|
Reflecție la duminica a 21-a de peste an - Anul A - 2017 "Nepătrunse sunt judecățile lui Dumnezeu și neînțelese sunt căile lui" (Rom 11,33). Chemarea Bisericii din această duminică către toți copiii ei este aceea de a accepta planul mântuitor al lui Dumnezeu, de a nu interpreta negativ și răutăcios hotărârile divine și de a nu întârzia în nici un fel mântuirea prin cuvintele, faptele și purtarea lor, ca să nu fie schimbați din calitatea de fii aleși și moștenitori ai împărăției cerurilor de la Botez în cea de respinși și osândiți de la judecată. Prima lectură de astăzi (cf. Is 22,19-24) ne prezintă judecata și destituirea administratorului mândru și perfid Șebna, un oficial din anturajul regelui Ezechia (cf. Is 22,15; 36,3; 2Rg 18,18; 19,2). Acesta era un om necredincios lui Dumnezeu, un om neascultător față de "rege", un om care, crezându-se "înțelept" și "diplomat", făcea alianțe pierzătoare cu dușmanii, și un om care, dacă mai rămânea în funcție, avea să pună în pericol pacea și libertatea poporului. Acest Șebna înlăturat din funcție este o imagine tuturor necredincioșilor lui Dumnezeu și nesupușilor autorităților legitime din toate timpurile, care crezându-se singurii inteligenți, refuză planul veșnic al lui Dumnezeu și autoritatea stabilită de el, pentru a-și pune în aplicație planurile lor, și în felul acesta se exclud singuri de la bunurile veșnice (cf. Ps 137). Pe acest Șebna, om periculos pentru credința și libertatea poporului, din voința lui Dumnezeu, regele Ezechia l-a destituit din funcție și l-a înălțat pe fiul lui Hilchia, pe Eliachim, om credincios lui Dumnezeu și care lucra împreună cu regele. Eliachim este o frumoasă imagine profetică a înălțării lui Isus Cristos, dar și a tuturor creștinilor credincioși din toate timpurile. Psalmul responsorial de astăzi (cf. Ps 138,1-8) ne prezintă credincioșia, mulțumirea, mărturia și speranța lui David față de Dumnezeu care l-a ales ca rege în locul lui Saul, față de Dumnezeu care l-a ajutat în toate necazurile sale și care îl va ajuta mai desăvârșit și în viitor. Într-un timp în care David avea nevoie disperată de ajutor, când dușmani din interior și din exterior îl înconjurau, când boli și dureri îl măcinau din interior, el nu a strigat după ajutor către regii păgâni din vecini și nici către zeii lor, ci el a strigat către Dumnezeu, puternicul lui Iacob (cf. Is 49,26). Iar ajutorul primit a fost imediat. Ce rezolvare minunată: David era înconjurat de vrăjmași interni și externi, era măcinat de boli și necazuri, era înconjurat de primejdii și tentații, și totuși el umblă în siguranță ca și când toate acestea n-ar fi existat. Aceeași mână care i-a lovit pe adversarii săi pe el l-a păzit de orice năpastă; toiagul care îi lovea pe dușmani pe el îl proteja (cf. Ps 23,4). O mare încredere a fost turnată atunci în inima sa. Aici găsim o încurajare pentru unul fiecare dintre noi, ca în problemele și dificultățile noastre să alergăm în primul rând la Dumnezeu, "puternicul lui Iacob". David mulțumește, mărturisește și speră la ajutoare și mai mari. Mulțumirea lui David pentru ajutorul divin constituie o mărturie a lui Dumnezeu în fața regilor pământului, dar și a îngerilor cerului. Aceștia, știind ce i-a promis Dumnezeu lui David, acum puteau să vadă împlinirea promisiunilor și să recunoască cât de mare este slava lui Dumnezeu și să vină la credința adevărată. Apoi, David încrezător spune: "Domnul va duce la bun sfârșit ceea ce a început cu mine". El privea cu speranță și în viitor când Dumnezeu nu numai că îl va mântui de vrăjmași și necazuri, dar îl va conduce și în lăcașurile sale veșnice. Este aceeași încredere pe care Isus și Biserica sa o așteaptă de la toți cei credincioși. Sfântul Paul scria: "Sunt încredințat că acela care a început în voi o bună lucrare o va duce la capăt până în ziua lui Isus Cristos" (Fil 1,6). Da, lucrarea cea bună pe care Dumnezeu a început-o în lume și cu fiecare om în parte, cu brațul tăriei sale, o va termina în ziua venirii lui Cristos. La plinirea vremii (cf. Gal 4,4), când Isus a intrat în lume, fariseii și cărturarii ședeau la catedra lui Moise (cf. Mt 23,2) și puseseră mâna pe cheia cunoașterii: nici ei nu intrau în împărăție și nici pe cei ce voiau să intre nu îi lăsau (cf. Lc 11,52). Și s-a văzut bine cât de rea a fost denigrarea lor la adresa lui Isus, din sondajul de opinie făcut de Isus printre ucenicii săi, cu privire la părerea oamenilor despre el. După trei ani de predică divină și de minuni peste fire, oamenii îl credeau numai un om și un profet, lucru insuficient pentru mântuire. Paguba sufletească pe care fariseii, cărturarii și saduceii au făcut-o prin denigrarea lor poate fi comparată numai cu paguba făcută de soldații mituiți de la învierea lui Isus, care au lăsat un întreg popor fără evanghelie (cf. Mt 28,11-15). Din păcate această pagubă începută atunci continuă și astăzi prin denigrarea Bisericii creștine și a slujitorilor lui Cristos, uneori slabi și fricoși ca apostolii. Dar, mai vorbim despre asta. Dar, să urmărim firul evenimentelor pornind de mai departe un pic. Când Isus a dat drumul noroadelor de lângă Marea Galileei și a venit în ținutul Magdalei, l-au întâmpinat niște "bolnavi sufletește", niște oameni conduși de satan (cf. In 8,46), niște fariseii fățarnici și saducei iscoditori, niște răi care au acaparat ilegal catedra lui Moise și cheia cunoașteri (cf. Mt 23,2; Lc 11,52), așa cum ilegal arendașii au acaparat via stăpânului lor (cf. Mt 21,33-39), niște răi care rătăceau cu bună știință poporul și care acum voiau să-l piardă pe Isus care le stătea în cale. Și pentru a-l pierde căutau un motiv. Și au început prin a-i nega toate învățăturile și minunile și, discreditându-l ca pe un înșelător, îi cereau "un semn din cer". Apropo de "semne din cer", Biblia vorbește de "pâine din cer" adusă de Moise de la Dumnezeu (cf. Ps 105,40; In 6,30); de oprirea soarelui pe cer la Gabaon de către Iosue (cf. Ios 10,12); de tunete și ploaie din cer senin aduse de Samuel (cf. 1Sam 12,17-18); de foc din cer adus de Ilie pentru a mistui niște batjocoritori (cf. 2Rg 1,10-12). Fariseii și saduceii se informaseră despre Isus și știau despre vestirea zămislirii lui făcută prin înger (cf. Lc 1,26-38); despre vestirea nașterii sale făcută păstorilor de către îngeri (cf. Lc 2,8-14), despre steaua care îi condusese pe magi la Ierusalim (cf. Mt 2,1-6), despre porumbelul care a coborât asupra lui și despre glasul din cer (cf. Mt 3,16-17). Apoi ei înșiși au fost martori la minunile lui Isus: vindecări de orbi, de surzi, de ologi din naștere; alungări de demoni; învieri din morți; înmulțiri de pâini, de schimbarea apei în vin; toate aceste minuni fiind "semne din cer". Zic, ei deși știau de toate acestea, ca să-l irite, ca să-l discrediteze și ca să-l poată condamna la moarte, au refuzat să le recunoască ca dovezi că era Fiul lui Dumnezeu (cf. Mt 13,13-16; 16,1). Dorind un semn mai spectaculos decât vindecările, înmulțirea pâinilor, biruința demonilor și învierea morților, arătau că l-au respins ca Mesia, că i-au respins și mântuirea prin har (cf. Ef 2,8) și că acum îi doreau moartea. Dar Isus, calm, promite pentru a doua oară acestui neam viclean și trădător ultimul semn voit de Tatăl ceresc, semnul profetului Iona: "Căci, după cum Iona a stat trei zile și trei nopți în pântecele balenei, tot așa și Fiul omului va sta trei zile și trei nopți în inima pământului și apoi va învia pentru a nu mai muri" (Mt 12,40; 16,4). După ce Isus și ucenicii săi au părăsit și ținutul Magdalei, au mai mers cam 45 de km spre nord, și s-au oprit în părțile Cezareii lui Filip, la acel Filip Irod căruia fratele vitreg, Irod Antipa, îi luase soția. Vedem că Isus nu stă deloc, căci împărăția lui Dumnezeu este o lucrare urgentă. Aici Isus, prin întrebarea "Cine spun oamenii că sunt eu", așa cum spuneam mai sus, arată cât de dezastroasă a fost pentru suflete lucrarea fariseilor, cărturarilor și saduceilor, de denigrare și de contestare a lui. Oamenii orbiți și înșelați de propaganda lor contra lui Isus și a mântuirii sale, în ciuda predicilor și minunilor sale, nu vedeau în Isus decât numai un profet, decât numai un om, lucru insuficient pentru mântuire. În primul rând diavolul nu se teme de nici un om, oricât de mare ar fi el; și în al doilea rând, un om oricât de mare ar fi el, dacă nu este și Dumnezeu, nu poate mântui pe nimeni. De aceea, atunci când Isus îi întreabă pe apostoli săi cine zic ei că este el, Dumnezeu însuși îi inspiră lui Petru răspunsul corect: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului cel viu" (Mt 16,16), pentru că numai Fiul lui Dumnezeu făcut om putea să-i mântuiască. În acest moment al revelației sale, Dumnezeu a hotărât destituirea pentru totdeauna și fără putința de a se mai ridica vreodată a fariseilor, a cărturarilor și a saduceilor de la catedra lui Moise și de la predarea științei mântuirii, și ridicarea lui Petru și a celorlalți apostoli în locul lor: "Tu ești Petru, și pe această piatră voi zidi Biserica mea, și porțile iadului nu o vor birui. Ție îți voi da cheile împărăției cerurilor, și orice vei lega pe pământ va fi legat în ceruri, și orice vei dezlega pe pământ va fi dezlegat în ceruri" (Mt 16,18-19). Apoi, la schimbarea la față, Dumnezeu îl va ridica oficial și pe Isus, Fiul său, deasupra lui Moise și Ilie, a căror misiune s-a încheiat cu misiunea sa, cu porunca expresă ca de acum lumea să asculte numai de Isus (cf. Mt 17,1-5). Destituirea fariseilor, cărturarilor și saduceilor de la orice învățătură în numele său și ridicarea în această cinste a lui Petru și a tovarășilor săi a fost anunțată și prefigurată de destituirea dregătorului necredincios Șebna din prima lectură, care nici el nu s-a mai ridicat niciodată. Și în locul lor a fost ridicat credinciosul Petru, din fruntea apostolilor, așa cum a fost ridicat Eliachim, fiul lui Hilchia, dintre dregătorii credincioși lui Dumnezeu și regelui legitim ales (cf. Is 22,19). Biblia ni-l prezintă pe Eliachim la lucrul său. Când Sanherib a asediat Ierusalimul, Eliachim a fost trimis de împăratul Ezechia să negocieze cu Rabșache, omonimul său asirian (2Rg 18,18, 26-27; Is 36,3, 11,22). Apoi Ezechia l-a trimis pe Eliachim să-i ducă lui Isaia vestea despre cuvintele de amenințare ale lui Rabșache (2Rg 19,2; Is 37,2). Tot astfel ni-l prezintă pe Petru în fruntea apostolilor care, din porunca lui Isus (cf. Mt 28,18-20), vor merge în lumea întreagă, la iudei și păgâni, în timp pace și în timp de război, în suferințe și lipsuri, pentru a predica adevărul despre mântuirea sa de la cruce și despre gloria învierii. Gloria prin cruce, nu fără cruce, cum vor satana și mulți oameni. Acum, în altă ordine de idei, Biblia ne spune că templul ceresc al lui Dumnezeu este constituit din pietre vii care suntem noi, credincioșii, a cărui piatră din capul unghiului este Cristos (cf. 1Pt 2,4-5). Dar așa cum una este strălucirea soarelui, alta strălucirea lunii, și alta este strălucirea stelelor, chiar o stea se deosebește în strălucire de altă stea (cf. 1Cor 15,40), tot la fel este și cu strălucirea pietrelor din templul lui Dumnezeu. Una este strălucirea Mariei, alta este strălucirea lui Iosif, alta este strălucirea lui Petru, alta este strălucirea lui Paul, alta este strălucirea fiecărui apostol și alta va fi strălucirea unuia fiecăruia dintre noi. Se pare că Isus a voit ca în templul său Petru să fie o piatră deosebită, o piatră de rezistență, o piatră care să-i susțină pe toți frații săi (cf. Lc 22,32). De aceea Petru rămâne o piatră deosebită și unică între toate celelalte. De aceea Isus spune astăzi: "Tu ești Petru, și pe această piatră voi zidi Biserica mea, și porțile iadului și ale locuinței morților nu o vor birui" (Mt 16,18). De aceea oamenii credincioși, mânați de Duhul lui Dumnezeu, spun până astăzi: "Unde este Petru, acolo este Biserica". De aceea, cum însuși Isus spune, nu este cazul ca să-l judecăm pe el sau pe oricare altul dintre apostoli (cf. In 21,22). De atunci până astăzi au fost și sunt mulți oameni cărora nu le convine constituirea lui Petru ca piatră deosebită în templul Bisericii și îi tăgăduiesc alegerea și misiunea; altora nu le convine nici Maria ca femeie aleasă în Biserică și-i tăgăduiesc rolul în istoria mântuirii; altora nu le convine Papa; altora nu le convin episcopii; altora nu le convin preoții, altora nu le convin persoanele care lucrează în Biserică. Toți aceștia nu fac decât să deruteze oamenii și să întârzie mântuirea prin păcatele lor. Satana lucrează fără oboseală, căci știe că mai are puțin timp (cf. Ap 12,12). De aceea, să avem răbdare până la sfârșit, căci nici pentru noi nu mai este mult (cf. Mt 10,22; 24,13) și răsplata este mare (Ap 2,25-26). Să nu uităm că toate lecturile de astăzi ne vorbesc despre "schimbarea din funcție" a celor care împiedică lucrarea lui Dumnezeu de mântuire, și astfel din aleși devin respinși. Nu schimbarea cea de la oameni care schimbă pe cei buni cu cei răi, dar schimbarea cea făcută de Dumnezeu, care îi schimbă pe cei răi cu cei buni: Șebna a fost schimbat pentru totdeauna cu Eliachim; Saul a fost schimbat pentru totdeauna cu David; sinagoga a fost schimbată pentru totdeauna cu Biserica; fariseii, cărturarii și saduceii au fost schimbați pentru totdeauna cu Petru și cu ceilalți apostoli. Tot Petru, în virtutea misiunii și alegerii sale ca piatră deosebită pe stânca Cristos pe care este cădită Biserica, a primit și "puterea cheilor", pe pământ și în cer, căci și Biserica este parte pe pământ și parte în cer. Astfel, vedem acțiunea lui Petru în actul alegerii lui Matia în locul lui Iuda (cf. Fap 1,23-26); apoi în actul admiterii iudeilor la Botez și pocăință pentru a primi promisiunea Duhului Sfânt (cf. Fap 2,37-40); apoi în actul primirii păgânilor în Biserică (cf. Fap 10,44-48); apoi în actul ușurării păgânilor de povoara tăierii împrejur și a observării Legii lui Moise (cf. Fap 15,7-29). Să nu uităm nici de hotărârea luată de Petru față de necinstea lui Anania și Safira (cf. Fap 5,1-10) și față de necinstea lui Simon Magul (cf. Fap 8,20-23). Toate faptele lui Petru au fost ratificate și în ceruri. De aici și toate istorioarele cu Petru de strajă la poarta cerului. Cheile primite de Petru ne amintesc și de cheile primite de unul fiecare dintre noi, cheile de a descuia împărăția cerurilor și fericirea încuiate de diavol: Isus le-a zis: "Duceți-vă în toată lumea și propovăduiți Evanghelia la orice făptură. Cine va crede și se va boteza va fi mântuit; dar cine nu va crede va fi osândit" (Mc 16,15-16). "Dezleagă lanțurile răutății, deznoadă legăturile robiei, dă drumul celor asupriți și rupe orice fel de jug; împarte-ți pâinea cu cel flămând și adu în casa ta pe nenorociții fără adăpost; dacă vezi pe un om gol, acoperă-l, și nu întoarce spatele semenului tău" (Is 58,6-7). "Voi sunteți sarea pământului. Dar dacă sarea își pierde gustul, prin ce își va căpăta iarăși puterea de a săra? Voi sunteți lumina lumii. O cetate așezată pe un munte nu poate să rămână ascunsă. Așa să lumineze și lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre bune și să slăvească pe Tatăl vostru care este în ceruri" (cf. Mt 5,13-16). "Ca niște buni ispravnici ai harului felurit al lui Dumnezeu, fiecare din voi să slujească altora după darul pe care l-a primit. Dacă vorbește cineva, să vorbească cuvintele lui Dumnezeu. Dacă slujește cineva, să slujească după puterea pe care i-o dă Dumnezeu: pentru ca în toate lucrurile să fie slăvit Dumnezeu prin Isus Cristos" (1Pt 4,10-11). În acest sens abatele francez Pierre, pe numele său real Henri Groues (1912-2007), apărătorul celor săraci și fondatorul Mișcării Emmaus, ne spune: "Atunci când vom ajunge la țintă, noi nu vom fi întrebați «ai fost creștin?», ci «ai fost credibil?»; «maniera ta de a trăi a făcut credibil pentru toți oamenii că Dumnezeu ne iubește?»" Așadar, stilul nostru de viață trebuie să echivaleze cu mărturia dată în fața celorlalți, o mărturie similară cu cea pe care Petru a dat-o lui Isus: "Tu ești Fiul lui Dumnezeu cel viu!" (Mt 16,16). Închei cu vorbele sfântului Paul din a doua lectură de astăzi: "O, profunzime a bogăției, a înțelepciunii și a științei lui Dumnezeu! Cât de nepătrunse sunt judecățile lui și cât de neînțelese sunt căile sale! Într-adevăr, cine a cunoscut gândul Domnului? Sau cine a fost sfătuitorul lui? Sau cine i-a dat lui mai întâi, ca să i se dea înapoi? Căci toate vin de la el, prin el și pentru el. Lui să-i fie glorie în veci! Amin" (Rom 11,33-36). Pr. Lungu Ioan lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |