Patriarhul Chiril la mănăstirea din Valaam: "Răul nu poate domina pentru totdeauna; până la urmă binele învige"
De Vladimir Rozanskij
"Cu restaurarea completă a mănăstirii "Preasfânta Schimbare la Față" din Valaam, avem o demonstrație că până la urmă binele învinge": asta a declarat patriarhul de Moscova și al tuturor Rusiilor (Gundjaev) în timpul omiliei pentru sărbătoarea comunității. Ca în fiecare an, patriarhul vizitează insula monastică de pe imensul lac Ladoga, în nordul orașului Sankt Petersburg, în ziua sărbătorii fondatorilor Sergij și German de Valaam (11 iulie 2017). Anul acesta, pentru a celebra întoarcerea deplină a mănăstirii la misiunea sa, la celebrare a luat parte și președintele Vladimir Putin.
Sanctuarul de pe insula din nord este unul dintre locurile simbolice ale primei evanghelizări ale ținutului rus. Conform legendei, însuși sfântul apostol Andrei a ajuns până la lac la granița cu Finlanda, după ce a vizitat regiunile din Constantinopol și Kiev, i-a risipit pe păgâni și a plantat o cruce pe insula unde avea să se ridice mănăstirea, aproape după o mie de ani. De fapt, cu mult înainte de Botezul lui Rus' din Kiev în 988, triburile slavilor și varegilor (normanzi) au început să se amestece în nordul extrem, așa-numita Rus' de Ilmen pe care scandinavii o numeau Gardariki, ținutul orașelor (gard) și al lacurilor.
Antica Rus' s-a născut pentru a lega nordul cu sudul, "calea de la varegi la greci" de-a lungul căreia călătoreau piei, ceară și miere, și pe care s-a instalat creștinismul bizantin-slav, devenit apoi punte și între Orient și Occident. Mănăstirea din Valaam reprezintă rădăcinile acelei mari edificări a unei părți extreme a Europei creștine. A avut cea mai mare înflorire a sa în secolul al XVI-lea, când a ajuns să aibă aproape 1000 de călugări, pentru a fi după aceea progresiv părăsită și închisă definitiv în timpul războiului dintre sovietici și finlandezi, în 1940.
Patriarhul, născut în Sankt Petersburg ca și președintele, a amintit că a vizitat insula când era tânăr călugăr, în 1969, și a avut impresia că orice speranță de renaștere a mănăstirii era de acum pierdută. După cincizeci de ani de la închiderea ei, în 1990, a început în schimb reconstruirea. "Domnul a ridicat din nou conventul din pulbere, nu numai zidurile mănăstirii, care astăzi strălucesc de o frumusețe mai mare decât cea din trecut, dar aceeași viață monastică reînflorește astăzi cu vigoare neașteptată", a declarat Chiril.
Conducătorul Bisericii ruse a voit să-i încurajeze pe toți cei care și astăzi cad pradă descurajării și disperării, în fața crizelor și a incertitudinilor vieții contemporane: "Răul nu poate domina pentru totdeauna, el va fi mereu înfrânt. Uneori nu ne este suficientă o viață pentru a asista la căderea sa, în schimb uneori devenim martori vii ai victoriei binelui".
În ziua următoare, 12 iulie, patriarhul a celebrat o liturgie solemnă în catedrala "Sfinții Petru și Paul" din Sankt Petersburg, loc al întemeierii "capitalei din nord" în ziua sărbătorii principilor apostolilor. Catedrala funcționează și ca templu funerar al țarilor Romanov, și îndeosebi al familiei ultimului țar Nicolae al II-lea, canonizat în anul 2000 ca martir al credinței în fața violenței ateismului revoluționar. Țarul și cei din familia sa au fost împușcați în iulie 1918 la Ekaterinburg, și rămășițele lor pământești, asupra cărora continuă investigațiile unei comisii pentru a verifica autenticitatea lor deplină, au fost transportate la Sankt Petersburg după canonizare.
Sărbătoarea sfinților Petru și Paul cade la 12 iulie datorită întârzierii ortodoxe în calendar, în realitate este aceeași zi de 29 iunie din celelalte Biserici. Anul acesta a fost celebrată cu solemnitate deosebită, deoarece se iau în considerare 1950 de ani de la martiriul celor doi apostoli, fixat în mod tradițional la anul 67, în timpul primei persecuții a lui Nero. În ea s-a încheiat "postul sfântului Petru", cel mai lung după Postul Mare și unul dintre cele mari posturi ortodoxe (celelalte sunt al Adormirii Maicii Domnului și al Crăciunului). Biserica rusă regăsește astfel propria legătură cu primii mesageri ai Evangheliei și propria vocație de "popor nou" chemat să facă să se renască creștinismul în lumea întreagă.
(După agenția AsiaNews, 18 iulie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 18.