|
Reflecție la duminica a 20-a de peste an - Anul A - 2017 Isus predica evanghelia împărăției și vindeca orice suferință în popor (cf. Mt 4,23) Două mari idei se desprind din lecturile biblice ale duminicii de astăzi: mântuirea se face numai prin Cristos; mântuirea începe de la poporul ales evreu, pe care vor fi altoite națiunile păgâne. Aceste idei le vom urmări pe parcursul reflecției de astăzi. 1. În ambianța plăcută din ținutul Genezaretului de după potolirea furtunii pe mare și de după întărirea apostolilor în credință, ambianță în care Isus era înconjurat de mulțimea credincioșilor care voiau și numai să se atingă de poala hainei lui ca să fie vindecați, dar și de cea a apostolilor activi care nu aveau timp nici măcar să se spele pe mâini ca să mănânce, se introduc neinvitați niște farisei fățarnici și niște cărturari potrivnici veniți de la Ierusalim ca să spioneze activitatea lui Isus și a ucenicilor săi, să-i poată acuza și condamna, ei care uitau dragostea față de părinți (cf. Mt 15,3) Și neavând ce obiecta, îi reproșează lui Isus că ucenicii lui nu țin datina bătrânilor și nu se spală pe mâini înainte ca să mănânce (cf. Mt 14,34-15,20). Sărmanii orbi sufletește credeau că praful de pe mâini întinează sufletul și îl pierde pe om; iar spălarea prafului de pe mâini purifică sufletul de păcate și îl mântuiește. Știau ei ceva în legătură cu "apa" lui Mesia, dar nu știau bine. Din voința lui Dumnezeu, Isus fusese rânduit întemeieze un botez, dar "apa împreună cu sângele" (cf. 1In 5,6) puteau să spele păcatele și să mântuiască sufletele, nu numai apa. Iar apa cu sângele trebuiau să izvorască din rănile lui Mesia răstignit pe cruce (cf. In 19,34). Dar ei refuzau să creadă în Isus și să vină la el cu viața și păcatele lor ca să fie iertați, vindecați și mântuiți. Amăgiți de duhul rău, credeau că se pot curăța singuri prin spălări rituale cu apă și prin diferite fapte ale lor, fără Isus și fără sângele lui de la cruce. Voiau să se curețe și să se mântuiască pe o cale străină de calea și planul lui Dumnezeu. Diavolul care îi amăgise odinioară pe Adam și Eva că vor ajunge ca Dumnezeu, dar fără Dumnezeu (cf. Gen 3,1-7); diavolul care îi amăgise pe evreii robi în Egipt că pot fi liberi, dar fără să iasă din Egipt și fără să parcurgă pustiul (cf. Num 14,4); același diavol acum îi amăgise pe farisei și cărturari că pot ajunge la curăția cugetului și la mântuirea sufletului, tot pe o cale străină de voința lui Dumnezeu, fără curățirea făcută de Isus la cruce, ci doar dar prin spălarea mâinilor și a vaselor (cf. Mt 15,2). Diavolul a oferit din totdeauna oamenilor scurtături pierzătoare numai ca să nu se împlinească voința lui Dumnezeu și să se piardă. O astfel de scurtătură periculoasă îi oferise diavolul și lui Isus ca să-l împiedice de a-și împlini misiunea, urmând o cale străină de Dumnezeu, fără suferințele Calvarului, dar cu munți de pâine pentru toți, bogăție pentru toți, popularitate de la toți, găsind argumente chiar versete biblice trunchiate. De exemplu, satana, citându-i lui Isus Psalmul 91,11-12, intenționat a omis să adauge și versetul următor 13, care vorbește despre propria sa zdrobire: "Vei păși peste lei și peste vipere, vei călca în picioare pui de lei și de balauri". Balaurul, vipera, șarpele nu este altul decât satana, cel cu chip de șarpe din Geneza 3,15, căruia Domnul îi vestise că Mesia, "sămânța femeii", îi va zdrobi capul. În Eden, cel dintâi Adam, fără să-i lipsească nimic, călcând porunca lui Dumnezeu și lăsându-se târât de diavol în "pofta cărnii", în "pofta ochilor" și în "trufia vieții" (cf. 1In 2,16), a suferit o grea înfrângere; în timp ce mântuitorul Isus, în pustiul gol, rămânând fidel cuvântului lui Dumnezeu (cf. Ps 