Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Palm Reflecție la Duminica Floriilor - Anul A - 2017

Intrarea lui Isus în Ierusalim este o prefigurare a intrării lui Isus și a credincioșilor săi în rai.

Cu învierea lui Lazăr din Betania, Isus a ajuns aproape de finalul misiunii sale, urmând să împlinească cea din urmă lucrare a vieții sale pământești, lucrarea de la cruce, lucrare pentru a cărei împlinire a intrat astăzi în Ierusalim, unde credincioșii care așteaptă mântuirea lui îl primesc cu bucurie, cu flori și cântece de Osana, de "Doamne, miluiește-ne"; iar dușmanii, care l-au respins și l-au condamnat la moarte în inimile și adunările lor, îl întâmpină cu ură, cu ocări și acuze nedrepte.

Pentru a pătrunde în tainele duminicii Floriilor, să analizăm câteva din datele oferite de lecturile biblice ale sărbătorii de astăzi.

Isus, venind din Betania unde l-a înviat pe prietenul său Lazăr, se oprește un pic la Betfaghe unde împrumută o măgăriță și mânzul ei, încalecă pe mânz (cf. Mt 21,1-4), împlinind Scripturile (cf. Zah 9,9), intră în Ierusalim spre bucuria celor care cred în el și spre întristarea dușmanilor săi. Mai întâi intrarea lui Isus în Ierusalim călare pe un asin înseamnă împlinirea semnului profetic dat de Dumnezeu, prin care Isus, "Mirele divin", va veni la "Mireasa captivă" la diavol și lume, ca s-o elibereze (cf. Zah 9,9), eliberare pe care o va începe chiar de Florii, eliberare care îl va costa pe Isus, Mirele Mesia, dureri sufletești și trupești, proces și condamnare nedreaptă, urcarea Calvarului și moartea pe cruce, toate anunțate cu secole înainte ca semne ale recunoașterii sale ca Mesia (cf. Is 50,4-7; 53,3-5). Acum înțelegem mai bine de ce un măgar îl aduce pe Isus să se nască la Betleem în Iudeea și îl încălzește în locul oamenilor și apoi tot un măgar îl duce îl duce cu grabă pe Isus la păgâni, la "Fuga" sa în Egipt. Deci, măgarul a fost ales ca semn profetic al sosirii lui Mesia și al mântuirii lui pentru iudei și păgâni, "Mireasa" lui. Pentru că măgarul a fost semnul animalului lui Mesia, nu se mai găsește la nici un rege.

Apoi, intrarea lui Isus în Ierusalim pe mânzul unei măgărițe simbolizează smerenia și dragostea lui Mesia pentru poporul său, în contrast cu mândria regilor pământului care vin călărind armăsari puternici, vin sub semnul măreției și al autorității de temut (cf. Lc 22,25-26).

Dar mai mult decât atât, intrarea solemnă a lui Isus în Ierusalim, călărind pe mânzul unei măgărițe, măgarul fiind un animal încăpăținat, simbolizează atât pe păcătoșii evrei, cât și pe rebelii păgânii care până acum nu au fost supuși lui Dumnezeu, dar care vor veni la credință prin lucrarea lui Isus de la cruce și prin apostolatul tuturor ucenicilor săi, iar apoi aceștia, convertiți fiind, vor accepta jugul dulce și ușor al lui Isus (cf. Mt 11,29-30). Această aducere a păcătoșilor evrei și a păgânilor nesupuși la Isus a început cu prima sa venire în lume, când îngerii și stelele au adus la el iudei și păgâni, păstori evrei și magi păgâni la Isus; iar această aducere la Isus se va încheia numai la a doua sa venire, când ucenicii săi, oameni îngerești și stele vii, vor fi terminat de adus la el și ultimii aleși dintre evrei și păgâni. Atunci se vor împlini cuvintele Scripturii care spun: "Neamuri vor umbla în lumina ta, și împărați în strălucirea razelor tale. Ridică-ți ochii împrejur și privește, toți se strâng și vin spre tine! Fiii tăi vin de departe, și fiicele tale sunt purtate pe brațe. Când vei vedea aceste lucruri, vei tresări de bucurie și îți va bate inima și se va lărgi (cf. Is 60,3-5).

Apoi intrarea glorioasă a lui Isus în Ierusalim, simbolizează și anticipă intrarea glorioasă a lui Isus și a credincioșilor săi, în Ierusalimul ceresc, în paradis, în împărăția sa, în împărăția iubirii și a păci, împărăție unde se va intra numai după pătimirile, moartea și învierea Domnului.

Evanghelia intrării lui Isus în Ierusalim ne mai spune că oamenii care l-au întâmpinat pe Isus și-au așternut hainele pe jos înaintea lui, dar și ramuri verzi, ca să calce pe ele ca pe un covor (cf. Mt 21,8). Așternerea hainelor în fața lui Isus, era un gest era un gest simbol care prevestea așternerea vieții oamenilor la picioarele lui Isus și a disponibilității lor de a-i sluji lui; iar așternerea ramurilor verzi era un simbol al așternerii naturii întregi la picioarele lui, natură care așteaptă mântuirea lui (cf. Rom 8, 22-23), căci Isus care a intrat astăzi în Ierusalim ca să mântuiască omul și întreaga creație și să-i îmbrace cu gloria sa (cf. Gal 3,27).

Ramurile de finic, semnele biruinței pe care oamenii le fluturau în mâinile lor, prefigurau și anunțau biruințele lui Isus asupra diavolului și a morții, biruințe arătate chiar la începutul misiunii sale când l-a învins pe diavol și acum la finalul activității sale când a biruit moartea prin învierea lui Lazăr, biruință pe care mai apoi o va fi arătată la învierea sa, și mai apoi o va pe care o va arăta și la învierea noastră din morți.

Prin cântarea de Osana Fiul lui David, cântare care înseamnă: "Doamne, Fiul lui David, mântuiește-ne", noi ca și mulțimea din evanghelie îl recunoaștem pe Isus ca Fiul lui Dumnezeu, ca Mesia cel născut din familia lui David, ca pe Mântuitorul trimis de Dumnezeu ca să realizeze mântuirea mult dorită (cf. Ps 118,25-26), căci "mântuirea noastră este de la Dumnezeul nostru care șade pe tron, și de la Miel" (Ap 7,10).

Dar toate aceste lucruri minunate vestite nouă și cuprinse în intrare solemnă a lui Isus în Ierusalim se vor împlini pentru noi numai dacă Isus va merge la cruce și la moarte, plătind cu moartea sa moartea noastră și salvând cu învierea sa viața noastră. Și noi știm că Isus a acceptat asta chiar din veșnicie și a exprimat-o clar la intrarea sa în lume când zice: "Tu n-ai voit nici jertfă, nici prinos; ci mi-ai pregătit un trup (Evr 10,5).

Evanghelia de la sfânta Liturghie de astăzi, evanghelia Patimilor, ne spune că Isus, mai înainte de a-și începe pătimirea sa mântuitoare, a mâncat Mielul de Paști împreună cu ucenicii săi, înființând tainele Preoției și Euharistiei, pentru a ne lăsa prin ele jertfa iubirii sale de la cruce. Începând cu ultima cină, el avea să devină noul Miel de Paști, pe a cărui carne o vom mânca și al cărui sânge îl vor bea de acum înainte spre mântuire; pe ale cărui patimi, moarte și înviere le vom medita spre întărire și le vom vesti spre mântuire (cf. 1Cor 11,26), adică spre trecerea de la sclavie la libertate, spre trecere de la moarte la înviere. De aceea, Isus a și zis: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică; și eu îl voi învia în ziua de apoi" (In 6,54). Iuda care a ieșit afară în timpul Cinei, a ajuns trădător și apoi sinucigaș. De aceea, Isus a spus iar: "Dacă nu mâncați trupul Fiului omului și dacă nu beți sângele lui, n-aveți viața în voi" (In 6,53). Iar de atunci și până astăzi și până la sfârșitul lumii, ne vom împărtăși cu Isus și cu mântuirea sa până când va veni: "Pentru că, ori de câte ori mâncăm din pâinea aceasta și bem din paharul acesta, moartea Domnului o vestim, până va veni el (cf. 1Cor 11,26).

Petru care încrezându-se în forțele proprii se declarase gata să moară împreună cu Isus, nu va ajunge prea departe cu lauda sa, căci mai întâi va adormi la rugăciune, va folosi sabia pentru a-l apăra pe regele păcii, apoi se va lepăda de Isus. Cine nu stă alături de Isus la rugăciune, cine nu va trăi în liniștea lui Isus, va defecta pe parcursul vieții. Petru a plâns amar toată purtarea lui de mai înainte și a găsit îndurare, iertare și echilibru (cf. Lc 22,62).

Mai marii religioși și civili ai poporului îl aveau pe Isus în mâinile lor și, deși îl condamnaseră deja la moarte în inima și adunarea lor (cf. In 11,50-53), totuși le trebuiau un motiv pentru oameni și istorie care să le permită condamnarea lui la moarte, pentru că Isus nu le dăduse oamenilor nici un prilej pentru a-l acuza. Sunt nevoiți să recurgă la "mărturii mincinoase" (cf. Ps 27,12; 35.11-12) și "răstălmăciri de cuvinte", ca cea a "templului" trupului său pe care Isus îl va ridica în trei zile din mormânt", pe care ei au răstălmăcit-o cu dărâmarea templului și a ridicării lui în trei zile (cf. Mt 26,61; In 2,19). Astfel se pronunță sentința nedreaptă cu moartea asupra lui și dau frâu liber brutalității lor asupra lui (cf. Mt 26,67-68).

Dar Isus a tăcut: a tăcut înaintea lui Pilat, a tăcut înaintea marilor preoți, a tăcut în timpul biciuirii, a tăcut în timpul încoronării cu spini, a tăcut în timpul îmbrăcării cu haină roșie a disprețului, a tăcut în timpul purtării crucii, a tăcut în timpul răstignirii, adeverind prezicerea profetică: "ca o oaie mută înaintea celor ce o tund, așa n-a deschis gura sa" (Is 53,7). Isus a vorbit numai când și-a recunoscut titlul de împărat al iudeilor (cf. Mt 27,11), pentru a-i atenționa pe călăi că într-o zi va apărea în toată gloria sa de împărat al împăraților, iar mâna sa puternică, care în acest moment ține o trestie, se va ridica pentru a-i judeca pe vrăjmașii săi (cf. Ps 21,3,5,8). Prin aceasta Isus ne cheamă și pe noi la tăcere în timpul nedreptăților și a suferințelor noastre; chiar dacă noi nu le vedem logica totdeauna, ele au o logică perfectă în planul lui Dumnezeu.

O legendă creștină ne spune că un om voia tare mult să sufere cu Isus și chiar în locul lui Isus. După multe rugăminți, Isus i-a permis să fie așezat pe cruce în locul lui cu cerința expresă de a tăcea în timpul suferințelor și a nedreptăților. Un timp a tăcut, dar apoi s-a revoltat. Atunci Isus a venit, l-a dat jos de pe cruce și i-a zis că încă nu este pregătit să devină ucenicul lui

Apoi, așa cum preotul Aron a fost trimis de Moise să stea cu cădelnița ispășirii între răsculații vii și cei care muriseră (cf. Num 16,47-50), tot astfel arhiereul credinței noastre, Isus, a fost trimis de Tatăl ceresc să stea în mijloc și să facă ispășire între doi tâlhari (cf. Mt 27,38), între doi răzvrătiți, adică între iudei și păgâni (cf. Rom 10,12). Și mântuirea a început chiar de pe cruce cu tâlharul convertit și continuă până astăzi prin venirea la credință, fie a iudeilor, fie a păgânilor, pentru că Isus a stat pe cruce în mijloc.

O altă legendă creștină ne spune că atunci când Baraba l-a văzut pe Isus între cei doi tâlhari, partenerii săi de fapte rele, a spus că Isus a fost răstignit și a murit în locul său și s-a convertit. Este poate numai o legendă, dar ne spune ceea trebuie să zicem și să facem și unul fiecare dintre noi, astăzi când am auzit Evanghelia pătimirilor și morții lui Isus, adică să ne convertim.

Profetul Isaia, văzându-l de departe pe Isus, a zis: "El a fost străpuns pentru păcatele noastre și zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste el și prin rănile lui suntem tămăduiți (cf. Is 53,5). Căci Dumnezeu a voit să împace totul cu sine prin Cristos, făcând pace prin sângele crucii lui (cf. Col 1,19-20).

Închei cu rugăciunea zilei: "Dumnezeule atotputernic și veșnic, tu ai dat neamului omenesc un exemplu de umilință în Mântuitorul nostru, care s-a făcut om și a îndurat moartea pe cruce: dă-ne harul să învățăm a-l urma cu răbdare, și astfel, să ne învrednicim a fi părtași de învierea sa". Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat