|
Reflecție la duminica a 6-a de după Paști - Anul A - 2017 Isus a fost omorât în trup, dar a fost înviat în duh (cf. 1Pt 3,18) Sfântul Augustin (354-430) ne spune că istoria destinului nostru are două faze: una care trece acum în mijlocul tentațiilor și al necazurilor vieții acesteia, cealaltă care va fi în siguranță și în bucurie veșnică. Pentru acest motiv a fost instituită pentru noi și celebrarea celor două timpuri, adică cel dinainte de Paște și cel de după Paște. Timpul care precedă Paștele prefigurează necazul în care ne găsim; în schimb, cel care urmează după Paște reprezintă fericirea de care ne vom bucura. Ceea ce celebrăm înainte de Paște este și ceea ce facem acum. Ceea ce celebrăm după Paște indică ceea ce încă nu posedăm. Pentru aceasta petrecem primul timp în posturi și rugăciuni. Celălalt timp însă, după sfârșitul posturilor, îl celebrăm în laudă. Iată de ce cântăm în timpul pascal: Aleluia! (cf. Comentariul asupra Psalmilor, Aleluia pascal) Da, Cristos, capul nostru, este prefigurat și manifestat și într-un timp, și în celălalt. Pătimirea Domnului ne prezintă viața actuală cu aspectul său de trudă, de necaz și cu perspectiva sigură a morții. În schimb, învierea și glorificarea Domnului sunt vestire a vieții care ne va fi dăruită.. Iar lecturile biblice de la sfânta Liturghie de astăzi, tocmai acest adevăr îl ilustrează. Domnul nostru Isus Cristos care a murit pentru păcatele noastre și a înviat spre îndreptățirea noastră (cf. Rom 4,25), ajuns la capătul misiunii sale pământești și pregătindu-și întoarcerea la Tatăl său ceresc, unde va deveni mijlocitorul nostru (cf. 1Tim 2,5; Evr 8,6; 1In 2,1), văzându-i pe ucenicii întristați de apropiata sa întoarcere la Tatăl, le făgăduiește că "nu-i va lăsa orfani" de Dumnezeu și că le va trimite un "alt apărător care să rămână tovarăș de viață cu ei în veci", că li-l va trimite pe Duhul Sfânt: care va desăvârși Biserica până la a doua sa venire; care le va alina durerile despărțirii trupește, deși tainic prin cuvânt și Euharistie va rămâne cu ei până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20); care să-i apere zi și noapte în față lui Dumnezeu de acuzele nedrepte ale diavolului (cf. Iov 1,9; Iov 2,5; Zah 3,1; Ap 12,10); care să-i mângâie în necazuri și dureri; care să-i sprijine în misiunea lor de vestitori ai evangheliei mântuirii; care să le vină în ajutor în purtarea crucii; care să-i învie în ziua de apoi (cf. Rom 8,11) și care să-i însoțească spre cer. Duhul Sfânt promis astăzi, ca și Isus care are multe nume (cf. Is 9,6), are și el mai multe nume: "Mângâietor" = cel care ne șterge lacrimile, "Consolator" = de la "con sole", care asemenea soarelui ne însoțește și ne încălzește cu prezența sa (cf. Ps 19,6); "Însoțitor" = cineva chemat să stea mereu alături de noi gata să intervină, "Iubitor" = cel care nu știe decât să iubească și să ocrotească; "Avocat" = cineva care mijlocește și intermediază pentru noi la Dumnezeu cu suspine negrăite (cf. Rom 8,26); cineva care sprijină și ajută în nevoi., "Antrenor" = cineva care "ne antrenează" pentru victorie, cineva care ne așteaptă în colțul ringului de luptă al vieții cu apa răcoritoare a harului și cu sfaturile lui. În pericopa evanghelică de astăzi, celor care aici pe pământ îl iubesc și-i împlinesc poruncile, Isus le face alor săi trei mari promisiuni, care se vor realiza în viitor, prin puterea Duhului Sfânt care le va fi dăruit după învierea sa: 1. viața nouă, izvorâtă din viața lui (v. 19); 2. un loc special în dragostea lui și a Tatălui (v.21-23); 3. pacea sa divină (v. 27). 1. Viața cea nouă, izvorâtă din viața lui. De la păcat și până la Isus am trăit mai mult "o zbatere" decât o viață de copii ai lui Dumnezeu. Datorită morții sale prin care a ucis păcatele și moartea noastră și înviind ne-a redat viața și speranța, Isus ne aduce cea mai scumpă veste bună: "Fiul lui Dumnezeu s-a arătat ca să nimicească lucrările diavolului" (1In 3,8).. "Moartea a fost înghițită de biruință" (1Cor 15,54). "Pentru că eu trăiesc, și voi veți trăi" (In 14,19). De toate aceste daruri vor avea parte toți cei ce se încred în el. Aceștia chiar dacă au murit, vor fi înviați din nou (cf. In 11,25-26). De exemplu: Lazăr a murit, dar a fost înviat de Isus (cf. In 11,43-44), la fel fiica lui Iair (cf. Mc 5,41-42) și și fiul văduvei din Naim (cf. Lc 7,14-15). Noi toți vom muri ca urmare a păcatului (cf. Rom 6,23), dar noi toți vom fi înviați de Isus (cf. 1Cor 15,52), pentru că el a plătit zapisul cu înscrisul păcatelor noastre (cf. Col 2,14); și pentru că el trăiește și noi vom trăi (cf. In 14,19). William Kendall (n. 1935), un scriitor creștin englez, când a ajuns în clipele morții, a zis, "O, cerul a coborât aici pe pământ! Văd îngerii. Uite cum zboară peste tot aici prin casă". Apoi și-a ațintit privirea într-un punct. Soția l-a întrebat, "Ce vezi? " Și el a răspuns, "Văd lumină, lumină, lumină!" După aceasta a început să cânte un imn de glorie și și-a dat duhul. O fetiță de zece ani, era în pragul morții. Deodată a zis către tatăl ei, "O, tată, ce priveliște măreață văd! Niște porți de aur se deschid, și o mulțime de copii vin încoace. O, ce mulțime! lată-i, vin la mine, mă sărută și mă cheamă cu un nume nou". A mai stat puțin, apoi a șoptit cu vocea-i stinsă, "Da, da. Vin, vin!" Victor Hugo (1802-1885), un scriitor francez, simțindu-și sfârșitul aproape, zicea: "În lăuntrul ființei mele eu simt viața veșnică. Cu cât mă apropii mai mult de sfârșitul vieții pământești, cu atât aud mai limpede în jurul meu simfoniile nemuritoare ale lumii viitoare care mă cheamă. Cât sunt de minunate! Ce glorioase sunt! E ceva ca-n basme și totuși e adevărat. Când mă voi cobor îngroapă nu voi putea spune că mi-am terminat viața. O altă zi de lucru va începe a doua zi dimineața. Mormântul nu e o alee închisă, ci o stradă de trecere. Se închide cu un amurg și se deschide cu un revărsat al zorilor". 2. Un loc special în inima iubitoare a lui și a Tatălui. Este un cântec în care interpretul îi cere persoanei iubite să-i facă loc în inima ei. Isus prin moartea și învierea lui ne-a făcut la toți un loc în inima lui și a Tatălui său. Adevărata dragoste nu socotește prețul. Biblia spune: "Apele cele mari nu pot să stingă dragostea și râurile n-ar putea s-o înece" (Ct 8,7). Dragostea Tatălui nostru milostiv și bun covârșește păcatul nostru, iar despre lărgimea și lungimea, înălțimea și profunzimea ei (cf. Ef 3,18), Cristos a vorbit că nimeni altul. Într-o zi un om cu renume de înțelept a fost întrebat: "Ai mulți copii, care dintre ei ți-e mai drag"? Omul a răspuns: "Dintre toți copiii, cel mai drag îmi este cel mai mic până va crește; cel ce este departe până se întoarce; cel bolnav până se va vindeca; cel întemnițat până ce va fi liber; cel încercat până va fi mângâiat". Noi toți suntem acei copii: mici, de departe, bolnavi, întemnițați și încercați pe care Dumnezeu ne iubește în mod special. Da, Dumnezeu ne iubește cu iubirea de tată din care nu lipsește nici iubirea de mamă. Sfântul Paul îl numește pe Dumnezeu "Fericitul Dumnezeu" (cf. 1Tim 1,11). Dumnezeu care este iubire (cf. 1In 4,8.16), este un Dumnezeu veșnic fericit pentru că el iubește mereu, pentru că el iubește și pe cei care nu-l iubesc, pentru că el îi iubește și pe "răi și buni" și pe "drepți și nedrepți" (cf. Mt 5,45). Chiar când spune că nu este mai mare dragoste decât să-și dea cineva viața pentru "prietenii săi" (In 15,12), trebuie să ne gândim că între prietenii săi de atunci și din toate timpurile, erau și sunt: Iuda care l-a trădat, Petru care l-a renegat și mulți dintre cei pe care i-a ajutat, dar care l-au abandonat în ceasul greu. De aceea în Isus nu există umbră de întristare, pentru că el îi iubește pe toți fără deosebire și fără să țină seama de răul primit. Aici, în această dragoste divină, ne-a promis astăzi Isus că ne va aduce și pe unul fiecare dintre noi. Mulțumim, Doamne, pentru iubirea ta! În Psalmul 66 de astăzi, natura și omenirea sunt convocate să recunoască intervenția Domnului în favoarea lor. Da, mântuitorul Isus, cu păcatele noastre asupra sa, a fost trecut prin foc ca argintul, ca să ne facă iarăși loc în inima lui Dumnezeu, de unde am plecat de bunăvoie. Cine ne va despărți de acum înainte de dragostea lui Dumnezeu (cf. Rom 8,35). Suntem noi oare în stare să înțelegem că Dumnezeu ne așteaptă ca să locuim împreună, el cu noi, și noi cu el? Apostolul Ioan ne spune: "Am auzit un glas puternic de la tron, spunând: Acesta este cortul lui Dumnezeu împreună cu oamenii! El va locui împreună cu ei, iar ei vor fi poporul lui și el, Dumnezeu cu ei, va fi Dumnezeul lor" (Ap 21,3). 3. Pacea sa divină. Isus ne-a adus pacea sa. Isus a avut mereu pace pentru că mereu era convins că tot ce i se întâmplă face parte dintr-un plan divin de fericire. Și intrarea glorioasă din Ierusalim, și trădarea lui Iuda, și biciuirea, și răstignirea, și învierea, toate făceau parte dintr-un plan de fericire a lui Dumnezeu. Isus a avut încrederea că încercările sale de o clipă vor lucra o greutate veșnică de slavă, pentru el și pentru noi. Pentru că a avut această încredere în planul de fericire al lui Dumnezeu, Isus a avut mereu pace. Această pace ne-a promis-o și nouă, că orice ni se întâmplă este spre binele nostru vremelnic și veșnic. Când potopul nu se terminase încă, pe cer a apărut curcubeul păcii (cf. Gen 9,13-14). Când durerile noastre vor fi în toi, tocmai atunci Dumnezeu își va descoperi pacea sa: De aceea, să nu cădem în oboseală, căci tocmai când vom fi slabi, atunci vom primi pacea și vom deveni puternici (2Cor 12,10). Paul Kruger (1825-1904, fost președinte al fostei Republici Sud-Africane Transvaal), s-a dus la vânătoare, lăsându-și acasă soția și copilul, amândoi bolnavi. La întoarcere și-a auzit soția cântând, ceea ce nu-i stătea în obicei. A intrat în casă și a văzut-o lungită în pat, ținându-și copilul mort în brațe. Nu după mult timp a murit și ea. Părăsind tot, Kruger a hoinărit pe câmpii și prin păduri încercând să găsească un sens vieții și dragostei, care ne unește un timp, pentru ca moartea să ne despartă iarăși. Prietenii lui, alarmați, l-au căutat zile în șir și, în cele din urmă, l-au găsit flămând, cântând, și cu o pace adâncă în inimă. Aceasta este pacea lui Cristos adusă în suflete. Să avem mereu în noi încrederea sfântului Paul: "Suntem încolțiți în toate chipurile, dar nu în strâmtorare; în grea cumpănă, dar nu deznădăjduiți; prigoniți, dar nu părăsiți; trântiți la pământ, dar nu omorâți. Purtăm întotdeauna cu noi, în trupul nostru, omorârea Domnului Isus, pentru ca și viața lui Isus să se arate în trupul nostru" (2Cor 4,8-10). Apoi, vânturile și încercările, care par a ne tulbura pacea, sunt necesare în economia divină a mântuirii aducătoare de pace veșnică. Domnul le poruncise ucenicilor: "Îmi veți fi martorii atât în Ierusalim, cât și în toată Iudeea și Samaria și până la marginea pământului" (Fap 1,8). Până la acest moment al discursului lui Isus, apostolii împliniseră doar prima parte a acestui ordin, fiind martori numai în Iudeea. Pentru a-i face să urce la etapa următoare, "martori în Samaria și până la marginile pământului", Isus recurge, în înțelepciunea sa, la un mijloc dureros, "la vântul tăios al persecuției", vânt început la moartea lui Ștefan (cf. Fap 6,9). Persecuția a avut ca rezultat fuga ucenicilor în lume, dar odată cu risipirea lor în lume și răspândirea Evangheliei printre neamurile păgâne. Un misionar spunea: "Nu-mi place mizeria din colibe, dar plăcerea sau neplăcerea nu au nici o legătură cu misiunea. Avem ordin să mergem și vom merge. Dragostea ne silește să răspândim lumina evangheliei" (2Cor 5,14). Pentru a înțelege toate acestea, avem nevoie de: "telescopul credinței", prin care să vedem că "vântul încercărilor", a fost și este necesar pentru misiunea noastră de apostoli în lume, așa cum este necesar pentru un avion "generatorul de vortex", care creează vârtejuri de curenți, de mici turbulențe, fără de care un avion nu poate să zboare în siguranță. Deci, prin credința în învierea lui Isus, noi vom înțelege că furtunile vieții, lucrează la un parcurs bun al vieții noastre și la răsăritul unui curcubeu minunat. Un creștin care a avut suferințe fizice toată viața spunea mereu: "Eu privesc suferințele mele prin prisma învierii și am pace în suflet"! Dar, repet, toate acestea sunt pentru noi, dar cu o condiție: "Dacă mă iubiți și păziți poruncile mele", spune Isus. Numai dacă îl vom iubi pe Isus și îi vom păzi poruncile, el îl va ruga pe Tatăl ca să ne dea un alt Mângâietor (cf. In 14,15-16)..Numai dacă îl vom iubi pe Isus și îi vom păzi poruncile, Tatăl ceresc ne va iubi și împreună vor veni la noi (cf. In 14,23). Patriarhul Iacob numai pentru că a iubit-o pe frumoasa Rahela și a slujit pentru ea 14 ani fără să se plângă, i-a fost dată de soție (cf. Gen 29,20). Sfinții apostoli numai pentru l-au iubit pe Isus înviat și l-au slujit fără rezerve până la moarte, prin grele încercări (cf. 2Cor 11,23-33), le-a fost dat să ajungă în odihna lui. Sfântul Paul care a fost înălțat până la al treilea cer unde a văzut frumusețile paradisului, numai pentru că nu a mai avut altă iubire decât pe Cristos, a putut primi coroana vieții (cf. 2Cor 12,2-4; 2Tim 4,8). Noi care în acest timp am văzut tot ceea ce a făcut Isus pentru noi prin patimă, moarte și înviere, numai dacă îl vom iubi și sluji fără rezerve până la moarte, vom putea primi coroana vieții (cf. Ap 2,10). În romanul englezului, Charles Dickens (1812-1870), "Poveste despre două orașe", punctul culminant este atins atunci când familia eroului se confruntă cu o mare criză. Soțul urma să fie executat, în perioada Terorii în Paris, iar cel care o iubea pe soția eroului avea darul ciudat de a semăna leit cu condamnatul. Dacă eroul ar fi murit, poate că omul acesta ar fi avut șansa să o curteze pe cea pe care o iubea fără speranță. În schimb, printr-un tertip, el a luat locul eroului, astfel el însuși devenind erou. A mers la ghilotină și a murit în locul celuilalt. Ultimele lui cuvinte: "Ceea ce fac este un lucru mult mai bun decât tot ce am făcut vreodată". Să nu uităm că, în aproapele nostru, îl vedem și îl iubim pe Dumnezeu. Și astfel, iubindu-l pe Dumnezeu, ne facem părtași de toate promisiunile lui "Strigați-i de bucurie voi toți locuitorii pământului! Cântați gloria numelui său, dați glorie prin laudele voastre! Spuneți-i lui Dumnezeu: Cât de minunate sunt lucrările tale" (Ps 66,1-3). Pr. Ioan Lungu lecturi: 21.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |