Bunici esențiali
În sărbătoarea sfinților Ioachim și Ana
De Lorenzo Baldisseri
În după-amiaza zilei de 26 iulie 2017, cardinalul secretar general al Sinodului Episcopilor, celebrează Liturghia solemnă în parohia "Sfânta Ana" din Vatican cu ocazia sărbătorii patronale, dedicând omilia - din care prezentăm fragmente ample - rolului bunicilor în transmiterea credinței. La sfârșitul ritului este recitată rugăciunea pentru tineri, în vederea întâlnirii sinodale din anul 2018, "pentru ca să ia cu curaj în mână viața lor, să țintească la lucrurile cele mai frumoase și mai profunde și să păstreze mereu o inimă liberă". Invocația continuă cu cererea adresată Domnului pentru ca "însoțiți de călăuze înțelepte și generoase" tinerii să știe "să răspundă la chemarea" adresată fiecăruia dintre ei, ținând "deschisă inima la marile vise". La amiază a prezidat Euharistia în parohia pontificală vicarul general al Sanctității Sale pentru Cetatea Vaticanului, cardinalul Angelo Comastri. La omilie cardinalul a vorbit despre educația la credință în familie, îndeosebi în aceea a Mamei lui Isus. "Fecioara din Magnificat, a spus celebrantul, a respirat în casa sa credința și Cuvântul lui Dumnezeu, pe care cu siguranță îl citea împreună cu părinții. Și Maria s-a rugat cu Psalmii și a învățat de la Ana și Ioachim să privească la Domnul ca la centrul a toate". Pentru aceasta, arhiprelatul bazilicii "Sfântul Petru" a subliniat rolul fundamental desfășurat de familie în transmiterea credinței la noile generații. A scos în evidență și atitudinea tinerei din Nazaret când la vestea îngerului a răspuns: "Iată, sunt slujitoarea Domnului!". În sfârșit, cardinalul comastri a amintit a douăzecea aniversare a morții sfintei Tereza de Calcutta, fondatoare a misionarelor carității.
"Fericiți ochii voștri pentru că văd și urechile voastre pentru că aud" (Mt 13,16). Aceste cuvinte ale lui Isus, la încheierea parabolei semănătorului, ne invită să acordăm o atenție deosebită familiei sfinte, privilegiate pentru că a dat viață și educație mamei lui Isus, o familie a cărei trăire zilnică de credință o pune în condiția de a deveni o referință exemplară.
Evangheliile canonice nu vorbesc despre părinții Mariei, dar este sigur că în Bisericile din Orient și din Occident cultul sfintei Ana, asociat cu acela al lui Ioachim, a fost prezent încă de la începuturile creștinătății. Constă și din izvoare, chiar dacă sunt apocrife, că Ana, al cărei nume înseamnă "har", soție a preotului Ioachim, ca multe femei din Vechea Alianță a fost marcată de sterilitate și că a avut tocmai prin har darul maternității zămislind-o pe Maria care, ca în atâtea cazuri copiii obținuți prin harul lui Dumnezeu și consacrați, ca și cum ar fi restituiți Lui pentru slujirea sa, a devenit Mamă a lui Dumnezeu și a Bisericii. în această perspectivă de credință tradiția vrea ca An să fie și astăzi invocată ca ocrotitoare a femeilor care nasc, a femeilor care așteaptă precum și a celor care nu pot avea copii.
Într-un timp așa de turbulent ca acela de astăzi, este frumos și semnificativ să privim la Ioachim și Ana, ca soți temători de Dumnezeu care așteaptă "mângâierea" în tăcere și în slujire și primesc darul lui Dumnezeu, fiica ce va fi mama lui Isus, intrând astfel în planul divin de mântuire care va marca istoria omului și a universului. Rezultă prin urmare că și pentru fiecare dintre noi există un proiect divin. Suntem un grăunte de nisip, o picătură de apă în mare, dar așa cum obișnuia să spună maica Tereza de Calcutta, marea n-ar fi plină fără picătura aceea.
Ben Sirah în prima lectură amintește de importanța generațiilor, care sunt instrument de continuitate a tradițiilor și a transmiterii credinței. Elogiul biblic al oamenilor iluștri și înțelepți nu este retorică banală, este în schimb expresie a unui adevăr uman care distinge persoanele care au ajuns la înțelepciune și care au fost luminate de înțelepciunea lui Dumnezeu.
Este impresionant astăzi cum bătrânul, cel care poartă cu sine amintirea unei familii sau a unui popor, nu numai că nu are relevanță și nu-i este rezervat locul care-i revine, ci este situat printre rebutații omenirii. Prin urmare un om, o familie și un popor fără istorie și fără trecut, nu sunt un om, o familie, un popor. Viteza cu care se scurge timpul și se scurtează spațiul colaborează în mod tragic să facă și mai ușor acest proces, cu riscul nu numai de a încheia cu trecutul, ci de a nu trăi nici prezentul, pentru că suntem proiectați în viitorul fără rădăcini. Și toate acestea într-o lume în care s-a declanșat un proces ireversibil de instabilitate, de provizorietate și de schimbare năvalnică pe care filozofii și economiștii o numesc societatea "lichidă", virtuală.
În fața acestor provocări urgente, cred că este necesar un pas pe loc, o pauză de profundă reflecție înainte să fie prea târziu, pentru a putea reporni după aceea în direcția corectă. Dar a porni de unde și încotro? În abstract înseamnă a porni de la om, a-l reconstrui bucată cu bucată după fragmentarea ideologică și practică, și se va putea face asta cu ajutorul înțelepciunii, al priceperii, al transcendenței, al cuvântului lui Dumnezeu. În termeni concreți înseamnă a porni de la persoanele cu care trăim, cu viața lor care atestă valoarea mărturiei, începând de la părinți față de copii, de la învățători față de elevi, de la conducători față de angajați, de la cei care dau locuri de muncă față de muncitori.
Papa Francisc vorbește despre Biserică "în ieșire" și concret în Evangelii gaudium indică de unde trebuie început. Predica, omilia, cateheza trebuie să pornească din nou de la kerigma, de la anunțarea Veștii Bune, de la conținuturile esențiale ale credinței și de la recuperarea limbajului simplu, parabolic, așa cum ne-a învățat Isus, cel al imaginilor și cuvintelor simple, comprehensibile, prin mijloacele de comunicare în evoluție constantă. Într-o lume de cuvinte, de sunete, de zgomote, de nenumărate forme de expresii reale și virtuale, omenirea se interesează și rămâne lovită numai de cuvinte adevărate, sigure, esențiale, de fapte și nu de vorbe; vrea să bea apă curată de izvor, nu pe cea reciclată și murdară, vrea să mănânce pâine proaspătă și nu pusă sau mucegăită în cutie, vrea să asculte cuvântul lui Isus și nu pe cel al oamenilor chiar dacă sunt foarte calificați și competenți. Oamenii s-au săturat de istorii, de interpretări, de autojustificări, de mișcări ambigue și pierderi de timp narcisiste și banale, în special în anumite medii.
Sfânta Ana este o sărbătoare frumoasă pentru a aminti bunicele, și împreună cu ele, asociindu-i pe Ioachim și pe bunici. Știm că papa Francisc vorbește despre bunica lui, modul în care a fost pentru el o persoană cheie în formarea sa umană și creștină în familie. Știm și noi toți ce anume reprezintă și înseamnă bunica împreună cu bunicul în casă, în familie. Rolul lor a devenit astăzi esențial pentru educația umană și creștină a nepoților, mai ales pentru transmiterea credinței.
În această privință se aude adesea, de fapt, în special în Italia, că bunicii în familie și apoi în societate sunt o coloană portantă a mesajului familial, care se concretizează cu îngrijirea nepoților, a celor mici, cu contribuția financiară și cu furnizarea timpului și spațiului pentru părinți ca să desfășoare profesia lor sau alte activități sociale.
(După L'Osservatore Romano, 27 iulie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 20.