17,4), a triumfat asupra șarpelui. De aceea Isus poate acum să-i ajute pe cei ispitiți să nu cadă (Evr 2,18). Isus vrea să-i convingă pe toți oamenii, inclusiv pe farisei și cărturari, că nu există curățire de păcat și mântuire pe o cale străină de calea trasată de Dumnezeu din veșnicie. Iar această cale de ajuns la curățirea de păcat și la mântuirea sufletului este Isus însuși care a zis: "Eu sunt calea, adevărul și viața" (In 14,6), este Isus în care avem totul pe deplin (cf. Col 2,10). Deci, nu un Isus imaginat și dorit de oameni la înmulțirea pâinilor, un Isus al belșugului și al succesului pământesc (cf. In 6,15), ci un Isus răstignit, mort și înviat (cf. 1Cor 1,23). De aceea Biblia spune fiecărui om: "Cunoaște bine pe Dumnezeul tău și slujește-i cu toată inima și cu un suflet binevoitor" (1Cr 28,8). Un păgân s-a convertit la creștinism. Înfuriați peste măsură toți ai lui au venit pentru a-l trage la răspundere pentru actul săvârșit. Fiind întrebat ce la determinat să facă acest lucru, el a răspuns: "Închipuiți-vă că eu călătoream pe un drum. Drumul nu îmi era cunoscut; deodată am ajuns la o răscruce. Mi-am zis: Acuma chiar nu mai știu care este calea cea bună. Dar iată că la răscruce văd doi oameni: unul era mort și celălalt viu. Ce ziceți voi: Pe care dintre ei l-am întrebat și pe care l-am rugat să-mi arate calea bună?" "Bineînțeles că pe cel viu, n-ai cum să te adresezi uni mort". "Exact așa am făcut. Eu mă aflăm cu viață la răscruce, și deodată mi-au apărut înfață doi oameni. Zeul religiei voastre, oricât am insistat, n-a putut să-mi spună nimic. Dar Isus, cel care este viu, mi-a zis: Eu sunt calea! Numaidecât am plecat pe această cale care duce la mântuire și el mi-a dat adevărul și viața (cf. In 14,6)". "El este piatra lepădată de voi, zidarii, care a ajuns să fie pusă în capul unghiului. În nimeni altul nu este mântuire, căci nu este sub cer nici un alt nume dat oamenilor în care trebuie să fim mântuiți" (Fap 4,11-12) Astăzi în evanghelie, în timp ce Isus, Fiul lui Dumnezeu opera vindecări în plinătatea harului divin, fariseii și cărturarii, orbi la cele ce se întâmplă, veneau cu rânduielile lor, cu datinile lor. Ei desființau "porunca lui Dumnezeu" pentru "tradiția lor". Talmudul, era cartea care conținea tradițiile bătrânilor. Aceste tradiții ale bătrânilor erau niște explicații și niște deducții omenești scoase din Lege, ce conțineau uneori amplificări, alteori diminuări și îndulciri, care întunecau mințile oamenilor. Între aceste amplificări și îndulciri ale Legii și ale voinței lui Dumnezeu, trăiau iudeii dinaintea lui Isus, trăiau iudeii de pe timpul lui Isus și, culmea, au trăit și trăiesc și unii creștini care ar dori să li se predice și lor un "Talmud al evangheliei", adică o evanghelie cu extensii ale milei, cu îndulciri ale cerințelor, cu limitări ale datoriilor și cu excluderi ale pedepselor (cf. 2Tim 4,3-4). Dumnezeu spunea una prin profeți și prin Cristos, diavolul spune alta prin "rabinii" de ieri și de astăzi, și lumii îi plăcea mai mult ce spune diavolul, deși au văzut cu ochii lor ce-au pățit: Adam și Eva, Cain, contemporanii lui Noe, contemporanii lui Lot, Esau, faraon, evreii răzvrătiți din pustiu, evreii care au acceptat și au urmat regi opriți. Așa de dulce li se pare unora otrava diavolului, că o servesc. Așa de amară li se pare altora dulceața evangheliei, că o refuză. Lucrul care întinează este cel iese din gura omului, arătând ce este în inima lui. Inima omului este izvorul întinării (cf. Mt 15,19). Ei erau fățarnici, iar Isus le-a spus direct acest lucru: "Poporul acesta mă cinstește cu gura și cu buzele, dar inima lui este departe de mine și frica pe care o are de mine nu este decât o învățătură de datină omenească" (Mt 15, 8-9; Is 29,13). Fariseii și cărturarii nu erau niște răsaduri pe care să le fi plantat Dumnezeu. Sfârșitul lor va fi că vor fi dezrădăcinați (cf. Mt 15,13). Iată norma Bisericii dată de sfântul Paul: "Chiar dacă noi înșine sau un înger din cer ar veni să vă propovăduiască o Evanghelie deosebită de aceea pe care v-am propovăduit-o noi, să fie anatema" (Gal 1,8)! Refuzat de farisei și cărturari, Domnul Isus a plecat de acolo și s-a dus în Tir și Sidon, arătând tuturor că mântuirea lui Dumnezeu, deși s-a adresat în primul rând iudeilor, ea îi are în vedere pe toți oamenii, chiar și pe păgânii pe care iudeii îi numeau "câini". Tirul și Sidonul erau două orașe străvechi ale Feniciei, Orientul Mijlociu. Tirul era un centru comercial, asediat când de Salmanasar (721 î.Cr.), când de Nabucodonosor (588 î.Cr.), când de Alexandru Macedon (332 î.Cr.), când de greci (126 î.Cr.). Sidonul era, de asemenea, un centru comercial, fiind chiar mai vechi decât Tirul. Își avea numele de la Sidon, nepotul lui Noe (cf. Gen 10,15-19). Deși erau păgâni, vestea despre Cristos ajunsese și la cananeeni și se răspândise în toată Siria (cf. Mt 4,24), căci mântuirea lui era așteptată de toate ținuturile (cf. Is 42,4) Dumnezeu spusese în cartea lui Isaia: "Pe fiii străinilor îi voi face să vină la muntele meu cel sfânt" (Is 56,7). Iată că aici, în ținutul Tirului și Sidonului, o femei canaanită aleargă la Isus, deși era dintr-un popor blestemat. Conform Dt 7,1-6 și 20,16-18, canaaniții fuseseră excluși în trecut de la orice bunăvoință divină pentru că a prigonit poporul ales. Dacă "binecuvântații" nu-l recunosc pe Isus ca Mesia și îl resping că are diavol (cf. In 8,48.52); păgânii, "blestemații" îl recunosc ca Mesia, și voind să scape de diavol aleargă la el (cf. Mt 15,22). Pentru că acum planul divin era ca și "străinii" să ajungă pe "muntele sfânt" al lui Dumnezeu, pentru credința ei în Mesia, Isus îi vindecă copila și le mântuiește pe amândouă. Tradiția ne spune că această femeie se numea Iusta, iar fiica ei se numea Veronica. Amândouă au rămas credincioase lui Isus și au fost cinstite de Biserică primară. Fiul lui David, "nu sunt vrednic", spunea centurionul (cf. Lc 7,7); "Fiul lui David", "cățeii mănâncă firimiturile care cad de pe masa stăpânilor lor" (cf. Mt 15,26-27). Așa este întotdeauna: gândurile înalte despre sine merg împreună cu credința mică, iar gândurile modeste despre sine, merg împreună cu o credința mesianică mare. Să cercetăm și să vedem cum este credința noastră. Femeia, deși considerată ca "un câine" de mentalitatea iudaică din acea vreme, a obținut nu numai o mare firimitură de pe masa lui Dumnezeu, ci chiar întreaga masă avea să fie servită "câinilor" (cf. Fap 13,46), pentru că acesta este și înțelesul și unui alt anunț făcut de Paul: "Să știți, dar, că mântuirea aceasta a lui Dumnezeu a fost trimisă neamurilor, și ele o vor asculta" (Fap 28,28). 2. După aceste fapte săvârșite în Tir și Sidon, unde și-a arătat misiunea sa de mântuitor al tuturor oamenilor și popoarelor, Isus s-a întors din nou lângă marea Galileei, s-a întors la poporul ales pentru care venise în primul rând (cf. Mt 15,24), la poporul său de care îi este în continuare milă (cf. Mt 15,32). Și așa cum anunțase deja psalmistul (cf. Ps 132,15), el îi binecuvântează din belșug cu minuni și îi satură cu pâine, înmulțind iar pâinile, unde numai bărbați erau patru mii, afară de femei și de copii (cf. Mt 15,38). Aici cifra patru ne vorbește despre faptul că Dumnezeu a așezat întreaga aventură a vieții umane într-un univers cu patru dimensiuni ale iubirii sale: lungime, lățime, înălțime și adâncime (cf. Rom 8,39; Ef 3,18). Și au strâns șapte coșuri de firimituri. Aici cifra șapte definește superlativul dragostei divine în toată splendoarea și desăvârșirea ei. Iată că în ciuda necredinței unora din poporul iudeu, Dumnezeu nu l-a lepădat pe Israel, chiar dacă pentru un timp a dat întâietate păgânilor pentru completarea locurilor din cer și ca să-i facă geloși pe evrei (cf. Rom 11,11). Dovada că Dumnezeu nu l-a lepădat pe Israel este însuși sfântul Paul, care era un israelit care a fost chemat la mântuire după moartea și învierea lui Isus; apoi atâția alți convertiți și sfinți ai Bisericii proveniți din poporul evreu. Precum în zilele lui Ilie, când Dumnezeu și-a păstrat 7000 de suflete, iar cifra 7 în Biblie, așa cum am mai spus definește superlativul iubirii lui Dumnezeu în toată splendoarea și desăvârșirea ei, tot astfel și acum Dumnezeu a dat dovadă de grijă și de iubire la superlativ față de poporul său. Că Dumnezeu nu i-a lepădat pe până astăzi mai stau de mărturie și cuvintele Scripturii care spun: "Darurile și chemarea lui Dumnezeu sunt irevocabile" (Rom 11,29), și apoi cuvântul lui Isus care spune: "Mântuirea vine de la iudei" (In 4,22). Pe vechiul măslin iudaic, pe care au înflorit înfierea, slava, legămintele, darea Legii, slujba dumnezeiască, făgăduințele, patriarhii, și din care a ieșit, după trup, Cristos, care este mai presus de toate lucrurile, Dumnezeu binecuvântat în veci (cf. Rom 9,4-5), zic, pe acest măslin iudaic, chiar dacă unele ramuri au fost tăiate din cauza necredinței (cf. Rom 11,20), Dumnezeu a rânduit toate acestea ca să fie altoit măslinul sălbatic al popoarelor păgâne, adică să fim altoiți noi toți care nu eram evrei (cf. Rom 11,19). Iar dacă noi vom trăi în necredință, vom fi tăiați și noi, căci dacă Dumnezeu nu a cruțat ramurile firești, nu te va cruța nici pe noi (cf. Rom 11,21). Iar dacă iudeii vor lăsa necredința, vor fi altoiți din nou (cf. Rom 11,22-24). Astfel, în timp ce națiunile nu aveau nici un drept la mântuire datorită originii, iar Israel își pierduse drepturile prin necredință, îndurarea lui Dumnezeu a rămas pentru toți singura posibilitate a mântuirii. Un creștin care se lăuda cu faptele sale bune, a visat într-o noapte că a murit și a ajuns la poarta cerului, pe care scria: "Cei ce vor să intre aici au nevoie de 1000 de puncte". Atunci un înger l-a întrebat: "Ce ai făcut în viață?" "Am fost credincios Domnului întreaga mea viață. Am păzit Cuvântul lui Dumnezeu cu toată sfințenia". "Foarte bine. Ai un punct. Altceva?" "Am dat bani pentru misiuni. Am ajutat pe săraci, pe văduve, pe orfani". "Ai încă un punct". "Am avut o familie numeroasă, pe care am educat-o creștinește". "Foarte bine, ai încă un punct. Ai mai făcut ceva?" Bietul om s-a pierdut cu totul. Dacă pentru tot ce spusese până acum avea numai 3 puncte, ce să mai adauge? A ridicat ochii spre uriașa inscripție, a oftat adânc și a exclamat: "În cazul acesta aici se poate intra doar prin harul lui Dumnezeu". "Exact, a spus îngerul. Ai încă 997 de puncte!" "Prin har ați fost mântuiți datorită credinței și aceasta nu e de la voi, ci este darul lui Dumnezeu, nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni" (Ef 2,8-9). "Dacă alunecarea iudeilor a fost o bogăție pentru lume, și paguba lor a fost o bogăție pentru neamuri, ce va fi întoarcerea lor? Căci, dacă lăsarea lor temporară în planul doi lor a adus împăcarea lumii, ce va fi primirea lor din nou, decât o înviere din morți" (cf. Rom 11,12.15)? Atunci se vor împlini cuvintele Scripturii: "Ai răscumpărat pentru Dumnezeu, cu sângele tău, oameni din orice seminție și limbă și popor și națiune" (Ap 5,9). Pr. Ioan Lungu * * * Duminica a 20-a de peste an. Predici la Radio Iași. Anul A (20 august) lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |