Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Acel har de a ne recunoaște vulnerabili

De Brendan Busse

Lumea face exercițiile spirituale ale sfântului Ignațiu din diferite motive. Pregătirea pentru jucarea unui rol important în filmul lui Martin Scorsese nu este o motivație care se aude des, dar probabil nu este una din cele mai rele. Bărbați și femei, deseori participă la zile de reculegere pentru a găsi claritate asupra a ceea ce ei sunt sau a ceea ce sunt chemați să fie. Presupun că așa s-a întâmplat pentru Andrew Garfield în momentul în care i-a cerut părintelui iezuit James Martin să-l ghideze în exerciții, în timp ce se pregătea să recite rolul principal din noul film al lui Scorsese, Silence.

Părintele Martin a fost ezitant la început. Dar Garfield căuta ceva. Sau pe cineva. Iar aceasta nu este deloc o motivație rea. La sfârșit era destul pentru pr. Jim. Și mai mult decât destul pentru Dumnezeu.

Este o zi ploioasă la Los Angeles când mă întâlnesc la prânz cu Garfield, pentru a vorbi despre experiența pe care a trăit-o făcând exercițiile ignațiene. Ne întâlnim într-un mic dar însuflețit restaurant din Los Feliz, un vechi cartier care se află sub faimosul Observator Griffith, la est de Hollywood. Eu ajunsesem mai degrabă, el punctual. Amândurora ne este foame.

Garfield pare obosit. De abia trecuse miezul zilei când ne-am întâlnit, iar el este epuizat. A muncit săptămâni întregi la promovarea a două filme, la reluarea unui al treilea și se pregătește să plece la Londra pentru o iminentă producție teatrală. Poartă cu sine o mică colecție de caiete cu notițe și un telefon. Să mai adăugăm un computer portabil și o ceașcă de cafea, și ai putea să-l confunzi cu un student. Este ziua de 31 decembrie 2016, iar el se așază la masă cu un iezuit curios din punct de vedere spiritual, pe care nu l-a mai întâlnit niciodată până acum. Nu ne putea aștepta chiar la viața fermecătoare de origine hollywoodiană, ci mai degrabă la ceva asemănător cu o întâlnire stângace în întunericul a ceva religios! Pot înțelege dificultatea lui.

Cu toate acestea, deși frânt, el este foarte gentil, generos cu timpul și politicos în conversație. A voit cu tot dinadinsul să mâncăm ceva împreună. El comandă niște mămăligă, iar eu clătite cu afine. Este obosit, dar mulțumit - mulțumit pentru posibilitatea de a reparcurge experiența lui, durată un an întreg, al exercițiilor spirituale făcute cu pr. Martin, mulțumit că poate să se reîntoarcă la un loc de o mai mare profunzime și mângâiere decât în cel în care se află acum - un loc de autopromovare la Hollywood. "Este ca «târgul bogățiilor, al onoarei și al superbiei»", spune făcând trimitere în mod spontan la o meditație cheie a exercițiilor sprituale ale sfântului Ignațiu. O intuiție perspicace și o frumoasă surprindere. Vorbește limba mea. Mă face să mă simt ca acasă.

După ce ne-am prezentat pe scurt, începem să vorbim despre cum și-a descoperit vocația de actor și ce trăire spirituală l-a condus să facă exerciții spirituale. "Cinema-ul era într-adevăr biserica mea", spune. "Copil fiind, mă uitam la filme și citeam; nimic extraordinar, dar erau cele care mă făceau să mă simt în pace, erau cele în care mă regăseam mai bine pe mine... mai în siguranță".

Probabil, așa cum subliniază, dragostea infantilă pentru istorisiri nu este nimic extraordinar, dar apoi adaugă ceva care mi se pare a fi o intuiție profund ignațiană: "Cu filmele și cărțile parcă eram transportat în mine însumi, în vastul peisaj interior al ființei mele". În mod asemănător, sfântul Ignațiu de Loyola a fost transportat când a început să scrie Exercițiile spirituale. După un faliment serios, rănit în timp ce încerca prostește să facă pe eroul, în timpul unei bătălii fără speranță, și în lipsa a ceva care să-i satisfacă setea de noutate și care să ocupe timpul lungii și dureroasei lui convalescențe, Ignațiu a început să citească. Va ajunge degrabă să-și de-a seama că mângâierea pe care o căuta, vindecarea de care avea nevoie, nu se găsea în fanteziile romanelor cavalerești, ci mai curând în viețile sfinților. Mai mult încă, ajunse să-și de-a seama că stătea să i se descopere o viață mai profundă și mai satisfăcătoare, nu numai în sfântul lor exemplu, ci și în sinuozitățile pasiunilor lui. Realitatea rănită a vieții lui interioare a devenit un loc al imaginației atins de har. Convertirea lui Ignațiu începu atunci când deveni sensibil față de complexitatea propriei lui interiorități.

În timpul conversației noastre îmi devine extrem de clar că Garfield împărtășește această sensibilitate ignațiană. Este clar și faptul că "vastul lui peisaj interior" este, ca cel al multora dintre noi, plin de răni și de vulnerabilitate. El cunoaște bine dorința de iubire. Iar uneori este o dorință chinuită. "Sunt atras de întâmplările care caută să transforme suferința în frumusețe", explică el. "Mă simt ca și cum mi-ar fi fost dat în același timp darul și blestemul unei oarecare apropieri față de unele dureri... de durerea de a trăi". Face o pauză ca pentru a-și aduna puterile pentru a exprima ceea ce voia să spună cu adevărat. Apoi originea oboselii de care îmi dădusem seama la început mi-a fost revelată: "Durerea de a trăi într-un timp și într-un loc în care o viață de bucurie și de iubire este blestemat de imposibilă". Repetă acest gând în diferitele momente ale celor câtorva ceasuri pe care le petrecem împreună. Viața lui a fost absorbită de iubire, de posibilitatea - sau imposibilitatea unei iubiri adevărate.

În lipsa unei exprimări mai bune, putem spune că Andrew Garfield a avut succes la exerciții. "Au existat multe lucruri în cadrul exercițiilor care m-au schimbat și m-au transformat, care mi-au arătat cine sunt eu... și unde, cred, Dumnezeu vrea ca eu să fiu", îmi mărturisește el. Acesta este rezultatul cel mai bun pe care-l putem aștepta de la o reculegere. Iar reușita lui nu ar trebui să ne surprindă.

Antrenamentul lui ca actor l-a pregătit bine pentru dinamica rugăciunii ignațiene, unde unul se imaginează pe sine în interiorul unei serii de scene biblice, cu scopul de a ajunge la o "cunoaștere interioară" a lui Dumnezeu și de a articula acea cunoaștere într-o viață de acțiune compătimitoare și de slujire generoasă. Aspectul cel mai surprinzător, și care-l mai miră și astăzi, a fost că s-a îndrăgostit.

Atunci când îl întreb, ce anume a reieșit în mod deosebit în timpul exercițiilor, își fixează privirea în gol, îndepărtându-se într-un loc al memoriei. Apoi, ca și cum întrebarea l-ar fi recondus la experiența înseși, se înmoaie într-un amplu surâs: "Lucrul care a fost cu adevărat ușor a fost îndrăgostirea de această persoană... îndrăgostirea de Isus. Acesta a fost aspectul cel mai surprinzător".

Devine tăcut când se gândește la acel moment, fiind în mod evident emoționat. Strânge o mână la piept, puțin sub stern, între inimă și burtă. Ceea ce spune după aceea îi iese afară între icnete de râs: "Dumnezeule! Acesta a fost lucrul extraordinar - faptul că m-am îndrăgostit. Și cât de ușor a fost să mă îndrăgostesc de Isus".

Înțeleg imediat autenticitatea cu care Andrew experimentează bucuria iubirii și durerea frustrării ei, durerea absenței ei. "M-am simțit atât de rău pentru Isus, și supărat pentru el până când, în sfârșit, l-am întâlnit, pentru că mulți i-au ruinat reputația. Multă lume l-a numit cu nume foarte urâte. Și a fost folosit pentru multe chestii obscure".

Când spun că Garfield a avut succes în exerciții, este exact această profesiune a iubirii proba contrară: este îndrăgostit de Isus. Suferă cu și pentru iubirea lui. Iar suferința lui compătimitoare se oferă într-o vocație care tinde să-i ajute pe alții să iubească și să se păzească de lipsa iubirii. "Aceasta este pentru mine frumoasa agonie a actului creării", continuă el, "frumoasa agonie de a nu fi niciodată capabili de a exprima pe deplin posibilitatea iubirii, și de a iubi așa cum El ne învață, și de a trăi așa cum vrea ca noi să trăim. Obsesia mea în muncă este dorința de a exprima tocmai acest lucru".

Experiența de îndrăgostire față de Isus a fost încă și mai surprinzătoare, poate pentru că Garfield, ca de altfel multă lume, a ajuns la exerciții căutând altceva. A ajuns la exerciții nu cu o explicită dorință de a-l cunoaște pe Cristos, ci mai degrabă cu un sens dureros și persistent al personalei lui "insuficiențe".

Ca și Ignațiu înaintea lui, Garfield era un tânăr bărbat în căutarea locului lui în lume. Și, ca mulți dintre noi, sub această dorință ascundea o frică profundă, frica de a nu fi la înălțime. "Aspectul principal de care voiam să am grijă, pe care l-am dus în fața lui Isus, pe care l-am dus la exerciții, a fost acel sens de «insuficiență»", povestește el. "Acest sentiment de a dori continuu exprimarea perfectă a acestui lucru care se află în noi. Rana insuficienței. Rana de a te simți ca și cum ceea ce am de oferit nu ar fi niciodată îndeajuns".

Mulți dintre noi trăiesc cu frica unui faliment, dar deseori nu ne dăm seama că ceea ce ne preocupă nu este acel faliment, cât mai degrabă faptul de a fi expuși. Lucrul cel mai dureros nu constă în a falimenta; facem acest lucru în continuu. Este faptul că lumea ne va vedea că falimentăm. Este a fi recunoscuți ca un faliment lucrul care ne face cu adevărat să suferim. Când tot ceea ce vrem este aprecierea, a fi văzuți este ceea ce dorim; dacă ne temem că nu suntem demni, a fi văzuți este ceea ce ne sperie cel mai mult. Această tensiune a fost înțeleasă foarte bine de către Andrew Garfield.

Momentul pe care și-l amintește ca fiind cea mai profundă experiență a prezenței lui Dumnezeu în viața lui s-a întâmplat puțin înaintea primei lui ieșiri în public, după ce terminase școala de recitare. Trebuia să interpreteze partea Ofeliei din Hamlet-ul lui Shakespeare la Globe Theatre din Londra. "Când mai lipseau două ore de a urca pe scenă, pe neașteptate, m-am simțit ca și cum aș fi murit", își amintește. "M-i se părea cu adevărat că, dacă aș fi urcat pe scenă, aș fi luat foc din interior. Nu am mai simțit niciodată atâta teroare, ca o frică mortală, senzație de insuficiență, nesiguranță. Teroare de a fi văzut. Teroare de a mă revela și de a oferi inima mea. A mă expune pe mine și a spune: «Priviți-mă!»".

Pentru a-mi calma nervii, a plecat la o plimbare de-a lungul Southbank-ului Tamisei. Era o zi înnorată, iar gândurile lui îi spuneau să fugă: "Încep să mă gândesc să mă arunc în fluviu. Nu am nimic să dau, nu am nimic să ofer, sunt un simplu impostor". Astăzi vede acele gânduri ca pe un moment de rugăciune: "Căutam ceva. Caut ajutor".

Câteva minute mai târziu aude un artist de stradă cântând, destul de aproximativ, un cântec familiar, Vincent, de Don McLean. Își amintește foarte bine imperfecțiunea acelui moment. "Dacă acel om ar fi rămas să doarmă, spunându-și: «Nu am nimic de oferit, vocea mea nu este frumoasă, nu sunt pregătit să ies în public, nu sunt la înălțime», dacă ar fi dat ascultare acelor voci, eu nu aș fi primit ceea ce aveam nevoie", explică el. "Disponibilitatea lui de a fi vulnerabil a schimbat cu adevărat viața mea. Cred că am înțeles pentru prima dată cum arta produce sens, cum arta schimbă viața persoanelor. Acel episod a schimbat viața mea".

Acest moment de viață imperfectă, împărtășit, l-a salvat: "Norii s-au rupt în mod literal și a ieșit soarele care strălucea asupra mea și asupra acestui om. Și nu făceam altceva decât să plâng fără să mă pot opri. Era ca și cum Dumnezeu m-ar fi prins de ceafă, spunând: «Credeai că dacă te-ai fi urcat pe scenă ai fi murit. În realitate, tocmai dacă nu făceai acest lucru ai fi murit!»".

De atunci am trăit totdeauna cu această tensiune creativă: o frică profundă de a fi privit și o nevoie și mai mare de a fi privit. Dacă a fi priviți în imperfecțiunea noastră este lucrul care ne sperie, tocmai acceptarea «locuirii» acestei vulnerabilități este cea care ne salvează.

Între părțile cele mai emoționante ale exercițiilor pentru Garfield a existat și contemplarea așa numitei "vieți ascunse" a lui Isus. "Acest aspect mi s-a părut foarte important", își amintește el. "Acolo unde sunt ispitit să mă pun constant în scenă, să fiu privit, să fiu apreciat, mi-a fost arătată frumusețea unei vieți ascunse, a mă retrage pentru a mă oferi lumii într-un mod mai profund artei mele, vieții mele, lumii". Având prezent disconfortul lui evident în fața unei vieți de celebritate, atracția pentru o viață ascunsă nu este surprinzătoare. Cu toate acestea, aceste meditații asupra copilăriei lui Isus revelează și dorința de a pune piciorul în zonele ascunse ale proprie lui vieții - rănile «insuficienței» lui, acele locuri dezolate pe care cu toții le purtăm cu noi, dar cărora deseori nu le găsim o cale de ieșire, o cale de acces.

Totuși, probabil că exercițiul fundamental pentru Garfield nu a fost cel al vieții ascunse, și nici măcar cel al rănilor lui personale, cât mai ales acel ceva sacru care i se revela privitor la vulnerabilitatea lui Dumnezeu. În timpul meditației asupra Nașterii lui Cristos și-a imaginat, așa cum recomandă sfântul Ignațiu, că este o doică în timpul nașterii lui Isus: "Acolo m-am simțit acasă. Mi se părea că mă aflu acolo unde trebuie să fiu. În slujba acestei femei, care împlinea un act profund". A început să înțeleagă cum antidotul la umilire poate fi tocmai umilința. "Oh, Dumnezeule, aș vrea să mă pot simți astfel tot timpul, într-o slujire umilă", spune el. "Dacă pot transforma nararea mea a istoriilor într-o slujire, dacă pot fi util și să fiu cel mai umil posibil în vreme ce o fac...". Din nou se pierde când își amintește de acel moment. Nu trebuie să ne mirăm. Nu este puțin lucru.

Încă din noaptea timpurilor, actorii au fost văzuți ca niște moașe. Actorul, ca și preotul, stau în fața adevărului și participă la povestirea lui cu ajutorul cuvintelor și a gesturilor, personificând istoriile noastre sacre de răscumpărare și de iubire. Contemplând viața lui Isus, Garfield a cunoscut ceva ce alți actori-moașe și mistici cunosc de multă vreme, adică faptul că prin actul "personificării" iubirii, prin umila noastră slujire, devenim iubirea pe care o visăm.

Experiența exercițiilor este ceva sacru, pentru că este un loc în care mergem să cunoaștem adevărul iubirii, acolo unde întruparea iubirii ne este revelată în Cristos. A ne simți părtași de efortul de a aduce la lumina zilei iubirea pe care o dorești este un moment mistic pentru oricine. Este, în orice sens, un exercițiu, și încă ceva mai mult. Dar este și, fără îndoială, darul cel mai mare. Cu toate acestea, a moși iubirea în lume nu ne scutește de oboseala durerii. Nu este posibilitatea iubirii cea care pune capăt imposibilității ei, ci mai degrabă este personificarea iubirii cea care ne salvează, la sfârșit. Este oboseala iubirii cea care ne salvează. Iar aceasta este, în orice caz, un work in progress.

"Aceste exerciții m-au pus în genunchi", a spus Garfield și, "cu toate acestea mă aflu aici, așezat în fața ta, luptând cu aceleași probleme dintotdeauna. La sfârșit, a turna filmul a devenit un lucru secundar față de cel de a face exerciții spirituale, și a însoți ieșirea filmului vine după, în ordinea importanței. Profunzimea acestor trei experiențe urmează aceeași ordine. Profunzimea experienței exercițiilor a fost suficientă. De aceea, turnând acest film a fost o experiență artistică mai profundă decât oricare altul l-am făcut eu în trecut, și totuși nu a fost atât de profundă ca experiența înseși a exercițiilor spirituale. Acum filmul iese în sălile de cinema, iar eu mă regăsesc în lumea vanității și a superficialității.

A rămâne îndrăgostiți nu este ușor, așa cum nu este ușor să păstrez spațiul de har primit într-o reculegere sau în timpul unui moment forte de rugăciune. Lumea se reîntoarce spre noi și noi spre lume. Dar atunci când îl întreb pe Andrew dacă încă nu are încredere în autenticitatea îndrăgostirii lui, zâmbește din nou, capturează cu ochii privirea mea și mă asigură: "O, Doamne...aceasta... mi-a fost suficientă. Dacă încă nu aș fi făcut filmul, ar fi fost bine așa. Unica experiență pe care nu aș vrea să o sacrific ar fi cea a exercițiilor. Îmi procură atâta mângâiere. E o experiență care te face atât de umil... Mi-a arătat că se poate să dedici un an din propria viață transformării spirituale, dorind în mod sincer - și transformând acea dorință în acțiune - să stabilești o relație cu Cristos și cu Dumnezeu, pentru că apoi poți pierde douăzeci de kilograme, să te sacrifici pentru artă, să te rogi în fiecare zi, să trăiești abstinența timp de șase luni, să faci toate aceste sacrificii în slujba lui Dumnezeu, în slujba a ceea ce tu crezi că Dumnezeu te cheamă să faci. Dar și după ce ți-ai dăruit toată inima și tot sufletul, această umilă ofertă... această umilință... Chiar și după toate acestea, vreunul ar putea să se ridice și să arunce o piatră în tine și să te ignore. Este un frumos har de primit. O mângâiere enormă a știi că, oricât aș putea de mult să muncesc eu, cel puțin vreunuia nu-i voi plăcea. Va exista cel puțin vreunul care va spune că nu valorez nimic. Este minunat!".

Dacă Garfield era epuizat la începutul întâlnirii noastre, acum nu mai este deloc. Povestind harurile pe care le-a primit, este vizibil de bucuros și râde cu voce tare. Și atunci când recunoaște că unii vor gândi despre el că "nu valorează nimic", pare radiant și liber.

"Aceasta este rugăciunea mea sinceră, spune el. "Îi cer lui Dumnezeu să mă facă mai liber de a mă oferi pe mine însumi în toată vulnerabilitatea mea... Și ca celelalte voci, fie cele interioare, fie cele exterioare, să nu aibă putere asupra acestei flăcări, asupra capacității mele de a oferi această pură, vulnerabilă, inimă deschisă și frântă... în slujba lui Dumnezeu, în slujba binelui cel mai mare, în slujba iubirii, a slujirii divine. Pare că acesta este ceea ce Dumnezeu îmi arată. Sufăr când sunt neînțeles sau nu sunt văzut... Însă cer să facă din ce în ce mai puțin rău, astfel ca să pot continua să mă ofer pe mine în întreaga mea vulnerabilitate".

În nucleul lor cel mai profund, exercițiile spirituale privesc "personificarea" iubirii, nu posibilitatea ei. Posibilitatea iubirii, sau imposibilitatea ei, ne paralizează. Dar întruparea iubirii - acea iubire vulnerabilă, rănită, cucerită, pe care eu am văzut-o în inima lui Andrew Garfield, personificarea iubirii pe care a experimentat-o, ca femeia care face de moașă Mariei, iubirea care protejează în personala ei "viață ascunsă", iubirea care trăiește în această dorință a lui de a fi văzut în profunzime și să fie pe deplin apreciat, îndrăgostire cu care continuă să lupte în relația lui cu Dumnezeu și cu ceilalți - această "personificare" a iubirii este cea care, la sfârșit, ne va salva pe toți. Dacă imposibilitatea iubirii ne lasă cu dorința, tocmai în personificarea iubirii vom găsi satisfacția. În "personificarea" iubirii vom descoperi "suficiența" noastră.

Reîntorcându-mă acasă, la Madrid, observ din nou, ca și cum ar fi pentru prima oară, un semn de carte, pe care tatăl meu mi l-a făcut cadou anul trecut, cu prilejul zilei mele de naștere. Este un simplu cub din aluminiu, pe care scrie cu litere majuscule: "Eu sunt suficient". Acesta pare harul pe care Dumnezeu îl avea în minte pentru Andrew Garfield, har pe care orice părinte îl dorește pentru fii săi: să putem ajunge să ne cunoaștem ca fiind nimic mai mult și nimic mai puțin decât personificarea iubirii lor. Și ca această cunoaștere să ne poată fi de ajuns. Este rugăciunea finală pe care sfântul Ignațiu o recomandă să se facă în timpul exercițiilor: "Ia totul, Dumnezeule. Dă-mi numai iubirea ta și harul tău. Aceasta-mi este de ajuns".

Din revista "Jesus", nr. XXXIV, 3 (2017), p. 50-57

Traducere de pr. Damian Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat