Categoria excesului
Maria Magdalena după cardinalul Martini
De Francesco Emmolo
Există un fir care leagă reflecțiile și comentariile lui Carlo Maria Martini la cele patru evanghelii. Este vorba despre un subiect ritmat de etape care indică aspectele fundamentale ale vieții creștine: urmare, etică, vestire, contemplație. Este ceea ce scoate în evidență volumul Cardinalul Martini și figura globală a creștinului (Il cardinale Martini e la figura globale del cristiano, Milano, Jaka Book, 2017, 174 pagini). Din volum publicăm fragmente luate din capitolul în care autorul se oprește asupra comentariilor dedicat figurii paradigmatice a Mariei Magdalena, considerată "apostolă a apostolilor", a cărei comemorare liturgică anul trecut papa Francisc, în contextul Jubileului Milostivirii, a voit s-o ridice la gradul de sărbătoare pentru "a reflecta în mod mai profund asupra demnității femeii, asupra noii evanghelizări și asupra măreției misterului milostivirii divine".
Pentru Martini excesul este "categoria" care ne permite nu numai să înțelegem misterul lui Dumnezeu adumbrit în pătimirea, moartea și învierea lui Isus, ci ceea ce exprimă sensul profund al vieții creștine, al maturității creștine.
Încă o dată Martini, prin intermediul personajelor din Ioan, construiește această viziune a sa, îndeosebi Maria din Magdala este cea care ne conduce pe această ultimă bucată de drum. "Maria din Magdala este o figură deosebit de importantă în Evanghelii, este prototipul persoanei care ajunge la credința în Cel Înviat. Dacă celelalte două episoade relatate de Ioan reprezintă mai degrabă o comunitatea care primește misterul Învierii, episodul care are ca protagonistă pe Magdalena este mai degrabă dedicat fiecărui credincios sau mai bine zi celui necredincios care devine credincios".
Cine este Maria Magdalena? Toate evangheliile o numără printre femeile care merg la mormânt. Probabil, spune Martini, această mențiune indică "o oarecare funcție de leadership", dar nu avem elemente suficient. În afară de asta, apare în relatările pătimirii și în viața publică a lui Isus, unde este pusă "pe același plan cu discipolii". Însă figura sa se poate înțelege și grație confruntării cu alte figuri feminine prezente în evanghelie. De exemplu, păcătoasa din casa lui Simon, "Mariile din Betania" și, în sfârșit, mireasa din Cântarea cântărilor; asemenea ei, Magdalena "l-a căutat pe Isus cu o pasiune inepuizabilă, cu o perseverență invincibilă și prin urmare este o figură a căutării lui Isus și a Domnului înviat". Toate fac trimitere într-un fel la un "exces de iubire".
În text se citește că în prima zi după sâmbătă, Maria merge la mormânt "dis-de-dimineață", când încă era întuneric. O atitudine neobișnuită și chiar un pic riscantă, care o reprezintă imediat ca o "femeie care depășește convențiile". Iese din casă pentru că nu-și dă pace și nu se preocupă de ceea ce i s-ar putea întâmpla sau de ceea ce ar putea crede oamenii. Când ajunge la mormânt are o primă intuiție a evenimentelor, dar încă parțială, deformată. Tulburată, merge la Simon Petru și la ceilalți discipoli, dar, notează Martini, prezintă o proprie versiune a faptelor. În fond ce anume a văzut? Piatra dată la o parte și mormântul gol; pe aceste elemente construiește o istorie; trupul lui Isus a fost furat. Neliniștea de a nu ști unde l-au dus nu-i dă pace. În acest moment scena se mută asupra lui Petru și asupra celuilalt discipol, acela pe care-l iubea Isus. Se relatează despre alergarea lor la mormânt și despre modul diferit de a înțelege cele întâmplate. Apoi "camera de filmat" revine asupra Mariei, care se află în afara mormântului și plânge. Nu știm "motivul pentru care rămâne, probabil o nevoie a inimii, din moment ce nu există motiv de a se opri acolo: dacă trupul lui Isus nu este acolo, nu va apare chiar dacă este așteptat". Textul insistă în mod repetat asupra plânsului Mariei: este zguduită de o "emoție foarte profundă" și sinceră, dar întunecată de durere, rămâne neclintită în convingerile sale. Nici viziunea îngerilor și cuvintele lor nu reușesc s-o smulgă din situația sa, le repetă și lor propria versiune a faptelor. În acest moment Isus îi vine în întâmpinare și pune încă o dată întrebarea fundamentală: pe cine cauți? Și lui Maria îi repropune propria sa istorie. Numai sunetul intim al numelui său rostit de Domnul său reușește să facă să cadă vălul neînțelegerii sale și s-o facă să-l recunoască pe Cel Înviat: "i se prezintă cu un cuvânt de afect, de interpelare directă și personală, nu-i dă nicio veste și o atinge în maniera cea mai delicată și afectuoasă posibilă, rostind numele său, un cuvânt foarte personal care este pentru Magdalena o revelație. În acest moment ea se întoarce spre El, profund schimbată. Sufletul său este de acum îndreptat complet spre gloria și iubirea Domnului".
În acest moment Isus o trimite la discipoli, ca mesageră a adevăratei vești. În Ioan "Maria Magdalena nu este numai prima căreia îi apare Isus, este și prima care primește de la El misiunea formală de a vesti învierea". Figura sa a fost interpretată diferit: unii au evidențiat imperfecțiunea căutării sale, alții în schimb au scos în evidență perseverența și fidelitatea dincolo de convenții. La rândul său, Martini afirmă că Isus răsplătește afectul, iubirea, perseverența Mariei, deși comportamentul său este la început "incomplet".
Tocmai grație amabilității cu Isus se raportează cu ea, Maria devine figura "prietenului lui Isus". Este figura creștinului deplin care a parcurs diferitele "faze" pe care le aminteam: este o slujitoare fidelă, care l-a urmat și l-a slujit pe Isus, și acolo unde ceilalți discipoli n-au fost în stare să ajungă, dar este și în stare să meargă mai departe, devenind capabilă de un "exces de iubire", pentru că estimează iubirea față de Isus mai importantă decât însăși integritatea sa, decât reputația sa, decât viața sa. Și astfel Isus o face să se simtă "imens de iubită", primind sentimentele sale, apreciind "nebunia" sa. Și iubirea al cărei obiect se simte, face din Maria o vestitoare a Evangheliei.
Mesajul "cu privire la exces", cuprins în experiența Mariei constituie apogeul formării creștinului. După Martini, este excesul care permite să se trăiască experiența Celui Înviat: "Când suntem în fața acestui exces? Atunci când binele depășește, trece peste categoricul do ut des, categoricul contract paritar, pentru că aici încă suntem în echilibru. Excesul de bine are loc în momentul în care se depășește relația de dreptate strictă. Atunci dăruim în gratuitate totală, dăm în pură pierdere: iertarea hiperbolică este în întregime în pierdere, înseamnă a da celui care nu merită, celui care ne este ostil, chiar depășind bunele maniere, așa-numitul bun simț al oamenilor, simțul comun al măsurii. Este în întregime un exces de bine".
(După L'Osservatore Romano, 18 iulie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 18.