Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ca oglindă a lui Cristos

În comemorarea sfintei Clara

De cardinal Gualtiero Bassetti

În spiritualitatea Clarei dimensiunea nupțială este foarte evidentă, mai ales în scrisorile pe care ea le-a scris și le-a adresat sorei Agneza de Boemia, care deși logodită cu viitorul împărat Frederic al II-lea, a preferat "să meargă în întâmpinarea lui Cristos Domnul" și să trăiască viața de claustrare în mănăstirea din Praga pe care ea a întemeiat-o și unde a fost abatesă. Cele patru scrisori pe care Clara le-a scris Agnezei sunt toate țesute pe o însăilare de citate biblice și între acestea revine de mai multe ori Psalmul 44. Psalmistul insistă pe invitația adresată miresei de a se face frumoasă pentru mirele său.

În a doua scrisoare Clara nu se mulțumește să consolideze și să laude nunta Agnezei cu Cristos-mire și o invită să privească la Cristos, să-l imite. "Privește, o regină preanobilă, pe mirele tău, pe cel mai frumos dintre fiii oamenilor, privește-l, cercetează-l, contemplă-l, dorind să-l imiți". În schimbul renunțării la glorii și la bogății, la care sora din Praga era destinată căsătorindu-se cu împăratul, Clara îi amintește de prima promisiune din predica de pe munte: "Voi știți că împărăția cerurilor este promisă și dăruită de Domnul numai săracilor, pentru că atunci când se iubesc realitățile temporale, se pierde rodul carității". Schimbul, trocul este absolut favorabil: "Pentru aceasta în veci și în vecii vecilor vei dobândi gloria împărăției cerești în schimbul lucrurilor pământești și trecătoare, bunurile veșnice în locul celor pieritoare și vei trăi în vecii vecilor". În sfârșit, în a patra scrisoare Clara o îndeamnă pe Agneza nu numai să-l contemple și să-l imite pe Cristos, ci să se oglindească în fața sa, "privește în fiecare zi această oglindă, o regină mireasă a lui Isus Cristos, și în ea scrutează încontinuu fața ta", "pentru ca tu să te poți împodobi astfel, îmbrăcată și învăluită cu ornamente multicolore, cu toate virtuțile".

Cristos este singura oglindă în care fiecare om poate recunoaște propria față adevărată, acea imagine pe care Dumnezeu Tatăl a imprimat-o pe fața lui Adam, creându-l după chipul și asemănarea sa, și în fiecare dintre noi. Dar așa cum orice oglindă este ușor să-și piardă transparența, din cauza păcatului personal și comunitar, este ușor ca să nu mai strălucească lumina, dacă "preocupările lumii și seducția bogăției și toate celelalte patimi, înăbușă Cuvântul și acesta rămâne fără rod" (Mc 4,19), este ușor ca să nu mai reflecte fața lui Cristos, dacă o îndreptăm spre noi. De mai multe ori papa Francisc a insistat asupra pericolelor și asupra realității pentru Biserică, sfântă și păcătoasă, a unei fețe desfigurate de păcat.

Posibilitatea de a îndrepta oglinda spre propria față, dacă nu spre propria mască a devenit chiar o boală pentru omul contemporan. Și a celui spiritual-lumesc. Adesea, ca personajul mitologic Narcis, omul se reflectă în imaginea sa, îi place numai de sine însuși și pentru aceasta este destinat să se îmbolnăvească de narcisism.

Apare spontană o întrebare: Când Clara în lunga și timp de atâția ani dureroasa viață de bolnavă la "Sfântul Damian" voia să-și imagineze fața lui Cristos, unde a căutat-o? În nemijlocit a căutat-o în imaginea răstignitului de la "Sfântul Damian", acela care și în Legenda sfintei Clara a vorbit sărăcuțului din Assisi: "Și aceasta este biserica unde, în timp ce Francisc se ruga în ea, un glas venit de pe lemnul Crucii, a răsunat: «Francisc, mergi și repară casa mea, care, așa cum vezi, este toată în ruină»". Citatul biblic inserat în Legenda clariană este luată din a doua scrisoare a lui Petru, aceea care a fost proclamată ca lectura a doua în solemnitatea Schimbării la Față, duminica trecută: "El a primit de la Dumnezeu Tatăl cinste și mărire atunci când din partea gloriei mărețe a venit acest cuvânt: «Acesta este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit plăcerea»" (2Pt 1,17).

Iată, "cel iubit". Scrisorile Clarei către Agneza sunt toate impregnate de cântarea iubitei/iubitorului pentru iubitor/iubit. În aceste expresii se simte o sensibilitate feminină cultivată în urmarea prelungită a lui Cristos, interpretat de Clara la școala lui Francisc ca sărac și răstignit. Invitația la sequela Christi revine cu insistență deosebită și în scrisorile clariane și este un motiv central în scrierile lui Francisc. A trăi în urmarea lui Cristos sărac a fost mereu ambiția niciodată ascunsă a Clarei și a comunității sale de la "Sfântul Damian", și cu prețul de a rezista și de a-i displace unui predecesor al meu mult mai tenace și insistent decât mine, dar cu alt titlu: cardinalul episcop de Ostia Ugo, ales apoi papă cu numele de Grigore al IX-lea. De la acest papă a obținut în 1228 un privilegiu absurd pentru mentalitatea lumii, de ieri și de astăzi: Privilegium paupertatis, bulă păstrată și astăzi în acest sanctuar ca relicvă. Papa acorda ceea ce a fost cerut cu insistență de aceste călugărițe care "dorind să se dedice numai Domnului, au respins dorința lucrurilor vremelnice aderând în toate la urmele" lui Cristos. Când de acum Clara era muribundă, la 9 august 1253, papa Inocențiu al IV-lea i-a acordat aprobarea regulii sale cu bula Solet annuere, cu același început din aceea de aprobare a regulii lui Francisc pentru frații minori. În motivațiile aprobării papa face ecou la privilegium paupertatis acordat cu 25 de ani înainte și citează iarăși urmarea lui Cristos sărac ca motiv de bază.

Clara era conștientă că și în spațiul închis al mănăstirii, ca și în mănăstirea lumii, momentele mistice sunt un dar de har temporar. De altfel, episodul evanghelic al schimbării la față este etapă intermediară între prima și a doua anunțare a Pătimirii, destinat să-i încurajeze pe discipolii de ieri și de astăzi. Clara o invită pe Agneza "să se transforme în întregime, prin contemplație, în imaginea divinității sale", "pentru ca să n-o învăluie ceața de amărăciune" în dificultățile previzibile ale vieții.

Sărbătoarea sfintei Clara este o invitație adresată călugărițelor din claustrare și fiecărui creștin să facă din propria viață "locuința și sediul" Celui Preaînalt, ca Maria, pe care peste câteva zile o vom celebra în sărbătoarea Ridicării la Cer ca Sancta Maria Angelorum, regina îngerilor și a sfinților. Momentele mistice nu sunt niciodată veșnice, sunt o garanție a veșniciei; folosesc pentru a ne face să înțelegem că oglinda despre care vorbește Clara este un dar fragil încredințat omului, care poate să se folosească de ea cum vrea, bine sau rău, pe care chiar poate s-o arunce și s-o strice, în libertatea sa, pe care Dumnezeu nu vrea s-o încalce.

(După L'Osservatore Romano, 12 august 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat