Martor al credinței pascale
Pentru a nouăzecea zi de naștere a lui Benedict al XVI-lea
De Kurt Koch
O vorbă populară spune că trebuie celebrate sărbătorile atunci când cad. Uneori cad chiar la o dată deosebit de potrivită și semnificativă. Acest lucru este valabil în mod deosebit pentru a nouăzecea zi de naștere a papei nostru emerit Benedict al XVI-lea care anul acesta coincide cu ziua de Paște. E vorba de o frumoasă coincidență mai ales pentru că prin evenimentul pascal al învierii lui Cristos rezistă sau cad credința creștină și vestirea ei, așa cum subliniază Benedict al XVI-lea cu deosebită insistență în cartea sa despre Isus din Nazaret: "Isus a existat numai în trecut sau există în schimb și în prezent? Unul sau celălalt răspuns depinde de înviere. Răspunzând da sau nu la întrebarea aceea, nu ne pronunțăm cu privire la un singur eveniment alături de altele; ne pronunțăm cu privire la figura lui Isus ca atare".
Coincidența fericită a celei de-a nouăzecea zi de naștere cu sărbătoarea învierii Domnului, sărbătoarea tuturor sărbătorilor creștine, ne duce în același timp la prima zi de viață a lui Joseph Ratzinger. Ziua nașterii sale, 16 aprilie 1927, era Sâmbăta Sfântă, iar el a fost botezat imediat dimineața cu apa pascală abia binecuvântată. Însuși Ratzinger mai târziu, într-o privire retrospectivă asupra vieții sale, a interpretat în lumina credinței faptul că a fost condus, imediat după nașterea sa, la renașterea sa în Cristos cu noua apă a vieții pascale: "Personal am fost mereu recunoscător - va scrie el - pentru faptul că, în acest mod, viața mea a fost încă de la început cufundată în misterul pascal, din moment ce nu putea decât să fie un semn de binecuvântare".
În acest mod devin vizibile privirii noastre spirituale două cuvinte cheie care străbat toată viața creștinului și a teologului, a episcopului și a cardinalului, a Papei și a Pontifului emerit: recunoștință și binecuvântare. Ele reprezintă articulațiile cele mai evidente și credibile ale vieții creștine în misterul Paștelui. Benedict al XVI-lea, care s-a născut și a fost botezat în Sâmbăta Sfântă, în uvertura Paștelui, stă în fața noastră ca martor recunoscător al credinței pascale. Credință care de altfel trebuie vestită într-o lume în care adesea se poate percepe așa de puțin din Paște și din victoria divină a vieții asupra morții și a iubirii asupra urii.
Ratzinger, în predica sa și în teologia sa, a fost mereu conștient și de acest fundal obscur al credinței pascale în lume. Amintind de nașterea sa și de botezul său el a subliniat în mod expres că n-a fost botezat în duminica de Paște ci în Sâmbăta Sfântă și că tocmai această zi caracterizează în modul cel mai profund natura existenței umane, "care încă așteaptă Paștele, încă nu este în lumina deplină, dar încrezătoare se îndreaptă spre ea".
Existența creștină se împlinește în pelerinajul pământesc, în mersul de la Sâmbăta Sfântă spre Paște. De fapt, în istoria mântuirii este mereu în același timp duminică de Paște și Sâmbătă Sfântă. Și acest "în același timp" duce la inima convingerilor de credință și a gândirii teologice a lui Benedict al XVI-lea, care constă în triada adevăr, iubire și libertate.
"Numai dacă adevărul și iubirea sunt în acord, omul poate să fie fericit: numai adevărul ne face liberi". Cu aceste cuvinte clare, Joseph Ratzinger a condensat într-o formulă nucleul gândirii sale teologice. În acest mod el ține unit ceea ce este în mod indisolubil legat, dar pe care mentalitatea de astăzi adesea desparte când consideră iubirea și adevărul ca fiind contrapuse, legând libertatea numai de iubire, dar nu de adevăr. Și în schimb, pentru Benedict al XVI-lea, iubirea și adevărul au așa de mult nevoie una de celălalt și se hrănesc așa de mult una cu celălalt încât el poate să afirme: "Iubirea, fără adevăr, devine oarbă și se transformă într-o caricatură a ei însăși - adevărul fără iubire devine crud și își pierde însăși natura sa".
În ochii lui Benedict al XVI-lea, creștinismul este efectiv religia iubirii nu numai prin originea sa ci și în natura sa cea mai profundă. Creștinismul derivă din iubirea lui Dumnezeu, care ne iubește și ne conduce pe noi oamenii la iubire, pe care noi o redăm lui Dumnezeu și pe care prin urmare ne-o dăm reciproc. Totuși, această iubire nu este ceva comod și la bun preț, ci cere ca și noi să ne deschidem la adevărul său, care este angajant.
Ratzinger a contribuit mult la reînnoirea doctrinei catolice despre Biserică, începând de la teza sa de doctorat despre conceptul de Biserică în sfântul Augustin până la pregătirea și la receptarea ecleziologiei Conciliului al II-lea din Vatican. Totuși, pentru el Biserica nu este în primul rând temă de teologie, ci - ca "subiect viu și imutabil prin schimbările istoriei" - ea este spațiul vital în care se împlinește teologia întrucât este reflecție de credință. De fapt, credința creștină este caracterizată de două elemente: pe de o parte de acel tu, de raportul personal al fiecărui creștin cu Dumnezeu, pe de altă parte de acel noi, în sensul că credința fiecărui creștin este întotdeauna un a crede cu credința Bisericii și fiecare creștin poate trăi credința sa numai în cadrul comunității de credință a Bisericii.
Și această dublă realitate este deja înscrisă în ziua de naștere a lui Joseph Ratzinger. Cu ocazia celei de-a optzecea zi de naștere a sa, el a văzut în realitatea biografică prin care nașterea și renașterea i-au fost dăruite în aceeași zi, la începutul sărbătorii Paștelui, și un semn al faptului că nașterea și renașterea sunt legate, ca "familie pământească și mare familie a lui Dumnezeu" și că ele reprezintă "marele dar al multiplelor milostiviri ale lui Dumnezeu, fundamentul pe care ne sprijinim".
(După L'Osservatore Romano, 7 aprilie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.