Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Martiriul sfântului Ioan Botezătorul

Și în moarte îl precede pe Mesia

De Adalberto Mainardi

Biserica comemorează nașterea și moartea lui Ioan, cel mai mare dintre cei născuți din femeie (cf. Mt 11,11; Lc 7,28). Ioan - anunțat la nașterea sa ca acela care avea să meargă înaintea Domnului "cu duhul și puterea lui Ilie" (Lc 1,17) - și în moarte îl precede pe Domnul, pregătește calea pentru Mesia. În acest sfârșit obscur al său, în banalitatea răului, Biserica recunoaște un martiriu, cea mai elocventă mărturie adusă lui Cristos Domnul.

În realitate, toată viața lui Ioan a fost o pregătire, o mărturie adusă lui Cristos. Vocația sa este împletită cu aceea a lui Isus. Evanghelia a patra ne spune că Ioan a recunoscut în acel discipol al său "care venea după el" pe unul care era în fața lui, ba chiar era înainte de el: în Isus, Ioan a recunoscut pe "mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii" (In 1,29-30), slujitorul Domnului despre care vorbise Isaia, care "ca un miel dus la înjunghiere nu și-a deschis gura" (Is 53,7).

În Ioan revine la viață puterea vestirii profetice (cf. Mc 6,17; 8,27; 9,12-13). El este "glasul unuia care strigă în pustiu", care cere convertirea inimilor în vederea reconcilierii unora față de alții (cf. Lc 1,17): cere să se aducă un rod de dreptate, să se convertească drumurile noastre întortocheate, deformate de ipocrizie, într-un drum de adevăr și corectitudine, de comuniune cu Dumnezeu și cu frații. Cuvintele sale sunt aceleași ale lui Isus: "Convertiți-vă, pentru că împărăția cerurilor este aproape!" (Mt 3,2; 4,17).

Ioan îl mărturisește pe Cristos și Isus dă mărturie despre Ioan: numai cel care mărturisește că vine de la Dumnezeu cuvântul lui Ioan și nu de la oameni poate să cunoască și autoritatea lui Cristos (cf. Mc 11,27-33) și să-i primească cuvântul. Însă acest cuvânt, pentru Ioan ca și pentru Isus, este un cuvânt scump. Ioan i-a amintit lui Irod ascultarea față de legea dăruită de Dumnezeu - "Nu-ți este permis s-o ai pe soția fratelui tău" (cf. Ex 20,17; Lev 20,21) - fără a se înspăimânta în fața puterii; cuvântul său este "ca o cetate întărită, ca un stâlp de fier și ca un zid de bronz" (Ier 1,17-19) împotriva ipocriziei celor puternici, împotriva multelor cuvinte duble care acoperă samavolnicia și violența, cu care prea ușor ne lăsăm obișnuiți. Este apelul curajos și plin de franchețe (parrhesia) al profetului, care duce la viața sau la moartea celui care îl ascultă (cf. Ez 3,18). Ioan plătește consecințele: este în închisoare. Asupra lui se complotează planuri de moarte - "Irodiada îl ura și voia să-l omoare" (Mc 6,9) - așa cum se va întâmpla pentru Isus (cf. Mc 6,14-15): fără să știe, fără să înțeleagă, fără să asculte (cf. Mc 6,27-28). Prea adesea și noi vorbim despre Evanghelie fără să deschidem urechea inimii noastre la Cuvântul Domnului, care cere să fie ascultat. Vine însă "o zi prielnică" (Mc 6,21) pentru a-l reduce la tăcere pe Ioan, așa cum va veni o zi prielnică (cf. Mc 14,11) pentru a-l da pe Isus în mâinile oamenilor. Strigătul lui Ioan devine mai puternic atunci când nu se mai aude. Marcu pune în scenă martiriul său încredințându-l tăcerii. Ioan, glas care striga în pustiu, este acum mielul fără glas: puțin mai mult decât un obiect în mâna călăilor săi, marfă dintr-un macabru schimb de favoruri.

Cuvintelor zadarnice de care puterii îi place să se înconjoare se opune marea tăcere a lui Ioan. În această micșorare definitivă a sa, în această necondiționată încredințare de sine în ascultare față de Cuvântul lui Dumnezeu, Ioan însuși devine un drum pentru Isus, care nu-și va deschide gura în ora pătimirii (cf. Mc 15,4-5), ca miel "mut în fața celor care îl tund". Isus recunoaște forța profetică a acestei morți fără glorie, în tăcerea și în întunericul unei tainițe, va citi însuși drumul său: în Ioan "Ilie a și venit și au făcut cu el ceea ce au vrut, așa cum este scris despre el" (Mc 9,12-13). Dar această moarte pentru adevăr și dreptate, în noapte și în ascuns, această viață încredințată din iubire în ascultare față de Cuvântul lui Dumnezeu, este și profeție de înviere, așa cum va spune în mod paradoxal Irod auzind vorbindu-se despre Isus: "Ioan, pe care eu l-am decapitat, a înviat!" (Mc 6,16). Și noi astăzi în comemorarea martiriului său mărturisim cu Ioan credința noastră în Domnul înviat.

(După L'Osservatore Romano, 30 august 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat