|
Din ce material ar trebui să fie potirele De Edward McNamara LC În rubrica sa de liturgie, părintele Edward McNamara LC, profesor de liturgie și decan de teologie la Ateneul Pontifical Regina Apostolorum din Roma, răspunde la întrebarea din partea unui cititor din Statele Unite. În urmă cu câțiva ani Vaticanul a dat o directivă referitoare la materialele cele mai potrivite pentru a realiza potirele. Pe scurt, metalul a fost afirmat și materialele fragile (precum cristalul și ceramica) sunt interzise. Totuși, în cea mai mare parte a parohiilor pe care le-am vizitat, slujitorii extraordinari ai Euharistiei folosesc potire de sticlă sau de ceramică în timpul distribuirii preaprețiosului sânge, în timp ce preotul folosește un potir de metal. Acest lucru mi se pare contradictoriu, sau cel puțin incoerent. Unii preoți cu care am vorbit speră ca această regulă să fie făcută mai flexibilă sau schimbată. Unul dintre ei se plângea de costul unui potir de cristal pe care odinioară prefera să-l folosească, dar pe care nu-l mai poate folosi. Și Domnul nostru cu toată probabilitatea a folosit o cupă de ceramică la Ultima Cină, deci pare straniu că tipul de cupă pe care el l-a folosit și l-a considerat demn, acum Biserica nu-l mai consideră ca atare. Este în curs vreo discuție cu privire la modificarea acestei norme? - M.P., Indianapolis, Indiana (SUA) Am răspuns la o întrebare asemănătoare într-un din primele noastre articole, în 2003. În acel timp, cu toate că am răspuns că potirele din sticlă și din ceramică nu ar trebui să fie utilizate din cauza fragilității lor, afirmam că legea pe moment nu era total clară. Această problemă a fost rezolvată mai târziu de instrucțiunea Redemptionis Sacramentum din 2005, care a confirmat evaluarea negativă în ansamblu: "[117]. Vasele sacre destinate să primească Trupul și Sângele Domnului, să fie făurite cu rigurozitate conform tradiției și cărților liturgice. Este dată Conferințelor Episcopilor facultatea de a stabili, cu confirmarea Sfântului Scaun, dacă este oportun ca vasele sacre să fie fabricate și cu alte materiale solide. Totuși, se cere strict ca aceste materiale să fie cu adevărat nobile după părerea comună din fiecare regiune, în așa fel încât cu folosirea lor să se aducă cinste Domnului și să se evite complet riscul de a diminua în ochii credincioșilor învățătura despre prezența reală a lui Cristos în speciile euharistice. De aceea, este reprobabilă orice folosire, prin care să se folosească în celebrarea Liturghiei vase obișnuite sau destul de inferioare cât privește calitatea sau lipsite de orice valoare artistică, sau simple coșulețe sau alte vase din sticlă, argilă, ghips sau alt material ușor casabil. Acest lucru este valabil și pentru metalele și alte materiale care se alterează ușor". În acest caz cuvântul "reprobabil" înseamnă că obiceiurile contrare nu pot dobândi forță de lege chiar dacă practica este de lungă durată. Unele conferințe episcopale au aprofundat facultatea oferită de cărțile liturgice referitor la materialul vaselor sacre mai în detalii. Așa prezintă Rânduiala Generală a Liturghierului Roman: "327. Printre cele necesare celebrării Liturghiei, o cinste deosebită se va acorda vaselor sacre și, printre acestea, potirului și patenei, în care se oferă, se consacră și din care se primesc vinul și pâinea. "328. Vasele sacre se vor confecționa din materiale nobile. Dacă ele sunt din metal oxidabil sau mai puțin nobil decât aurul, să fie aurite măcar pe interior. 329. După evaluarea Conferinței Episcopale, cu acte recunoscute de Scaunul Apostolic, vasele sacre pot fi făcute și din alte materiale solide și nobile, după evaluarea comună din fiecare regiune, de exemplu fildeș sau din esențe lemnoase dure, cu condiția să fie potrivite uzului sacru. În acest caz sunt de preferat mereu materii care să nu se spargă sau să se strice cu ușurință. Acest lucru este valabil pentru toate vasele destinate să conțină ostiile, cum sunt: patena, ciboriul, lunula, ostensoriul și alte vase asemănătoare. 330. Potirele și celelalte vase destinate să conțină sângele Domnului să aibă cupa dintr-un material care nu absoarbe lichidele. Piciorul poate fi confecționat și din alte materiale, solide și demne. 331. Pentru consacrarea ostiilor, poate fi folosită o unică patenă mai mare, pe care să se pună pâinea atât pentru preot și diacon cât și pentru slujitori și credincioși. 332. Cât privește forma vaselor sacre, este de datoria artistului să le confecționeze în modul cel mai potrivit, după uzanțele fiecărei regiuni, cu condiția ca să fie adecvate uzului liturgic la care sunt destinate și să se deosebească în mod clar de cele destinate uzului zilnic. 333. Pentru binecuvântarea vaselor sacre, se va respecta ritualul prescris în cărțile liturgice. 334. Să se păstreze tradiția de a construi în sacristie sacrariul pentru a vărsa în el apa pentru spălarea vaselor sacre și a purificatoarelor (cf. nr. 280)". Aceasta este legea în forma sa actuală. A exista o dezbatere recentă cu privire la oportunitatea folosirii de noi tehnici care să producă pahare și ceramice rezistente la lovituri, ba chiar mai rezistente, din metale și esențe lemnoase dure. Dacă aceste tehnici vor fi confirmate, cred că această chestiune ar putea fi redeschisă. Interdicțiile referitoare la sticlă și ceramică se referă de fapt mai ales la faptul că aceste ustensile sunt delicate, foarte casabile, se strică atunci când cad pe pământ și practic imposibil de reparat. Întrebarea nu se referă la demnitatea lor intrinsecă, deoarece o sticlă artistică și ceramica pot să fie ținute la mare stimă și să fie cu adevărat prețioase. Este la fel de adevărat că ustensilele sacre din sticlă au fost folosite în trecut. Totuși, nu sunt de acord ca în comunități să se folosească ustensile neaprobate pentru slujitorii extraordinari ai Sfintei Împărtășanii. De fapt, ustensilele trebuie să-l conțină pe Domnul, deci ar trebui toate să fie demne de el, nu contează care este slujitorul care administrează sacramentul. Nimeni nu știe sigur ce cupă a folosit Cristos pentru Ultima Cină. Este foarte probabil că a fost realizată dintr-un material prețios, dar nu asta este problema. Riturile Bisericii evoluează. Instituirea originală a Euharistiei dă elementele fundamentale, dar acestea au devenit mai prețioase în timp și s-au transformat în rituri în care creștinii doresc să dea ceea ce au ei mai bun pentru a-l adora pe Dumnezeu. Probabil este emblematic că în anul 303, la începutul persecuției definitive a creștinilor din partea împăratului Diocletian, o delegație de funcționari romani a vizitat biserica Cirta în Numidia (actuala Constantine în Algeria) și cere cărțile și celelalte proprietăți ale bisericii. Iată inventarul: "Două potire din aur, șase potire din argint, șase ciborii din argint, o oală din argint, șapte candelabre din argint, două lunule, șapte candelabre mici din bronz cu lumânări, unsprezece candelabre din bronz cu lănțișoarele lor, 82 de tunici de femeie, 38 de mantii, 16 tunici de bărbat, 13 perechi de sandale de bărbat, 47 de perechi de sandale de femeie și 19 clame de țărani. Ca urmare a unei inspecții mai aprofundate, apar un alt candelabru din argint și o cutie din argint, precum și patru vase mari și șase oale din sala de mese, precum și un cod gros". Dacă această biserică, relativă necunoscută și în timpul unei perioade de persecuție avea și folosea aceste ustensile pentru o celebrare clandestină, n-ar trebui să surprindă faptul că Biserica și astăzi caută să-i ofere lui Cristos ceea ce are mai bun, acum când suntem în timpuri mai recente și libere. (După Zenit, 10 iulie 2017) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 74.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |