realizare a proiectului. Deci m-am prezentat imediat gândindu-mă că papa mă va supune unui examen. Puțin după aceea traducătorul mi-a șoptit: "Cred că papa vrea ca să începem...". Nu aveam nimic cu mine, reportofonul meu, notițele mele, întrebările mele! Așadar cazurile vieții prevalează cu adevărat asupra oricărei metodologii a noastre! Am scos smartphone-ul meu pentru a înregistra și am început. Simpatia a făcut restul... Ce anume v-a uimit mai mult în papa? Nu trăim în același spațiu-timp. Un om de știință are patru sau cinci secole de profunzime, papa navighează, în largul său, peste trei milenii. M-au uimit imediat credința sa, bucuria sa, bunătatea sa, modestia sa, luciditatea sa. Dar cu privire la natura umană nu se lasă tras pe sfoară. Și cu atât mai puțin cu privire la mecanismele de putere și de dominare... Nu este un naiv ci spune adesea "Biserica a văzut multe", nu este o problemă. În schimb face puțină referință la Dumnezeu. Este foarte moderat în folosirea vocabularului religios. Este un laic în asta. Există mulți prelați care se complac într-o marmeladă teologico-conceptuală, ceea ce ne pune pe noi laicii într-o poziție de inferioritate sau de răzvrătire. El este o persoană normală, în asta constă geniul său. Mulți cred că cu cât sunt mai obscuri, cu atât sunt mai inteligenți. Ei bine, nu este deloc așa: nu există gândire fără claritate de expunere. Cu cât suntem mai inteligenți, cu atât suntem mai clari. Și papa Francisc este adesea limpede. Ați rămas fascinat de el, e adevărat? Suntem atât de diferiți dar în același timp apropiați. Eu sunt laic, un laic francez, lege din 1905, universitar, cercetare publică... Sunt de cultură creștină, catolică, dar sunt agnostic. Francisc are o dimensiune spirituală care se vede din bucuria sa, din credința sa, dar este și complet laic în modul său de a acționa. Poate dialoga liniștit cu oricine. Este un politician. M-a fascinat această împletire constantă în el între om de credință și laic. Un papă laic! Este o persoană care distinge spontan între Biserică și stat. Clar, există influențe reciproce, dar pentru el nu există nicio conexiune între puterea politică și puterea religioasă. Puterea politică nu trebuie să se sprijine pe cea religioasă. Cea religioasă trebuie să rămână la locul său. Și asta nu se referă numai la legea din 1905, veche de un secol, ci este chestiunea centrală a secolului următor, mai ales cu islamul. De această separare a puterilor vor depinde pacea sau războiul de mâine. Nu există laicitate pură sută la sută. Există o necomunicabilitate între un laic și un religios. Și am experimentat asta în timpul acestor interviuri. Laicul și religiosul au amândoi dreptate. Francisc este pentru o laicitate deschisă la chestiunile spirituale. Și laicul poate să existe numai dacă există religia. Se inspiră din ea chiar dacă nu întotdeauna recunoaște asta... Se poate fi atei dar ar trebui să fim naivi pentru a crede că este posibil să se suprime temele spiritualității. Pentru că tema spiritualității este tema metafizicii. Nicio ființă umană nu poate scăpa de ea. Nimeni nu poate spune că nu-și pune întrebări despre cine este, încotro merge și despre faptul că într-o zi va muri. Unii atei pot spune că religia este absurdă, dar nimeni nu va scăpa de întrebările pe care ea le pune. Soluția se află într-o coabitare în care fiecare să-l respecte pe celălalt. În domeniul ideilor ce altceva v-a uimit? Viziunea sa mondială despre sărăcie: este obsedat de inegalitățile dintre nord și sud. Aș spune chiar că este indignat, deși se controlează. Mulți spun că acest papă este de stânga... Criteriul dreapta-stânga nu se aplică în materie religioasă. Sau cel puțin numai parțial. În orice caz, nu este suficient. Stânga, dreapta, există; există cel care domină și cel care este dominat, dar forța spiritualității și a religiei este să arate că există alte dimensiuni. A reduce religiile la o abordare stânga-dreapta este o sărăcire periculoasă pentru toată lumea. Tot ceea ce spuneți în carte despre planul social și politic corespunde unei agende social-democratice? Aș spune că ar fi mai degrabă de dreapta în virtutea formării sale la iezuiții argentinieni. Nu are o formare de stânga, dar a înțeles repede societatea latinoamericană. Stând atât de aproape de săraci, a privit la stânga. De aici obsesia sa pentru cei săraci, cei excluși, cei supuși. Dar nu este marxist. Și a cădea în marxism este conform lui o eroare pentru Biserică. De aici dezbaterea complexă între teologia eliberării și teologia poporului. Lui nu-i plăcea expresia teologia poporului, dar căuta o frază care să țină cont de inevitabila revoltă populară în America Latină, fără a cădea în marxism. În definitiv, care credeți dumneavoastră că este poziția sa? Cred că este indisciplinat! Nu poate să fie închis într-un compartiment. Acest papă stă bine printre cei săraci, cei supuși și cei excluși. Îi iubește pe oameni. Stă bine numai printre oameni. Este fericit numai în contact cu persoanele. Cea mai mare lecție pe care am scos-o din acele întâlniri este că acest papă urmează evangheliile. Spune numai ceea ce se află în evanghelii. Ceea ce dă sens vieții oamenilor sunt cei săraci, cei excluși, cei supuși. Cei bogați, într-un fel, se descurcă mereu, dar nu vor fi niciodată fericiți. Și este de o forță incredibilă... În Europa pozițiile sale despre deschiderea la imigrație sunt rău văzute... Peste douăzeci de ani se va spune bine măcar că a spus asta, altminteri noi democrațiile vom suferi războiul. Suntem într-o lume transparentă. Țările sărace văd morții din Mediterana și indiferența țărilor bogate. Dacă nu se spune nimic, dacă nu se face nimic, violența va fi teribilă. Deci are dreptate de o mie de ori. Crede că este unul dintre cele mai mari scandaluri ale globalizării. Țările bogate au creat această situație cu războaiele, iar capitalismul sălbatic a accelerat toate acestea în ultimii treizeci de ani. Astăzi victimele economice și politice ale acestuia ajung în țările bogate democratice care le spun să plece! Mânia și supărarea pe care papa Francisc o provoacă înseamnă că a lovit în semn. Există ură față de ceea ce spune despre imigrați. Dar nu se va ieși din asta cu politica struțului. Deci aduce un imens serviciu omenirii spunându-i ceea ce nimeni nu vrea să audă spunându-se. Francisc este conștient că are și o opoziție în interiorul Bisericii catolice? Nu am voit să merg mai departe pentru că obiectivul cărții nu era de a cădea în disputele din Biserica catolică. În schimb Francisc este obsedat de comuniunea între toți în Biserică. Acordă mare atenție poporului creștin pentru ca să nu fie rupturi. Nu este un om al conflictului, un om al rupturii. Vrea să unească, să unească încontinuu. Cât privește ostilitățile, reglările de conturi și raporturile de forță în interiorul Bisericii m-a surprins să văd că nu consideră că viața sa depinde de aceste chestiuni. Vede lucruri pe termen lung, se încredințează timpului, cu o răbdare infinită, fără să se supere, cu un soi de încredere impresionantă. Nu l-am observat niciodată războinic sau furios. Mai degrabă am rămas uluit, ca agnostic, văzând nivelul său de încredere. Și ca agnostic pot spune: da, credința există. Și acest lucru continuă să mă surprindă. Referitor la Curia Romană, de exemplu, există umorism dar nu furie. Este rar, pentru că imediat ce se are puterea, există violență. Și când sunt la Roma, e vorba de o putere mondială. Papa a exercitat o cenzură? Nicio cenzură. Există fără îndoială lucruri pe care nu le-a spus în conversație, dar cât privește manuscrisul nu a fost scos nimic, nici lucruri care mie mi se păreau prea personale. S-a preocupat numai să facă în așa fel încât nimeni să nu se poată recunoaște în exemplele pe care le-a citat. Nicio temă tabu? Niciuna! Când i-am spus că am uitat să-i pun întrebări despre femei a început să râdă și am început! (După L'Osservatore Romano, 2 septembrie 2017) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |